اجتماعات

معنی کلمه اجتماعات در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع . ] (مص ل . ) جِ اجتماع . ۱ - گرد آمدن ها، فراهم آمدن ها، انجمن کردن ها. ۲ - گروه های فراهم آمده ، دسته های به هم پیوسته .

معنی کلمه اجتماعات در فرهنگ فارسی

( مصدر اسم ) جمع : اجتماع . ۱ - گرد آمدن ها فراهم آمدن ها انجمن کردنها. ۲ - گروه های فراهم آمده انجمن ها دسته های بهم پیوسته یا تالار اجتماعات . تالار و سالنی که انجمن ها و دیدارهای گروهی در آنجا صورت میگیرد .

معنی کلمه اجتماعات در ویکی واژه

جِ اجتماع
گرد آمدن‌ها، فراهم آمدن‌ها، انجمن کردن‌ها.
گروه‌های فراهم‌آمده، دسته‌های به‌هم‌پیوسته.

جملاتی از کاربرد کلمه اجتماعات

این بنا در مدت سه سال و به دلیل محدودیت‌های بودجه با کندی ساخته شده و در سال ۲۰۰۰ افتتاح گردیده‌است. این مرکز پنج نوب نماز روزانه، نماز جماعت جمعه و خطبه نماز جمعه، کلاس‌های شب جمعه برای کودکان و اجتماعات خانوادگی در یکشنبه‌های متناوب را ارائه می‌دهد. خطبه‌ها به زبان انگلیسی با آیات نقل شده از قرآن به عربی انجام می‌شود. در اوقات خاص مانند ماه رمضان، افطار به صورت سریع و نماز مغرب انجام می‌شود. اعضا انجمن اسلامی گوام، اغلب از این مرکز برای جشن دو عید مسلمان (عید رمضان و عید قربان) استفاده می‌کنند. این انجمن در صورت تشییع جنازه، ازدواج، طلاق و سایر مناسبت‌ها، مسلمانان را در مورد گوام و مراسم مذهبی ارائه می‌دهد.
و تعلق اجتماعات به یکدیگر سه نوع بود: اول آنکه اجتماعی جزو اجتماعی بود مانند منزل و مدینه، و دوم آنکه اجتماعی شامل اجتماعی بود مانند امت و مدینه، و سیم آنکه اجتماعی خادم و معین اجتماعی بود مانند قریه و مدینه، چه اجتماعات اهل قری اجتماعاتی ناقص بود که هر یک به نوعی دیگر خدمت اجتماعی تام مدنی کنند، و از این وجه اعانت اجتماعات یکدیگر را به ماده و آلت و خدمت مانند اعانت انواع بود یکدیگر را، چنانکه پیش ازین گفتیم.
ساخت این مجتمع در زمینی به مساحت پنجاه و دو هزار متر مربع و ظرف مدت ۷۲ ماه پایان پذیرفت و با صرف هزینه ۲۰۰۰ میلیون ریال، افزون بر فضای مسکونی به متراژ یکصد و چهار هزار مترمربع، امکاناتی همچون: ۸۰۰۰ متر مربع مجتمع تجاری، مشاعاتی در ۱۸۵۰۰ متر مربع شامل استخر، سالن همایش و اجتماعات، زمین اسکیت، سالن ورزشی و مهد کودک و ۱۱۰۰۰ مترمربع محوطه‌سازی برای ساکنان فراهم گردید.
علاوه بر ایران در بسیاری شهرهای دیگر دنیا از جمله لندن، کلن، برلین، پاریس، نیویورک، سیدنی، واشینگتن، لوس انجلس، ادمونتون، ونکوور، مونترال و تورنتو اجتماعات اعتراض‌آمیز تشکیل یافت.
این مجموعه که در سال ۱۹۵۴ تأسیس شده دارای امکاناتی همچون دو سالن سینما و سالن اجتماعات با ظرفیت‌های ۵۱۸ و ۲۱ نفر است.
اولین جایزهٔ تالار اجتماعات شهری بارسلون، در سوم سپتامبر ۱۹۰۱ برای عمارت کاسا کالوِت به گائودی اهدا شد. همچنین در ۱۹۱۰ در نمایشگاه هنرهای زیبای پاریس موفقیت فراوانی به دست آورد. یک سال بعد با ابتلا به تب مالت وضع مزاجی وی تحلیل رفت و به شدت مریض شد، و برایش مراسم «ویاتیکوم» (مراسم «نان و شرابی» که بعضی فرقه‌های کاتولیک برای اشخاص در حال مرگ انجام می‌دهند) اجرا کردند. با این وجود گائودی زنده ماند، و بیشتر وقتش را صرف اتمام طرح کلیسای خانوادهٔ مقدس کرد، هرچند با شروع جنگ جهانی اول اوضاع اقتصادی بارسلون نامساعد شد و اجرای طرح‌های گائودی نیز متوقف گشت.
