ابنیه

ابنیه

معنی کلمه ابنیه در لغت نامه دهخدا

ابنیه. [ اَ ی َ ] ( ع اِ ) ج ِ بناء. ساخته ها. ساختمانها. بناها. || پایه ها. بنیان ها. اصل ها. قواعد: کتاب الأبنیة عن حقایق الادویه. || صیغه ها. صیغ: کتاب الابنیة لابن القطاع. ج ، ابنیات.

معنی کلمه ابنیه در فرهنگ معین

(اَ یِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ بناء. ۱ - ساختمان ها. ۲ - پایه ها، اصول . ، ~ تاریخی ساختمان های قدیمی و تاریخی .

معنی کلمه ابنیه در فرهنگ عمید

عمارت ها، ساختمان ها.

معنی کلمه ابنیه در فرهنگ فارسی

بناها، ساختمانها، جمع بنائ
( اسم ) جمع : بنائ . ۱ - ساخته ها ساختمانها بناها. ۲ - پایه ها بنیانها اصلها قواعد . ۳ - صیغه ها بنیانها اصلها تاریخی . بناهای عتیق ساختمانهای تاریخی .

معنی کلمه ابنیه در دانشنامه عمومی

آبنیه ( باخرز ) ، روستایی از توابع بخش بالاولایت شهرستان باخرز در استان خراسان رضوی ایران است.
روستای آبنیه دارای بیشترین تعداد قنات در باخرز می باشد. این روستا دارای ۱۲ قنات و دو چشمه به نامهای آبنیه، تقی، شمس اباد، توران بچه، ته سرا، باقرآباد، دهنو، ده سر سنگ، دوست آباد، ولی بای، خیجه، چاه سرخها، گنده چشمه و چشمه نگار می باشد.
نام آبنیه به معنی اراده برای آب است، یعنی روستایی که برای آب اراده ( نیت ) قوی داشته و بیشترین تعداد قنات را در منطقه باخرز ایجاد کرده است. مکان یابی این قنات ها هم در جای خودش تامل برانگیز است بطوری که تعدادی زیادی از این قناتها در خشک سالی های اخیر نیز دایر بوده و هرگز خشک نشده اند.
از نظر گویش محلی نیز گویش روستای آبنیه با گویش های موجود منطقه همچون گویش تایبادی، باخرزی ، تربتی و حتی روستای همجوار متفاوت است و به فارسی امروزی نزدیک است که احتمال مهاجر بودن آنها در زمانهای قبل را تقویت می کند.
این روستا در دهستان بالاولایت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۰۵۲ نفر ( ۲۶۰خانوار ) بوده است.

معنی کلمه ابنیه در ویکی واژه

جِ بناء.
ساختمان‌ها.
پایه‌ها، اصول. ؛ ~ تاریخی ساختمان‌های قدیمی و تاریخی.

