اعمار

اعمار

معنی کلمه اعمار در لغت نامه دهخدا

اعمار. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ عَمر، عُمر، عُمُر، بمعنی زندگانی. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).عمرها و زندگانیها، این جمع عمر است. ( از منتخب و مدار از غیاث اللغات ). ج ِ عَمر، بمعنی حیات. ( از اقرب الموارد ). ج ِ عُمر. ( دهار ). عمرها و زندگانیها. ( ناظم الاطباء ). || در نثر و نظم زیر بمعنی معمورها و آبادیها و ولایات بکار رفته است :
خصوص آن وارث اعمار شاهان
نظرگاه دعای نیکخواهان.نظامی.برادر او ابوالحسن علی بن الفضل المعروف بالحجاج وارث اعمار و خانه ایشان شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 361 ).
اعمار. [ اِ ] ( ع مص ) باشنده جایی گردانیدن : اعمره المکان ؛ باشنده آنجای گردانید. ( منتهی الارب ). قرار دادن کسی را در مکانی تا معمور کند آنرا: اعمر فلاناً المکان ؛ جعله یعمره. ( از اقرب الموارد ). باشنده جایی گردانیدن. ( ناظم الاطباء ). || آباد یافتن. اعمر الارض. ( منتهی الارب ). معمور یافتن زمین را. ( از اقرب الموارد ). آباد یافتن زمین را. ( ناظم الاطباء ). زمین آباد یافتن. ( تاج المصادر بیهقی ). || بی نیاز و غنی ساختن کسی را: اعمر علیه ؛بی نیاز و غنی ساخت آنرا. ( منتهی الارب ). بی نیاز گردانیدن کسی را: اعمر علی فلان ؛ اغناه. ( از اقرب الموارد ). بی نیاز و غنی ساختن کسی را. ( ناظم الاطباء ). || بعمری دادن چیزی کسی را چون سرای و زمین و جز آن و آن چنان باشد که گویند: این سرای یا زمین تراباشد تا من زنده ام یا تو زنده ای. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). بعمری دادن خانه یا زمین یا شتر به کسی ، این چنین بگویی : آن ترا باشد تا من زنده ام یا تو زنده هستی که پس از مرگ بملکیت من برگردد. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). چنانکه در قول شاعر:
و ما المال الا معمرات ودائع.( اقرب الموارد ). || در فقه بیکی از اقسام حبس گفته میشود و آن عقدی است که بموجب آن مالک دیگری را بر ملک خود مسلط می سازد تا استفاده منفعت کند و مالکیت عین مال برای مالک باقی باشد. و این عقد به اعتبار اختلاف طرف اضافه بنامهای مختلف خوانده میشود یعنی اگر مادام عمر باشد آنرا عمری و اگر برای سکونت باشد آنرا سکنی و اگر برای مدت معین باشد آنرا رقبی گویند. ( از شرایع ). || بر ادای عمره یاری کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). یاری کردن کسی را بر ادای عمره. ( از اقرب الموارد ). || زفاف کردن مرد در خانه اهل زن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || قرار دادن به اعتمار کردن : اعمر فلاناً؛ جعله یعتمر. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه اعمار در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص م . )۱ - آباد یافتن زمین را. ۲ - بی نیاز ساختن کسی را. ۳ - چیزی را مادام العمر به کسی دادن .

معنی کلمه اعمار در فرهنگ عمید

= عَمر

معنی کلمه اعمار در فرهنگ فارسی

زندگیها، سالهای زندگی، جمع عمر
( مصدر ) آباد یافتن زمین را . ۲ - بی نیاز ساختن کسی را . ۳ - چیزی را مادام العمر بکسی دادن .

معنی کلمه اعمار در دانشنامه عمومی

اعمار شرکت توسعه املاک و مستغلات اماراتی است، که دفتر مرکزی آن در شهر دبی، امارات متحده عربی واقع شده است. شرکت اعمار در سال ۱۹۹۷ توسط محمد العبار تأسیس شد. این شرکت در سطح بین المللی خدمات توسعه و مدیریت املاک را ارائه می دهد. اعمار با شش بخش تجاری و ۶۰ شرکت فعال، حضور جمعی در ۳۶ بازار در سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا، پان آسیا، اروپا و آمریکای شمالی دارد. شرکت املاک اعمار یکی از بزرگترین توسعه دهندگان املاک و مستغلات در امارات متحده عربی است و در پروژه های مختلف در مقیاس بزرگ مانند توسعه برج خلیفه فعالیت داشته است.
املاک اعمار در سال ۱۹۹۷ توسط محمد العبار تأسیس شد. به عنوان یکی از توسعه دهندگان پیشرو در امارات متحده عربی، اعمار منافع متنوع در املاک و مستغلات از جمله هر دو توسعه املاک تجاری و مسکونی، و همچنین مراکز و مهمان نوازی است. دولت دبی در ابتدا مالک ۱۰۰ درصد از این شرکت بود در حالی که سهامداران تأسیس کننده ۲۴٫۳ درصد را در دست داشتند که عملیات به عنوان یک شرکت عمومی پس از IPO در سال ۲۰ آغاز شد. در سال بعد، اعمار اعلام کرد برنامه هایی برای ساخت مارینا دبی. در سال ۲۰ املاک اعمار در بازار مالی دبی قرار گرفت و به اولین شرکت املاک تبدیل شد که سهام را به اتباع خارجی ارائه داد. مرحله اول پروژه های توسعه ای این شرکت در سال ۲۰۰۱ زمانی آغاز شد که اعمار این قرارداد را در یک سرمایه گذاری مشترک برای ساخت سه برج از شش برج آپارتمانی اعطا کرد. در سال ۲۰۰۳ این شرکت برنامه های خود را برای یک پروژه توسعه امضا فاش کرد که بعدها با نام مرکز شهر دبی شناخته شد. این پروژه شامل دو توسعه نسبت های تاریخی بود: برج خلیفه و بازار دبی، بلندترین ساختمان جهان و بزرگترین مرکز خرید جهان به ترتیب.

