آمید
معنی کلمه آمید در لغت نامه دهخدا

آمید

معنی کلمه آمید در لغت نامه دهخدا

امید. [ اُ / اُم ْ می ] ( اِ ) در پهلوی ، اُمِت . در پازند، اُمِذ . ( از حاشیه برهان قاطعچ معین ). آرزو. ( حاشیه برهان قاطع ) ( ناظم الاطباء ).رجاء. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ). رجو. رجاوة. مهه. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ). مرجاة. ( منتهی الارب ). امل. امله. ترجی. ارتجاء. ترجیه. آرمان. ( از یادداشتهای مؤلف ) :
بامّید تاج از پدر چشم داشت
پدر زین سخن بر پسر خشم داشت.فردوسی.بر افروخت رودابه را دل ز مهر
بامّید آن تا ببیندْش چهر.فردوسی.بنالید و سر سوی خورشید کرد
بیزدان دلش پر ز امّید کرد.فردوسی.امیدم چنانست کز کردگار
نباشی جز از شاد و به روزگار.فردوسی.از لب تو مر مرا هزار امید است
وز سر زلفت مرا هزار زلیفن.عنصری.همه بر امید اعتماد مکنید چنانکه دست از کار کردن بکشید. ( تاریخ بیهقی ).
هر امّید را کار ناید ببرگ
بس امّید کانجام آن هست مرگ.اسدی.پناه روانست دین از نهاد
کلید بهشت و ترازوی داد...
ز دیو ایمنی وز فرشته نوید
ز دوزخ گذار و بفردوس امید.اسدی.یکی نهاده بُوَد گوش بر امید سرود
یکی چشیده بُوَد داغ بر امید کباب.قطران.ز بهر نعمت دنیا که خاک بر سر آن
باین امید که گفتم بسیت باید بود.ناصرخسرو.بهاران بر امّید میوه خزانی
زمستان بر امّید سبزه بهاری.ناصرخسرو.آنرا که بر امّید آن جهان نیست
این تیره جهان شهره بوستان است.
ناصرخسرو ( دیوان چ مینوی - محقق ص 192 ).
مرا ای پسر عمر کوتاه کرد
فراخی امید و درازی امل.ناصرخسرو.و در این امید پیر گشت. ( مجمل التواریخ و القصص ). بر درگاه ملک مقیم شده ام و آنرا قبله حاجات و مقصد امید ساخته. ( کلیله و دمنه ).
مرا وصال نباید همان امید خوش است
نه هرکه رفت رسید و نه هرکه کشت درود.سنایی.که دایم چو دارای با اعتمید
شتابد سویم چون بمقصد امید.اثیر اخسیکتی.نقش امّید چون تواند بست
قلمی کزدلم شکسته تر است ؟خاقانی.تا چند نان ونان که زبانم بریده باد

معنی کلمه آمید در فرهنگ معین

(اُ مّ ) (اِ. ) ۱ - آرزو. ۲ - چشمداشت .

معنی کلمه آمید در فرهنگ عمید

آرزوی روی دادن امری همراه با انتظار تحقق آن، چشمداشت.
* امید بستن: (مصدر لازم، مصدر متعدی ) خواهان چیزی یا کسی شدن.
* امید داشتن: (مصدر لازم، مصدر متعدی ) امیدوار بودن، انتظار داشتن.

معنی کلمه آمید در فرهنگ فارسی

اومید: آرزو، چشمداشت
( اسم ) ۱ - آرزو رجا . ۲ - چشمداشت توقع انتظار . ۳ - اعتماد استواری.
دماغه ... یا دماغه امید نیک قطعه انتهایی افریقا را از طرف جنوب غربی تشکیل میدهد .

