آهنگ‌سازی

معنی کلمه آهنگ‌سازی در فرهنگ عمید

( آهنگ سازی ) شغل و عمل آهنگ ساز.

معنی کلمه آهنگ‌سازی در فرهنگ فارسی

( آهنگسازی ) ۱ - عمل آهنگساز ساختن آهنگ . ۲ - پیش. آهنگساز

معنی کلمه آهنگ‌سازی در فرهنگستان زبان و ادب

آهنگ سازی
{composition} [موسیقی] عمل خلق یک اثر موسیقایی کامل توسط آهنگ ساز

معنی کلمه آهنگ‌سازی در ویکی واژه

عمل خلق یک اثر موسیقایی کامل توسط آهنگ‌ساز.

جملاتی از کاربرد کلمه آهنگ‌سازی

در ۴ مهٔ ۱۹۴۳ در هارمانلی به دنیا آمد و در سال ۱۹۶۷ از آکادمی دولتیموسیقی صوفیه با تخصص در علوم پرورشی موسیقایی فارغ‌التحصیل شد و در رشته آهنگ‌سازی زیر نظر پروفسور پنچو استویانوف و پروفسور پانجو ولادیگروف تحصیل نمود. بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹ پوتورلیان در کنسرواتوار دولتی کومیتاس ایروان در ایروان، ارمنستان زیر نظر پروفسور قازاروس ساریان تحصیل نموده‌است.
ژوبیم کار آهنگ‌سازی بسیاری از قطعات گتز/ژیلبرتو را که بعدها پرفروش‌ترین آلبوم جاز تمام دوران شناخته شد انجام داد.
در سال‌های دهه هفتاد خورشیدی شهرام ناظری آثار بسیاری را اجرا نمود که از آن جمله می‌توان به آلبوم‌های نوروز به همراهی با حسین علیزاده، مهتاب رو با گروه تنبور شمس (آهنگ‌سازی کیخسرو پورناظری) و دل شیدا با آهنگ‌سازی فرامرز پایور اشاره نمود. همکاری ناظری با کامکارها نیز منجر به آفرینش دو اثر ماندگار به نام‌های کنسرت کامکارها ۷۶ و کنسرت ۷۷ گشته‌است. وی با انتشار دو آلبوم ساز نو آواز نو و سفر به دیگر سو مسیر نوینی از موسیقی خویش را نمایان ساخت به‌طوری‌که سفر به دیگر سو را دکترین موسیقایی خود می‌داند.
یک قطعهٔ موسیقی در آهنگ‌سازی، با نت‌نویسی یا یک رویداد صوتیِ منفرد پدید می‌آید. ساختهٔ موسیقایی اگر پیش از اجرا ساخته شده‌باشد، می‌تواند از راه حافظه، نُتِ نوشته‌شده یا ترکیبی از آن‌ها اجرا شود. ساخته‌های موسیقایی دربرگیرندهٔ عناصر موسیقایی‌ست که به‌طور گسترده از فردی به فردی دیگر و میان فرهنگ‌ها متفاوت است.
عظیمی‌نژاد با ساخت موسیقی فیلم «میم مثل مادر» در سینما و «او یک فرشته بود» در تلویزیون توانست خود را به‌عنوان یکی از بهترین آهنگ‌سازان کشور بشناساند و نامزدی جایزهٔ بهترین موسیقی متن در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و جایزهٔ خانه سینما را برای آهنگ‌سازی فیلم‌هایی چون «میم مثل مادر»، «طلا و مس» و «فرزند خاک» به دست آورد.
«نسیم وصل» به آهنگسازی محمدجواد ضرابیان اولین آلبومی که همایون شجریان خوانندگی آن را بر عهده داشت در سال ۱۳۸۲ منتشر شد. دومین آلبوم او «ناشکیبا»، با آهنگ‌سازی اردشیر کامکار سال ۱۳۸۳ راهی بازار شد. همکاری همایون شجریان با ضرابیان در دو آلبوم «شوق دوست» در سال ۱۳۸۳ و «با ستاره‌ها» در سال ۱۳۸۵ نیز ادامه پیدا کرد. در سال ۸۴، همایون شجریان آلبوم «نقش خیال» را به آهنگ‌سازی علی قمصری به بازار عرضه کرد که با استقبال فراوانی روبرو شد. در این سال، در گروه سنتی آلبوم «نقش خیال» و «نسیم وصل» در صدر پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی قرار گرفتند.
او فعالیت‌های حرفه‌ای ترانه‌سرایی خود را در سال ۱۳۷۶ در سازمان صدا و سیما آغاز کرد. نخستین ترانه‌های وی با آهنگسازی فؤاد حجازی و شادمهر عقیلی و با خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا می‌شد. از جمله ترانهٔ «از فارس تا خزر» که با آهنگ‌سازی شادمهر عقیلی و خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا شد.
وی در اجراهای گروهی خود با شماری از نخبگان موسیقی ایرانی مانند: جلیل شهناز و هوشنگ ظریف (تار)، رحمت‌الله بدیعی و علی اصغر بهاری (کمانچه)، حسن ناهید و محمد موسوی (نی)، حسین تهرانی و محمد اسماعیلی (تنبک) همکاری کرده‌است. در دههٔ ۱۳۶۰ به همراهی جلیل شهناز، علی اصغر بهاری، محمد اسماعیلی و محمد موسوی، برای بار دیگر «گروه اساتید موسیقی ایران» را سازمان داد و سرپرستی، آهنگ‌سازی و نوازندگی سنتور را در آن به دوش گرفت. این گروه، آثار ماندگاری با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری اجرا کردند.
اسماعیل حاجی‌اف ۱۸ نوامبر سال ۱۹۴۹ به جهان آمد. وی دانش‌آموخته رشته نظریه موسیقی و آهنگ‌سازی از آکادمی موسیقی باکو با اخذ لوح تقدیر در سال ۱۹۷۳ است. حاجی‌اف در دوران دانشجویی از قارا قارایف، آهنگ‌ساز شناخته شده آذربایجانی، آموزش دید.
شونبرگ همواره در پی به وجود آوردن روش جدیدی در آهنگ‌سازی بود و بسیار به مطالعه آثار آهنگ‌سازان پیش از خود به‌ویژه باخ، موتسارت و برامس می‌پرداخت و سرانجام این پژوهش‌ها به آفرینش روشی جدید در آهنگ‌سازی به نام «سری» (موسیقی سریال) انجامید که او را به عنوان موسیقی‌دانی پیشرو شناساند. از جمله آثاری که با این روش نوشته شده‌اند می‌توان به سوئیت برای پیانو در ۱۹۲۳، چهارنوازی برای سازهای زهی شماره ۳ در ۱۹۲۷ و واریاسیون برای ارکستر اشاره کرد.