آواز
معنی کلمه آواز در لغت نامه دهخدا

آواز

معنی کلمه آواز در لغت نامه دهخدا

( آواز ) آواز. ( اِ ) آوا. صوت. ( صراح ). بانگ :
از آواز کوسش همی روز جنگ
بدرّد دل شیر و چرم پلنگ.فردوسی.چو بشنید آواز او را تبرگ
بر آن اسب جنگی چو شیر سترگ.فردوسی.خور جادوان بد چو رستم رسید
از آواز او دیو شد ناپدید.فردوسی.پرستنده بشنید آواز اوی
ندانست کودک همی راز اوی.فردوسی.چو بشنید کرکوی آواز من
همان زخم کوپال سریاز من.فردوسی.اگر یار باشید با من بجنگ
ز آواز روبه نترسد پلنگ.فردوسی.چو برخیزد آواز طبل رحیل
به خاک اندر آید سر شیر و پیل.فردوسی.زنالیدن بوق و بانگ سرود
هوا گشت از آواز بی تار و پود.فردوسی.بخفت آن شب و بامداد پگاه
از آواز او چشم بگشاد شاه.فردوسی.برادر چو آواز خواهر شنید
ز گفتار و پاسخ فروآرمید.فردوسی.چو برداری میان شورم آواز
مر آواز تو را پاسخ دهد باز.( ویس و رامین ).من قوم خویش را گفتم تا بدهلیز بنشینند و گوش به آوازمن دارند. ( تاریخ بیهقی ). امیر آواز ابواحمد بشنویدبیگانه پوشیده نگاه کرد مردی را دید هیچ نگفت تا حدیث تمام کرد. ( تاریخ بیهقی ).
کرّ شود باطل از آواز حق
کور کند چشم خطا را صواب.ناصرخسرو.آواز گلوی بخت شوم آز است
تو فتنه شده بر این بد آوازی.ناصرخسرو.با قوی گوی اگر بگوئی راز
زآنکه باشد قوی ضعیف آواز.سنائی.گمان می برم که قوت و ترکیب صاحب آن فراخور آواز باشد. ( کلیله و دمنه ). دمنه گفت جز این آواز ملک را ریبتی بوده است. ( کلیله و دمنه ). تو چنانکه آواز ترا بشنوند با من در سخن آی. ( کلیله و دمنه ). گاوی دیدم که آواز او بگوش ملک میرسید. ( کلیله و دمنه ). هرگز [ شیر ] گاو ندیده بود و آواز او نشنوده. ( کلیله و دمنه ). آواز سهمناک بگوش روباه آمدی. ( کلیله و دمنه ). گفت سبب آن آواز است که میشنوی. ( کلیله و دمنه ). آفت عقل تصلف است و آفت دل ضعیف آواز قوی. ( کلیله و دمنه ). آواز برخاست که بطان سنگ پشت را می برند. ( کلیله و دمنه ).
تو چنگال شیران کجا دیده ای
که آواز روباه نشنیده ای.؟( از مرزبان نامه ).

معنی کلمه آواز در فرهنگ معین

( آواز ) ( اِ. ) ۱ - آوا، بانگ . ۲ - نغمه ، سرود، آهنگ . ۳ - هر یک از دستگاه های موسیقی و گوشه های آن .

معنی کلمه آواز در فرهنگ عمید

( آواز ) ۱. بانگ، صوت.
۲. نغمه، آهنگ.
۳. بانگ آهنگین انسان همراه با کلام.

