آدر
معنی کلمه آدر در لغت نامه دهخدا

آدر

معنی کلمه آدر در لغت نامه دهخدا

( آدر ) آدر. [ دَ ] ( اِ ) آذر. آتش.
آدر. [ دَ ] ( ع ص ) بادخایه. دبه. ( مهذب الاسماء ). دبه خایه. غر. بادخصیه. ج ، اُدُر.
آدر. [ دِ ] ( اِ ) نشتر فصاد و رگ زن.
ادر. [ اَ دَ ] ( ع مص ) به بیماری اُدرَه مبتلا شدن. بیماری ادره برآوردن کسی. دبه خایه شدن. به تناس مبتلا شدن. بادخایه شدن. مفتوق شدن.
ادر. [ اُ دُ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ آدر.
ادر. [ اَ دَرر ] ( ع ص ) درازخایه. ( منتهی الارب ).
ادر. [ اُ دِ ] ( اِخ ) رودی در آلمان که سرچشمه آن در سودت میباشد و از سیلزی و برسلو و فرانکفورت و شتتین گذرد و در بحر بالتیک ریزد. طول آن 864 هزار گز است.

معنی کلمه آدر در فرهنگ معین

( آدر ) (دَ ) [ ع . ] (ص . ) باد خایه ، دبه خایه ، غر.
(دَ ) ( اِ. ) آذر، آتش .
(دِ ) ( اِ. ) نیشتر فصاد، نیشتر رگزن .

معنی کلمه آدر در فرهنگ فارسی

( آدر ) کلمان مهندس فرانسوی که اولین بار ماشین هواپیمای سنگین تر از هوا را ساخت و ( ۱۸۴۱- ف.۱۹۲۵ م . )
( صفت ) باد خایه دبه خایه غر .
آذر آتش باد خایه رگ زن
نشتر، نیشتر، نشتررگزن، نیشترکه با آن رگ بزنند، آذر، آتش، نام ماه نهم ازسال خورشیدی ایرانی
رودی در آلمان

معنی کلمه آدر در دانشنامه عمومی

آدر. آدر ( به اسپانیایی: Ador ) یک شهرستان در اسپانیا است که در Safor واقع شده است.
آدر ۱۳٫۸۰ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۵۱۳ نفر جمعیت دارد و ۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
ادر (اگل). ادر ( به آلمانی: Eder ) یک رود در آلمان است که در نوردراین - وستفالن واقع شده است.
ادر (بازیکن فوتبال ایتالیایی). ادر سیتادین مارتینس ( پرتغالی: Éder Citadin Martins؛ زادهٔ ۱۵ نوامبر ۱۹۸۶ ) بازیکن فوتبال حرفه ای است که به عنوان مهاجم برای باشگاه برزیلی سائو پائولو بازی می کند.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به کریسیوما، امپولی، فروزینونه، امپولی، برشا، چزنا، سمپدوریا، سمپدوریا، اینتر میلان و جیانگسو اشاره کرد.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال ایتالیا بازی کرده است.
ادر (بازیکن فوتبال پرتغالی). ادرزیتو آنتونیو ماسدو لوپس ( پرتغالی: Ederzito António Macedo Lopes؛ زادهٔ ۲۲ دسامبر ۱۹۸۷ ) بازیکن فوتبال اهل پرتغال است که در پست مهاجم بازی می کند. وی هم اکنون برای استقلال ایران بازی می کند.
وی در سال ۲۰۱۶ فرشته نجات پرتغالی ها بود.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به آکادمیکا، براگا، سوانزی سیتی، لیل و لوکوموتیو مسکو و باشگاه فوتبال استقلال ایران اشاره کرد.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال پرتغال بازی کرده است. او در فینال جام ملت های اروپا ۲۰۱۶ گل قهرمانی تیمش را برابر فرانسه به ثمر رساند. طبق نوشته جدید روزنامه گل ادر قصد دارد با گرفتن تابیعیت ایران برای تیم ملی ایران بازی کند .
معنی کلمه آدر در فرهنگ معین
معنی کلمه آدر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آدر در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آدر در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه آدر در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لَمْ أَدْرِ: نمی دانستم و نمی دانم
ریشه کلمه:
دری (۲۹ بار)

معنی کلمه آدر در ویکی واژه

باد خایه، دبه خایه، غر.
نیشتر فصاد، نیشتر رگزن.
آذر، آتش.

