آماده

آماده

معنی کلمه آماده در لغت نامه دهخدا

( آماده ) آماده. [ دَ / دِ ] ( ن مف / نف ) حاضر. مستعد. مُعدّ. مهیا. مُشمر. عتید. ( دهار ). مُمهّد. موجود. ساخته.آراسته. بسیجیده. فراهم کرده. برساخته. حاضر. شکرده.سیجیده. ( فرهنگ اسدی ). بسغده. آسغده. سغده. ( اوبهی ). چیره. بسامان. ساخته و پرداخته. تیار :
خود تو آماده بدی برخاسته
جنگ او را خویشتن آراسته .رودکی.یکی بدسگال و یکی ساده دل
سپهبد بهر کار آماده دل.فردوسی.چون همی شد بخانه آماده
دید مردی بره براستاده.عنصری.حاجب گفت که همه قوم با وی [ امیر محمدبن محمود ] خواهند رفت و فرزندان بجمله آماده اند. ( تاریخ بیهقی ). چون این مکار غدار بباید ساخته و آماده باید بود. ( کلیله و دمنه ).
گفتم ای گوسفند کاه بخور
کز علفها همینت آماده ست
گفت جو، گفتمش ندارم ، گفت
در کدیه خدای بگشاده ست ( کذا ).انوری ( از صحاح الفرس ).تو داری بدل گنج آماده را
تو کردی بلند آدمیزاده را.امیرخسرو.تکیه بر جای بزرگان نتوان زد بگزاف
مگراسباب بزرگی همه آماده کنی.حافظ.|| در اصطلاح بنایان ، گچی روان تر از بوم.

معنی کلمه آماده در فرهنگ معین

( آماده ) (دِ ) (ص . ) حاضر، مهیّا.

معنی کلمه آماده در فرهنگ عمید

( آماده ) مهیا، ساخته، بسیجیده.

معنی کلمه آماده در فرهنگ فارسی

( آماده ) ( اسم ) ۱ - حاضر مهیا مستعد. ۲ - گچی روانتر از بوم . ۳ - هنگام شروع مسابقه داور پس از ذکر ( بجای خود ) ( آماده ) گوید و سپس با شلیک تیر یا دمیدن در سوت مسابقه شروع میشود . گاه بجای آماده ( حاضر ) گویند . یا آماده بودن . مهیا بودن مستعد بودن .

معنی کلمه آماده در دانشنامه عمومی

آماده (فیلم ۲۰۰۸). آماده یا حاضر ( به انگلیسی: Ready ) فیلمی هندی محصول سال ۲۰۰۸ و به کارگردانی سرینو وایتلا است. در این فیلم بازیگرانی همچون رام پوتینینی، جنلیا دی سوزا، نثار، کوتا سرینیواسا راو و سارانیا پونوانان ایفای نقش کرده اند.
آماده (فیلم ۲۰۱۱). آماده ( به انگلیسی: Ready ) یا حاضر فیلمی محصول سال ۲۰۱۱ و به کارگردانی آنیس بازمی است. در این فیلم بازیگرانی همچون سلمان خان، آسین، پارش راوال، ماهش مانجرکار، روشن عباس، پانت ایثار، شارات ساکسنا، آخیلندرا میشرا، آریا بابار، نیکیتین دیر، سودش لهری ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه آماده در ویکی واژه

دارای وضع و کیفیتِ مناسب برای انجام دادن کاری یا پذیرفتن امری. حاضر، مهیّا. آماده را باید نشعت گرفته از فرهنگ و تمدن پادشاهی ماد تلقی نمود، آمادا، آمادای گونه‌های دیگر تلفظ این واژه هستند.
آماده را ممکن است در زبان معیار باستان بصورت آ - ما - دِ یا آ - مادِ فرض نمود، و استنباط کلی به مفهوم بوسیدنی، زیبا، تودل برو است.