به حکم آنکه هر مرکبی را حکمی و خاصیتی و هیأتی بود که بدان متخصص و منفرد باشد و اجزای او را با او دران مشارکت نبود اجتماع اشخاص انسانی را نیز از روی تألف و ترکب حکمی و هیأتی و خاصیتی بود بخلاف آنچه در هر شخصی از اشخاص موجود بود، و چون افعال ارادی انسانی منقسم است به دو قسم، خیرات و شرور، اجتماعات نیز منقسم باشد بدین دو قسم: یکی آنچه سبب آن از قبیل خیرات بود، و دیگر آنچه سبب آن از قبیل شرور بود، و اول را مدینه فاضله خوانند و دوم را مدینه غیر فاضله. و مدینه فاضله یک نوع بیش نبود، چه حق از تکثر منزه باشد و خیرات را یکی طریق بیش نبود. و اما مدینه غیرفاضله سه نوع بود: یکی آنکه اجزای مدینه، یعنی اشخاص انسانی، از استعمال قوت نطقی خالی باشند و موجب تمدن ایشان تتبع قوتی بود از قوای دیگر و آن را مدینه جاهله خوانند، و دوم آنکه از استعمال قوت نطقی خالی نباشد اما قوای دیگر استخدام قوت نطقی کرده باشند و موجب تمدن شده، و آن را مدینه فاسقه خوانند؛ و سیم آنکه از نقصان قوت فکری با خود قانونی در تخیل آورده باشند، و آن را فضیلت نام نهاده، و بنا بران تمدن ساخته، و آن را مدینه ضاله خوانند. و هر یکی از این مدن منشعب شود به شعب نامتناهی، چه باطل و شر را نهایتی نبود. و در میان مدینه فاضله هم مدن غیر فاضله تولد کند از اسبابی که بعد ازین یاد کنیم، و آن را نوابت خوانند؛ و غرض از این مدن معرفت مدینه فاضله است تا دیگر مدن را بجهد بدان مرتبه رسانند.
این است سخن در اقسام اجتماعات مدنی و بعد ازین سخن در جزویات احکام تمدن گوییم و از باری، سبحانه، یاری خواهیم، انه خیر موفق و معین.
کلباسی از چهره‌های روحانی شاخصی بود که نقش مهمی در دعوت مردم به یکی از اجتماعات مهم مردم مشهد در پشتیبانی از دولت مصدق داشت. اجتماعی که در ۳ خرداد ۱۳۳۰ ابتدا در میدان شاه (شهدای فعلی) از سوی جمعیت‌های موتلف اسلامی مشهد که با عضویت گروه‌هایی چون کانون نشر حقایق اسلامی و انجمن پیروان قرآن تشکیل شده بود، برگزار شد و در آن امیرپور، مصباح الهدی و محمدتقی شریعتی در پشتیبانی از دولت مصدق سخنرانی کردند. تجمع کنندگان در میدان در ادامه این میتینگ به سمت حرم رضا حرکت کردند و شعارهایی در پشتیبانی از دولت مصدق در ماجرای خلع ید و شعارهایی علیه دولت انگلیس سر دادند.[نیازمند منبع]
عباسی همچنین در حاشیه جلسه شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری که ۲۵ بهمن‌ماه برگزار شد، اعلام کرد هیچ جریان سیاسی در «اغتشاشات اخیر» نقش نداشت و حتی «بسیاری از اغتشاشگران» دغدغه اقتصادی و اشتغال نداشتند و صرفا به دلیل ناآگاهی در این اجتماعات بودند.
فصل دوم: در فضیلت محبت که ارتباط اجتماعات بدان بود و اقسام آن.
جزیره ام‌الکرم یا گرم در خاوری جزیره نخیلو در فاصله ۱ و نیم کیلومتری ساحل قرار دارد. در سواحل مقابل این جزیره اجتماعاتی از جنگلهای ماندابی حرا (موسوم به گُرم) به مساحت ۲۵ هکتار قرار دارد. این جزیره دارای تپه‌های شنی و گیاهان شورپسند (تهما) است. محل زیست پرندگان بومی مانند: کاکایی قار، حواصیل خاکستری، باکلان و سلیم خرچنگ خور و پرندگان مهاجر زمستان گذران می باشد.
در سال ۱۸۵۳، بخشی از دستورالعمل‌ها و قوانین انگلیس، در مدارس هند پیاده شد. نخبگان هندویی که در مغرب زمین تحصیل کرده بودند به دنبال راهی بودند تا آیین هندو را از شیوه‌های اجتماعی بحث‌انگیز شامل سیستم طبقاتی وارنا، ازدواج کودکان و ساتی پاک کنند. جوامع ادبی و نیز اجتماعاتی برای بحث و مناظره در کلکته و بمبئی شکل گرفتند که به پایگاهی برای مباحثات سیاسی باز تبدیل شدند.
فصل سیم: در اقسام اجتماعات و شرح احوال مدن.
این سازه شامل سه گنبد است و کمی بزرگ‌تر و باشکوه‌تر از بنای مشابه خود، قلعه دختر است. به‌نظر می‌رسد که این محوطه به‌جای این‌که یک بنای مستحکم برای اهداف دفاعی باشد، برای نمایش تصویر سلطنتی اردشیر بابکان طراحی شده است. به همین دلیل است که شاید بهتر باشد این بنا را «کاخ» بدانیم تا «قلعه»، هرچند که در اطراف آن دیوارهای عظیمی (دوبرابر ضخامت دیوارهای قلعه دختر) دارد و یک بنای محدود است. با توجه به نوع طراحی و معماری، به‌نظر می‌رسد این کاخ، بیشتر مکانی برای اجتماعاتی بوده است که در آن میهمانان، با تاج‌وتخت پادشاهی آشنا می‌شده‌اند.
چون از شرح اصناف اجتماعات و ریاستی که به ازای هر جمعیتی باشد فارغ شدیم اولی آنکه به شرح کیفیت معاشرات جزوی که میان خلق باشد مشغول شویم.