اصغر

معنی کلمه اصغر در لغت نامه دهخدا

اصغر. [ اَ غ َ ] ( ع ن تف ) خردتر. مؤنث : صُغْری ̍. ج ، اصاغر، اصاغرة و کذا اصغرون. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( مهذب الاسماء ) ( آنندراج ).کوچکتر. کهتر. کهین. صغیرتر. حقیرتر. مقابل اکبر.
- امثال :
اصغر من حبة.
اصغر من صعوة.
اصغر من قراد.
|| خردسالتر: اصغر اولاد. || در تداول دانشمندان علوم عربی بر نوعی اشتقاق اطلاق شود. رجوع به اشتقاق اصغر در همین لغت نامه و کشاف اصطلاحات الفنون ص 828 شود. || کلمه اصغر در نزد منطقیان بر موضوع مطلوب در قیاس اقترانی اطلاق شود.( از کشاف اصطلاحات الفنون ص 828 ). و در مبحث حد بنقل از شرح مطالع آرد: در هر قیاس حملی ناگزیر باید دو مقدمه باشد که در حد مشترک اند و این حد را حد اوسط نامند زیرا میان دو طرف مطلوب واسطه است و یکی از دو مقدمه بحدی متمایز و منفرد میشود که موضوع مطلوب است و آن را اصغر نامند زیرا موضوع اغلب اخص است و از اینرو از حیث افراد کمتر است و مقدمه دوم بحدی متمایز و منفرد میگردد که محمول مطلوب باشد و آنرا اکبر نامند زیرا اغلب اعم است و از اینرو از حیث افراد بیشتر است... بنابرین هر قیاسی مشتمل بر سه حد است ، اصغر و اکبر و اوسط چنانکه اگر بگوییم هر انسانی حیوان است و هر حیوانی جسم است ، آنگاه مطلوب یا نتیجه حاصل از آن چنین میشود که هر انسانی جسم است و انسان حداصغر و حیوان حد اوسط و جسم حد اکبر آنست. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ص 286 ). و رجوع به حد و قیاس اکبر شود :
اصغر اگر حمل یافت در بر صغری و باز
وضع به کبری گرفت شکل نخستین شمار
وضع بهر دو دوم حمل بهر دو سوم
رابع اشکال را عکس نخستین شمار.؟
اصغر. [ اَ غ َ ] ( اِخ ) لقب ابویزید طیفوربن آدم بن عیسی بن علی. زاهد بسطامی بود چنانکه یاقوت در معجم البلدان ذیل بسطام نام و نسب وی را بدینسان آورده است : ابویزید طیفوربن آدم بن عیسی بن علی زاهد البسطامی الاصغر. صاحب روضات الجنات مینویسد: و بنابرین ممکن است ابویزیدی که معاصر مولانا صادق ( ع ) و صاحب سقایه خانه وی بوده بزرگتر از دو بایزید دیگر باشد و چنانکه من دریافته ام بایزیدی که از حیث زمان نسبت بدو بایزید دیگر متأخر است اصغر است. رجوع به ابویزید شود.
اصغر. [ اَ غ َ ] ( اِخ ) ( میرزا... ) از شاعران قرن نهم هجری بود و امیر علیشیر نام وی را ذیل «سادات عظام که گاهی به نظم التفات میفرموده اند» بدینسان آورده است : ولد میر غیاث الدین عزیز و از نقبای مشهد مقدس است و میگویند بسیار سفیه و بدزبان است. این مطلع ازوست :

معنی کلمه اصغر در فرهنگ معین

(اَ غَ ) [ ع . ] (ص تف . ) خردتر، کوچکتر.

معنی کلمه اصغر در فرهنگ عمید

صغیرتر، کوچک تر، خُردتر.

معنی کلمه اصغر در فرهنگ فارسی

صغیرتر، کوچکتر، خردتر، مونث آن صغری
( صفت ) صغیر خردتر کوچکتر . جمع : اصاغره اصغرون نث . صغری . یا عالم اصغر . بشر انسان .
از شاعران قرن نهم هجری بود و امیر علیشیر نام ویرا ذیل بدینسان آورده است : والد میر غیاث الدین عزیز و از نقبای مشهد مقدس است و میگویند بسیار سفیه و بد زبان است .

معنی کلمه اصغر در فرهنگ اسم ها

اسم: اصغر (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: asqar) (فارسی: اصغر) (انگلیسی: asghar)
معنی: کوچک تر، خردتر، کِهتر، [این نام به اعتبار نام حضرت علی اصغر ( ع ) فرزند کوچک امام حسین ( ع ) شرف و رواج دارد]، کِهتر ]این نام به اعتبار نام حضرت علی اصغر ( ع ) فرزند کوچک امام حسین ( ع ) شرف و رواج دارد[

معنی کلمه اصغر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اصغر در منطق، موضوع قضیه مطلوب است.
موضوع قضیه مطلوب یا لفظی که در قضیه مطلوب (قضیه ای که اثبات آن منظور است) موضوع باشد، را در اصطلاح منطق، اصغر گویند، مانند «جیوه» در قیاس ذیل:مقدمه۱: جیوه فلز است.مقدمه۲: هر فلزی هادی حرارت است .نتیجه: پس جیوه هادی حرارت است .
منبع
خوانساری، محمد، فرهنگ اصطلاحات منطقی به انضمام واژه نامه فرانسه و انگلیسی، ص۱۹.
...
[ویکی الکتاب] معنی أَصْغَرَ: کوچکتر
ریشه کلمه:
صغر (۱۳ بار)

معنی کلمه اصغر در ویکی واژه

خردتر، کوچک
عربی
و صاحب سقايه خانه وي بوده بزرگتر از دو بايزيد که از حيث زمان نسب بدو بايزيد ديگر متاخر است اصغر است .
--------------------------------------------------------------------------------
از شاعران قرن نهم هجري بود و امير عليشير نام ويرا ذيل بدينسان آورده است : والد مير غياث الدين عزيز و از نقباي مشهد مقدس است و ميگويند بسيار سفيه و بد زبان است .
--------------------------------------------------------------------------------
صغير خردتر کوچکتر . جمع : اصاغره اصغرون نث . صغري . يا عالم اصغر . بشر انسان .

