اجلی

معنی کلمه اجلی در لغت نامه دهخدا

اجلی. [ اَ لا ]( ع ن تف ) جلی تر. روشن تر. ( مؤید ). هویداتر. ( مقابل اخفی ) : تعریف بأجلی. مُعرِّف از مُعرَّف اجلی باید.
اجلی. [ اَ لا ] ( ع ص )آنکه مویش از پیش سر رفته بود. || که موی هر دو جانب پیشانی وی رفته باشد. مؤنث : جَلْواء.
اجلی. [ اَ ج َ لا ] ( اِخ ) کوهی است در مشرق ذات الأصاد، از سرزمین شربّة. || ابن سکیت گفته : سه پشته است واقع در مبداءةالنعم ثعل ، در کنار جریب که به ثُعل می پیوندد و آن چراگاهی است معروف. || اصمعی گوید: بلادی است خوش و نیکو که در آنها حلی و صِلیان میروید. || پشته ای است در اعلای نجد. || و گفته اندموضعی است در طریق بصره به مکّه. ( معجم البلدان ).

معنی کلمه اجلی در فرهنگ معین

(اَ لا ) [ ع . ] (ص تف . ) جلی تر، روشن تر، هویداتر.

معنی کلمه اجلی در فرهنگ فارسی

جلی تر، روشنتر، هویداتر
( صفت ) جلی تر . روشن تر هویداتر مقابل اخفی : ( معرف باید از معرف اجلی باشد . )
کوهی است در مشرق ذات الاصاد