معنی کلمه اعمار در ویکی واژه

آباد یافتن زمین را.
بی نیاز ساختن کسی را.
چیزی را مادام العمر به کسی دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه اعمار

و عن ابی هریرة قال قال رسول اللَّه (ص): «اعمار امّتی ما بین الستین الی السبعین و اقلهم من یجوز ذلک».
اعمار شرکت توسعه املاک و مستغلات اماراتی است، که دفتر مرکزی آن در شهر دبی، امارات متحده عربی واقع شده‌ است. شرکت اعمار در سال ۱۹۹۷ توسط محمد العبار تأسیس شد. این شرکت در سطح بین‌المللی، خدمات توسعه و مدیریت املاک را ارائه می‌دهد. اعمار با شش بخش تجاری و ۶۰ شرکت، و با حضور در ۳۶ بازار در سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا، پان آسیا، اروپا و آمریکای شمالی فعالیت دارد. شرکت املاک اعمار یکی از بزرگترین توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات در امارات متحده عربی است و در پروژه‌های مختلف، در مقیاس بزرگ، مانند توسعه برج خلیفه سابقه فعالیت داشته‌ است.
شب اقبال نکوه خواه تو در زیور روز صبح اعمار بداند یش تو در کسوت شام
هتل موفق که دارای چهار منزل است بیش از پنج دهه است که در زمان ظاهر شاه اعمار گردید و با تخریبی‌های جنگ‌های داخلی و شوروی دوباره اعمار گردید.
غرض که کرده زر و سیم هر دو سرمایه بسود برده ز سودای سیم و زر اعمار
بندرهای افغانستان: شیرخان بندر، حیرتان، آقنه، تورغندی در شمال افغانستان، اسلام‌قلعه و چابهار با ایران، سپین بولدک، تورخم و غلام‌جان با پاکستان، افزون بر این بنادر، بنادر دیگر که رسمیت ندارد در کشور افغانستان وجود دارد ولی استفادهٔ اعظمی صورت نمی‌گیرد؛ مثلاً پل بدخشان-تاجیکستان، نورستان-پاکستان کنر با پاکستان، فراه و نیمروز با ایران و غیره. درین اواخر دولت افغانستان می‌خواهد یک بندر راه خشکه را در داخل خاک اعمار نماید.
قوله: وَ عَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراکُمْ این أَراکُمْ در موضع اعطاکم است. چنان که آنجا گفت: سَأُرِیکُمْ دارَ الْفاسِقِینَ ای ساعطیکم ارض مصر منّت بر ایشان نهاد بآنچه زمین مصر ایشان را داد. مالک بن انس گفت: «مصر خزانة الارض». عمرو بن عاص گفت: «مصر فردوس الدنیا». و روی عن النبی انّه قال: «ابتغوا خیر مصر و لا تتخذوها دارا فانه یساق الیها اقلّ النّاس اعمارا.
هتل تجارت یکی از امن‌ترین هتل‌های افغانستان می‌باشد و یکی از مجلل‌ترین هتل‌های افغانستان است و در سال ۱۳۸۵ توسط ریاست تجارت اعمار شد.
فابریکه تصدی سپین زر، در زمان سردار محمدداوود اعمار شده بود؛ درآن آوان سالهای ۱۳۵۰ هجری شمسی تا ۱۳۵۷ فعالیت داشت و کنجاره، روغن، صابون، ظروف چینی تولید می‌کرد، تولید تکه را با فابریکه نساجی گلبهار نیز قرارداد نموده بود و حدود ۲۷۰۰ کارگر داشت.
گر سلیمان رفت و آصف حاکم دیوان اوست موسی ار بگذشت خضرش وارث اعمار بار
پس از وفات شاعر و عارف بزرگ افغانستان حیدری وجودی , اجمل سیلاب مسوولیت اعمار مقبره وی را به دوش گرفت . و در سال ۲۰۲۱ روزنامه هشت صبح اعلان نمود که کار این مقبره تکمیل شده است .
هتل نظری هتل چهار ستاره در مرکز شهر هرات قرار دارد و در سال ۱۳۸۹ اعمار گردید.
کوته شود ز دامن اعمار دست مرگ چرخ ارکند ز لطف تو دستور روزگار
دمی نرفته دگر دم رود ز عمر که هست چو ذوالفقار دو دم چرخ، قاطع الاعمار