معنی کلمه آمید در فرهنگ اسم ها

اسم: امید (پسر) (فارسی) (تلفظ: om (m) id) (فارسی: اميد) (انگلیسی: omid)
معنی: آرزو، انتظار، رجا، توقع، چشمداشت، اشتیاق یا تمایل به روی دادن یا انجام امری همراه با آرزوی تحقق آن، تکیه گاه، محل پناه

معنی کلمه آمید در دانشنامه عمومی

آمید. آمید را در شیمی می توان یکی از دو نوع ترکیب شیمیایی زیر دانست:
• یک گروه عاملی یا ترکیبی آلی است که شامل یک گروه کربونیل ( C=O ) می باشد و با یک اتم نیتروژن ( N ) پیوند دارد.
• نوع ویژه ای از آنیون نیتروژن.
آمیدها پایدارترین نوع از گروه عاملی کربونیل هستند.
بسیاری از شیمی دانان انگلیسی زبان برای ایجاد دگرسانی میان این دو نوع ترکیب، از تلفظ ə'mɪd برای اشاره به این ترکیب به عنوان یک گروه عاملی کربونیل و از تلفظ برای اشاره به آن به عنوان آنیون نیتروژن بهره می گیرند. این در حالی است که شماری از شیمی دانان نیز فرقی میان این دو نگذاشته و در هر دو کاربرد آن را تلفظ می کنند.
اگر در بنیان آمیدها جای کربنی که با اکسیژن پیوند دوگانه دارد گوگرد قرار دهیم گروهی به نام سولفوآمید خواهیم داشت. آمیدهای حلقوی را لاکتوم می نامند.
اُمید باور داشتن به نتیجهٔ مثبت اتفاق ها یا شرایط، در زندگی است. امید احساسی است دربارهٔ اینکه می توانیم آنچه را که می خواهیم، داشته باشیم یا یک اتفاق، بهترین نتیجه را برای ما خواهد داشت. امیدوار بودن با خوش بین بودن متفاوت است. امید یک حالت احساسی است یعنی یکی از احساسات انسان است اما خوش بین بودن نتیجهٔ یک روش و الگوی تفکر عمدی و اختیاری ( بینش ) است که باعث حالت و رفتار مثبت در انسان می شود.
امید یک حالت ذهنی روانی مثبت است که بر اساس حس موفقیت و برنامه ریزی برای دستیابی به این اهداف تعیین شده است. به عبارت دیگر امید تفکر هدفمند فرد است که انگیزه تعقیب اهداف و انتظار دستیابی به این اهداف را برجسته می کند. امید یک دارایی و یک فرصت برابر است که همه مردم می توانند به آن دسترسی داشته باشند. امید روشی برای اندیشه کردن است که ما در هر جنبه ای از زندگی خود از آن استفاده می کنیم.
Charles R. Snyder استدلال می کند که امید را باید به عنوان یک مهارت شناختی در نظر گرفت که توانایی فرد را در حفظ انگیزه در تعقیب یک هدف خاص نشان می دهد. این مدل به این دلیل است که توانایی فرد برای امیدوار بودن به دو نوع تفکر بستگی دارد: تفکر عاملی و تفکر مسیر. تفکر عاملی به عزم و اراده فرد برای دستیابی به اهداف خود با وجود موانع احتمالی اشاره دارد، در حالی که تفکر مسیر به راه هایی اشاره می کند که افراد معتقدند می توانند به این اهداف شخصی برسند. بر طبق این دیدگاه امیدواری یک توانایی و قابلیت است که از سه بخش مجزا اما مرتبط تشکیل شده است:
• اندیشیدن به اهداف - مفهوم سازی واضح اهداف ارزشمند و رویکرد هدفمند به زندگی
• اندیشیدن به مسیرها - یافتن راه های مختلف برای رسیدن به اهداف خود یا به عبارتی ظرفیت توسعه رویکردها و راهکارهای خاص برای رسیدن به آن اهداف.
• اعتقاد به این که می توانید تغییر ایجاد کنید و به این اهداف برسید توانایی ایجاد و حفظ انگیزه برای استفاده از آن راهکار ها
امید فرد امیدوار لزوماً در برابر سختی ها محو نمی شود. در واقع امید اغلب با وجود فقر، جنگ و قحطی پابرجاست. در حالی که هیچ کس از تجربه رویدادهای تلخ و چالش برانگیز زندگی معاف نیست، امید جهت گیری به سوی زندگی را ترویج می دهد که حتی در سخت ترین شرایط چشم انداز خوش بینانه ای را ممکن می سازد.
امید (اسپرو). امید ( اِسپِرو ) ( به اسپرانتو: La Espero ) شعری ست به زبان فراساخته ی اسپرانتو که لودویک زامنهوف ( ۱۸۵۹–۱۹۱۷ ) ، خالق این زبان، در آغازین سال های ابداع این زبان بین المللی سروده است. این شعر که امروزه بیشتر با عنوان سرود اسپرانتو شناخته می شود، معمولاً با یک مارش پیروزی همراه است که فِلیسین مِنو دو مِنیل ( به فرانسوی: Félicien Menu de Ménil ) ، آهنگ ساز فرانسوی، برای آن ساخته است. پیش تر نیز، کلاس آدلزکلد و چند آهنگساز کمترشناخته شدهٔ دیگر برای این شعر و سرود موسیقی ساخته بودند. گاهی از این ترانهٔ امید با عنوان سرود جنبش اسپرانتو نیز یاد می کنند.