معنی کلمه اجلی در ویکی واژه

جلی تر، روشن تر، هویدا

جملاتی از کاربرد کلمه اجلی

آرش داجلیری نخستین بار در دیدار مقابل صنعت نفت به عنوان جانشین وریا غفوری به کار گرفته شد.
عرّفوه بکل نعت بدیع من معاینه و المعرف اجلی
از این حیثیت او قدرش فزونست هم اجلی از گهرها در شئون است
دگر هم بر علی فرزند موسی که قطب اعظم است و شمس اجلی
این یک پیش‌نویس واگذارشده مقاله‌ها برای ایجاد است. این مقاله در حال حاضر در انتظار بازبینی نیست. مادامی که به‌طور فعالانه در حال بهبود بخشیدن این مقاله باشید، ضرب‌الاجلی برای تکمیل آن نیست. پیش‌نویس‌هایی که در حال بهبود یافتن نباشند ممکن است پس از شش ماه حدف شوند.
اجل توئی و امل حضمر او از تو اگر امان خوهد املی ور جدل کند اجلی
ناگاه اجلی آتش افروخته گیر آموخته و اندوخته را سوخته گیر
مخالفان قذافی در ضرب‌الاجلی به نیروهای طرفدار وی تا روز شنبه ۱۲ شهریور، فرصت دادند تا تسلیم شوند.
تو اجلی بقدر و دیدن تو خلق را نعمتی جلیل آمد
سایکس در سال ۱۸۶۳ در استوک نزدیک پلیموث متولد شد. پدرش کشیش ارتش ویلیام سایکس (متولد 1829) و مادرش مری، دختر کاپیتان آنتونی الیور مولزورث، عضو توپخانه سلطنتی، از نوادگان رابرت مولزورث، ویسکونت اول مولزورث بودند. پدرش کشیش افتخاری ملکه ویکتوریا بود. خواهرش اتل سایکس نیز نویسنده بود و تنها برادرشان پرسی سایکس سرتیپ، دیپلمات و نویسنده شد. پدرش ویلیام پسر دوم ریچارد سایکس، از اجلی هاوس، استاک پورت، صاحب شرکت سفیدگری سایکس بود. ریچارد سایکس، بازیکن راگبی بود که شهرهایی را در آمریکا تأسیس کرد، و پسر عموی سر آلن سایکس بود که اولین بارونت نماینده ناتسفورد، چشایر بود.
زهد را تخمی است که آن را بباید کشت و آن کوتاهی امل است که همهٔ رنجها به آدمی از درازی امل می‌رسد. چون امل کوتاه شد طمعَها بگسلد و رنجها از وی بیفتد. و قصور امل نه در کسب آید و نه به تکلف بدو توان رسید، الا آنکه حق‑سبحانه و تعالی‑یقینی در دلی نهد تا آن کس داند که پرورندهو روزی دهنده قدری و قوتی دارد که هیچ محتاج نیست، و هر کسی را اجلی نهاده است که چون در رسد تأخیر نپذیرد. چوناین یقین حاصل آید میخ امل منقطع شود،و در زهد بر احوال آن کس گشاده شود.
هنگامی که شکل هلو ایجاد می‌شود، فشار افزایش می یابد، با افزایش درد، تا زمانی که خود به خودی تخلیه و درد را کاهش دهد. هنگامی که کف به داخل دهان می‌رسد، طعم و بوی بد می‌شود درک می‌شود. معمولاً زهکشی از طریق جیب پریودنتال اتفاق می افتد، یا این که عفونت ممکن است به عنوان یک سلولیت یا یک عفونت ادنتوژنیک فاجلی گسترش یابد. فاکتورهای آناتومی محلی مسیر گسترش را تعیین می‌کنند (فضاهای فاسد سر و گردن را ببینید). نارسایی سیستمیک، با شروع ناراحتی و پریکسیا ممکن است وجود داشته باشد.
فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ ای لا سبیل به و لا حجة، لقوله تعالی ایّما الاجلین قضیت فلا عدوان علیّ ای لا سبیل علیّ، میگوید اگر از شرک آوردن و افزونی جستن باز ایستند شما را بر ایشان راهی نیست، و حجتی نیست. که با ایشان در حرم کشتن کنید إِلَّا عَلَی الظَّالِمِینَ مگر بر ایشان که ابتدا کنند و با شما در حرم کشتن کنند، قال عکرمه الظالم الذی ابی ان یقول لا اله الا اللَّه.
پست نشستی تو و ز بی‌خردی نیستی آگه که در ره اجلی
پس از بیانیه ایران کشورهای اروپایی عضو برجام و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک در واکنش به مهلت ۶۰ روزه ایران برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی اعلام کردند هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرند. همچنین فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه در واکنش به اقدام ایران گفت که «اگر ایران به تعهدات هسته‌اش احترام نگذارد مسئله فعال‌سازی مجدد سازوکار تحریم‌ها مطرح خواهد شد.»
ائی دیوانه، ائی دیوانهعاشق اولان قییار جانهختایی دئر، تاجلی خانهقالسین، کؤنول، یول قالماسین
قوله: «وَ ما أَعْجَلَکَ عَنْ قَوْمِکَ یا مُوسی‌» عتاب موسی است که قوم را واپس گذاشت و از پیش ایشان برفت، بمیعاد حق تعالی شتافت، گفت: ای موسی! ندانستی که من ضعیفان را دوست دارم؟ شکستگان را بیش نوازم! پیوسته در دلهاشان می‌نگرم؟ هر کرا بینم در دل ایشان او را بدوست گیرم؟ تا موسی عذری داد که. «هُمْ أُولاءِ عَلی‌ أَثَرِی» ما خلفتهم لتضییعی و لکنی «عَجِلْتُ إِلَیْکَ رَبِّ لِتَرْضی‌» خداوندا! تو خود دانایی و از سرّ این بنده آگاهی، که باین عجله نه تضییع ایشان خواستم و نه ترک رعایت حق صحبت ایشان قصد داشتم. لکن رضای تو خواستم و زیادت خشنودی تو جستم، گفت ای موسی رضاء من در مراعات دل ایشانست، «انا عند المنکسرة قلوبهم من اجلی، انا جلیس من ذکرنی»
در ابتدای فصل ۲۰۲۳–۲۰۲۴ آرش داجلیری به استقلال ملاثانی پیوست.
محمدقلی خان آغبلاغی سومین سپهدار آذربایجان بعد از ستارخان و باقرخان در لشکرکشی به تهران در دورهٔ مشروطه اهل این روستا بوده‌است. از مناظر طبیعی آن می‌توان به آغ‌اوغلان، حسار، دات‌چشمه، آغ‌دییرمان، قوروخچوقیه، عسگر آغاجلیغی، میان‌دره و سد آغبلاغ اشاره کرد. کوه‌های اطراف آن شامل زکی‌داغی، قلعه‌جوق، سیدی‌داغی، قیه و میاندره‌داغی است.
خانم شفیق ضرب الاجلی تا نیمه شب برای معترضان صادر کرد تا یا با تخلیه محوطه دانشگاه موافقت کنند یا با بررسی دانشگاه در مورد «گزینه‌های جایگزین برای پاکسازی چمن غربی و بازگرداندن آرامش به محوطه دانشگاه» روبرو شوند. دانشجویان یهودی طرفدار فلسطین، عید فصح سدر را در اردوگاه برگزار کردند.