ابیو

معنی کلمه ابیو در لغت نامه دهخدا

( آبیو ) آبیو. [ وْ ] ( ص ) اَبیو. آبی. کبود. ازرق. نیلگون.
ابیو. [ اَ وْ ] ( ص ) آبی. نیلگون. کبود. ازرق. آسمانگون. آسمان جون :
نساء شام پس پرده های چرخ شدند
لوای روز چو برزد سر از فضای ابیو.آذری.

معنی کلمه ابیو در فرهنگ معین

(اَ ) (ص . ) = آبی : نیلگون ، کبود، ازرق ، آسمان گون .

معنی کلمه ابیو در فرهنگ عمید

آبی رنگ، نیلگون، آسمانگون.

معنی کلمه ابیو در فرهنگ فارسی

( آبیو ) آبی کبود

معنی کلمه ابیو در ویکی واژه

آبی: نیلگون، کبود، ازرق، آسمان گون.

جملاتی از کاربرد کلمه ابیو

بعد از مرگ اسکندر شیبانی، پسر وی عبدالله خان (حکومت: ۹۹۱–۱۰۰۶) به حکومت رسید و به پاس خدمات و یاری جان و پسرانش به او در جنگ‌ها و اداره امور، حکومت نیشابور، تون، قاین، نسا و ابیورد را به دین محمد داد و برادرانش را نیز، برای کمک به وی، با او همراه کرد. با درگذشت عبداللّه خان در ۱۰۰۶، عبدالمؤمن خان به جای پدر خود نشست.
لَهُمْ ما یَشاؤُنَ فِیها، ایشان را در آن هر چه ایشان خواهند، وَ لَدَیْنا مَزِیدٌ (۳۵) و نزدیک ما نیز از خواسته و نابیوسیده.
فابیو لیما سابقه بازی برای تیم‌های اتلتیکوپاراننزه و واسکودوگاما را دارد.
و بسطی بود که ناگاه اندر آید و نابیوسان و صاحب او را نیابد و آنرا سببی نداند نشاط اندر دل او پدید آید و او را از جای برانگیزد، راه او آنست کی آرام گیرد و ادب بجای آرد که او را اندرین وقت اگر چیزی چنین کند مخاطرتی بزرگ بود، از مکر خفی باید ترسیدن.
لاله از خاک جوانان می‌دمد بر دشتِ هامون یا درفش سرخ بر سر انقلابیون گرفتند
جلسه شورای فرماندهان ارتش در ساعت ده و نیم روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به دستور و درخواست قره‌باغی ریاست ستاد بزرگ ارتشتاران جلسه ای با حضور امرا و اعضای ارشد ارتش و مسئولان سازمان‌های نیروهای مسلح شاهنشاهی تشکیل شد. قره‌باغی در خاطراتش می‌گوید که در روز قبل او در جلسه شورای امنیت ملی مطمئن بوده که مقدار زیادی اسلحه در دست مخالفان بوده و شورش‌هایی در مدرسه‌های نظامی رخ داده است و ارتش توان سرکوبی و دستگیری مخالفان را ندارد. همچنین سیستم اطلاعاتی درون ارتش به دلیل نفوذ انقلابیون توانایی خود را از دست داده و امکان استفاده مؤثر را ندارد.
این‌چنین گفتم کاستاد ابیوردی گفت «‌به سمرقند اگر بگذری ای باد سحر»
ادوارد ژابیویچ کوکویتی و (به روسی: Кокойты Джабейы фырт Эдуард) رئیس‌جمهور اوستیای جنوبی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ بود.
پس از مرو قصد سرخس کرد و چون به سرخس آمد، پیش امام ابوعلی زاهربن احمد شد، که مفسر و محدث و صاحب حدیث بود و مذهب شافعی در سرخس او اظهار کرد و از وی پدید آمد و این چند امام بودند که به برکۀ انفاس ایشان اهل این ولایتها از بدعت اعتزال خلاص یافتند و به مذهب شافعی باز آمدند: حمیدرمحویه در شهرستانه و فراوه و نسا، و بوعمرو فراهی در استو و خوجان، و بولبابۀ میهنی در ابیورد و خاوران، و بوعلی در سرخس، رحمةاللّه علیهم اجمعین.
منم ‌که تهنیت آرا از آن سراست به من سخن‌سرای ابیورد از سخندانی
فابیو ویرژینیو ده لیما مهاجم برزیلی الاصل تیم ملی امارات با ۳۰ سال سن با ۱۶۵ گل زده برای الوصل به عنوان برترین گلزن تاریخ باشگاه الوصل شناخته می‌شود
وصف را از «‌طوسی‌» و اندرز را از «‌پارسی» عشق‌را از «‌سجزی‌» و هجو از«‌ابیوردی‌» طلب
سرمای عجوز نابیوسیده گرمای تموز را دچار آمد
در سن ۱۹ سالگی کاسانو به رم، قهرمان وقت سری آ، پیوست و در اولین فصل خود برای این تیم ۵ گل به ثمر رساند. این بازیکن جنجالی پس از این‌که توسط فابیو کاپلو مربی وقت رم، از شرکت در یک جلسهٔ تمرین محروم شد، در جلوی دید عموم با وی درگیر شد. پس از اتمام قراردادش با رم در سال ۲۰۰۶، کاسانو به رئال مادرید پیوست.
اعتبار صدف از نسبت در است ولی انوری گرز «ابیورد» منم از شیراز
چه گفت؟ - گفت که: ای همدم ابیوردی؛ چه گفت؟- گفت که: ای همزمن به شروانی
ابیوردی یا بلوردی نام محله‌ای کهن در شیراز است. بلوار شهید چمران از جنوب این محل عبور می‌نماید همچنین استادیوم ورزشی شهدای ابیوردی، استخر انقلاب و بیمارستان حافظ در این محله واقع شده‌اند.
در فصل ۰۰–۱۹۹۹ طرفداران رم انتظار زیادی برای کسب جام و پیروزی داشتند. فرانکو سنسی تصمیم گرفت موفق‌ترین سرمربی وقت ایتالیا را برای رم انتخاب کند و با فابیو کاپلو قرارداد امضا کرد. علاوه بر سرمربی، سنسی بازیکنان مطرحی مانند وینچنزو مونتلا و هیدتوشی ناکاتا را به تیم اضافه کرد.
در این روز به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم درآمد. در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس‌آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.
اتحادیه، پیش از انقلاب ایران از ادغام سازمان انقلابیون کمونیست که سازمانی مائوئیست در خارج از کشور بود و «گروه پویا» که اعضایش بعضاً برای آموزش جنگ چریکی به فلسطین رفته بودند، تشکیل شد. نشریه «حقیقت» ارگان این سازمان بود و در بین جوانان تحصیلکرده در آمریکا و سایر کشورهای غربی به ویژه فعالان در کنفدراسیون دانشجویان ایرانی تأثیر و نفوذ قابل توجهی داشت. از جمله فعالان مبارز شناخته شده ضد حکومت شاه در خارج مانند سیامک زعیم، عبدالرحمان آزمایش، حسین ریاحی و فرید و وحید سریع القلم در این سازمان فعال بودند و در ابتدای انقلاب از مکتبی‌ها در مقابل لیبرال‌های اسلامی حمایت می‌کردند.