جملاتی از کاربرد کلمه ابنیه

پروندهٔ نامزدی توسط شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت ارزیابی می‌شود. نتایج و توصیه‌های به دست آمده از این ارزیابی به
بنا به گزارش سازمان میراث فرهنگی کشور تعداد ۵۶ اثر و ابنیه تاریخی در این شهرستان به ثبت رسیده‌است که تعدادی از آثار مربوط به دوره‌های قبل از اسلام و تعدادی نیز مربوط به دوره‌های بعد از اسلام در این شهرستان احداث شده‌است.
زیارتگاه مسیحی متعلق به ارمنیان در جنوب این محله به نام «مریم‌ننه» مستقر است که ظاهراً از ابنیهٔ اوایل قاجار است.
موفق هروی احتمالاً اولین کسی است که در عهد منصور یکم سامانی و در هرات، در صدد تألیف کتابی در زمینه داروشناسی به زبان فارسی نو شده‌است. او برای کسب اطلاعات مسافرت‌های زیادی در ایران و هند کرد. اثر بسیار ارزشمند او کتاب الابنیه عن حقایق الادویه تنها کتابی است که از او به‌جا مانده‌است. در این اثر مشخصات ۵۸۵ دارو برحسب تأثیرشان طبقه‌بندی شده‌است.
   امثلة الابنیه فی کتاب سیبویه
حدود ۲۰۰ نفر از کارگران ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه شمال مازندران با اجتماع مقابل اداره کل راه‌آهن خواستار اجرای طرح تجمیع و قرارگیری کارگران این ناحیه ریلی در طرح تجمیع شدند.
واژهٔ اردبیل واژه‌ای اوستایی است که از دو کلمه آرتا (مقدس) و ویل (شهر) به معنی شهر مقدس ترکیب شده‌است. وسعت این شهرستان ۳۸۱۰ کیلومتر مربّع است و چهرهٔ عمومی شهرستان اردبیل متأثّر از ارتفاعات کوهستان‌های سبلان، تالش و بزغوش است که این عوامل طبیعی سبب محصور شدن آن شده‌اند. اردبیل از مناطق با اهمیت ایران به‌شمار می‌آید و دارای آثار و ابنیه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است.
قبل از میلاد مسیح، در اتیوپی (حبشه) خاندان مصریان و حمیریان حکومت می‌کردند. اتیوپی از لحاظ یافته‌های باستان‌شناسی و ابنیه تاریخی از تمام کشورهای آفریقای سیاه (شامل سودان) غنی‌تر است. در آوریل سال ۲۰۰۵، میل‌سنگ آکسام یکی از خزائن مذهبی و تاریخی اتیوپی توسط ایتالیا به این کشور برگردانده شد. با فرمان دیکتاتور بنیتو موسولینی سربازان ایتالیا میل‌سنگ را در سال ۱۹۳۷ ربوده و به رم منتقل نمودند. در سال ۱۹۴۷ و در طی یک موافقتنامه در سازمان ملل متحد، ایتالیا موافقت نمود که اوبلیکس را مرجوع نماید که بالاخره در همین اواخر یعنی سال ۲۰۰۵ برگردانده شد.
با توجه به شرایط اقلیمی منطقه سرد و کوهستانی در ایران به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی و کوران هوا، بناها به صورت متراکم و فشرده و متصل و در کنار هم ساخته می‌شوند تا سطح تماس فضاهای گرم مسکونی با محیط سرد خارج کاهش یابد. همچنین بناها طوری کنار هم قرار می‌گیرند که یکدیگر را محصور نمایند و فضاهای شهری تا حد امکان کوچک شوند تا نفوذ جریان باد سرد به داخل فضاهای شهری کم گردد و تابش حرارت از سطح خارجی دیوارهای گرم ابنیه به فضاهای کوچک و محصور شهری، هوای [[سرد آنها را تعدیل نماید.
(من): آن خراب ابنیه کز پنجره پیداست کجاست؟ خیره بر پنجره شد پیر و به زانو برخاست
گشت از مسجد و بازار و حصار همهٔ ابنیهٔ آن تازه

جمعی از کارکنان و کارگران حفظ و نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن در ناحیه لرستان در اعتراض به رسیدگی نشدن به درخواست‌های خود به کار شان توقف زده و در محل کار خود اعتصاب کردند. آنها با پهن کردن سفره خالی سال نو بر روی خط آهن، نسبت به عدم پرداخت دستمزدشان اعتراض کردند.

در نخستین روزهای اسفندماه هزار و سیصد و یک خورشیدی که کابینه مرحوم حسن مستوفی (مستوفی الممالک) متزلزل شد، نخست وزیر مزبور در برابر مخالفت‌های دسته مخالف که دولتش را «کابنیه نیم بند» نامیدند به سختی ایستادگی کرد و شب هفدهم اسفندماه در مجلس شورای ملی با اکثریت شصت و چهار رأی تثبیت شد، عشقی فردای آن شب به هواخواهی این کابینه «سرمقاله قرن بیستم» را به نام «کابینه هفت جوش» نوشت که دولت وقت به رغم مخالفین هفت جوش گردید. ضمنا این قطعه را همان شب سرود و روز بعد انتشار داد که ساعت سه دیشب کابینه با اکثریت شصت و چهار رأی تثبیت گشت. قطعه ذیل فی البدیهه سروده شده: