اودر
معنی کلمه اودر در لغت نامه دهخدا

اودر

معنی کلمه اودر در لغت نامه دهخدا

اودر. [ اَ دِ ] ( اِ ) برادر پدر باشد که بعربی عم گویند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( هفت قلزم ) ( انجمن آرای ناصری ) ( غیاث اللغات ).
اودر. [ اُدِ ] ( اِخ ) رودی در آلمان که از موراوی سرچشمه میگیرد و بسوی شمال غربی می رود و از سیلزی براندنبورگ ، و پومرانی میگذرد. اوپلن ، برسلا و فرانکفورت سر راه آن واقع است و سپس در اشتین به دریای بالتیک می ریزد و طول آن 940 هزارگز است.

معنی کلمه اودر در فرهنگ معین

(اَ دَ ) (اِ. ) برادر پدر، عمو.

معنی کلمه اودر در فرهنگ عمید

عم، برادر پدر.

معنی کلمه اودر در فرهنگ فارسی

( اسم ) برادر پدر عم عمو .
برادر پدر باشد که بعربی عم گویند

معنی کلمه اودر در دانشنامه عمومی

اودِر یا اُدِر رودی در اروپای مرکزی است که از جمهوری چک سرچشمه گرفته و به سمت غرب لهستان روانه می شود و سپس به عنوان بخشی از مرز اودر - نایسه، ۱۸۷ کیلومتر از مرز بین دو کشور آلمان و لهستان را تشکیل می دهد. این رودخانه سرانجام به درون خلیج اشتچین که در ناحیه شمالی شهر شچچین واقع است، می ریزد. پس از آن با تقسیم شدن به ۳ شاخهٔ زیونا، سوینا و پینه و با گذر از خلیج پومِرانیا به دریای بالتیک می ریزد. طبق پیمان ورسای، رودخانه الب، رودخانه اودر و همچنین کانال کیل در آلمان بین المللی اعلام شد.
اودِر در زبان های گوناگون با چند نام مختلف شناخته می شود: در انگلیسی و آلمانی: اودِر ( Oder ) شناخته می شود، ولی در چکی و لهستانی: اودرا ( Odra ) .
اودِر ۸۵۴ کیلومتر طول دارد: ۱۱۲ کیلومتر آن در داخل خاک جمهوری چک، ۵۵۵ کیلومتر در داخل خاک لهستان و ۱۸۷ کیلومتر بر روی مرز مشترک آلمان و لهستان جریان دارد. این رودخانه دومین رودخانه بلند لهستان ( بعد از ویستولا ) است.

معنی کلمه اودر در دانشنامه آزاد فارسی

اودِر (Oder)
(به لهستانی: اودرا) رودی اروپایی به طول ۸۸۵ کیلومتر. از جمهوری چک تا دریای بالتیک، در جهت شمال جریان دارد. رود نایسه، ریزابۀ آن است.

معنی کلمه اودر در ویکی واژه

برادر پدر، عمو.

جملاتی از کاربرد کلمه اودر

گفت اودر کوره فقر است روی گ ر خدا خواهی برو او را بجوی
اودرفصل بعد،به تیم پاتنا پیراتس پیوست.
نبرد برلین آخرین نبرد عمده در جبهه اروپایی جنگ جهانی دوم بود. در روز ۱۶ ژانویه ۱۹۴۵ ارتش سرخ در نتیجه عملیات ویستولا-اودر به جبهه آلمان هجوم برد و در جبهه‌های پروس شرقی، سیلیزیای شمالی و جنوبی، پومرانیای شرقی با سرعت زیاد ۳۰–۴۰ کیلومتر در روز به سوی غرب پیش می‌رفت که به فاصله ۶۰ کیلومتر از شرق برلین در امتداد رودخانه اودر موقتاً توقف کرد. در طول نبرد، دو جبهه شوروی از جنوب و شرق به برلین حمله کردند در حالیکه بخش سوم ارتش شوروی در حال قلع و قمع نیروهای آلمانی در شرق برلین بود. نبرد در برلین از اواخر روز ۲۰ آوریل ۱۹۴۵ تا صبح ۲ می ادامه داشت که یکی از خونبارترین نبردهای تاریخ به‌شمار می‌رود.
تو در خور او بودی و اودرخور توبود ایزد برسانید سزا را بسزاوار
خوشا دلی که دراودرد را گذر باشد خوشا سری که سزاوار دردسر باشد
چوحزم اودرنگ آرد،فلکها راشودلنگر چوعزم اوشتاب آردزمین رابادبان گردد
آن به جان سابق معنی آن بتن لایق تقوی آن سالک بساط وجدان پرورش شیخ ابومحمد مرتعش رحمةالله علیه از بزرگان مشایخ و معتبران اهل تصوف بود و مقبول اکابر و سفرها بتجرید کرده و بخدمتهاء شایسته معروف و مشهور طوایف بود و بریاضات و مجاهدات مخصوص و از حیرهٔ نیشابور بود ابوحفص را دیده بود و با ابوعثمان و جنید صحبت داشته و مقام اودر شونیزیه بود و در بغداد وفات کرد.
حساسیت بنا جهت مشخص نمودن نواحی حفاظت شده از باد باید تجزیه وتحلیل شود. درمکان یابی یک خانه سازنده باید ازمناطق باز بالای تپه هاوکف دره‌ها که مستقیماً درمعرض بادغالب زمستان قرار دارنداجتناب کند. وجود بوته‌های گیاهی برامدگی هاودرختان قادر به جلوگیری از بادهستند درنحوهٔ استقرار واحدهای مسکونی درمجتمعای زیستی و توسعه واحدهای طراحی شده می‌توان ازمزیت این روش استفاده کرد.
دوش دیدم در برش معشوق ما بنشسته بود وز رخ اودر بر این نور اثر بگرفته است
سرو کهنسال در بم، سروهای۳۰۰۰ساله طرز راور کهن‌سال‌ترین درخت استان کرمان ، چنار مسجدجامع راین، چنار مسجد جامع فیض آبادراور، درخت چنار کهنسال ترنگ و چنار کهنسال بزنجان بافت، پسته کهنسال اودرج رفسنجان، گردو کهنسال گوغر بافت، سرو کهنسال امامزاده احمد سیرجان
یا روی دوست دیدم یا کوی اودرین شهر از هر طرف گذشتم، در هر کجا رسیدم
نظر به نگرانی‌ای که آلمان‌ها نسبت به وفاداری این ارتش داشتند، بیشتر ترجیح داده می‌شد که از این نیرو در غرب بهره‌برداری شود. از این روی در ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ از آنها در فرانسه و بلژیک استفاده شد. از بخش کوچکی از این نیرو در نبرد با ارتش سرخ در کنار رود اودر در چک در ۱۹۴۵ استفاده شد که آن هم برای مطمئن شدن از میزان وفاداریشان بود.
«افتخار پروس» به علت پیروزی پادشاهی پروس در جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۱ که منجر به وحدت آلمان و شکل‌گیری امپراتوری آلمان بود، سروده شده‌است. به عنوان بخشی از رژه پیروزی نیروهای بازگشتی از جنگ با فرانسه، این مارش نخستین بار جایی در ملاء عام در فرانکفورت دن اودر ُ جایی که پادگان پیفکه مستقر بود، اجرا شد.
اودرفصل پنجم به عنوان مدافع گوشه چپ به گجرات فورچون جاینتس پیوست و به درخشش درلیگ ادامه داد.او آمار ۵۷ امتیاز تکل(پنج های فایو و سه سوپر تکل)با میانگین ۵۷/۵۷ درصد موفقیت تکل را در ۲۴ مسابقه ثبت کرد. او به همراه گجرات به فینال لیگ رسید،اما دربرابر تیم پاتنا پیراتس شکست خوردند.
شهرهای فرانکفورت (اودر)، تیخوانا و هایلبرون خواهرخوانده‌های سوبیتسه هستند.
همه جویای او، اودر میان است چرا کو آشکارا و نهانست
ارتش سرخ در روز ۱۲ ژانویه ۱۹۴۵ عملیات ویستولا-اودر را از ورشو و در طول رودخانه نارف آغاز کرد که ۳ روز به درازا کشید و شامل جبهه‌ای وسیع می‌شد که ۴ ارتش روس در آن شرکت داشتند. در روز چهارم ارتش سرخ بر نیروهای آلمانی غلبه کرد و با سرعت ۳۰–۴۰ کیلومتر در روز پیشروی به سمت غرب، پروس شرقی، دانتسیش و پوزنان را تصرف کرد و در ۶۰ کیلومتری برلین در طول رودخانه اودر تشکیل یک خط داد.
من دیوانه بی اودر حریم خلد اگر باشم گل و شبنم به چشمم دامن پر سنگ می آید
نخستین بازدید کننده اروپایی از این آب‌سنگ، کاشف اسپانیایی به نام «آلوارو دی ساودرا» بود که مدت کوتاهی پیش از مرگ خود در ۱۴ سپتامبر ۱۵۲۹ و در تلاش برای بازگشت از تیدور به اسپانیای نو به این مکان وارد شد. پس از آن «پدرو فرناندز دی کیرورس» فرمانده کشتی اسپانیایی «سن جِرونیمو» در ۲۳ دسامبر ۱۵۹۵ از این محل بازدید کرد. فرناندز دی کیرورس، دنباله روی سفرهای اکتشافی «آلوارو دی مندانا دی نیرا» پس از مرگ او بود.
هر که اودر راه عرفان زد قدم هست اودر ذات ایشان محترم