انجمن
معنی کلمه انجمن در لغت نامه دهخدا

انجمن

معنی کلمه انجمن در لغت نامه دهخدا

انجمن. [ اَ ج ُ م َ] ( اِ ) مجلس و مجمع. ( برهان قاطع ) ( انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( هفت قلزم ) ( ناظم الاطباء ). مجلس و مجمع مردان. ( شرفنامه ) ( مؤید الفضلاء ). مجمع مردم. ( فرهنگ میرزا ابراهیم ). جایی که درآن مردم بسیار نشسته باشند. ( غیاث اللغات ). گردآمدنگاه مردم در کنکاش و مشورت. ( ناظم الاطباء ). جای گردآمدن گروهی برای مشورت در امری بطور موقت یا دایم. ( فرهنگ فارسی معین ). نادی. ( مهذب الاسماء ) ( دهار ). نادی. ندی . ( ترجمان علامه جرجانی مهذب عادل بن علی ). ندوه. ندی. ( دستوراللغة ). محفل. ( دهار ). محتفل. گردآمدنگاه. منتدی. دارالندوه. ( یادداشت مؤلف ) :
روانم روان گو پیلتن
مگر باز بیند بدان انجمن.فردوسی.بدان انجمن شد دلی پر سخن
زبان پر ز گفتارهای کهن.فردوسی.بدو گفت شاها تو از خون من
ستایش نیابی به هر انجمن.فردوسی.بدوگفت پرورده پیلتن
سرافراز باشد به هر انجمن.فردوسی.آنجایگاه کانجمن سرکشان بود
تو بو فلانی آندگران ابنه و بنی.منوچهری ( دیوان چ دبیرسیاقی ص 114 ).همه کار مردان ابا داد کن
سخنشان به هر انجمن یاد کن.اسدی.مرد دانا راچو بر دلها سخن باید نوشت
خود قلم باشد زبان اندر میان انجمن.ناصرخسرو.نامه بی مهر چون سر بی کلاه بود و سر بی کلاه انجمن را نشاید. ( نوروزنامه ).
در انجمنی نشسته دیدم دوشش
نتوانستم گرفت در آغوشش
صد بوسه زدم بزلف عنبرپوشش
یعنی که حدیث میکنم در گوشش.عین القضاة همدانی.این همه ، در مشکلات وحدانیت حق مستدلان و معللان اند و در انجمن بندگی مسبحان و مهللان. ( مقامات حمیدی ).
میان انجمن ناگفتنی بسیار میماند
من دیوانه را تنها برید آخر بدیوانش.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 624 ).ائمه معرفت و هدایت در انجمن وی ناظر و واقف. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
سبک پرده ز روی کار برداشت
میان انجمن آواز برداشت.نظامی.کرد رسوایش میان انجمن
تا که واقف شد ز حالش مرد و زن.مولوی.گر سخن کش یابم اندر انجمن
صد هزاران گل برویم زین چمن.مولوی.میان انجمن از لعل او چو آرم یاد

معنی کلمه انجمن در فرهنگ معین

(اَ جُ مَ ) [ په . ] (اِ. ) ۱ - مجمع ، مجلس . ۲ - گروه افرادی که برای هدفی مشترک گرد هم جمع شوند. ،~ خیریه انجمنی از افراد نیکوکار برای کمک به افراد ناچیز و فقیر. ،~اولیاء و مربیان انجمن متشکل از اولیاء دانش آموزان و مدرسه برای همکاری در جهت پیشرفت و ح

معنی کلمه انجمن در فرهنگ عمید

۱. دسته ای از مردم که برای رایزنی در مورد امری یا رسیدن به هدفی معین در جایی گرد آمده باشند، مجلس.
۲. جای گرد آمدن این عده.
۳. نهادی که از جمع شدن عده ای افراد با اهداف معین تشکیل می شود.
۴. گروه، فوج.
۵. [قدیمی] مجلس عزاداری.
* انجمن شدن: (مصدر لازم ) [قدیمی] گرد آمدن، جمع شدن در یک جا.

معنی کلمه انجمن در فرهنگ فارسی

دسته ای ازمردم که درجائی گرد آمده باشند، گروه، فوج، وجای گرد آمدن دستهای ازمردم برای کنکاش یاامردیگر، مجمع، مجلس
(اسم ) ۱- جای گرد آمدن گروهی برای مشورت در امری بطور موقت یا دایم مجمع مجلس . ۲ - مجموع افرادی که برای هدفی مشترک گرد هم آیند .
ده از بخش ماه نشان شهرستان زنجان ٠ آب از رودخانه قلعه چای ٠ محصول : غلات و برنج ٠

