آها

معنی کلمه آها در ویکی واژه

(گفتگو): برای تصدیق، تأکید، اعتراض، ابراز خوشحالی، و مانند آنها بکار می‌رود؛ آهان؛ بلی؛ آری. آها تازه فهمیدم چه میگویی. «بزرگ‌علوی»

جملاتی از کاربرد کلمه آها

آهارونیان (زبان ارمنی: Ահարոնյան), یکی از نام‌های خانوادگی رایج در میان ارمنیان می‌باشد
در آن زمان شرکت ساتی یک شرکت کوچک با شش نفر کارمند بود و امروز آن شرکت پس از ۳۳ سال مدیریت آهارونیان با داشتن در حدود ۲۵۰ کارمند و کارگر در رده یکی از بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران با تخصص در حمل محصولات نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و غیره درآمده و دارای بزرگترین وسائل حمل بارهای سنگین می‌باشد. شرکت ساتی آهارونیان …
همه بوم شد زیر نعل اندرون چو کرباس آهار داده به خون
طبیعت روستای آهار بسیار چشم‌نواز است و رودخانه‌های خروشان در اطراف این روستا سبب خنکی هوای این منطقه در فصل‌های گرم سال می‌شوند. این رودخانه‌ها سراسر دامنه‌ها و دره‌های اطراف روستای آهار را سیراب می‌کنند و باعث سرسبزی این نواحی می‌شوند.
در گزارش ارائه شده از سوی بوغوس نوبار پاشا[پانویس ۲] و آوتیس آهارونیان به کنفرانس صلح پاریس در ۱۹۱۹م شمار مراکز مذهبی و فرهنگیای که دارایی‌های آن‌ها به دست دولت عثمانی غارت و مصادره شده بود بالغ بر ۱٬۸۶۰ کلیسا، ۲۲۹ دیر، ۲۶ مدرسهٔ عالی، ۱٬۴۳۹ مدرسهٔ ابتدایی و ۴۲ یتیم‌خانه می‌شد که کلیهٔ آن‌ها تحت نظارت ۸۳ اسقف‌نشین در کل ارمنستان غربی فعالیت داشتند.
بسان آینه زنگ خورده دوران ز خون خصم بر اندوه هر دوروی آهار
او کحلم قد رآها نائم فاذا ما ذهب اللیل بطل
کی گردد مه مردم بد اصل به دعوی کی گردد نو پیرهن کهنه به آهار
شناور نگه‌داشتن رنگ روی سطح آهار از موادِ فعال سطحی بی‌ضرر کمک گرفته می‌شود، که به مقدار لازم به رنگ افزوده می‌شود. زَهره گاو، ریته، صابون مصری مثال‌هایی از این نوع بستمان هستند.
بانداز جلایش صبح و خورشید یکی آهار و دیگر مهره گردید
آرمناک آهارونیان (ارمنی: Արմենակ Ահարոնեան؛ ۱۲۶۴ - ۱۳۳۷) بازیگر سینما و تئاتر ارمنی‌تبار اهل ایران بود.
لئون آهارونیان در سال ۲۰۰۰ مبادرت به انتشار مجله لویس به زبان‌های ارمنی و فارسی با پشتیبانی مالی خود نموده‌است.
در گنج بگشاد و دینار داد روان را بخون دل آهار داد
مرا پرس از مکر او کاستینم ز مکرش به خون دل آهار دارد
روی انّ رجلا اتی النبیّ (ص) فقال: یا نبیّ اللَّه لقد عجبت من امر و انّه لعجب انّ الرجل لیتزوّج المرأة و ما رآها و ما رأته قط حتی اذا ابتنی بها اصبحا و ما شی‌ء احبّ الی احدهما من الآخر فقال رسول اللَّه (ص): وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً.
اَلیکایی‌های گرمسار به طوایف قندالی، شاه حسینی، عاشوری، ابولی، گیلوری ، قنبری ، گَلینی ، قاسمی ، کریمی ، علی بیگی ، مؤمنی ، ذوالفقاری ، قشقایی و کاشانی تقسیم می‌شوند.الیکایی‌های مجن به طوایف گلدسته، سلطانی، سهرابی و شهابی تقسیم می شوند. الیکایی‌های فیروزکوه غندالی و ایلکا هستند و در ورامین الیکایی‌ها با شهرت علیکاهی شناخته شده‌اند. در روستای آهار واقع در رودبار قصران شمیران تهران نیز یکی از طوایف الیکایی سکونت دارند.
استان بارونگ-آهافو ۳۹٬۵۵۷ کیلومترمربع مساحت و ۲٬۳۱۰٬۹۸۳ نفر جمعیت دارد.
ملک گفت به آن غلام ساقی که رو این خواب از وی بپرس تا تعبیر کند، ساقی رفت و در زندان شد گفت: «یُوسُفُ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ أَفْتِنا فِی سَبْعِ بَقَراتٍ سِمانٍ یَأْکُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجافٌ وَ سَبْعِ سُنْبُلاتٍ خُضْرٍ وَ أُخَرَ یابِساتٍ لَعَلِّی أَرْجِعُ إِلَی النَّاسِ» ای الی الملک، فانّ الملک رآها فی منامه. و قیل الی النّاس جمیعا، «لَعَلَّهُمْ یَعْلَمُونَ» تأویل رؤیا الملک، و قیل لعلّهم یعلمون حالک و منزلتک و مقالک فیکون ذلک سبب خروجک من الحبس.
این به لب رنگ تبر خون آن به تیر آهار خون این گهر در لعل رخشان آن به لعل اندر گهر
آهارون هالیوا (عبری: אהרון חליוה‎؛ زادهٔ ۱۲ اکتبر ۱۹۶۷) سرلشکر اسرائیلی است که فرماندهی اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را بر عهده داشت.