اختتام

معنی کلمه اختتام در لغت نامه دهخدا

اختتام. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) بپایان بردن. آخر کردن ِ کاری. فرجامیدن. ختم کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( مؤید الفضلاء ). مقابل افتتاح. || ( اِ ) پایان. ختم. آخر کار. ( مؤید الفضلاء ).

معنی کلمه اختتام در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) به پایان بردن ، تمام کردن . ۲ - (اِمص . ) پایان ، ختم ، آخرکار.

معنی کلمه اختتام در فرهنگ عمید

۱. به پایان رساندن، ختم کردن، خاتمه دادن.
۲. (اسم ) خاتمه، پایان.

معنی کلمه اختتام در فرهنگ فارسی

ختم کردن، خاتمه دادن، بپایان رساندن
۱ - ( مصدر ) بپایان بردن آخر کردن کاری را ختم کردن مقابل افتتاح . ۲ - ( اسم ) پایان ختم آخرکار .

معنی کلمه اختتام در ویکی واژه

به پایان بردن، تمام کردن.
پایان، ختم، آخرکار.

جملاتی از کاربرد کلمه اختتام

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در دی ماه ۱۳۹۷ برگزار شد و اختتامیه آن روز شنبه ۲۲ دی بود.
مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ همچنین شناخته‌شده به عنوان سمفونی موسیقی بریتانیا در ۱۲ اوت در ورزشگاه المپیک برگزار شد و میزبانی رقابتهای بعدی المپیک به طور رسمی به شهر ریودوژانیروی برزیل واگذار شد. پیش از خاموش کردن شعله المپیک لندن، پرچم رسمی رقابت‌ها به شهردار ریو دوژانیرو تحویل داده شد.
مدعا چون عرض شد ساکت شو ای دل تا کنم اختیار اختصار و ابتدای اختتام
دوران به دور دولت او جوید اختتام گیهان ز فر شوکت او خواهد اعتبار
قلم از تحریر این سخن استعفاء می خواست و زبان از تقریر این حال استغفار می کرد، اختتام این سخن نسق افتتاح نداشت و رواح این ترکیب جمعیت صباح نه.
در ۲۶ فوریه ۲۰۰۶، لوین به نمایندگی از کانادا در مراسم اختتام المپیک تورنتو ترانه «که می‌داند» را در طول هشت دقیقه از بخش بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ اجرا کرد. زمانی که لوین در استودیو برای سومین آلبومش بود، گروه تفریحی فاکس از او خواستند تا ترانه‌ای را برای موسیقی متن فیلم اراگون بنویسد، او دو ترانه را برای فیلم نوشت اما فقط یکی از آنها، «طاقت بیاور» برای پایان فیلم انتخاب شد. لوین قبول کرد که نوشتن ترانه چالش‌انگیز بود و همراه با فیلم حرکت می‌کرد. او تأکید کرد که ترانه «طاقت بیاور» که بعداً در آلبومش گنجانده شد، نشانه‌ای از چیزی که آلبوم آینده خواهد بود، نیست.
گیهان به ذکر تهنیتش افتتاح جست هم بر دعای دولت او اختتام‌کرد
رسد بیان و فصاحت به اهتمام ولی کنون تو نامه خود رابه اختتام رسان
مهر ۱۳۹۰ در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشن خانه موسیقی، از ارفع اطرایی به همراه ۸ بانوی هنرمند موسیقی دیگر تقدیر شد و تندیس‌های جشن خانه موسیقی به ایشان اهداء شد.
همهٔ فضلا و حکما وی را ستوده و به وی اظهار وثوق نموده. الحق سخنانش بی نظیر و بیانش دلپذیر. قطعِ نظر از مراتب فضل و کمال و معرفت در فن شعر استاد است. او را کتابی است معروف و معلوم و به حدیقة الحقایق موسوم. الحق حقیقة الحقایق و حدیقة الحدایق است و به هرچه دروصفش گویند لایق. آن را قرب سالی منظوم فرموده و در سنهٔ ۵۲۵ اختتام نموده، بعضی در آن نسخه طعن کردند. حکیم نسختی از آن به بغداد نزد برهان الدین ابوالحسن علی المعروف به بریان فرستاده. علما فتوی نوشتند که در وی مجال طعن نیست. سلطان آن جماعت را تأدیب بلیغ کرده، حکیم را سوای حدیقه، مثنوی زاد السالکین و طریق التحقیق و سیرالعباد الی المعاد و عقل نامه بر وزن حدیقه می‌باشد. وفات وی درسنهٔ پانصد و چهل و پنج در غزنین واقع شد و این ابیات از آن جناب است:
نقطه بائیه بود و در تجلی شد الف مصحف کونین را داد افتتاح و اختتام
او عضویت در انجمن‌های صنفی عکاسان مطبوعات، کارگروه واژه گزینی عکاسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، هیئت امنای موزه عکسخانه شهر، هیئت مؤسس و مدیر مسئول انجمن عکاسی ایرانشهر، هیئت مؤسس و هیئت مدیره و عضو دائم انجمن عکاسان ایران و عضو افتخاری انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران را در کارنامه دارد و سردبیری نشریات مختلف رشته عکاسی را بر عهده داشته‌است. عباسی یکی از شش هنرمندی است که در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از او تجلیل به عمل آمد.
آرسن جولفالاکیان پرچمدار کاروان ورزشی ارمنستان در مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن بود.
مراسم اختتامیه المپیک ۲۰۱۶ در میان باران گاه شلاقی در شهر ریو دو ژانیروی برزیل برگزار شد. در مراحل پایانی این مراسم فرماندار توکیو، میزبان بعدی این مسابقات، پرچم المپیک را تحویل گرفت و نخست وزیر ژاپن هم در حرکتی نمایشی در میان رقص نور با کلاه ماریو ظاهر شد.
فحب الذی نرتجی دیننا به اختتام به نبتدی
جوادی آملی در اختتامیه نخستین جایزه ملی داستان‌های حماسی با اشاره به این موضوع که گریه کردن نمی‌تواند مشکل مملکت و جامعه ایران را حل نماید، متذکر شد:
و گر نیاری باری مگو ثنائی را که این مقوله سخن را به اختتام بیار
ورزشگاه ملی ژاپن، ورزشگاه اصلی برای میزبانی مراسم اختتامیه بود. عملیات تخریب ورزشگاه ملی قبلی در مهٔ ۲۰۱۵ به اتمام رسید و پس از آن، در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶، فرایند احداث ورزشگاه جدید در همان مکان آغاز شد. این ورزشگاه در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۹ به‌منظور آماده‌سازی‌های لازم جهت برگزاری بازی‌ها و مراسم‌ها به کمیته بین‌المللی المپیک تحویل داده‌شد. گنجایش این ورزشگاه در طول بازی‌های المپیک، با احتساب جایگاه‌های خبرنگاران و مقامات معادل ۶۰٬۱۰۲ صندلی بود.
او در آذر ۱۳۹۸ در اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، جایزهٔ بهترین کارگردانی مستند بلند برای فیلم «خسوف» را به دست آورد و در پیامی این جایزه را به «پویا بختیاری» یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ تقدیم کرد.
نامهٔ اقبال و دولت را به نامش افتتاح دفتر اجلال و شوکت را به تیغش اختتام