آن جهان

معنی کلمه آن جهان در لغت نامه دهخدا

( آن جهان ) آن جهان. [ج َ ] ( اِ مرکب ) آخرت. عقبی. اخری. آجله. آجل. آخره.عاقبت. آن سرا. مقابل این جهان ، دنیا، اولی ، عاجله.

معنی کلمه آن جهان در فرهنگ معین

( آن جهان ) (جَ )( اِ. )آخرت ، جهان پس از مرگ .

معنی کلمه آن جهان در فرهنگ فارسی

( آن جهان ) ( اسم ) آخرت عقبی اخری مقابل این جهان دنیا.

معنی کلمه آن جهان در ویکی واژه

آنجهان
(قدیم): آخرت، جهان پس از مرگ. مقابل این‌جهان. بدید آن جهان را دل روشنم/ خروشد ز بدی‌های او جوشنم. «فردوسی»

جملاتی از کاربرد کلمه آن جهان

سنت‌های روح باوری عمیقاً در شمن‌باوری ظاهر شده و احتمالاً یکی از کهن‌ترین شکل ادیان می‌باشند. باور به واسطه روحی شکل مدرنی از شمن‌باوری بوده و چنین ایده‌هایی بسیار شبیه ایده‌هایی هستند که ادوارد بارنت تایلور در نظریه زنده‌انگاری خود توسعه داده که طبق آن جهان‌های موازی با جهان ما وجود دارد اما برای ما غیرقابل رؤیت بوده و ذهن ما قادر به دسترسی به آن‌ها نیست. سایکیک ظاهراً یکی از اتصال دهندگان میان این جهان‌ها است. سایکیک به کسی گفته می‌شود که حس استثنائی علوم خفیه به وی ارزانی شده باشد و رؤیاها و مکاشفات را تجربه می‌کند. برخی نویسندگان تصریح نموده‌اند که تنها معدودی این ظرفیت را دارند.
اوبا در نهایت تصمیم گرفت میسا را پس از مرگ نائومی میسورا، نامزد ری پنبر معرفی کند. او و تاکشی اوباتا طراح دفتر مرگ، قصد داشت از طراحی سبک گوتیک لولیتا برای انتقال «تصویرسازی گوتیک شینیگامی و آن جهان» استفاده کند.
در سال ۲۰۱۱ و در جریان انقلاب لیبی، ناتو بار دیگر در این کشور به مداخله نظامی دیگری دست زد. پس از آن جهان به این نتیجه رسید که ناتو یک تهدید جدی برای اعمال فشار بر حکومت‌های دیکتاتوری است که با جهان غرب رابطه خوبی ندارند.
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا (۱۶) نه چنین میکنید که این جهان بر آن جهان برمی‌گزینید.
وَ أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ... توانگران مال از کیسه بیرون کنند و درویشان توانگران از دل بیرون کنند، و موحّدان جمله خلایق از سر بیرون کنند، و الیه الاشارة بقوله عزّ و جل قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ... کیسه از مال وا پردازند، ثواب آن جهانی را دل از توانگران وا پردازند دین ربانی را، سر از خلق وا پردازند دیدار سبحانی را، توانگران از مال هزینه کنند بزکاة و صدقات تا از دوزخ برهند، عابدان از نفس هزینه کنند بوظائف عبادات تا به بهشت رسند، عارفان از جان و دل هزینه کنند بحقائق شهود تا بوصال حق رسند.
احمد کفتارو طرفدار گفتگوی بین ادیان بود. او به عنوان نماینده اسلام دولتی سوریه از بسیاری از کشورها دیدن کرد، از جمله دیدار با پاپ در رم در سال ۱۹۸۵. او پیام امان را امضا کرد، بیانیه‌ای که در آن جهان اسلام را به تسامح و وحدت فرا می‌خواند که در ۹ نوامبر ۲۰۰۴ (۲۷ رمضان ۱۴۲۵ هجری قمری) توسط ملک عبدالله دوم بن الحسین پادشاه اردن صادر شد.
پس گفت: وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما یُوعَظُونَ بِهِ اگر ایشان پند قرآن بشنیدندی، و احکام قرآن درپذیرفتندی، و فرمان حق بجای آوردندی، لَکانَ خَیْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبِیتاً ایشان را به بودی، هم در معاش این جهانی، و هم در ثواب آن جهانی، و دین ایشان پاینده‌تر بودی، و تصدیق ایشان امر خدای را محکم‌تر بودی.
جماعتی که در این‌جا نفس شمرده زدند در آن جهان ز حساب‌وکتاب وارستند