یخوّف اهل مکة، یعنی: «کیف» اهلکهم؟ و هم کانوا طول اعمارا و اشدّ قوّة من هؤلاء! قیل: هما عادان عاد الاولی و هی آدم و هم قوم هود اهلکوا بالرّیح و عاد الآخرة و هی ثمود، و هم قوم صالح اهلکوا بالصّیحة. و قیل: ارم قبیلة من عاد الاولی. قال محمد بن اسحاق: ارم اسم جدّ عاد و هو عاد بن عوص بن ارم بن سام بن نوح، و التّقدیر: «بعاد» سبط «ارم» و قیل: هو ابو عاد و التّقدیر «بعاد» ابن «ارم» و هو لا ینصرف یکون فی موضع الجرّ منصوبا. و قیل: «ارم» اسم البلدة و التّقدیر «بعاد» صاحب «ارم» فحذف المضاف. و قیل: «ارم» اسم دمشق، و قیل: اسم الاسکندریة، و قیل: اسم مدینة بناها شدّاد بن عاد. قوله: «ذاتِ الْعِمادِ» ای «ذات» الاجسام الطّویلة قال ابن عباس: یعنی: طولهم مثل «العماد» کان الانسان منهم من ستّین و سبعین ذراعا الی مائة ذراع، رأی عظم ذراع میّت منهم اثنی عشر ذراعا او عظم ساق بارض الیمن فعلی هذا معنی: لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ ای «لَمْ یُخْلَقْ» مثل عاد و قبیلته «فِی الْبِلادِ»، من شدّة قوّتهم و طول قامتهم و هم الّذین قالوا: «مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً». و قال الکلبی: «ارم» هو الّذی یجتمع الیه نسب عاد و ثمود و اهل السّواد و اهل الجزیرة کان یقال: عاد ارم و ثمود ارم فاهلک اللَّه عادا ثمّ ثمود و بقی اهل السّواد و الجزیرة و کانوا اهل عمد و خیام و ماشیة سیّارة ینتجعون الغیث و الکلا فذلک قوله: «ذاتِ الْعِمادِ» ای «ذات» العمد و الخیام ینتقلون من مکان الی مکان للانتجاع. و قیل: «ذاتِ الْعِمادِ» ای «ذات» البناء الرّفیع «الّتی لم» تخلق مدینة «فِی الْبِلادِ» مثل مدینتهم و هی المدینة «الّتی» بناها شدّاد بن عاد علی صفة لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ الدّنیا.
یک بند برق که در زمان حکومت محمد داوود در دههٔ ۱۳۵۰ بر فراز دریای کوکچه در مرکز تخار قرار بود اعمار شود، کار آن در آن زمان بیست درصد به پیش رفت، اما با کودتای هفت ثور۱۳۵۷ تا اکنون هیچ کاری در بخش سر بندها در این ولایت صورت نگرفته‌است.
بیش از ۱۰۰ بیمارستان با پیشرفته‌ترین درمان‌ها در افغانستان وجود دارد. شفاخانه پزشکی فرانسویان برای کودکان بیمارستان کودکان ایندیرا گاندی و شفاخانه صحت طفل در کابل بیمارستان‌های برجسته برای کودکان این کشور هستند. برخی دیگر از بیمارستانهای برجسته در کابل شامل بیمارستان جمهوریت و بیمارستان محمد علی جناح است که توسط پاکستانی‌ها اعمار گردیده‌است. بسیاری از افغان‌ها برای معالجه پیشرفته به پاکستان و هند سفر می‌کنند اما در این اواخر با برگشت کادرهای تخصصی پزشکی که در خارج مشغول تحصیل بودند و اعمار بیمارستان‌های جدید مردم در داخل افغانستان به‌طور پیشرفته معالجه می‌گردند.
تو ماند خواهی بر خلق صاحب فرمان تو بود خواهی درد هر صاصب الاعمار
این شرکت مشارکت خود را با شرکت اماراتی اعمار، برای ساخت مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای لوکس، آغاز کرده‌است و در حال ساخت هتل‌های آرمانی، در شهرهای میلان، پاریس، نیویورک، لندن، هنگ کنگ، لس آنجلس، توکیو، شانگهای، سئول و دوبی می‌باشد.
افریدون که در زمین شفقت جز تخم نصیحت نکشت به فرزندان خود این توقیع نوشت که صفحات ایام صفحه اعمار است در آن منویسید جز آنچه بهترین اعمال و آثار است.