ازمه

معنی کلمه ازمه در لغت نامه دهخدا

( آزمه ) آزمه. [ زِ م َ ] ( ع اِ ) آزِم. ناب. نیش ( دندان ). ج ، اَوازم.
ازمه. [ اَ زِم ْ م َ ] ( ع اِ ) ج ِ زمام. مهارها : چون بندگان حضرت پادشاه عالم عادل مؤید مظفر منصور مالک ازمه انام.. ( گلستان ).
ازمه. [ اَ زِ م َ ] ( ع اِ ) رنج و سختی. || قحط. ( غیاث ).

معنی کلمه ازمه در فرهنگ معین

(اَ زِ مِّ ) [ ع . ازمة ] (اِ. ) ج . زمام ، مهارها، افسارها.

معنی کلمه ازمه در فرهنگ عمید

= زمام

معنی کلمه ازمه در فرهنگ فارسی

مهارها، جمع زمام
( اسم ) جمع : زمام مهارها افسارها.
رنج و سختی قحط

معنی کلمه ازمه در ویکی واژه

زمام ؛ مهارها، افسارها.

جملاتی از کاربرد کلمه ازمه

ازمهلت زمانه دون در کشاکشم ترسم مرا سپهر برآرد به خوی خویش
گفتم ازمه تو بهی لیک اگر بپسندد از پی خدمت خود داور والا گهرت
ازمه میران ، روستایی است از توابع بخش گهواره و در شهرستان دالاهو استان کرمانشاه ایران.
دو دیگر این که مراد از حمل آن است که بنده، کنه عقوبت را آن چنان که لازمه ی علم است، نداند و این گفته ی فراء است.
تامپسون یکی از اندیشه‌پردازان کلیدی حزب کمونیست بریتانیا بود. اگر چه او این حزب را در سال ۱۹۵۶ و به‌دلیل مناقشه‌ای که بر سر حملهٔ شوروی به مجارستان رخ داد ترک گفت، با این حال مورخی در سنت مارکسیستی باقی ماند و خواستار شورش علیه استالینیسم بود چراکه این کار را لازمهٔ احیای اعتماد کمونیست‌ها به چشم‌اندازهای انقلابی‌شان می‌دانست. تامپسون نقشی کلیدی در برآمدن چپ نو در بریتانیا در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ داشت. او تریبون پر سر و صدای منتقدان دست‌چپی و سوسیالیستِ دولت برخاسته از حزب کارگر در سال‌های ۱۹۶۷–۱۹۷۰ و ۱۹۷۴–۱۹۷۹ بود، از نخستین و ثابت‌قدم‌ترین حامیان کمپین خلع سلاح هسته‌ای به‌شمار می‌رفت و در دههٔ ۱۹۸۰ به چهرهٔ شاخص فکری این جنبش در اروپا بدل شد.
1) دستمزد برابر برای کار برابر. 2) انتخاب مستقیم رئیس جمهور ایالات متحده؛ 3) لغو مجازات اعدام. 4) برده داری شیطانی است که لغو آن لازمه اصول دموکراتیک است...; 5) مدارس رایگان – از جمله دانشگاه ها – تحت حمایت دولت، بدون نفوذ مذهبی. و 6) جدایی کامل کلیسا و دولت.
ج. شرور، مانند خیرات، از جانب خدا است. (البته این نظر به عقیده «اشعری» لازمه نظر بالا است)
تنها لازمه عضویت در الکلی‌های گمنام تمایل به قطع مصرف الکل است. حق عضویتی پرداخت نمی‌شود و تمام فعالیت‌ها به‌طور داوطلبانه با مشارکت اعضا انجام می‌شود. آن‌ها با هیچ سازمان یا نهاد سیاسی، مذهبی و انتظامی ارتباط ندارند و هدف اصلی آنان هشیار ماندن (مصرف نکردن الکل) و کمک به الکلی‌های دیگر برای هشیار شدن است.
ای مه بی‌مهر من ای مهر و ماهت مشتری وی دو صد چندانکه مهر ازمه ز مهرت برتری
حبس و زندان ابد لازمه تقصیرست بی گنه، یوسف جان این همه در زندان چیست؟
ازمهتران بجهد ستانیم سیم شعر او نارسیده، سیم بداد، این کرم نگر
بر اساس نظریهٔ ولایت مطلقهٔ فقیه لازمهٔ پذیرش حکومت اسلامی، روا داشتن اختیارات مطلق برای فقیه‌است. فقیه، حاکم علی الاطلاق است و همهٔ اختیارات امام معصوم شیعه را دارا است؛ زیرا ولایت مطلق، به معنای رعایت مصالح عام در سرپرستی جامعه‌است و چون حوزهٔ حکومت، مصالح عمومی را نیز در بر می‌گیرد، بدون ولایت مطلق برپایی حکومت اسلامی و اجرای احکام دین ممکن نیست.
ای برده رویت آب مه ازمهر تو درآتشم چون باد خاکت بوسم ارآبی زنی برآتشم
در سال ۱۳۰۹ خورشیدی وزارت اقتصاد ملی تشکیل شد و محمدعلی فروغی که این وزارتخانه را عهده‌دار شد، با به تصویب رساندن لایحه‌ای در مجلس شورای ملی در دهم مهر آن سال، اتاق تجارت را زیر پوشش دولت برد و در دیگر شهرهای کشور نیز امکان تأسیس آن را فراهم کرد. شما اعضای اتاق تجارت برحسب اهمیت محل، شش تا پانزده نفر و مدت عضویتشان سه سال تعیین شد که هر سال، یک سوم اعضا تجدید می‌شد. شیوه انتخاب اعضا این گونه بود که تجار معادل سه برابر عده لازمه را با رأی مخفی انتخاب می‌کردند و وزارت اقتصاد ملی، اعضای اتاق را از میان آنان برمی‌گزید. تجاری حق انتخاب داشتند که نامشان در دفتر مالیات بر شرکت‌ها و تجارت ثبت شده باشد، سابقه کیفری نداشته و ورشکسته به تقصیر نباشند.
لازمهٔ عاشقی ست رفتن و دیدن ز دور ورنه ز نزدیک هم رخصتِ دیدار هست
دل ازمهر و پیوند ببرید او همه هر چه گفتیم نشنید او
دراین گیتی ازمهر زن رو گسل درآن گیتی ازخود ببین کام دل
یکی از بزرگ‌ترین فروشنده‌های مواد لازمه بمب‌های شیمیایی عراق، شرکت آلمانی ایمهاوزن شیمی بود و رسانه‌های اروپایی، بخصوص آلمانی مستندات بسیاری در این باره منتشر کرده‌اند.
از سوی دیگر، ازدواج لازمهٔ همزیستی نیست. در بعضی موارد زوج‌هایی که با هم زندگی می‌کنند دوست ندارد متأهل شناخته شوند؛ مثلاً هنگامی که حق بازنشستگی یا نفقه به طرز منفی تحت تأثیر قرار می‌گیرند یا به خاطر ملاحظات مالیاتی، مسائل مهاجرتی و دلایل فراوان دیگر. در جوامع امروزی غربی بعضی از زوج‌ها پیش از ازدواج با هم زندگی می‌کنند تا کارایی چنین تمهیدی را در طولانی مدت بیازمایند.
رسایی گفت: «آقای رحیمی برای من پیغام فرستاد که اگر نیاز به کمک مالی دارید، ملاقاتی با آقای رحیمی بکنید و از ایشان کمک بگیرید دوستان گفتند لازمه پرداخت کمک، دیدار با آقای رحیمی است. من آن موقع این مسئله را نپذیرفتم».