منسوب به آسمان؛ ویژگی آنچه از آسمان آمده است. قسمت، سرنوشت، مقدر. سماوی، سپه. نجومی. عالی. آبی روشن. خدایی.
جملاتی از کاربرد کلمه آسمانی
با اینکه روسیه به عنوان بزرگترین جمهوری شوروی؛ با داشتن سابقه تضاد مارکسیسم و مذهب در شوروی و اینکه حتی امروزه روسیه حکومت سکولار است اما مردم سالاری پایین آن، آزادی ادیان را بسیار محدود کرده است. ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه، تأکید کرد آزادی بیان و عقیده نباید دستاویزی برای اهانت به ادیان آسمانی و پیامبران قرار گیرد. ولادیمیر پوتین اظهار داشته کسانی که چنین کارهایی انجام میدهند باید بدانند این کارشان با واکنش مواجه خواهد شد زیرا همه ادیان جهان از دشمنی و تجاوز به دور هستند.
در منابع اسلامی گفته شده محمّد به «الامین» — به معنای قابلاعتماد — معروف بود. به گفته دانشنامهٔ اسلام، محتمل است «امین» نام واقعی محمد باشد، چون این نام در واقع مذکر «آمنه» — نام مادر محمد در منابع اسلامی —است. مسلمانان معتقدند خدا به او «اسامی مقدّس» مختلفی بخشیده و «احمد» — به معنای مورد ستایشترین — را نام آسمانی و باطنی او میدانند. باور مفسران اسلامی طی قرون متمادی بر این بودهاست که وقتی عیسی از فرمانروایی فارقلیط در آینده سخن میراند، به احمد اشاره دارد.[قرآن ۳] «ابوالقاسم» کنیهٔ اوست که بهمعنای «پدر قاسم» است و احتمالاً بهخاطر داشتن فرزندی به نام قاسم به او نسبت داده شدهاست.
با توجه به معنای واژه، «اخترشناسی» به «مطالعهٔ اجسام خارج از جوّ زمین و ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی آنها» اشاره میکند و واژهٔ «اخترفیزیک» به شاخهای از اخترشناسی اشاره میکند که با «رفتار، ویژگیهای فیزیکی و فرایند دینامیکی اجسام و پدیدههای آسمانی» سروکار دارد.
آسمانی بود قطب الدین ، که در عالم ازو گشت بی حد کوکب مجد و معالی آشکار
چو عید اوّل و آخر بدانی چو عیسی مانده دور آسمانی
آب آسمانی (فسا)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فسا در استان فارس ایران است. که اغلب محصولات این شهر شامل مرکباتی مانند: نارنج, لیموترش و ،،، میباشد.
همه گفتند کاینجا جز خطر نیست که تیر آسمانی را سپر نیست
به آماده کردن یک جرم آسمانی به سبک کرهٔ زمین برای زندگی انسان، زمینیسازی میگویند. طرحهایی وجود دارد که روند و فرایند تغییر درازمدت محیط سیارات، ماهها و دیگر اجرام فضایی را پیشنهاد میکند بهصورتی که جو و خاک آن اجرام به صورتی درآیند تا سازگار با سکونت گاههای بشری گردند.
«زمین و آسمان زن و شوهرند. آسمان پدر و زمین مادر است. در میان آنها دریای ارغوانی جای گرفتهاست. آسمان شهری است که گاه آن را شهر گرانبها مینامند، شهری با دروازههای مسی که با باروهای سنگی محصور شدهاست. این شهر آسمانی، معبدی است نورانی یا کاخی است از جنس رنگین کمان با ستونهای بلند درخشان. همه چیز در آن براق، نورانی و شگفتانگیز است. در آنجا نه سرما وجود دارد و نه تاریکی. آن جایگاه و ماوی جاودانگی است.»
چنین باشد فتوح آسمانی کت از جائی رسید کان را ندانی
در آیین مانی آمده که در آغاز جهان بر دو بخش بود که خوبی و نور در بالا بود و از سه جهت شمال و شرق و غرب نامحدود و تاریکی و بدی در زیر بود و از سمت جنوب و شرق و غرب نامحدودی داشت. جهان نور جهان شادی و پاکی و جای خدای آسمانی یا «زروان» بود و در زیر که محلی کثیف و پلیدش خوانده بود خدای تاریکی بهسر میبرد. زروان یا پدر روشنایی در اوج خرد و شادی بود و سرزمین تاریکی قلمرو فرمانروایی جاهل و کودن بود و هیچ چیز از آفرینش خدایی نیز نمیدانست. میان نور و ظلمت جنگی درگرفت که در نهایت اهریمن پیروز شد و نور و روح به اسارت تاریکی و ظلمت و جسم رفتند. مانی بر این باور بود که این اسارت همچنان باقیماندهاست.
قرآن مخالف رابطه جنسی میان دو مرد، یا آنگونه که در ادبیات قرآنی آمده، لواط است. در کتاب آسمانی مسلمانان نقل شده که لوط خطاب به مردمش میگوید:
تعدادی از آیات به حرکت خورشید و ماه و اجرام آسمانی اشاره میکنند. «الشمس تَجری لِمستقرٍ لها» به معنای «خورشید رو به قرارگاهی روان است» و «کلٌ فی فلکٍ یسبحون» به معنای «هر کدام در فلکی شناورند» و «الشمس و القمر دائبین» به معنای «خورشید و ماه هر دو در حال حرکت هستند» بر خلاف تفاسیر اولیه به حرکت ظاهری خورشید در آسمان تفسیر نمیشود بلکه به شناور بودن خورشید و ماه و سایر ستارگان در درون کهکشان یا همراه با کل کهکشان در فضا تفسیر میشود.
در بند و سور او بین چل برج آسمانی خیز از در مهاجر تا برج فید بنگر
باسلیمان را پرسیدند: کی حقیقت معرفت چیست؟ گفت. آنست کی مراد جز یکی نبود در دو گیتی. و هم وی گفت: که در کتابی خواندم از کتب آسمانی که اللّه گفت: کذب من ادعی محبتی اذا جنه الیل نام عنی از وی پرسیدند: که این نور و بها، بر روی دوستان وی از چیست؟ جواب داد: خلوا بالرحمن فاصا بهم من نور سیما هم فی وجوههم.
همی ستانی ملک و همی گزاری کام به آسمانی اقبال و ایزدی الهام
آنانتا یکی نامهای ویشنو است. آنانتا همچنین نام شیشا، مار آسمانی است که ویشنو در اقیانوس کیهانی بر روی آن تکیه میزند.
اما نوع سوم که اول و آخر آن به اختیار تو تعلق ندارد مصیبت است، چون مرگ فرزند و هلاک شدن مال و تباه شدن اندامها چون چشم و گوش و جمله بلاهای آسمانی. هیچ صبر فاضلتر از این صبر نیست.
سراسر غمزه هایت لاجوردی بود و من عمری به معشوقی پرستیدم بلای آسمانی را
از قضای آسمانی دوستان و دشمنانت سال و مه چون آفتاب اندر لباس سوگوار