بادل
معنی کلمه بادل در لغت نامه دهخدا

بادل

معنی کلمه بادل در لغت نامه دهخدا

بادل. [ دِ ] ( ص مرکب ) شجاع و دلاورو صاحبدل. ( ناظم الاطباء ). پردل. دلیر :
همه بتیغ گرفته ست وز شهان ستده ست
شهان بادل جنگ آور و بهوش و بهنگ.فرخی.پادشاه بادل و جگردار، بدو دست بر سر و روی شیر زد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 120 ).
و رجوع به «با»در همین لغت نامه شود.
بادل. [ ] ( اِ ) بهندی ابر را گویند. ( فهرست مخزن الادویه ).
بادل. [ دِ ] ( اِخ ) نام مبارزی هندی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بادل در فرهنگ عمید

پردل، دلیر، دلاور.

معنی کلمه بادل در فرهنگ فارسی

بهندی ابر را گویند

معنی کلمه بادل در دانشنامه عمومی

بادل (آلمان). بادل ( به آلمانی: Badel ) یک منطقهٔ مسکونی در آلمان است که در کالبه ( میلده ) واقع شده است. بادل ۴۲۷ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه بادل

زوجین با هم در یک اتاق مشترک با دیگران، مشغول فعالیت جنسی می‌شوند اما هیچگونه رابطه‌ای با دیگر حاضران اعم از سکس ضربدری و تبادل شریکی صورت نمی‌گیرد.
سخن جان گوید از دیدار گوید حقیقت بادل بیدار گوید
ارمنی‌ها در روسیه از اواخر قرون وسطی هنگامی که صنعت‌گران، تجار و بازرگانان ارمنی از شمال به شبه‌جزیره کریمه و قفقاز شمالی جهت برقراری روابط و مبادلات تجاری آمدند حضور داشته‌اند.
تغییرات قیمت کالاهای وارداتی از عوامل تعیین‌کننده و تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی میان کشورها هستند. با در نظر گرفتن سال ۱۳۹۵ به‌عنوان سال پایه، روشن می‌شود که تغییرات میانگین شاخص قیمت دلاری کالاهای وارداتی در چهار فصل منتهی به تابستان ۱۳۹۹، برابر با ۳۶٫۴ درصد بوده‌است.
در سال ۱۹۸۳ جایزه انریکو فرمی از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا برای مشارکت‌های در تأسیس علم زیست‌شناسی پرتو و برای رهبری او در ترویج «تبادلات علمی» بین دانشمندان و دانشمندان آمریکایی از کشورهای در حال توسعه به او اهدا شد.
چون گرانبارست از خواب گران این کاروان بادل صد چاک چندی چون جرس نالیده گیر
ز بس نشاط که در عهد تو در ایّامست شدست خنده زنان پسته بادل بریان
استفاده از رمزارزها صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست. استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است. ایرانی‌ها سال ۲۰۲۰ در صرافی نوبیتکس، بیش از 154میلیون مرتبه اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کرده‌اند.
تبادل متقارن می‌تواند هم مثبت و هم منفی و همچنین پاسخ اصلی برای مرتبه مغناطیسی می‌باشد.
پیش تو ایطبیب جان بسکه ز خویش میروم حال نگفته از درت بادل ریش میروم
شرکت پتروتک آگ، فعال در حوزه تولید و مبادله زیست‌انرژی و زیست‌دیزل، مستقر در برکن، نوردراین-وستفالن، آلمان
بادل بیخبر، اظهار ندامت ز گناه همچو خوابی است که درخواب کنی تعبیرش
