آب زندگی

معنی کلمه آب زندگی در لغت نامه دهخدا

( آب زندگی ) آب زندگی. [ ب ِ زِ دَ / دِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) آب حیات. آب خضر. آب زندگانی. آب بقا. ماءالحیات. چشمه خضر. چشمه زندگی :
با که گویم در همه ده زنده کو
سوی آب زندگی پوینده کو؟مولوی.ابر اگر آب زندگی بارد
هرگز از شاخ بید بر نخوری.سعدی.نشود آب زندگی ریزان
مگر از دیده سحرخیزان.اوحدی.گر ز سوز تشنگی جانت بلب خواهد رسید
از خضر مپذیر منت بهر آب زندگی.ابن یمین.معنی آب زندگی و روضه ارم
جز طرف جویبار و می خوشگوار چیست ؟حافظ.شاهدی از لطف و پاکی رشک آب زندگی.حافظ.

معنی کلمه آب زندگی در فرهنگ معین

( آب زندگی ) ( ~ِ زِ دِ ) (اِمر. ) نک آب حیات .

معنی کلمه آب زندگی در فرهنگ فارسی

( آب زندگی ) آب حیات

معنی کلمه آب زندگی در ویکی واژه

نک آب حیات.

جملاتی از کاربرد کلمه آب زندگی

گر بقای جاودان خواهی سلیم از عشق جوی زان که آب زندگی در جویبار عاشقی‌ست
در سال ۲۰۰۶، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر را منتشر کرد در این فهرست نام ۱٬۱۷۳ گونهٔ ماهی وجود داشت که در معرض نابودی بودند از جمله می‌توان به روغن‌ماهی اطلسی، کوسه سفید، تهی‌خار و کپوردندان سوراخ شیاطین اشاره کرد. از آنجایی که ماهی‌ها در زیر آب زندگی می‌کنند دریافت اطلاعات کافی از جمعیت آنها به خوبی گیاهان و جانوران خاکی صورت نمی‌گیرد با این حال روشن است که ماهی‌های آب‌های شیرین به دلیل محدودیت محیط زندگی شان بیش از دیگران در خطر نابودی قرار دارند برای نمونه کپوردندان سوراخ شیاطین در یک فضای ۳ در ۶ متر زندگی می‌کند.
سرو ترا ز سایه چکد آب زندگی گر دید خضر هر که در این سایه واکشید
ما به خاک میکده جستیم آب زندگی خضر را گو کز حیات جاودان آسوده‌ایم
شمس تبریزی به چاهی رفته‌ای چون یوسفی ای تو آب زندگی چون از رسن پنهان شدی
مرغابی پرنده‌ایست تخم‌گذار که بیشتر در آب زندگی می‌کند. گونه‌های بسیاری از مرغابی در جهان هستند که هنوز شناخته نشده‌اند. این پرنده پرهای چربی دارد تا با برخورد به آب، پرها خیس نشود و پرنده پس از بیرون آمدن از آب سنگین نشود.
چند به هر سیه دلی باده ناب می‌کشی؟ حیف! که آب زندگی در ظلمات می‌چکد
گرچه از رفتار جان می‌بخشد آب زندگی آب تیغ یار را در دل خرام دیگرست
از سیاهی قسمت خضرست آب زندگی از هزاران کس یکی گردد شناسای سخن
در مناطق مرطوب و جنگلی روی چوب‌های جنگلی، در آب‌هایی که به صورت راکد وجود دارند، دریاچه‌ها و استخرها، لایه‌هایی از جلبک‌ها دیده می‌شوند. بیشتر آن‌ها در آب و اطراف آن زندگی کرده ولی بعضی از جلبک‌ها نیز وجود دارند که در خاک‌های مرطوب زندگی می‌کنند. بسیاری از جلبک‌ها تک‌سلولی و کوچک هستند و روی سطح آب دریاها و دریاچه‌ها شناور می‌مانند که به چنین جلبک‌هایی فیتوپلانکتون می‌گویند. این جلبک‌ها منبع غذایی بسیاری از آبزیان از جمله میگوها و ماهیان به‌شمار می‌روند. بیشتر جلبک‌ها در سطح آب زندگی می‌کنند.
این گیاه در سراسر جهان به چشم می‌خورد و می‌تواند در دمای منفی ۶۰ درجه سانتی‌گراد زنده بماند بسیاری از گلسنگ‌ها در مناطق مرطوب و در نزدیکی ساحل زندگی می‌کنند اما فقط یک گونه از این گیاه در آب زندگی می‌کند. گلسنگ باسرعت خیلی کم رشد می‌کنند اما می‌تواند در زیستگاه‌های نامناسب مثل کویر و نواحی جنوبگان زنده بمانند.
خَضَر بر چشمه نوشین گذر کرد در آن تاریکی آب زندگی خَورد
مرحله بعدی، زندگی لاروی است. این لاروهای شناور مودار پلانولا نام دارند. پلانولاها مدتی را به شکل آزاد و شناور در آب زندگی می‌کنند تا اینکه سرانجام خودشان را به سطحی ثابت و سخت بچسبانند و مرحلهٔ اول تکثیرشان یعنی تکثیر غیرجنسی را آغاز کنند.
بر جملهٔ قاضیان دوانید امروز در جستن آب زندگی قاضی کاب
غیر از دو بوسه هر چه به بیمار خود دهی گر آب زندگیست، که بیمارتر شود
علف هرز آبی آمریکایی کاملاً در زیر آب زندگی می‌کند به استثنای گل‌های کوچک سفید که در سطح شکوفه می‌دهند و توسط ساقه‌های ظریف به گیاه متصل می‌شوند. جوانه‌های زمستانی را از نوک ساقه‌ها تولید می‌کند که در کف دریاچه زمستان گذرانی می‌کنند. همچنین اغلب به عنوان گیاهی همیشه سبز در آب و هوای معتدل زمستان گذرانی می‌کند. در پاییز، ساقه‌های برگ‌دار از گیاه مادر جدا می‌شوند، شناور می‌شوند، ریشه می‌دهند و گیاه‌ها جدید را آغاز می‌کنند. این مهم‌ترین روش پخش علف‌های هرز آبی آمریکایی است، در حالی که تولید بذر نقش نسبتاً کمی ایفا می‌کند.
این دریاچه در هنگام فصل زمستان با نمایی زیبا آمیخته‌ای از یخ و آب، خود را می‌نمایاند. در زمان یخ زدن دریاچه ماهی‌هایی که در این آب زندگی می‌کنند نمی‌توانند به سطح آب برسند و به همین دلیل رشد آن‌ها کند می‌شود.