اخترفیزیک
معنی کلمه اخترفیزیک در فرهنگستان زبان و ادب

اخترفیزیک

معنی کلمه اخترفیزیک در فرهنگستان زبان و ادب

{astrophysics} [نجوم] بررسی سرشت فیزیکی عالم و اجسام آن، به ویژه ستارگان و کهکشان ها، و شناسایی ترکیب فضای بین آنها

معنی کلمه اخترفیزیک در دانشنامه عمومی

اخترفیزیک یا آستروفیزیک ( به انگلیسی: Astrophysics ) علمی است که روش ها و اصل های فیزیک را در مطالعه اشیا و پدیده های اخترشناختی به کار می گیرد. از میان موضوع های مورد مطالعه در این زمینه، خورشید، دیگر ستارگان، کهکشان ها، سیاره های فراخورشیدی، محیط میان ستاره ای و پس زمینه ریزموج کیهانی هستند. اخترفیزیک شاخه ای از ستاره شناسی است که اصول فیزیک و شیمی را «برای تعیین ماهیت بدن آسمانی، به جای موقعیت و حرکت آن ها در فضا» به کار می برد. اشیاء مورد مطالعه در این رشته، خورشید، ستاره های دیگر، کهکشان ها، سیارات فراخورشیدی، میان ستاره ای و پس زمینهٔ مایکروویو کیهانیست. انتشار آن ها در تمام قسمت های طیف الکترومغناطیسی مورد بررسی قرار گرفته و خواص بررسی شده شامل نوردهی، تراکم، درجه حرارت و ترکیب شیمیائیست. از آنجائی که اخترفیزیک موضوعی بسیار وسیع است، اخترفیزیکدانها معمولاً از بسیاری از رشته های فیزیک، از جمله مکانیک، الکترومغناطیس، مکانیک آماری، ترمودینامیک، مکانیک کوانتومی، نسبیت، فیزیک هسته ای و ذرات و فیزیک اتمی و مولکولی استفاده می کنند.
در عمل، تحقیقات نجومی مدرن اغلب شامل مقدار قابل توجهی از کار در عرصهٔ فیزیک نظری و مشاهدات است. برخی از حوزه های مطالعاتی که برای اخترفیزیک ها انجام می شود عبارتند از تلاش های آن ها برای تعیین: خواص مادهٔ تاریک، انرژی تاریک و سیاهچاله ها؛ آیا زمان سفر امکان پذیر است؟ کرم چاله ها می توانند شکل بگیرند؟ یا چند نوع وجود داشته باشند؟ و سرنوشت نهائی جهان چیست؟ مباحثی که توسط فیزیکدانان ستاره ای نظری مورد مطالعه قرار گرفت عبارتند از: تشکیل و تکامل سیستم خورشیدی؛ دینامیک و تکامل ستارگان؛ شکل گیری و تکامل کهکشان؛ ساختار بزرگ مقیاس ماده در جهان؛ منشأ پرتو کیهانی؛ نسبیّت عام و کیهان شناسی فیزیکی، از جمله کیهان شناسی رشته ای و فیزیک ذرّات.
اگر چه اخترشناسی به همان اندازه تاریخی است که تاریخ خود را ثبت کرده است، اما از مطالعه فیزیک زمین جدا شده است. در جهان بینی ارسطویی، بدنهای آسمان به نظر می رسید که حوزه های تغییرناپذیری بودند که تنها حرکت یک حرکت یکنواخت در یک دایره بود، در حالی که جهان دنیایی، قلمروی است که تحت رشد و انقراض قرار داشت و در آن حرکت طبیعی در خط مستقیم بود و زمانی که جابجایی به مقصد رسید در نتیجه، تصور می شد که منطقه آسمانی از یک ماده اساساً متفاوت از آنچه در کره زمین پیدا شده بود ساخته شده است؛ یا آتش به عنوان توسط افلاطون، یا اتر نگهداری شده توسط ارسطو حفظ شده است. در طول قرن ۱۷ میلادی، فیلسوفان طبیعی مانند گالیله، دکارت و نیوتون شروع به تثبیت نمودند که مناطق آسمانی و زمینی از مواد مشابهی ساخته شده و تحت قوانین طبیعی قرار گرفته اند. چالش آن ها این بود که ابزار هنوز اختراع نشده بود که بتواند این اظهارات را اثبات کند.
معنی کلمه اخترفیزیک در دانشنامه عمومی

معنی کلمه اخترفیزیک در دانشنامه آزاد فارسی

اخترْفیزیک (astrophysics)
بررسی ماهیت فیزیکی ستارهها، کهکشانها، و عالم. اخترفیزیک در قرن ۱۹ با توسعۀ طیف بینیپاگرفت که تجزیه وتحلیل ترکیب ستاره ها از راه نورشان را برای اخترشناسان ممکن ساخت. اخترفیزیک دانان به جهان هستی مانند آزمایشگاه طبیعی عظیمی می نگرند که در آن بررسی مادّه در شرایطی از دما، فشار، و چگالی ای ممکن است که در زمین دست یافتنی نیستند.