و ما این گره را که (این گروه بستند، به توفیق خدای تعالی) بازگشاییم تا خردمندان خدای شناس مر مخلوق را به صفت خالق نگویند پس از آنکه بر آن واقف نباشد. پس ما مر این قوم را (که این قول گفتند) گوییم: به اتفاق ما و شما، این عالم جسم کلی است و اجزای اواندر عظم اوست که آن مر جزوهای او را مکان جزوی است به قول شما، و کلیت عالم (اندر فضای) کلی است که شما همی گوییم: بی نهایت است و به گرد عالم اندر گرفته است، و لیکن به خلاف آن است که شما همی گویید: اگر خدای تعالی مر کوهی را از این عالم بیرون کند، مکان جزوی آن کوه که عظم اوست و جزوهای کوه اندر اوست برخیرد (و) لیکن جای ان کوه اندر این عالم تهی نماند و برنخیرد. و ما گوییم که مر شما را بر درستی این قول برهانی نیست، چو مر مکان خالی را اندر این عالم وجود نیست. و هر که مکانی را از جسم خالی کند آن مکان ناموجود شود، و اگر مکان ناموجود شود متمکن از او بیرون نیاید. چنانکه شیشه پر آب به دعوی شما مکان است مر آب را و اگر مر او را سرنگونسار (به آب) فرو بری تا هوا بدو پر نشود که مکان را اندر(او) موجود بدارد، آب از او فرو نیاید البته- هر چند که مر آب را ار بالا به نشیب آمدن طبع است-و آب برتر از هوا بایستد، (و)اندر آن شیشه (مکانی پیدا شود که آن آب بر سر هوا همی از آن ایستد که اندر شیشه مکان) بی متمکن ممکن نیست که موجود باشد و ایستادن آب بر سر هوا ممکن است. و اگر به جای آن شیشه مشکی باشد پر آب و سر او تنگ و مر او را سرنگونسار به آب فرو نهند و اندر هوا نگونسار بدارندش- چنانکه مر آن شیشه را داشتند- در وقت همه آب از او فرود آید و مکان را اندر مشک وجود نماند، بل (که) نابوده شود به ظاهر، هر چند که مر آن مکان را که آب اندر او بود هوای بسیط بگرفت بدانچه ازمشک فراز آمد (و) چو هوا جای آب بگرفت، آن آب جای هوا بگرفت به مبادله، و چو شیشه فراز نیامد تا هوا جای آن (آب کاندر او بود) بگرفتی مکان را وجود نبود. پس پیدا شد که وجود مکان به وجود متمکن است و بی متمکن مر مکان را وجود نیست.
اهداف نشست ۲۰۱۷ گروه ۲۰ عبارت از کنترل نهادهای مالی در جهان، مبارزه با پولشویی، کاهش محدودیت‌های مبادلات تجاری، مبارزه با تروریسم بین‌المللی، فساد، رشوه‌خواری، نحوۀ برخورد با سیل مهاجران که از کشورهای جنگ‌زده به اروپا سرازیر شده‌اند و کنترل گازهای سمی و مقابله با افزایش گرمای زمین بوده‌است.
هرگز از می نشود جام نگونش خالی هرکه چون لاله شود بادل پر خون قانع
بساز بادل پرخون ز هر پیاله چو گل که این قدح بکشیدن نمیشود آخر
اقتصاد پولی به شاخه‌ای از علم اقتصاد گفته می‌شود که در آن به تجزیه و تحلیل پول و عملکردهای مربوط به آن می‌پردازد. سه عملکرد واسطه‌ی تبادل، ذخیره ارزش، و واحد حساب از جمله عملکردهایی از پول هستند که در این شاخه از علم اقتصاد مورد بررسی قرار می‌گیرند. پاسخ به این سؤال که «چگونه پول، برای مثال پول حکمی، به دلیل راحتی استفاده از آن به صورت یک کالای عمومی در جامعه مقبولیت می‌یابد» در حوزه علم اقتصاد پولی قرار می‌گیرد. در اقتصاد پولی، اثرات سامانه‌های پولی، قوانین مربوط به پول، موسسات مالی، و جنبه‌های بین‌المللی پول بررسی می‌شود.
برای بهره‌مندی از این پروتکل، سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده با یکدیگر یک قرارداد تبادلی اطلاعات را مذاکره می‌کنند. در این مذاکرات، سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده بر سر پارامترهای مختلفی که برای برقراری امنیت مورد نیاز است، به توافق می‌رسند.
در کار ملک بادل دانا سکندریست حاکم چنین حکیم و دل کاردان خوشست
من که هرپاره دلم هست به صد جا مشغول بادل جمع شوم چون به تو تنها مشغول