آسیایی

معنی کلمه آسیایی در فرهنگ معین

( آسیایی ) (ص نسب . ) منسوب به قارة آسیا، اهل قارة آسیا (یکی از پنج قارة کرة زمین ).

معنی کلمه آسیایی در فرهنگ فارسی

( آسیایی ) ( صفت ) منسوب به آسیا ( آس ) رحوی .

معنی کلمه آسیایی در ویکی واژه

(قدیم): منسوب به آسیا؛ گردنده مانند آسیا. آسایشت نبینم ای چرخ آسیایی/ خود سوده می‌نگردی ما را همی بسایی. «ناصرخسرو»
منسوب به قاره آسیا، اهل قاره آسیا، یکی از پنج قاره کره زمین.

جملاتی از کاربرد کلمه آسیایی

هدین در باکو شروع به یادگیری زبان‌های آسیایی کرد. او که در مدرسه زبان‌های آلمانی و انگلیسی را آموخته بود، شروع به یادگیری زبان‌های فارسی و تاتاری کرد و در سال‌های بعد زبان‌های قرقیزی، مغولی و تبتی را یادگرفت و تا آنجا پیش رفت که حتی چینی را هم با کمی کمک گرفتن متوجه می‌شد.
منه به جان تو بار فراق بر دل ریش که پشه‌ای نبرد سنگ آسیایی را
چون سپند روی آتش، گندم از جا می جهد همچو گردون آسیایی را اگر بیند به خواب
آهم امشب در چمن سرگشتگان را یاد کرد آشیان بلبلان را آسیایی یاد کرد
ز دندان ترا داده اند آسیایی که سازی ملایم تو گفتار خود را
اطری در مرحله مقدماتی وزن ۵۷ کیلوگرم این مسابقات به مصاف بخبایار اردنبات دارنده مدال برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی از مغولستان رفت و حریف خود را ۶ بر یک شکست داد. اطری با این پیروزی انتقام شکست بازی‌های آسیایی را از حریف مغولی گرفت. این آزادکار مازندرانی تیم ملی در دور دوم مقابل ولادیسلاو آندریو دارنده مدال برنز جهان و اروپا از بلاروس در حالی که در ثانیه‌های پایانی ۵ بر ۳ پیش افتاده بود با نتیجه ۵ بر ۵ باخت. با توجه به شکست آندریو مقابل حریف ژاپنی، رضا اطری در دومین تجربه جهانی خود از دور رقابت‌ها حذف شد.
آسیایی نبود دیده ما را در کار به شکست دل ما گردش افلاک بس است
با سینهٔ چاک همچو گندم گرد تو روان چو آسیاییم
کوروساوا در سال ۱۹۹۰ جایزه اسکار یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. او پس از مرگ از سوی مجله ایژن‌ویک و سی‌ان‌ان به عنوان «آسیایی قرن» در رده «هنر، ادبیات و فرهنگ» معرفی شد و از او به‌عنوان یکی از پنج فردی که بیشترین سهم را در بهبود آسیا در سدهٔ بیستم داشتند، یاد شد. حرفهٔ او در بسیاری از مطالعات مروری و انتقادی و زندگی‌نامه‌ها مورد تقدیر قرار گرفته است.
از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال طلا قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ و قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ و دو مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اشاره کرد.
تسلیم مس بباید تا کیمیا بیابد تو گندمی ولیکن بیرون آسیایی
وی در مسابقات کشوری و بین‌المللی در مجموع برندهٔ ۲ مدال طلا شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ در وزن ۴۶- کیلوگرم اشاره کرد؛ وی با کسب این مدال به دومین زن ایرانی دارندهٔ مدال طلای مسابقات آسیایی بدل شد.
در جریان برگزاری مسابقات سنگ‌نوردی سرعت قهرمانی آسیا در سوم خرداد ۱۳۹۲ در تهران فرناز اسماعیل‌زاده، در رقابتی تنگاتنگ با رقبای آسیایی خود توانست به مقام نخست این رقابت‌ها دست یابد و مدال طلای این بخش را از آن خود کند.
آبرویی را که کردم صرف این بی حاصلان آسیایی می توانستم به دور انداختن
بیشترین بازی بازیکنان استقلال در لیگ باشگاهی ایرانبیشترین بازی بازیکنان استقلال در جام حذفی ایرانبیشترین بازی بازیکنان استقلال در رقابتهای آسیایی
۱۴- همان سال ۶۵ ملوان به مقام قهرمانی جام حذفی ایران رسید و در واقع اغراق نیست اگر بگوییم قوی‌ترین ملوان تاریخ پس از انقلاب شکل گرفته بود و پیش از حضور ملوان در بازی‌های آسیایی در یک مسابقه دوستان در رشت موفق شد تا سپیدرود را با دو گل احمدزاده شکست دهد.
آبروی تو چه کار آیدش ای دل، که فلک آسیایی‌ست که از باد فنا می‌گردد
: یک روز شیخ با جمعی صوفیان بدر آسیایی رسیدند، اسب باز داشت و ساعتی توقف کرد، پس گفت می‌دانید کی این آسیا چه می‌گوید؟ می‌گوید کی تصوف اینست کی من دارم درشت می‌ستانم و نرم باز می‌دهم و گرد خود طواف می‌کنم، سفر خود در خود می‌کنم تا آنچ نباید از خوددور می‌کنم. همۀ جمع را وقت خوش شد ازین رمز.
از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال طلا قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۶ و مدال طلا در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ وزن ۶۰ کیلوگرم ساندا اشاره کرد.
در سال ۲۰۱۹ در مسابقات قهرمانی جهان مجارستان و انتخابی پارا المپیک ۲۰۲۰ توکیو در دو رشته کایاک و کانو شرکت کرد و در سال ۲۰۲۱ در مسابقات جهانی مجارستان توانست در بین قایقرانان آسیایی در صدر قاره کهن قرار بگیرد و سهمیه مسابقات پارالمپیک توکیو ۲۰۲۱را کسب و راهی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان شود.