معنی کلمه اخترفیزیک در ویکی واژه

بررسی سرشت فیزیکی عالم و اجسام آن، به‌ویژه ستارگان و کهکشان‌ها، و شناسایی ترکیب فضای بین آنها.

جملاتی از کاربرد کلمه اخترفیزیک

اخترفیزیک برای افراد پرمشغله یک کتاب علمی به زبان ساده است به نویسندگی نیل دگراس تایسون. کتاب حول تعدادی سؤال اساسی در مورد جهان متمرکز است. این کتاب مقدمه ای بر اخترفیزیک است که برای خوانندگان غیر متخصص نوشته شده است. این کتاب موضوعاتی مانند ستاره‌ها، سیارات، کهکشان‌ها و جهان را به‌طور کلی پوشش می‌دهد. این کتاب که در ۲ می ۲۰۱۷ توسط دابلیو. دابلیو. نورتون اند کامپنی منتشر شده است، مجموعه ای از مقالات تایسون است که در دوره‌های مختلف از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ در مجله تاریخ طبیعی منتشر شده است
کوه آراگاتْسْ (به ارمنی: Արագած به ترکی آذربایجانی: آلاگوز داغی) بلندترین قلهٔ ارمنستان و قفقاز کوچک می‌باشد که در استان آراگاتسوتن واقع شده‌است. این آتشفشان مرده با ارتفاع ۴٬۰۹۵ متر از مناطق محبوب برای کوهنوردان ارمنستان به‌شمار رفته و رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان در آن جای گرفته‌است.
استدلال روز رستاخیز ابتدا توسط اخترفیزیکدان براندون کارتر در سال ۱۹۸۳ مطرح شد و با نام اولیه فاجعه کارتر شناخته شد. سپس این استدلال توسط فیلسوف جان ای لزلی حمایت شد و از آن زمان به‌طور مستقل توسط جی ریچارد گات و هولگر بیچ نیلسن شناخته شده‌است.
در خرداد ۱۳۴۳ طریان به مقام استادی ارتقا پیدا کرد این فیزیکدان ایرانی برای نخستین بار موضوعات فیزیک خورشیدی و اخترفیزیک را در دانشگاه تهران تدریس کرد.
اخترفیزیک ذره‌ای یکی از شاخه‌های فیزیک ذرات است که به مطالعهٔ ذرات اولیهٔ فضا و ارتباط آنها با اخترفیزیک و کیهانشناسی می‌پردازد. این شاخه از فیزیک در واقع وجه اشتراک سه شاخهٔ «فیزیک ذرات» و «اخترفیزیک» و «کیهانشناسی» می‌باشد.
ایدهٔ المپیاد نجوم و اخترفیزیک توسط نمایندگان تایلند، اندونزی، ایران، چین و لهستان مطرح شد. هدف از این پیشنهاد، ایجاد یک مسابقه سطح بالا در رده دبیرستان و همچنین پیشرفت آموزش نجوم و اخترفیزیک در کشورهای مختلف بود. این ایده با موافقت سایر کشورها مواجه شد و این مسابقات جدید، المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک نام گرفت و اولین دوره آن در تایلند و در سال ۲۰۰۷ برگزار شد.
دکتر جی الن هاینک، اخترفیزیکدان، استاد فیزیک و یوفوشناس آمریکایی، از جمله کسانی بود که در پروژه کتاب آبی و دو پروژه قبلی مشارکت داشت. در طول دو دهه فعالیت پروژه کتاب آبی، این گروه بیش از ۱۲٬۶۰۰ مورد گزارش از رؤیت بشقاب‌پرنده‌ها را دریافت کرد و در مورد آن‌ها تحقیقاتی انجام داد.
اسکار مینکوفسکی استاد دانشگاه برسلاو بود و به سبب پژوهش‌های در زمینهٔ دیابت شهرت دارد. او همچنین برادر ریاضی‌دان آلمانی هرمان مینکوفسکی و پدر اخترفیزیکدان آلمانی رودولف مینکوفسکی بود. وی در اصل از یهودیان آلمان بود که بعدها به مسیحیت گروید.
در اخترفیزیک، اصطکاک دینامیکی یا اصطکاک چاندراسخار، که گاهی به آن کشش گرانشی می‌گویند، از دست دادن تکانه و انرژی جنبشی اجسام متحرک از طریق برهمکنش‌های گرانشی با مواد اطراف در فضا است. اولین بار در سال ۱۹۴۳ توسط سوبرامانیان چاندراسخار به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.
سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از موفقیت چشمگیر تیم ملی المپیاد علمی دانش‌آموزی نجوم و اخترفیزیک خبر داد.