اضطراری

معنی کلمه اضطراری در لغت نامه دهخدا

اضطراری. [ اِ طِ ] ( ص نسبی ) منسوب به اضطرار. ( ناظم الاطباء ). ضروری. رجوع به اضطرار شود.

معنی کلمه اضطراری در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - منسوب به اضطرار. ۲ - ضروری ، الزامی .

معنی کلمه اضطراری در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به اضطرار ۲ - الزامی ضروری .

معنی کلمه اضطراری در ویکی واژه

emergenza
منسوب به اضطرار.
ضروری، الزامی.

جملاتی از کاربرد کلمه اضطراری

حقیقت- فعل اختیاری را احتیاج به واجب الوجود زیادت است از اضطراری، از آنکه اختیاری مسبوق است به خلق و قدرت و ارادت و اختیار دواعی و تحریک اعضاء بر وفق داعیۀ ارادت، و بازهر یکی از این جمله محتاج​اند به ایجاد اسباب و علل بی حصر که آن جمله منتهی می​شود به اضطرار ،به خلاف اضطراری که مجرد ایجاد است، و چون مختار در اختیار مضطراست، اختیار عین اضطرار بود: ما کان لهم الخیرة.
ترک جود اضطراری کن کز اهل جود نیست گر ز بیم غرق ریزد مال، سوداگر در آب
از این سه قدم دو اختیاریست و یکی اضطراری، در قدم کشش هم صفت مار باید بود که بی پای بپوید و بی دست بجوید و در قدم کوشش هم نعت مور باید بود که چون داعیه عشق او را در کار کشد، به تن بارکشد و قدم کشش نه قدم اختیاریست بلکه اضطراریست که سلطان عشق متهم نیست و خون عاشقان محترم نه.
اساس ژئوئینت سازماندهی و ترکیب تمام داده‌های موجود در اطراف موقعیت جغرافیایی خود بر روی زمین و سپس بهره‌برداری از آن به منظور تهیه محصولاتی است که به راحتی توسط برنامه‌ریزان، پاسخ‌دهندگان اضطراری و تصمیم گیرندگان قابل استفاده باشد.
توزیع اضطراری واکسن در دسامبر ۲۰۲۰ در چندین کشور از جمله روسیه، آرژانتین، بلاروس، مجارستان، صربستان و امارات متحده عربی آغاز شد. تا فوریه ۲۰۲۱، بیست و یک کشور مجوز استفاده اضطراری از اسپوتنیک وی را داده‌اند در حالی که بیش از یک میلیارد دوز واکسن برای توزیع فوری در سطح جهان سفارش شده‌است.
همواره مقامت در دل است و در میان جانت منزل گردیده از شمایل و صورت به ضرورت دور ماند چه خواهد شد، ولی از آنجا که ضعف بشری و مهر فرزندی و پدری دلم می خواهد گاه و بیگاه از چگونگی حالت باخبر باشم. اگر کار مراودت اضطراری شد اختیار مکاتبت باقی است. هر اوقات دماغ و فراغی داری حرفی دو به خط شریف نگاشته سر آنرا محکم مهر نموده بده به ملاعلی اردستانی یا هر که خاطر جمع تر است در منزل سرکار کل عزیزخان به دست علی نام آدمش بسپارد، نگوید که نوشته است، مطالبه جواب هم نکند به من خواهد رسید. در تحریر کوتاهی مکن عنقریب پشیمانی خواهی برد. هر کس با تو تا امروز اظهار محبت کرده خود را دوست داشته است و من ترا می خواهم. بچه نیستی عقل داری دیگران را دیده مرا هم می بینی، مصرع: فرق است در میانه گلچین و باغبان. هر چه دلت گواهی می دهد و به عقلت می رسد عمل فرمای. اصراری که می رود محض محبت و صداقت است و عین آشنائی و رفاقت.
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا؛ در یک نشست خبری با استقرار ارتش مخالفت کرد و گفت: «استفاده از ارتش به عنوان نیروی انتظامی، فقط به عنوان آخرین گزینه و فقط در وخیم‌ترین شرایط اضطراری لازم است. من با اجرای قانون شورش موافق نیستم».
برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا معمولاً به کمک استفاده از حسگرها با نظارت بر هوا یا کیفیت آب، شرایط جوی یا آلودگی خاک، و نظارت بر حرکات حیات وحش و زیستگاه آن‌ها از محیط زیست حفاظت می‌کنند. توسعهٔ دستگاه‌های منابع محدود متصل به اینترنت به این معنا است که برنامه‌های کاربردی دیگری مانند سیستم‌های هشدار اولیه زلزله و سونامی می‌تواند توسط خدمات اضطراری برای ارائه کمک مؤثر واقع شود. دستگاه‌های اینترنت اشیا در این کاربرد به‌طور معمول یک منطقهٔ جغرافیایی بزرگ را پوشش می‌دهند و همچنین می‌توانند سیار نیز باشند.
