ادریس
معنی کلمه ادریس در فرهنگ فارسی
نام پیغمبری است
معنی کلمه ادریس در فرهنگ اسم ها
معنی: درس خوانده، پیامبری که نام او دو بار در قرآن آمده، ( اَعلام ) نام یکی از پیامبران که در قرآن کریم نیز دو بار ذکرش آمده و او را با خَنوع و هِرمِس یکی می دانند، [از این جهت او را ادریس می گفتند که بسیار درس می گفته و بیش از هر چیز به درس دادن اشتغال داشته، در تورات ادریس همان «اخنوخ»و «خنوخ» است]، ( عربی ) ( در اعلام ) نام یکی از پیامبران که در قرآن کریم نیز دو بار ذکرش آمده است ( از این جهت او را ادریس می گفتند که بسیار درس می گفته و بیش از هر چیز به درس دادن اشتغال داشته، در تورات ادریس همان ' اخنوخ ' و ' خنوخ' است )، پیامبری که نام او دو بار در قرآن آمده و طبق روایات حیات جاودانه یافته است، او را مخترع لباس و قلم می دانند
معنی کلمه ادریس در دانشنامه آزاد فارسی
پیامبری که در قرآن دو بار از او یاد شده است (مریم ۵۷؛ انبیاء، ۸۵). مفسران او را با خنوخ در عهد عتیق (پیدایش ۵، ۲۳، عبدانیان ۱۱، ۵) یکی می دانند. جدّ پدر نوح بود. گویند به سبب کثرت درس و مطالعه و تفحّص کتاب های آسمانی ادریس نامیده شده است. اولین کسی است که با قلم نوشته و خیاط بوده است. او را مخترع لباس و قلم می دانند و گفته اند که خداوند به او نجوم و حساب و علم هیئت آموخت و او بذر علوم را در میان بشر پاشید و افکار مردم را به سوی حکمت و علم رهنمون شد. در قصص قرآنی او را در میان آدم و نوح قرار می دهند و قائل اند که به او وحی می شده و صاحب صحفی بوده است. به سبب برخی شباهت ها، در روایات اسلامی او را همان هرمس دانسته اند. نیز ← هرمس_مثلث
ادریس (اسطوره). اِدریس (اسطوره)(Idris)
در اساطیر ویلز، غولیساکن در کادِر ادریس، خط الرّأس کوهی در اسنودونیا. طبق باورهای مردم، او قدرت الهام شاعرانه، ابتلا به جنون یا القای مرگ را داشت.
معنی کلمه ادریس در دانشنامه اسلامی
تکرار در قرآن: ۲(بار)
[ویکی شیعه] ادریس (پیامبر). ادریس یا خنوخ یکی از پیامبران است. قرآن او را یکی از پیامبران بزرگ لقب داده که به جایگاه والایی رسیده است. برخی از مفسران قرآن و تاریخ نویسان مسلمان ادریس را با اُخنوخ یا خَنوخ (جد حضرت نوح که در تورات نام او ذکر شده است) یکی دانسته اند. براساس روایات اسلامی ادریس نخستین کسی بود که جامه دوخت و قلم را برای نوشتن به کار بست و به دانش ستاره شناسی و حساب پرداخت. شغل او خیاطی و مسجد سهله خانه او بود. درباره وفات یا زنده بودن او، بین مفسران و علمای اسلامی اختلاف نظر وجود دارد.
در این زمینه سه نظریه وجود دارد:
بدون در نظر گرفتن این نکته که حقیقتا اخنوخ و ادریس یک نفر هستند یا دو نفر، تمامی مسلمانان اخنوخ را از اولین پیامبران الهی دانسته و محترمش می شمارند.علامه طباطبایی در تفسیر المیزان عنوان می کند که ادریس(ع) «هرمس» نیز نام داشته است برخی معتقدند که کلمه هرمس عربی ارمیس یونانی است، و ارمیس به زبان یونانی به معنای عطارد است. بعضی دیگر عنوان کرده اند که نام او به زبان یونانی طرمیس و به زبان عبری خنوخ بود که معرب آن اخنوخ شده، و خدای عز و جل او را در کتاب عربی مبینش ادریس نامیده است.
جملاتی از کاربرد کلمه ادریس
ادریس قضا بینش و عیسای شفا بخش داده لقبش در دو هنر واضح القاب
«حاجبا» بودی مدرس مدرس ادریس را بیسواد محض نتوان خویش را پنداشتن
رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوالِدَیَّ و اسم ابیه لمک بن متوشلخ و امّه هیجل بنت لآموش ابن متوشلخ بنت عمّه و کانا مسلمین علی ملّة ادریس (ع). وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِناً ای مسجدی. و قیل: سفینتی. و قیل: ملّتی و دینی وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ هذا عامّ فی کلّ من آمن باللّه و صدّق الرّسل الی یوم القیامة و قیل: من امّة محمد (ص).
داود صوت انده زدای، الحان موسیقی سرای ادریس دم صنعت نمای، اعجاز پیدا داشته
ارتباطات تجاری بین دنیای اسلامی قرون وسطایی و شبه جزیره کره با موفقیت پادشاهی گوریو در میانهٔ قرن ۱۵ اتفاق افتاد. به همین خاطر، تعدادی از تاجران مسلمان از خاور نزدیک و آسیای مرکزی در کره ماندگار و در همانجا تشکیل خانواده دادند. لااقل یک خاندان کرهای مهم یعنی خاندان چانگ با جایگاهش در روستای توسکو، ادعا دارد که از نسل خانوادهای مسلمان است. برخی افراد هوی مسلمان از چین همچنین به نظر میرسد در قلمروی گوریو میزیستند. در ۱۱۵۴، کره در اطلس جهانی نویسنده عرب محمد الادریسی یعنی تبولا روگیریانا قرارگرفت. قدیمیترین نقشه جهانی کرهای موجود یعنی کانگ نیدو، شناختش از مناطق غربی را از طریق جغرافی دانان اسلامی دریافت کردهاست.
مهری، پاکزاد: ادریس بدلیسی، هشت بهشت و دیگر آثار او. در: پژوهشنامه فرهنگ و ادب پاییز و زمستان ۱۳۸۹; ۶(۱۰).
جمعیت این روستا ۴۵ نفر (۸ خانوار) است که از اهل سنت و از شاخه شافعی هستند یعنی از پیروان امام محمد ادریس شافعی میباشند و به زبان فارسی و به گویش محلی تکلم میکنند. و به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.
اسلام سرانجام در سال ۱۷۰ هجری قمری (برابر سال ۷۸۶ میلادی) و بهطور مشخص پس از گریز یکی از نوادگان محمد، پیامبر اسلام، معروف به مولا ادریس بن عبدالله بن الحسن بن الحسن ابن علی از دست حاکمان عباسی بغداد به صورت ریشهای و بنیادین در منطقه گسترش یافته تا اینکه مراکشیان وی را به امیرالمؤمنین بودن برگزیده و پس از بیعت و اعلام وفاداری، با کمک او نخستین دولت اسلامی مستقل از خلافت مشرق عربی را بر پا نمودند که نام دولت ادریسیان را به خود گرفت.
نام کامل او ابوالحسین احمد بن حسین بن هارون الاقطع بن حسین بن محمد بن هارون بن محمد بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب (ع) بودهاست. وی در سال ۳۳۳ هجری قمری در آمل زاده شد. مادرش هم زنی علوی از فرزندان علی بن عبدالله حسینی عقیقی بود. نزد احمد بن ابراهیم علوی به تحصیل علم پرداخت و پس از آن بود که تغییر مذهب داد و از امامیه به زیدیه رسید. فقه زیدیه و حنفیه را نیز نزد ابوالحسن علی بن اسماعیل بن ادریس، از دانشمندان معروف طبرستان، فرا گرفت. از برخی اطلاعات مربوط به احوال او، مثلاً شاگردیش نزد قاضی عبدالجبار مشخص است که پیش از قیام و حکومت، مدتی در ری بودهاست. او در ری و سپس در گیلان به مقابله با اسماعیلیان شتافت. پس از ری مدتی هم به اهواز نزد قاضیالقضات ابو احمد بن علان رفت.
شاه ادریس است و خود جز ادریس از مردان کس جنان ندیده است
ادریس بدلیسی همچنین در دربار سلطان بایزید دوم و سلطان سلیم اول خدمت کرد. پدر ادریس یعنی حسامالدین علی از عارفان زمان خود بهشمار میرفت.
نه چو ادریس پوستین بفکند درِ فردوس را ندید به بند
بر تخت شهنشاهی و در مسند عزت ادریس بقا باش که فردوس لقائی
ادریسیان نخستین دولتهای اسلامی مغرب به شمار میروند که زمینه را برای مسلمان شدن مردم آن مناطق و همچنین ظهور دولتهای مسلمان بعدی را فراهم کردند. در زمان ادریسیان اعراب زیادی از مناطق مختلف به مغرب مهاجرت میکنند و در آنجا ساکن میشوند و این زمینه را برای تغییر زبان و بافت قومیتی مغرب، از بربر به عرب، را فراهم آورد. بسیاری از بازماندگان ادریسیان امروزه در کشور مراکش زندگی میکنند.
هم کعبه هم بهشت شد از بهر آنک هست ادریس درس گوی و محمد مجاورش
در سال ۵۱۰ ه.ق به سمت آسیای صغیر سفر کردهاست و از دریای مدیترانه به سمت مراکش بازگشته است. سومین و مشهورترین سفر وی، سفرش به دریاچههای آفریقا بودهاست. پس از این سفر به علت آنکه پادشاه سیسیل به جغرافیا علاقهمند بودهاست و ادریسی نیز در این زمینه در مدیترانه مشهور گشته بود، در نتیجه شاه سیسیل وی را به دربارش دعوت میکند و ادریسی نیز از آفریقا به سمت سیسیل حرکت مینماید و در بندر پالرمو پیاده میشود.
اِدْریس، از دیدگاه اسلامی یکی از پیامبران خدا است. در قرآن دربارهٔ ادریس سخن چندانی به میان نیامده و فقط عنوان شده که ادریس یکی از پیامبران بزرگ بوده و به جایگاه والایی رسیده بوده است. برخی از مفسرین قرآن و تاریخنویسان مسلمان ادریس را با خنوخ (جد نوح)[تلفظ؟] یکی دانستهاند. همچنین برخی ادریس را با هرمس (و شاید هرمس الهرامسه) یکسان پنداشتهاند. شغل او خیاطی و مسجد سهله خانه او بود.
بزر شهیر طاوس سدره ملکوت بقدر رفعت ادریس در ریاض جنان
همچنین، قرطبی صاحب تفسیر قرطبی در کتاب الجامع لأحکام القرآن، آوردهاست که محمد بن ادریس شافعی کشتن و خوردن حربی را مجاز شمردهاست.
برجیس حکم، افلاک ظل، ادریس جان، جبریل دل از خط کل تا شط گل عالم به تنها داشته