ادیان عمدتاً نگرشی مثبت به حیات دنیوی و گردآوری اموال ندارند ولی وبر در این کتاب، و تا حدودی در پاسخ به مارکس و تحلیل ماتریالیسم تاریخی او نشان می‌دهد که اخلاق پروتستانی، مبتنی بر خوانشی خاص از الهیات پروتستان شاخه کالونیسم، سعادت اخروی و آن جهانی را در رستگاری این جهانی می‌بیند. در اصل ماکس وبر تأکید دارد که ثروتمندشدن در این دنیا می‌تواند نشانگر فیض و رحمت الهی به فرد مؤمن و نشانه‌ای از رستگاری اخروی او باشد.
ز دنیا هر که سوی آن جهان شد بگفتم حال طفلت همچنان شد
آن‌که زنا می‌کند، باردار شده و می‌کُشد (سقط جنین) / تا [کودکش] این جهان را نبیند / کودک او را از دیدن آن جهان منع خواهد کرد / چه مادر مرگ به رَحِم خود آورده و [کودک] در تاریکی زمین دفن خواهد شد / پس کودک نیز برای مادر مرگ آورده، / مادر به تاریکی آن جهان خواهد رفت.
کجا آن جهان دید? شیر مرد که از ژند جادو برآورده گرد
دل بود راه آن جهانی تو لیک دل را ز دِه ندانی تو
پس از جنگ داخلی رخ داد که گاهی تورم منفی بزرگ نامیده می‌شود؛ و با بازگشت به استاندارد طلا و خارج کردن پول کاغذی منتشر شده در دوره جنگ داخلی به آن دامن زده شد. این تورم منفی بزرگ در سال‌های ۱۸۷۳ تا ۱۸۹۶ میلادی می‌توانند جزو شدیدترین نمونه‌ها باشد. ابعاد آن جهانی بود و از ویژگی‌های آن کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری تکنولوژیکی را می‌توان نام برد. امری باعث گیجی متخصصین و سیاستمداران برای درک آن شده بود. بین سال‌های ۱۸۷۵ تا ۱۸۹۶ بر اساس نظر میلتون فریدمن قیمتها به میزان ۱٫۷٪ در یک سال در ایالات متحده و ۰٫۸٪ در یک سال در بریتانیا کاهش یافت. گفتنی است دیوید اِی. ولز (۱۸۹۰) بهره‌وری را عامل مهمی در تورم منفی دانسته است. در سال ۲۰۰۲ میلادی موری روثبارد نیز همین نظر را ارائه داد.
«وَ نَجَّیْناهُ وَ لُوطاً» رهانیدیم ابراهیم و لوط را، «إِلَی الْأَرْضِ الَّتِی بارَکْنا فِیها لِلْعالَمِینَ» (۷۱) و بردیم ایشان را بآن زمین که برکت کردیم در آن جهانیان را.
علاقه او برای ترسیم فیگورهای فوق‌العاده بلند و باریک و ترکیب بندی‌های کشیده _که هم به تمایلات اکسپرسیونیستی او و هم به اصول زیایی‌شناسی مورد تأیید او وفادار بودند_او را به بی اعتنایی به قوانین طبیعت و هر چه بیشتر کشیده کردن ترکیب بندی‌هایش رهنمون کرد که نمونه بارز آن نقاشی‌هایی است به برای محراب‌ها کشیده‌است. آناتومی بدن انسان در کاهای واپسین او هرچه بیشتر خصلتی آن جهانی می‌یابند. به نقل از او «چرا که تنها در این صورت فرم کمال می‌یابد و تقلیل پیدا نمی‌کند که تقلیل یافتن آن بدترین چیزی است که یک فیگور می‌تواند به آن دچار شود.»
چو پولی است زی آن جهان این جهان در او عمر ما راه و ما کاروان
خدا برای اسپینوزا، خدایی آن جهانی نیست که جهان را از نیستی آفریده باشد. جهان ناآفریده است. نه آغازی داشته و نه پایانی برای آن در نظر گرفته شده. جهان برای اسپینوزا، خدای جاودانی و به عبارت دیگر صورت پدیداری الوهیت است. برای وی، خدا و طبیعت و جوهر این همانند. این، عالیترین مفهوم متافیزیک اسپینوزا می‌باشد.
که چون تاک با دیده خون چکان بسازیم برگ ره آن جهان
به‌نوشتهٔ خالقی مطلق، فردوسی خرد را سرچشمه و سرمایهٔ تمام خوبی‌ها می‌داند. به‌باور وی حتی زندگی یا ناراحتی آن، غم‌ها و شادی‌ها، همه بر اثر بود و نبودِ خرد است و شخص خردمند چون برنامهٔ زندگی بسیار مرتب و منظم دارد همیشه در حال پیشروی است و به‌آرامی به اوج انسانیت که هدف نهایی آدمی است می‌رسد. او بر این باور است که آدمی با خرد، نیک و بد را از یکدیگر بازمی‌شناسد و از این راه به نیک‌بختیِ این جهان و رستگاریِ آن جهان می‌رسد: