آتشین
معنی کلمه آتشین در لغت نامه دهخدا

آتشین

معنی کلمه آتشین در لغت نامه دهخدا

( آتشین ) آتشین. [ ت َ ] ( ص نسبی ) آتشی. از آتش. منسوب به آتش.

معنی کلمه آتشین در فرهنگ معین

( آتشین ) (تَ ) (ص نسب . ) آتشی ، از آتش .

معنی کلمه آتشین در فرهنگ عمید

( آتشین ) ۱. از جنس آتش.
۲. [مجاز] مهیج، اثرگذار، پرشوروحال: سخنرانی آتشین، دلم را داغ عشقی بر جبین نِه / زبانم را بیانی آتشین ده (وحشی: ۴۹۰ ).
۳. سوزان.
۴. به رنگ آتش، سرخ تیره.
۵. [مجاز] بسیارخشمگین، تند.
۶. [مجاز] جان سوز، رنج آور: آب بزن بر حسد آتشین / باد در این خاک از او می رسد (مولوی۲: ۲۵۵ ).

معنی کلمه آتشین در فرهنگ فارسی

( آتشین ) ( صفت ) آتشی از آتش .
از آتش
آتشی: منسوب به آتش، مانند آتش، برنگ آتش

معنی کلمه آتشین در فرهنگ اسم ها

اسم: آتشین (دختر) (فارسی) (تلفظ: atashin) (فارسی: آتشین) (انگلیسی: atashin)
معنی: نورانی، فروزان، گیرا، مؤثر، به رنگ آتش، سرخ

معنی کلمه آتشین در دانشنامه عمومی

آتشین. آتشین ( نام علمی: Aethionema grandiflorum ) نام یک گونه از سرده آتشین است. جنس یا سردهٔ آتشین در ایران ۱۱ گونه گیاه علفی یک ساله و چند ساله دارد. آتشین یکی از این ۱۱ گونهٔ موجود در ایران است.
آتشین (سرده). آتشین ( نام علمی: Aethionema ) نام یک سرده از تیرهٔ شب بویان است.
آتشین (فیلم). آتشین ( آلمانی: Roter Himmel ) یک فیلم درام آلمانی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی کریستین پتزولد با بازی توماس شوبرت، پائولا بیر، لنگستون اویبل و اننو تربس است. درام رابطه روی چهار نفر تمرکز دارد که در خانه تعطیلات خود در دریای بالتیک در اثر آتش سوزی های کنترل نشده جنگل به دام افتاده اند.
این فیلم برنده جایزه بزرگ هیئت داوران خرس نقره ای در هفتاد و سومین جشنواره بین المللی فیلم برلین شد، جایی که اولین نمایش جهانی خود را در قرار است در ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ در سینماها اکران شود
در یک خانه تعطیلات در دریای بالتیک نه چندان دور از اهرنشوپ در تابستان گرم و خشک، چهار جوان ملاقات می کنند. یک آتش سوزی جنگل وجود دارد و به آرامی و به طور نامحسوس در میان دیوارهای شعله محصور می شوند. به دام افتاده، آنها نزدیک تر می شوند و سپس میل، عشق و رابطه جنسی بر آنها چیره می شود.
• توماس شوبرت در نقش لئون
• پائولا بیر در نقش ناجا
• لنگستون اویبل در نقش فلیکس
• انو تربس در نقش دیوید
• ماتیاس برانت در نقش هلموت
• استر اش در نقش خانم کونیگ، مدیر هتل
• جنیفر آنتونی در نقش خانم رولاند، صندوقدار
• جوناس داسلر
• ماریکه زوارت به عنوان آتش نشان
در اکتبر ۲۰۲۰، کریستین پتزولد فیلم بعدی خود را معرفی کرد، که دربارهٔ داستان عشق همجنس گرایان است. او گفت که می خواهد مجموعه ای از فیلم ها را با الهام از عناصر کلاسیک آب، خاک، آتش و هوا بسازد. با شروع با اوندین ( فیلم ۲۰۲۰ ) در سال ۲۰۲۰ کارگردانی کند.
آتشین اولین نمایش خود را در ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از هفتاد و سومین جشنواره بین المللی فیلم برلین در رقابت انجام داد. قرار است در ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ در سینماها اکران شود

معنی کلمه آتشین در ویکی واژه

از جنس آتش، به رنگ آتش، از آتش. نورانی، فروزان.
(مجاز): اثر گذار، گیرا. دارای عواطف تند یا ناشی از عواطف.