در سال ۱۶۰۴ میلادی زمانی که شاه عباس اول در مقابل لشکریان پیروزمند عثمانی به سرعت در حال عقب‌نشینی بود برای محروم کردن قوای عثمانی از امکان تجدید قوا، اهالی جلفا و مناطق بزرگی از نخجوان شامل ارامنه، آشوری‌ها و مسلمانان را به زور به مناطق مرکزی ایران کوچاند. جالب توجه است که در برزخ کوچ اجباری و وضعیت اضطراری که پیش آمده بود، به فرمان شاه عباس سربازان قزلباش رفتار بهتری با ارامنهٔ جلفا داشتند. ارامنه و بازرگانان ارمنی این فرصت را یافتند که بخش قابل توجهی از ثروت خود را به همراه ببرند. بعد از رسیدن به تبریز هم محلهٔ خاصی را در اختیار آنها قرار دادند.
دو دیگر زان ممات اختیاری است سیم مردن مر او را اضطراری است
اما فقر را رسمی و حقیقتی است. رسمش افلاس اضطراری است، و حقیقتش اقبال اختیاری. آن که رسم دید به اسم بیارامید، و چون مراد نیافت از حقیقت برمید. و آن که حقیقت یافت روی از موجودات برتافت، و به فنای کل، اندر رؤیت کل، به بقای کلی بشتافت. «مَنْ لم یعْرِفْ سِوَی رسْمِه لم یَسْمَعْ سِوَی اسْمِه.» پس فقیر آن بود که هیچ چیزش نباشد و اندر هیچ چیز خلل نه. به هستی اسباب غنی نگردد و به نیستی آن محتاج سبب نه. وجود و عدم اسباب به نزدیک فقرش یکسان بود و اگر اندر نیستی خرّم‌تر بود، نیز روا بود؛ از آن‌چه مشایخ گفته‌اند که: «هر چند درویش دست تنگ‌تر بود، حال بر وی گشاده‌تر بود.» ازیرا چه وجود معلوم مر درویش را شوم بود؛ تا حدّی که هیچ چیز را در بند نکند، الّا هم بدان مقدار اندر بند شود. پس زندگانی دوستان حق به الطاف خفی و اسرار بَهی است با حق، نه به آلات دنیای غَدّار و سرای فُجّار. پس متاع متاع باشد از راه رضا.
تندنویس منطقه فرغانه (۱۹۱۸–۲۰۲۰)، کارمند کمیسیون اضطراری مبارزه با ضد انقلابیون در منطقه فرغانه، مقام حزب کمونیست و نایب رئیس کمیته انقلاب ناحیه مرغیلان، رئیس کمیته اجرایی ناحیه فرغانه جمهوری سوسیالیست شوروی ترکستان (۲۵–۲۵ ۱۹۲۰)، دبیر رئیس کمیته شهر فرغانه از حزب کمونیست، دبیر اول کمیته حزب کمونیست منطقه اندیجان (۲۹–۱۹۲۵). عضو مستمع آزاد در آکادمی کمونیست مسکو (۳۰–۱۹۲۹)، رئیس مرکز مزارع جمعی آسیای میانه، معاون رئیس دفتر آسیای میانه کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی (ب) (۳۴–۳۹). دبیر دوم حزب کمونیست تاجیکستان (ب)، افسر اجرایی حزب کمونیست تاجیکستان (ب)، دبیر اول حزب کمونیست تاجیکستان (۳۶–۱۹۳۴).
حقیقت- آن چنانکه نفس ادراک که معرفت است مقتضی عبادات اضطراری و رحمت عام است، ادراک ادراک که علم است مستلزم عبادات اختیاری و سیر وسلوک و رحمت خاص است: و ما خلقت الجن و الانس الالیعبدون.
فضاپیماهای سرنشین‌دار آمریکایی پیش از برنامه شاتل فضایی از این روش استفاده می‌کردند و سفینه‌های سایوز روسی و شنژو چینی نیز برای موارد اضطراری توان انجام آب‌فرود را دارند. تنها نمونه از آب‌فرود فضاپیماها در تاریخ شوروی که البته برنامه‌ریزی‌نشده بود مربوط است به فرود سایوز ۲۳. این فضاپیما بر سطح یخ‌زده یک دریاچه فرود آمد و فضانورد را با خطر مرگ روبه‌رو کرد.
وانچه باشد بدون این اسباب اضطراریست نام او دریاب
اضطراری موت معلومست اختیاری او چهار افتاد
به مرگ اختیاری میر باری که مرگ اضطراری نیست کاری
دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توانند برای کنترل زیرساخت‌های حیاتی مانند پل برای عبور کشتی یا سد برای تولید برق استفاده گردند. استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا برای نظارت و ادارهٔ زیرساخت به احتمال زیاد به منظور بهبود مدیریت حادثه و هماهنگی واکنش‌های اضطراری، کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری در زمینه‌های مربوط به تمام زیرساخت‌ها می‌باشد؛ حتی موضوعاتی مانند مدیریت زباله از اتوماسیون و بهینه‌سازی.
آخرین و واپسین نسل از مواد رادیولومینسانس بر اساس تریتیم، یک ایزوتوپ رادیواکتیو هیدروژن با نیمه عمر ۱۲٫۳۲ سال ساخته شده‌است که تابش بتا با انرژی بسیار کم را منتشر می‌کند. در صورت‌های ساعت مچی، مناظر اسلحه و علائم خروج اضطراری استفاده می‌شود. گاز تریتیم در یک لوله شیشه‌ای کوچک وجود دارد که در درون آن با فسفر پوشانده شده‌است. ذرات بتا ساطع شده از تریتیم با پوشش فسفر برخورد کرده و باعث فلورسنس آن می‌شوند و نور، معمولاً زرد-سبز از خود ساطع می‌کنند.
به گفتهٔ نویسندهٔ غذایی، متیو فورت، خرها در ارتش ایتالیا استفاده شده بودند. تفنگداران چخماقی کوهستان هر یک، یک خر برای حمل ادوات جنگیشان داشتند که در شرایط اضطراری حیوان می‌توانست خورده شود.