آنفارکتوس

آنفارکتوس

معنی کلمه آنفارکتوس در فرهنگ معین

( آنفارکتوس ) [ فر. ] ( اِ. ) قسمتی از بافت (قلب یا کلیه ) که شریان مشروب کنندة آن بسته باشد.

معنی کلمه آنفارکتوس در فرهنگ عمید

( آنفارکتوس ) عارضه ای که در آن یکی از رگ های تغذیه کنندۀ قلب یا عضوی دیگر مسدود شده و منجر به قطع جریان خون آن بافت می شود، سکتۀ قلبی.
= آنفارکتوس

معنی کلمه آنفارکتوس در فرهنگ فارسی

زخم وکوبیدگی درعروق خون بواسطه زمین خوردن یاصدمه دیگر، مرگ قسمتی ازنسج بدن که جریان خون به آن قطع شده باشد

معنی کلمه آنفارکتوس در دانشنامه عمومی

آنفارکتوس. آنفارکتوس ( به فرانسوی: Infarctus ) نوعی از نکروز یا مرگ در بافت است که بر اثر انسداد در مسیر خون رسانی ایجاد می شود. این حالت ممکن است بر اثر ترومبوز، پارگی مسیر خون یا انقباض عروق باشد
این نوع آنفارکتوس بر اثر قطع جریان سرخرگ ها و در بافت های جامد و سخت ایجاد می شود مثل کیسهٔ صفرا. این نوع از آنفارکتوس در برخی اندام ها مثل قلب و کلیه به شکل سفید با هالهٔ قرمز ایجاد می شود.
آنفارکتوس قرمز بر اثر گرفتگی سیاهرگ در بافت هایی مثل شش و روده ایجاد می شود.
مانند وقتی که تمام یک عضو بدن تحت تأثیر قرار گرفته باشد.
زمانی که تنها بخشی از اندام آسیب دیده است.
زمانی که آنفارکتوس تنها به صورت میکروسکوپی قابل مشاهده است.
• آسیب شناسی بارز
• بافت شناسی
• علت های مرگ
• قلب شناسی
• مقاله های بدون منبع
• همه مقاله های بدون منبع
• مقاله های دارای واژگان به زبان فرانسوی

معنی کلمه آنفارکتوس در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:سکته

معنی کلمه آنفارکتوس در ویکی واژه

آنقارکتوس
(پزشکی): عارضه بسته شدن یکی از رگ‌هایی که خون را به قلب (یا هر عضو دیگر) میرساند؛ سکته قلبی؛ حمله قلبی.
قسمتی از بافت (قلب یا کلیه) که شریان مشروب کننده آن بسته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آنفارکتوس

زمانی که آنفارکتوس تنها به صورت میکروسکوپی قابل مشاهده است.
پریکاردیت، التهاب پریکارد، معمولاً باعث درد قفسه سینه می‌شود که با صاف دراز کشیدن تشدید می‌شود و ممکن است هنگام سمع، اصطکاک پریکارد ایجاد کند. اغلب منشأ ویروسی یا کمتر باکتریایی دارد و می‌تواند به دنبال آنفارکتوس میوکارد باشد. درمان معمولاً شامل مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها و در موارد خاص با کلشی‌سین است. پریکاردیت مزمن ممکن است به پریکاردیت انقباضی منجر شود که به‌طور بالقوه پریکاردکتومی را ضروری می‌کند.
اگرچه عملکرد پلاکت‌ها در زمان شکاف خوردن پلاک آترومی یا کنده شدن سلول اندوتلیوم از روی پلاک، یک روند فیزیولوژیک در کنترل خون‌ریزی و ترمیم به‌شمار می‌آید اما گسترش و تشدید این روند می‌تواند با گسترش لخته تشکیل شده و بسته شدن مجرای رگ به بروز آنفارکتوس میوکارد، سندرم‌های حاد کرونری یا ایسکمی مغز منجر شود. هم چنین به نظر می‌رسد پلاکت‌ها با واسطه عملکرد خود در روند ایجاد پاسخ‌های التهابی در بروز پدیده آترواسکلروز نقش مهمی ایفا می‌کنند.
مرگ بافتی و اسکار میوکارد مسیرهای هدایت طبیعی قلب را تغییر داده و مناطق آسیب دیده را ضعیف می‌کند. اندازه و موقعیت مکانی، فرد را در معرض خطر ریتم غیرطبیعی قلب (آریتمی) یا انسداد کامل سیستم هدایتی قلب، آنوریسم بطن‌های قلب، التهاب دیواره قلب به دنبال آنفارکتوس و پارگی دیواره قلب قرار می‌دهد که می‌تواند عواقب فاجعه بار داشته باشد.
آنتاگونیست‌های آدرنرژیک بیشتر برای بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود. آنتاگونیست‌های آدرنرژیک به‌طور گسترده‌ای برای کاهش فشار خون و تسکین فشار خون بالا استفاده می‌شود. ثابت شده‌است که این آنتاگونیست‌ها درد ناشی از سکته قلبی و همچنین اندازه آنفارکتوس را که با ضربان قلب ارتباط دارد تسکین می‌دهند.
افتادگی ثانویه ممکن است ناشی از وارد شدن آسیب به ساختار دریچه طی آنفارکتوس میوکاردیال حاد، بیماری روماتیسم قلبی، یا (بزرگ شدن بطن چپ قلب) باشد.
اگر لازم باشد، اپی نفرین را می‌توان به صورت محلول رقیق، به درون رگ (تزریق درون وریدی) تزریق کرد. با این حال تزریق اپی نفرین به صورت درون وریدی می‌تواند منجر به ضربان نامنظم قلب (دیس ریتمی) و حملات قلبی (آنفارکتوس میوکارد) شود).
توجه: استفاده از این دارو در افراد مسن، نوجوانان، اختلال عملکردکلیه و سابقه آنفارکتوس میوکارد، باید با احتیاط باشد.
این نوع آنفارکتوس بر اثر قطع جریان سرخرگ‌ها و در بافت‌های جامد و سخت ایجاد می‌شود مثل کیسهٔ صفرا. این نوع از آنفارکتوس در برخی اندام‌ها مثل قلب و کلیه به شکل سفید با هالهٔ قرمز ایجاد می‌شود.
آنفارکتوس قرمز بر اثر گرفتگی سیاهرگ در بافت‌هایی مثل شش و روده ایجاد می‌شود.