جملاتی از کاربرد کلمه آتشین

پرنس میشکین، تنها بازمانده یک خاندان اشرافی ورشکسته است. او در نوجوانی، تحت سرپرستی خویشاوندی خیّر برای معالجه افسردگی عصبی‌اش به سوئیس می‌رود. داستان زمانی آغاز می‌شود که او در کوپه قطار، پس از مدتی طولانی و در حال بازگشت به وطن، با دو مسافرِ دیگر کوپه آشنا می‌شود. راگوژین، همسفر جوان و تندخو و سرسخت او، در راه سفر، سفره دل خود را پیش میشکین می‌گشاید و داستان عشق آتشین خود به ناستازیا فیلیپونیا را بازمی‌گوید. پرنس میشکین و راگوژین چون به سن پترزبورگ می‌رسند، از یکدیگر جدا می‌شوند و پرنس نزد ژنرال یپانچین، شوهر یکی از خویشاوندان دور خود، می‌رود به این امید که در زندگی تازه‌ای که می‌خواهد آغاز کند پشتیبانش باشد.
او از نمایندگان منتقد حکومت پهلوی بود و سخنرانیهای آتشینی در مخالفت با شرایط موجود ایراد می کرد.
یار عزیز و دوست موافق را که قدرش مجهول است و مثلش معدوم، معلوم باد: که این چند سطر از منزل هشتمین خلخال در منتصف شهر حال مسطور میشود و هیچ مطلب و منظور ندارم جز این که بالمره از مصاحبت و مجاورت شما باز نمانم. اگر حضورا نشود بالغیاب، اگر لسانا نشود بالکتاب. مثل صلوه فریضه که اگر قائما متعذر باشد بالقعود و اگر تنطق ممکن نباشد بالاشاره، حسن عمل آن است که بشوق خاطر باشد، نه تکلیف شارع چنان که فرمودند: قره عینی فی الصلوه نه ماها که اگر بکنیم واجبی ازگردن میاندازیم و حال آن که هرگز نمیافتد زود است خواهی دید که این نمازهای دروغی را چه طور گرز آتشین کرده بر سر و مغز قرمساق ها میزنند.
آفتاب سر پر نور تو بر خاک تنور آتشین طلعت رخشای تو در خاکستر
التماس آتشینم سوی گردون می‌رود جبرئیل از عرش گوید یا رب آمین یاد دار
کرده عشق شعله خوب ریشه در جانم چو شمع از زبان آتشین خود گدازانم چو شمع
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به گلوله آتشین، ملکه، مترجم، وحی، یاقوت کبود، سافاری، سیمبا و رسالت اشاره کرد. او در فیلم رسالت مصطفی عقاد در نقش نجاشی ظاهر شده بود.
ز روی آتشینت چشمه سیماب می گردد اگر آیینه فولاد پیش روی خودداری
به احرام محبّت از گداز دل مشو ایمن هوای وادی مجنون مزاج آتشین دارد
استفاده از گیاهان مختلف آبزی علاوه بر جلوه و زیبایی خاصی که به آکواریوم می‌دهند باعث طبیعی تر شدن فضای آکواریوم می‌شود و در بهداشت، سلامتی و تصفیه آکواریوم بسیار مؤثر است. گیاهان آکواریوم در کل به سه دسته تقسیم می‌شوند: گیاهان رو آبی، میان آبی و زیر آبی. معروفترین و کاربردی‌ترین آن‌ها عبارتند از: کریپتون، کابومبا (شویدی)، گندمی، سیوی، دم گربه‌ای، پشت قرمزی، برگ آتشین و …
امیر و گوهر جزو روایات عشقی افسانه ای است که در هر منطقه از مازندران هر راوی گوشه ای از حالات امیر و گوهر را به طور خاص و مینی مالی بیان می‌کند. به جز نسل های جدید، هر مازندرانی از این داستان با خبر است و با آن زندگی کردند. امروز سالخوردگان مازندرانی داستان امیر و گوهر را با عشق های آتشین مقایسه می‌کنند و مثال می‌زنند.
بنابراین، مجموعه‌های آفاناسیف سهمی بسیار ارزشمند در ترویج و مشروعیت‌بخشی به فرهنگ و باورهای عامیانه روسی داشت. تأثیر این افسانه‌های عامیانه را می‌توان در آثار بسیاری از نویسندگان و آهنگسازان، به ویژه نیکلای ریمسکی-کورساکف (سادکو، دوشیز ه برف) و ایگور استراوینسکی (پرنده آتشین, پتروشکا, و سرگذشت سربتز).
فروزان بود چهر آتشینم ندانستم که در آتش نشینم
در اساطیر لیتوانیایی، آیتواراس یک روح طبیعت است. این موجود همچنین با نام‌های دیگری مانند آتواراس، داماویکاس، پوکیس، اسپاریژیوس، کوکلیکاس، گوسینیلیس، ژالتوکشاس و اسپیروکاس شناخته می‌شود و با پوکیس لتونیایی یکسان است. یک آیتواراس شبیه یک مرغ سیاه یا سفید با یک دم آتشین شبیه شهاب‌واره است. گفته می‌شود یک آیتواراس از تخم یک مرغ ۹ تا ۱۵ ساله زاده می‌شود. اگر یک آیتواراس بمیرد، به جرقه تبدیل می‌شود.
گوارا می‌شود روز سیاه از آتشین‌رویان که رقص شادمانی می‌کند پروانه در شب‌ها
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به آفتاب سرخ، دکتر نو، از روسیه همراه با عشق، ام را به نشانه مرگ بگیر، کنت مونت کریستو ، هفت دریا به کاله، عملیات ببر و گلوله آتشین اشاره کرد.
در دوره‌های هلنی، که عشق در هنر و ادبیات جنبه‌های رمانتیک‌تری یافت، رفته‌رفته اروس را کودک یا نوزاد بالداری، که تیردانی پر از تیر دارد، در نظر گرفته‌اند؛ حتی بعضی او را جمع تصور کرده‌اند و اروتس خوانده‌اند؛ زیرا شور و سوداهایی که او مظهر آنها بود، چندگانه به نظر می‌رسید. رفته رفته این تصور قوت گرفت که تیرهای او سر طلایی‌اند و اگر به قربانیان اصابت کنند، سبب ایجاد میل آتشین در آنها می‌شوند؛ بعضی دیگر از جنس سرب هستند و اگر به کسی اصابت کنند، سبب می‌شوند که عاشق از دلباختهٔ خود روی بگرداند. به این ترتیب اروس هم عشق برمی‌انگیخت و هم جفا.
از داغ آتشین‌لب ساغرنواز تو در جان ماست آتش و در ساغر است اشک
جان بمهر او دهم تا دل مرا زان عذار آتشین گردد خنک