جملاتی از کاربرد کلمه اصغر

دانند اگرچه خلق جهان ثقل اصغرش من دارم این عقیده که او ثقل اکبر است
اصغر دادبه (زادهٔ ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفهٔ اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکدهٔ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. اصغر دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهره‌های ماندگار، به‌عنوان چهرهٔ ماندگار در عرصهٔ ادبیات عرفانی و فلسفهٔ اسلامی معرفی شد.
خون روان از چشم مادر دهر از غم بی شیر اصغر تو
محمود حلبی در سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۲به فعالیت سیاسی پرداخت و از نهضت ملی شدن صنعت نفت حمایت کرد. وی در کنار محمدتقی شریعتی و علی اصغر عابدزاده (معروف به حاجی عابدزاده) توانستند مشهد را برای خلع ید انگلیس از صنعت نفت ایران فعال نگه دارند و پس از مدتی "جمعیت های موتلفه اسلامی" در مشهد را تشکیل دادند.
علامه علی‌اصغر مازندرانی (زاده امیرکلا - درگذشته ۱۲۹۰ امیرکلا) معروف به (علی اصغر مجتهد امیرکلایی مازندرانی) صاحب کرامات، مرجع تقلید و از مجتهدان و علمای قرن سیزدهم هجری بود.
اصغر یوسفی‌نژاد (۱۳۴۸ – ۲۲ شهریور ۱۴۰۱) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینما بود. وی سال‌ها در نشریه‌های معتبری مانند مجله فیلم فعالیت داشت. او در سال ۱۳۹۵ با فیلم خانه (اِئو) توجه منتقدین را جلب کرد. آخرین فیلم او، عروسک، از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد و تلاش‌های او برای دریافت پروانه نمایش بی‌نتیجه ماند.
دید با لعل کبود از قحط آب اصغر خود را در آغوش رباب
بر خاک خفته قاسم سیمین بر از جفا در خون طپیده اصغر من چون در ثمین
فضل یزدان بر علی اصغر نظر فرمود و داد دختری چون مهر در طلعت به پیکر چون پری
سمانه اصغری (زادهٔ ۱۳۷۲) فعال حقوق کودکان، فعال حقوق زنان و زندانی سیاسی اهل ایران است.
سید اصغر محمودی کلور (۵ مرداد ۱۳۵۷ تهران) نقاش معاصر اهل ایران است.
تو آن شهاب فلک صولتی که با قلمت خطاب گنبد پیروزه اصغر الخدم است
در ۱۳ آبان ۱۳۸۹ مراسم نکوداشتی برای اصغر محمدی در نگارخانه برگ سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار گردید. در این مراسم که به کوشش محمدحسن حامدی سردبیر مجله تندیس برپا شد، محمدابراهیم جعفری، محسن وزیری‌مقدم و سروژ بارسقیان به ایراد سخنرانی پرداختند، و فیلم مستندی ساخته امیر فرهاد دربارهٔ زندگی محمدی به نمایش درآمد.
ببوس ای سرافراز بر جای من زاصغر (ع) رخ و موی و نای و دهن
گفت ز اصغر بسوی اکبر باز آمدیم آن نبی ز بعد جهاد
ندانم چه بگذشت برمادرش چو شه رفت در خیمه بی اصغرش
اصغر قندچی در دروازه قزوین تهران صاحب گاراژ بزرگی بود. قطعات کامیون ماک را که حسین میردامادی از آمریکا می‌آورد، قندچی در گاراژ مونتاژ می‌کرد، ضمن اینکه برخی قطعه‌های این کامیون را متناسب با جغرافیای ایران تقویت می‌کرد. مثلاً ماک‌هایی که از آمریکا می‌آمد شاسی‌های کوتاهی داشت که قندچی به دلیل تردد ماک در جاده‌های ناهموار ایران ارتفاع شاسی‌ها را یک متر بلندتر می‌کرد. وزیر اقتصاد وقت علی‌نقی عالیخانی همراه با معاونش رضا نیازمند وقتی در گوشه ای از گاراژهای تهران مبتکری در زمینهٔ صنعت دیدند و چون کار او مورد نیاز ایران بود، در همان گوشهٔ گاراژ، وزیر اقتصاد پروانه ساخت کامیون را به نام اصغر قندچی نوشت و به او تقدیم کرد.[نیازمند منبع]
اصغر الهی (۱۳۲۳–۱۲ خرداد ۱۳۹۱) نویسندهٔ معاصر ایرانی بود. رمان «سالمرگی» این داستان‌نویس برنده جایزه گلشیری شد.
اصغر عسکری خانقاه (۱۲ مهر ۱۳۱۷–۱۵ فروردین ۱۴۰۱) انسان‌شناس ایرانی، سردبیر سابق مجله نامه علوم اجتماعی و استاد بازنشسته گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود.
گر علی‌اصغر بیاید بر درِ دکّانشان در دو پول آن طفل را یک پول مغبون می‌کنند