جملاتی از کاربرد کلمه آدر

ازمکان ما اگر پرسی درآدر لامکان ورنشان میجوئی از ما بی نشانی نام ماست
یکی از عوارض داروهای ضد جنون به خصوص نسل جدید (که قدرت کمی دارند نسبت به نسل اول، ولی عوارض غیر عصبی بالایی دارند)، افت فشار خون می‌باشد که شایع‌ترین عارضه می‌باشد (به دلیل بلاک شدن گیرنده‌های آلفا آدرنرژیک)، در موارد شدید افت فشار داروی اپی نفرین منع مصرف دارد. و بهتر است که از داروی نور اپی نفرین استفاده شود.
هر آنکو رود سوی وی یک قدم به پیش آدرش شاهراه قدم
کلیه دستگاه‌ها مانند کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های هوشمند، مودم‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها و امثال آن که به یک شبکه متصل می‌شوند دارای یک مک آدرس اختصاصی هستند که از طریق آن در یک شبکه داده‌ها به مقصد و واسط شبکه مشخص ارسال می‌شوند.
بی دم و حرف و صوت گوی سخن اندر آدریم و گذر ز سفن
در آدر بحر عشق ای قطره گم شو توئی تا قطره عمانرا چه دانی
آدرین پروست تا زمان مرگش در سال ۱۹۰۳، در همه کنفرانس‌های بین‌المللی دربارهٔ بیماری‌های همه‌گیر شرکت می‌کرد و نظریه‌هایش در زمینه بهداشت جهانی را شرح می‌داد. کتاب «پیمان بهداشت» که کمی پیش از مرگش منتشر شد، بیانگر همین تلاش‌هاست.
آدریان بیرچ بازیکن و مربی فوتبال انگلیسی بود که بعد از فعالیت در باشگاه فوتبال کریستال پالاس به عنوان سرمربی تیم المپیک بریتانیا منصوب شد.او در پنجمین دوره رقابت های المپیک (چهارمین دوره فوتبال المپیک) به همراه تیمش مدال طلا گرفت. و به مانند هموطن خود آلفرد دیویس (مربی بریتانیا در سال ۱۹۰۸) قهرمان این رقابت ها شد.
آموزشکده فنی مهندسی شهید چمران رشت در منطقه 5 شهر رشت به آدرس فلکه گاز، بلوار پروفسور سمیعی، بالاتر از کارخانجات ایران برک واقع شده است.
برفت باد مروت بگشت خاک وفا ببست آب فتوت بمرد آدر جود
بدانک مولدِ من بکوهیست از کوههایِ آدربایگان بغایت خوش و خرم، از مبسمِ اوایل جوانی خندان‌تر و از موسمِ نعیمِ زندگانی تازه‌تر.
در آدر حلقه مستان و در کش یکدو پیمانه بمستی ترک هستی کن دم از فرمانروائی زن
بیامد سلیح و سپه دید و اسب شتابان بشد همچو آدرگشسب
در تعدادی دیگر از روش‌های آدرس‌دهی باز، فرایند کلیدهای موجود در جدول را جابه‌جا کرده و یک خانهٔ خالی برای کلید جدید ایجاد می‌کنند. این روش‌ها حداکثر زمان جستجوی کمتری نسبت به روش‌های بر مبنای بررسی (مانند روش‌های بالا) ارائه می‌دهند.
مردان: مجید، امیرحسین، امیربهمن، آدرین، احسان، آریا، کیان و شاهین.
آناستازیوس اهل رم بود و پیش از این‌که پاپ شود اسقف سابینا بود. او در زمان کشیشی خود به عنوان فردی صلح‌آور مشهور بود. پاپ آناستازیوس در ۳ دسامبر ۱۱۵۴ درگذشت و آدریان چهارم به جای او در سمت پاپ نشست.
همچو نور علی درآدر دیر تا شوی واقف از بت و زنار
عده ای از دانشجویان دانشگاه تهران به قصد گردشگری علمی عازم هندوستان بودند و شب را می‌خواستند در بیرجند اقامت کنند به توصیه دکتر بیرجندی بنده مأمور اسکان این دانشجویان شدم. فردای آن شب مسافران سراغ قبر نزاری را گرفتند که چون اطلاع دقیقی از آن نداشتم از مرحوم پدرم آدرسش را سؤال کرده و آنها را به سر قبر نزاری بردم این دانشجوان پس از زیارت قبر نزاری به زیارت قبر ابن حسام خوسفی هم رفته بودند. بعد از اینکه به تهران بازگشتند مقاله ای را در یکی از جراید آن زمان چاپ کرده بودند و از مردم بیرجند خواسته بودند که مانند خوسفی‌ها که برای شاعرشان مقبره ای درست کرده بودند قبر نزاری را هم بازسازی کنند که پس از آن فرماندار وقت (مرحوم لنگری) به انجمن شهر نامه ای نوشت که در این مورد اقدام کنند.
آلبانی کوچک‌ترین کشور بالکان است که از شمال غرب با مونته‌نگرو، از شمال شرق با کوزوو، از سوی خاور با مقدونیه و از طرف جنوب و جنوب شرقی با یونان همسایه است. در سمت غربی آلبانی دریای آدریاتیک و در سمت جنوب غربی آن دریای ایونی قرار گرفته‌اند.