برخی اسپرانتیست ها به کاربرد واژهٔ «سرود» یا «مناجات» دربارهٔ این ترانه معترضند چون این گونه اصطلاحات سویهٔ مذهبی، نژادی و/یا ملی دارند و جنبش اسپرانتو در جهان، حرکتی بی طرف و همگانی است - و دقیقاً به همین دلیل زبان بین المللی اسپرانتو مورد توصیهٔ سازمان های بی طرف بین المللی، مانند سازمان ملل متحد و یونسکو ( که تاکنون دو قطعنامه در مورد آن صادر کرده است ) ، می باشد.
امید (ایستگاه مترو). امید ( اسپانیایی: Esperanza ) یکی از ایستگاه های خط ۴ متروی مادرید که در ناحیهٔ کرایه ای A واقع شده است.
امید (فیلم ۱۹۷۰). امید ( ترکی استانبولی: Umut ) یک فیلم درام ترکیه ای به کارگردانی ییلماز گونی است که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد. این فیلم در جشنواره فیلم کن ۱۹۷۰ به نمایش درآمد و برندهٔ جوایزی در دومین دورهٔ جشنواره بین المللی فیلم آدانا و همچین هفتمین جشنواره بین المللی فیلم پرتقال طلایی آنتالیا شد. این فیلم با وجود دریافت جوایز گوناگون و اکران عمومی، در نهایت از نظر سیاسی «براندازگرانه» تلقی شد و برای مدتی توسط مقامات دولتی توقیف شد، که تنها به محبوبیت بیشتر ییلماز گونی در بین تماشاگران منجر شد.
امید (فیلم ۲۰۰۷). امید ( لهستانی: Nadzieja ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
امید (فیلم ۲۰۱۴). «امید» ( انگلیسی: Hope ( 2014 film ) ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.
امید (فیلم ۲۰۱۹). امید ( نروژی: Håp ) یک فیلم درام نروژی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آندریا براین هوویگ و استلان اسکاشگورد اشاره کرد.
این فیلم نمایندهٔ نروژ جهت شرکت در رقابت های جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی در نود و سومین دوره جوایز اسکار بود
امید (نقاشی). امید عنوان نقاشی است رنگ روغن بر روی بوم اثر جرج فردریک واتس که در سال ۱۸۸۶ میلادی کشیده شده است. نقاشی امید بر سبک نمادگرایی است و بخشی از نقاشی های تمثیلی جرج فردریک واتس با عنوان «سرای زندگانی» است. این نقاشی زنی را نمایش می دهد که حالت نمادین امید را متجسم کرده است. ابعاد نقاشی ۱۴۲٫۲ در ۱۱۱٫۸ سانتی متر است.
در تابلوی «امید»، زن جوانی مشغول نواختن چنگی است که فقط یک تار آن باقی مانده است. این زن برای شنیدن نوای ساز موسیقی، گوش خود را به چنگ نزدیک کرده است تا بتواند نوای ضعیف موسیقی برخاسته از تک تار سالم را بشنود.
این اثر متعلق به سال ۱۸۸۶ جزو یک مجموعه هنری خصوصی است و نقاش دو نسخه از آن نقاشی کرده است. نسخه بهتر آن در موزه مشهورتری در شهر لندن به نام «تیت» قرار دارد. نسخه دیگر تابلو «امید» در موزه ای کوچک در مرکز شهر لندن به نام «گیلدهال» نگهداری می شود. موزه کوچک گیلدهال در طول جنگ جهانی دوم، ویران شد و پس از بازسازی در سال ۱۹۹۱ دوباره گشایش یافت.
نلسون ماندلا بر دیوار سلول اش در زندان جزیره روبن، زندانی که ۱۸ سال در آن سر کرد، نسخه ای از این تابلو را آویخته بود. همچنین گفته می شود متعاقب ناکامی مصر در جنگ شش روزه، دولت مصر به سربازان ارتش کپی هایی از همین تابلو داد تا امید به آینده را در دل آن ها زنده نگاه دارد.
جرمای رایت، پیشوای مذهبی سابق باراک اوباما، ۲۰ سال پیش در همایشی این تابلو را منبعی الهام‎بخش توصیف کرد. او گفت: «در این تابلو زن جوان، حال و روز یک قربانی جنگ را دارد؛ ولی در عین حال بی پروایی و شهامت امید را به نمایش می گذارد. »
باراک اوباما هرگز این تصویر و توصیف را فراموش نکرد. او از همین عبارت در نطق سال ۲۰۰۴ و زمان انتخاب اش به عنوان سناتور و همین طور در عنوان کتاب دوم خود استفاده کرد. چرا که این اثر قرن نوزدهمی، الهام بخش عبارت مشهور و تیتر کتاب باراک اوباما، یعنی «بی پروایی امید» شد.
معنی کلمه آمید در فرهنگ معین
معنی کلمه آمید در فرهنگ عمید