جملاتی از کاربرد کلمه آماده

بلی نیست در دل چو از عشق بهر که آماده در جام عشقست زهر
زیر هر برگ گلی صد نیش خار آماده است با تن آسانی مکن عادت که مشکل می‌شود
لاجرم خانه ایست آماده برهم آمیخته نر و ماده
ناگه بادی قوی وزیدن را آغاز نمود و نی شد آماده
کآماده پرواز خزان است در این باغ
التَّفهیم (یا التَّفهیم لِأَوائلِ صناعة التَّنجیم)، کتابی به زبان فارسی است که ابوریحان بیرونی در آغاز سده پنجم نوشته و هفتاد سال پس از مرگش، محمدبن جورابی آماده و پاکنویس کرده‌است.
وی هر روز پس از نماز صبح شروع به کار می‌کرد و تا ساعت ۱۱ شب می‌نوشت و آهنگ می‌ساخت و با خواننده‌ها تمرین می‌نمود و ارکسترها را برای اجرای برنامه‌های گوناگون آماده می‌ساخت.
چند روز قبل از حمله ۲۰ مارس، نظرسنجی سی ان ان/یو اس ای تودی/موسسه گالوب نشان داد که حمایت از جنگ به تأیید سازمان ملل مربوط می‌شود. نزدیک به شش نفر از هر ۱۰نفر گفتند که برای چنین تهاجمی «در یکی دو هفته آینده» آماده هستند. اما اگر در ابتدا حمایت سازمان ملل صورت نگرفت، این حمایت کاهش خواهد یافت. اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای که راه را برای اقدام نظامی هموار می‌کند، را رد کند، ۵۴درصد آمریکایی‌ها طرفدار حمله آمریکا بودند. و اگر دولت بوش بدنبال رأی نهایی شورای امنیت نبود، حمایت از جنگ به ۴۷درصد کاهش یافت.
این سازمان که در سال ۱۹۱۲ تأسیس شده مسئول آماده‌سازی و اعزام ورزشکاران به بازی‌های المپیک، بازی‌های المپیک جوانان و بازی‌های اروپایی است.
کوچه نی شاهراه کاروان شعله نیست خامه ای آماده از مژگان خونپالا کنید
از آنجایی که امروزه آزمون‌های استعداد به‌طور فزاینده‌ای به‌صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند، پس از سیل واقعی منابع مرجع و راهنماها در افراد نوپا، اکنون برنامه‌های بیشتری برای آماده شدن برای ارزیابی‌های آنلاین وجود دارد. اینکه آیا و تا چه حد این مربیان آزمون، مشاوران و برنامه‌ها به موفقیت یک برنامه کمک می‌کنند بحث‌برانگیز است، اگرچه برخی از ارائه دهندگان نرخ موفقیت بالایی را وعده می‌دهند.
وی در را برای احتمال ظهور مهدی یا بهتر بگوییم مدعیان مهدویت در محدوده تشیع اثنی عشری باز کرد. شیخ شروع به بشارت به پیروان خود از ظهور قریب‌الوقوع مهدی کرد و از آنان خواست که او را پیش‌بینی کنند و زیر پرچمش جمع شوند: وقتی با دعوتش به گوش شما رسید از هر چیزی که میان شما و ایمان به او می‌آید بر حذر باشید. شاگردش کاظم رشتی نیز به تبلیغ ظهور قریب‌الوقوع مهدی ادامه می‌داد و ذهن پیروانش را آماده می‌کرد.
چاپ قلمکار: مهم‌ترین مرکز چاپ قلمکار در استان در شهرستان دامغان قرار دارد که ماهانه انواع رومیزی پرده و سفره و سایر محصولات قلمکار تولید و برای صدور به خارج از کشور آماده می‌کند.
من از بهر این کار آماده ام که بیمم نبوده است تا زاده ام
ابتدا مختصراً می‌پردازیم به اینکه این روایت در بارهٔ چه موضوعی است. باید توجه داشت، روایت «کُشتی» یا «مبارزهٔ یعقوب با خدا»، در میانهٔ بازگویی روایت «آماده شدن یعقوب برای روبرو شدن با برادرش عیسو»، پس از بیست سال جدایی میان این دو برادر است. در میانهٔ بازگوی واقعهٔ رویارویی یعقوب با برادرش، که یعقوب انتظار داشت با جنگ و خونریزی همراه باشد، تورات احوال یعقوب را از شبِ قبل از ملاقاتِ دو برادر شرح می‌دهد. در این شب، یعقوب تمام خانواده و احشام خود را از رود اُردن گذرانده بود، و خودش به عنوان نفر آخر در سمت دیگر رود اُردن باقی مانده بود و «هیچ‌کس دیگری همراهش نبود».
پس از آنکه سارا خادم‌الشریعه در حمایت و همراهی با خیزش سراسری مردم ایران در ۵ دی ۱۴۰۱ در مسابقات شطرنج سریع قهرمانی جهان در آلماتی در حالی که زیر پرچم جمهوری اسلامی بازی می‌کرد بدون حجاب اجباری در مسابقه حاضر شد. روزنامه ال‌پائیس چاپ مادرید گزارش کرد که سارا خادم الشریعه پس از مسابقات قزاقستان به ایران باز نخواهد گشت و احتمالاً در اسپانیا زندگی خواهد کرد. به گفته خادم‌الشریعه حتی مدارک دستگیری‌اش را در تهران آماده کرده بودند. این زوج با استفاده از قانون ویزای طلایی (خرید ملک به ارزش نیم میلیون یورو) اجازه اقامت در اسپانیا را دریافت کردند.
سپهبد دل از هر بدی ساده کرد بدین پند کار ره آماده کرد
لب‌تشنهٔ فراقم و آمادهٔ وداع تیر ز شست جسته، کمان کشیده‌ام
هر تنی را شعاری آماده است هرکسی بهرکاری آماده است
نماینده مردم خمینی‌شهر درمجلس تصریح کرد: همهٔ زیرساخت‌ها در این راستا درحال آماده‌سازی است قطار شهری و مترو از جمله این زیرساخت‌ها هستند که اصفهان را از طریق راه‌های ارتباطی به این شهرستان‌ها متصل می‌کند.