معنی کلمه انجمن در دانشنامه عمومی

اَنجُمَن به دسته ای از مردم گویند که به صورت داوطلبانه در جایی گرد آمده باشند یا مکان گردهمایی ای که برای هم اندیشی یا رایزنی است. گاهی نام های گروه، فوج، مجمع، مجلس هم همین کاربرد را دارد. برترین چیزی که مایه جدایی کاربرد واژه انجمن به جای یک گروه یا دسته از مردم می شود، داشتن انگیزه همسان است.
ساخت انجمن از کارهای پایه و بنیادی هر صنفی است. انجمن ها گسترش برنامه ها و پیگیری طرحهایی را آسان می کنند که برای بهبود آسایش و درآمد اعضایشان برنامه ریزی شده است. آن ها مایه پیشبرد برنامه ها و کارها و دسترسی به پشتیبانی نهادها از زمینه ویژه کاری انجمن می شوند. انجمن ها برای اعضای خود شیوه نامه و آیین نامه رفتاری وضع می کنند. آن ها دیدگاه یگانه ای در برابر جهان گسترده می سازند و پیگیری شکوفایی و گسترش کار و پیشه خود را از راه آموزش سازمان یافته و پذیرش اعضای تازه ای که از کارایی بالایی برخوردارند، پشتیبانی می کنند. در هر انجمن قوانینی شناسایی، سازماندهی، نشاندهی و بازخواست می شود که یا از سوی انجمن پذیرش شده، یا شخص شایسته ای آنها را برای همه وضع کرده است.
پسوند نون در پایان این واژه همان است که در پایان واژگان نهنبن، سوزن، روزن، میهن، روشن، برزن، هاون، پرویزن، چمن و واژگان نوساخته تاون و پوشن نیز دیده می شود و پسوندی است که با آن اسم و به ویژه اسم ابزار می سازند.
انجمن (فیلم ۲۰۱۳). انجمن یک تله فیلم پاکستانی درام عاشقانه به کارگردانی یاسر نواز. این فیلم بازسازی با همین نام منتشر شده در سال ۱۹۷۰ است. ستارگان فیلم عمران عباس نقوی، سارا لورن، علی خان و سهی علی هستند.
انجمن (مجموعه تلویزیونی). کمیونتی ( به انگلیسی: Community /kəˈmjuːnɪti/ ) یک مجموعه تلویزیونی ساخته شده توسط دن هارمون است. مجموعه به مدت ۵ فصل بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ از شبکه ان بی سی پخش شد. بعد از پنج فصل ان بی سی ساخت مجموعه را لغو کرد. پس از آن شرکت یاهو تصمیم به ساخت یک فصل از مجموعه کرد.
معنی کلمه انجمن در فرهنگ معین

معنی کلمه انجمن در دانشنامه آزاد فارسی

انجمن (نشریه)
روزنامۀ چاپ تبریز. با پیروزی انقلاب مشروطه و برپایی انجمن های ایالتی و ولایتی و تشکیل بلدیه (شهرداری) این نهادها نیازمند خبرنامه ها و ارگان هایی شدند. نخستین نشریه از این گروه روزنامۀ انجمن بود. اولین شمارۀ آن اول رمضان ۱۳۲۴، به مدیریت میرزا علی اکبرخان موسوی (سروش غیبی)، منتشر شد. این روزنامه به زبان فارسی بود و فقط چندبار خطابه های آذری و یک بار نیز مطلبی به ترکی اسلامبولی در آن به چاپ رسید. علاوه بر اخبار فعالیت های انجمن، گزارش های سیاسی ـ اجتماعی نیز داشت. نخستین روزنامۀ آن دوره است که بدون مجوز دولتی منتشر شد. نخست، با نام روزنامۀ ملی و سپس از شمارۀ دَه تا ۳۷ با نام جریدۀ ملی و بعد با نام انجمن منتشر شد. در ۴ صفر ۱۳۲۶، اولین شمارۀ دورۀ دوم با مدیریت آقامحمد معین التجار هفته ای دوبار و بعضی هفته ها سه بار منتشر شد. انجمن دومین روزنامۀ شهرستانی ایران است.

معنی کلمه انجمن در ویکی واژه

associazione
circolo
مجمع، مجلس.
گروه افرادی که برای هدفی مشترک گرد هم جمع شوند. ؛~ خیریه انجمنی از افراد نیکوکار برای کمک به افراد ناچیز و فقیر. ؛~اولیاء و مربیان انجمن متشکل از اولیاء دانش آموزان و مدرسه برای همکاری در جهت پیشرفت و حل مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان. ؛~ شهر انجمنی که نظارت بر کارهای مربوط به شهر و انتخاب شهردار را بر عهده دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه انجمن

مجنون ز میان انجمن جست وافتاد به دخمهٔ لحد پست
سپاه انجمن کرد و جوشن بداد دلش پر ز رزم و سرش پر ز باد
بدان شیر مرد از پی کارزار شدند انجمن چار باره هزار
به گازر چنین گفت روزی که من همی این نهان دارم از انجمن
آدولف آندری پاولویچ یوشکویچ (به روسی: Адо́льф–Андре́й Па́влович Юшке́вич) (زادهٔ ۱۵ ژوئن ۱۹۰۶ در اودسا، درگذشت ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۳ در مسکو) تاریخ نگار ریاضیات در دوران اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود. وی در زمینهٔ ریاضیات در قرون وسطی در شرق و همچنین کارهای لئونارد اویلر بسیار کار کرده بود. او توانست مدال جرج سارتن را برای یک «عمر دستاوردهای علمی» از انجمن تاریخ علم دریافت کند. یوشکویچ همچنین در سال ۱۹۸۹ به پاس پژوهشهایش در تاریخ ریاضیات جایزه کنت ا. می را دریافت کرد. وی در شمار ویراستاران همکار در چاپ کتاب سه جلدی «تاریخ ریاضیات تا آغاز سده نوزدهم» به زبان روسی بود و به همراه آندری کولموگوروف سری کتاب‌های «ریاضیات سده نوزدهم» را انتشار داد.
دانشگاه هایکازیان در شهر بیروت تنها دانشگاه ارمنی در جماعت ارمنیان پراکنده است. این مؤسسه در سال ۱۹۵۵ میلادی تأسیس شده و مؤسسه ارمنی آموزش عالی هنرهای آزاد است که از زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزشی خود استفاده می‌کند. اکثر مدارس از سوی سازمان‌ها و نهادهای کلیسایی یعنی کلیسای حواری، کاتولیک و پروتستان اداره می‌شوند و بقیه از سوی انجمن‌های فرهنگی نظیر «هامازگائین» و اتحادیه کل نیکوکاران ارمنی اداره می‌شوند.
الگوریتم گیروان-نیومن (به نام میشل گیروان و مارک نیومن) یک روش سلسله مراتبی تقسیم‌کننده است که برای شناسایی انجمن در سیستم‌های پیچیده استفاده می‌شود. این الگوریتم با حذف کردن مرحله به مرحله پیوندها، شبکه اصلی را به تعدادی شبکه مجزا تقسیم می‌کند که همان انجمن‌ها هستند.
در آن انجمن بود کاوس گرد که داماد شه بود با دستبرد
او دانش آموخته مقطع کارشناسی در رشته دانش آموخته مدیریت دولتی و علوم پایه و حقوق عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی است.فهیمی گیگلو عضو فعال در انجمن اسلامی آموزش و پرورش استان تهران و اتحادیه انجمن‌های اسلامی آذربایجان شرقی و اردبیل بوده و فعالیت در بسیج دانشجویی، تشکل‌های جامعه اسلامی دانشگاه‌ها و بسیج عشایری را در سابقه خود دارد.
ندانی که مردان پیمان‌شکن ستوده نباشد بر انجمن
در سال ۹۲ و هم‌زمان با روی کار آمدن دولت حسن روحانی گروهی از دانشجویان از دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت هماهنگ شروع به فعالیت در جهت احیا و از سرگیری فعالیت انجمن اسلامی‌هایی که به تعلیق درآمده بودند، کردند و در کنار آن به برگزاری جلسات و صدور بیانیه‌هایی نیز پرداختند. برخی از خبرگزاری‌های اصولگرا از این تشکل تحت عنوان «حلقه‌نشینان پارک جمشیدیه» یاد می‌کنند.
نمانده بر جبین از بس حیایی پرده پوشان را گرفته شمع را در انجمن فانوس می گردد
در سال ۲۰۰۱ او به عنوان بازیکن جوان سال در انگلستان از سوی «انجمن بازیکنان حرفه‌ای» انتخاب شد. در همان فصل او به همراه لیورپول به فینال سه جام راه یافت و در همهٔ آن‌ها بازی کرد. در فینال جام یوفا مقابل کلاوس گل دوم را به ثمر رساند که در آن بازی لیورپول برای سومین بار قهرمان جام یوفا شد.
بصدر با وزارت تو شمع انجمنی دگر وزیران پروانها به پیرامن
همت یار باشم به هر کارزار به هر انجمن خوانمت شهریار
میان انجمن در بوستان‌ها به یاد قامتت ما سرفرازیم
برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد انجمن منتقدان فیلم بوستون
بخت‌شکوهی در سال ۱۳۵۸ خورشیدی موفق به دریافت مدرک ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران گردید و طی سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۶ خورشیدی به مدت یک دهه رئیس انجمن خوشنویسان تبریز بود. بخت‌شکوهی از غبارنویسان عرصهٔ خوشنویسی بود و در خطوط مختلف نستعلیق، شکسته نستعلیق، شکستهٔ تحریری، ثلث، نسخ و رقعه و همچنین خط لاتین و زبان فرانسه را از غبار تا کتیبه با قدرت تمام می‌نوشت. علاوه بر آن‌ها در کنده‌کاری روی چوب، سنگ، مرمر، چینی، گچ و نیز میناکاری مهارت داشت.
داستان این سریال دربارهٔ چند عضو یک انجمن اینترنتی طرفدار مجموعه کمیک تحت عنوان «تجربهٔ آرمان شهر» است که با هم در یک کافی شاپ قرار ملاقات می‌گذارند، در ابتدا همه چیز عادی پیش می‌رود، اما پس از مدتی این افراد پی می‌برند که توسط افرادی مرموز با عنوان «شبکه» تحت تعقیب می‌باشند و از این پس هرگز زندگیشان به حالت قبل باز نخواهد گشت…
در تاریخ جمهوری اسلامی پیش از این نیز در پرونده زهرا کاظمی نخست‌وزیر کانادا وانجمن قلم کانادا موضوع شکنجه کاظمی را مطرح کرده بودند.