معنی کلمه آمید در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انتظار وقوع خیری مسرّت بخش را امید گویند. در فقه از آن به مناسبت در باب هایی مانند اجتهاد و تقلید، طهارت، صلات، حج و تفلیس سخن رفته است.
امید در لغت به معنای گمان وقوع خیری ممکن الحصول در آینده آمده است. معانی ترس، توقع، انتظار و شوق نیز برای آن ذکر شده است. شاید بتوان گفت این معانی به لوازم معنای امید یا به بخشی از آن اشاره دارد، زیرا از آن رو که متعلق امید امری ممکن الحصول است نه قطعی، و ترس از تحقق نیافتن آن وجود دارد امید را به خوف معنا کرده اند و از آن رو که متعلَّق امید، امری خیر و مسرّت بخش است و طبعاً موجب اشتیاق شخص امیدوار به آن امر شده و حالت انتظار و توقع به او دست می دهد، امید را به توقع و شوق و انتظار معنا کرده اند.
معنای اصطلاحی امید
در اصطلاح علم اخلاق، به راحتی و لذتی که از انتظار تحقق امری محبوب، در قلب حاصل می شود امید می گویند.
واژگان مربوط به امید
موضوع امید در بسیاری از آیات قرآن کریم با مشتقات واژه «رجاء» و «عسی» طرح شده است.در برخی از آیات نیز امید با واژه هایی مانند عسی و لعلّ به خداوند نسبت داده شده است.در این گونه موارد، اگر نگوییم استعمال امید مجازی است، باید آن را با توجه به انسانها و اعمال و رفتار آنها تصور کرد و گفت خداوند در موارد مزبور خواسته است با این روش، مخاطب یا شخص دیگری را نسبت به وقوع امری امیدوار سازد.افزون بر موارد یاد شده، مفهوم امید در آیات فراوان دیگری که در آنها از خداوند سبحان با اوصاف «رحیم»، «غفور» و «توّاب» یاد شده و آیات مشتمل بر وعده های الهی قابل بررسی و پیگیری است.
واژگان مربوط به ناامیدی
...
[ویکی فقه] امید (قرآن). امید به معنای اعتماد، توقع، چشمداشت و انتظار می باشد. همچنین انتظار وقوع خیری مسرّت بخش را امید گویند.
در این مدخل از کلید واژه های «امل»، «رجا»، «طمع»، «عسی»، «لعل»، «تمنی» و جمله هایی که مفید این معنا است استفاده شده است.موضوع امید در بسیاری از آیات قرآن کریم با مشتقات واژه «رجاء» و «عسی» طرح شده است.در برخی از آیات نیز امید با واژه هایی مانند عسی و لعل به خداوند نسبت داده شده است.در این گونه موارد، اگر نگوییم استعمال امید مجازی است، باید آن را با توجه به انسان ها و اعمال و رفتار آنها تصور کرد و گفت خداوند در موارد مزبور خواسته است با این روش، مخاطب یا شخص دیگری را نسبت به وقوع امری امیدوار سازد.افزون بر موارد یاد شده، مفهوم امید در آیات فراوان دیگری که در آنها از خداوند سبحان با اوصاف «رحیم»، «غفور» و «تواب» یاد شده و آیات مشتمل بر وعده های الهی قابل بررسی و پیگیری است.
آثار امید
۱. ↑ فرهنگ فارسی معین.۲. ↑ عنکبوت/سوره۲۹، آیه۵.
...

معنی کلمه آمید در ویکی واژه

(شیمی): دسته‌ای از ترکیب‌های آلی اکسیژن‌دار و نیتروژن‌دار که از واکنش آمونیاک یا مشتقات آن با اسیدهای آلی بدست می‌آیند.
هر یک از نمک‌های حاصل از واکنش آمونیاک با فلزهای قلیایی: آمید‌سدیم.

جملاتی از کاربرد کلمه آمید

آمید روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در25کیلومتری شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد.
امید آهنگر (زاده ۳ مهر ۱۳۵۸ در تهران)، بازیگر سینما و تلویزیون است. او بازیگری را از سال ۱۳۶۲ آغاز کرد و سال بعد برای بازی در سریال علی کوچولو دعوت شد. آهنگر فارغ‌التحصیل از هنرستان صدا و سیما و فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی ادبیات دراماتیک از دانشگاه آزاد است. نخستین تجربه سینمایی آهنگر فیلم «تحفه‌ها» در سال ۱۳۶۶ بوده‌است. وی برادر بزرگتر کاوه آهنگر بازیگر سینما و تلویزیون است. آمید اهنگر خواهری به نام آرام اهنگر دارد که اونیز چندین فیلم مشترک با امید بازی کرده آرام اهنگر بعد ازدواج راهی اروپا شد در حال حاظر فقط مادر امید در ایران هستند کاوه اهنگر هم مدتی پیش پناهنده کشوری دیگر شد.
خدای ما که با عدلست و دادست همه کس را چنین آمید داده‌ست
وز آن روی خسرو بدادش نوید که ز ارمینیه تا به شهر آمید
آکریل آمید را می‌توان از آبکافت اکریلونیتریل با نیتریل هیدراتاز آماده کرد.
آمیدین‌ها یک رده از مشتقات اکسی‌اسید است.
به قیصر یکی رستخیزی نمود همان شهر آمید را برگشود
ابربازهای آلی تقریباً همیشه خنثی اند و گونه‌هایی از نیتروژن را در خود دارند. از جمله ابربازهای آلی معروف می‌توان به فسفازن، آمیدین و گوانیدین اشاره کرد.
ولی شاه آمید را برگشود زدیرگاه و سنکا برآورد دود
در جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح آر تو-دی تو به عنوان یک تعمیر کار در سفینه فضایی ملکه پدمه آمیدالا نقش آفرینی می‌کند.
در شیمی تحلیلی، اسید استیک منجمد برای تخمین مواد قلیایی ضعیف همچون آمیدهای آلی بکار می‌رود. اسید استیک منجمد به عنوان باز (شیمی)| باز از آب هم ضعیف‌تر است در نتیجه در این میانجی، آمید به عنوان یک باز قوی عمل می‌کند. سپس با استفاده از یک محلول در اسید استیک منجمد با خاصیت اسیدی بسیار قوی همچون اسید پرکلورید، می‌توان عیار آن را اندازه گرفت.
اگر در بنیان آمیدها جای کربنی که با اکسیژن پیوند دوگانه دارد گوگرد قرار دهیم گروهی به نام سولفوآمید خواهیم داشت. آمیدهای حلقوی را لاکتوم می‌نامند.
در ۷ فوریه ۲۰۲۴، آمیدو دومبویا اولین بازی خود را برای نیس با پیروزی ۴-۱ مقابل مون‌پیله در مرحله یک شانزدهم نهایی کوپه دو فرانس انجام داد.
آمیدها پایدارترین نوع از گروه عاملی کربونیل هستند.