معنی کلمه آواز در فرهنگ فارسی

( آواز ) ( اسم ) ۱ - صوت بانگ . ۲ - نغمه سرود آهنگ . ۳ - هر یک از دستگاههای موسیقی و شعب آن . ۴ - یکی از گوشه های سه گاه یا آواز دسته جمعی یا آواز ضربی
دپارتمانی مشکل از قسمتی از ایل دفرانس و پیکاردی . حاکم نشین بوز نایب الحکومه نشین کلرمون کمپینی سانلی ۴ آرندیسمان ۳۵ کانتون ۶۹۸ کمون . ۵۸۸۷ کیلومتر مربع ۶٠۶۳۲٠ سکنه .
آوازه، آوا، اوا: بانگ، صوت، نغمه، آهنگ

معنی کلمه آواز در فرهنگ اسم ها

اسم: آواز (دختر) (فارسی) (هنری) (تلفظ: āvāz) (فارسی: آواز) (انگلیسی: avaz)
معنی: صدای بلند، خروش، آوا، هرنوع صدایی که دارای آهنگ باشد، صدای آهنگین، ( در موسیقی ایرانی ) صدایی آهنگین معمولاً در قالب یکی از دستگاه های موسیقی سنتی، که از حنجره ی انسان بیرون می آید و معمولاً با کلام همراه است، ( در موسیقی ایرانی ) گوشه ای در دستگاه های شور، افشاری، ماهور و بیات اصفهان، صدا، فریاد

معنی کلمه آواز در فرهنگستان زبان و ادب

آواز
{canto} [موسیقی] قسمتی از قطعۀ موسیقی که برای اجرای آواز در نظر گرفته شود
{song} [موسیقی] قطعه ای موسیقایی برای صدای انسان

معنی کلمه آواز در دانشنامه عمومی

آواز (درمیان). روستای آواز، روستایی در دهستان گزیک بخش گزیک شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی ایران است. مردم روستا فارس و با گویش محلی سخن می گویند.
این روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ۶۰ درجه و ۱۵ دقیقه طولی شرقی و ۳۲ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی و در ارتفاع ۱۲۹۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و فاصله آن تا مرکز بخش ۵ کیلومتر و تا مرکز شهرستان ۳۶ کیلومتر و تا مرکز استان ۱۳۷ کیلومتر می باشد. این روستا از شمال به دهستان گزیک و کوه های آن از جنوب به روستاهای نصرالدین و گاویج و از شرق به دشت گلورده و مرز افغانستان و از غرب به سایت سیمان باقران و شهر طبس مسینا محدود می باشد.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱٬۶۹۶ نفر ( در ۴۵۷ خانوار ) بوده است.
مردم روستای آواز عمدتا عشایر کوج نشین و کشاورز هستند. عشایر عموما بصورت سنتی ییلاق و قشلاق و بعضا بصورت حرفه ای مستقر در حاشیه روستا به دامپروری مشغول هستند. عمده دام روستا بز و میش و گاو است.
عشایر در فصل زمستان و عموما اواخر هر سال در دشت گلورده، دشت بنی، چاه ضامن و دشت کلغری هزار سنگوو مستقر هستند که مراتع اختصاصی عشایر روستا است. مراتع این دشت ها در فاصله 5 کیلیومتری نوار مرزی با کشور افغانستان گسترده شده که از سالیان طولانی و با قدمت بالای 100 سال، این مراتع در اختیار عشایر روستای آواز است.
عشایر آواز در فصل بهار نیز به کوه های گزیک و کلاته های مَرق، اْلنگ مَرق، کرکس اوو، رومنجو، چلونک، رود کال و . . . کوچ می کنند.
کشاورزان روستا نیز با کشت گندم، جو، جغند قند، کَنوو و . . . روزگار می گذرانند. باغداری و برداشت زرشک و زعفران نیز از دیگر پیشه های کشاورزان در آواز است.
روستا دارای دو قنات ( قنات مرکزی و قنات شمس آباد ) و شش حلقه چاه کشاورزی است.
قنات ها و اکثر زمین های کشاورزی روستا تا قبل از انقلاب در تملک خاندان اسدالله علم بوده است که پس از انقلاب بین بزگرهای ( اصطلاحی محلی برای کشاورزان مزدکار ) روستا که برای خاندان علم کشاورزی می کردند تقسیم شده است.
باغ سرکار، باغی بسیار بزرگ و با طراحی چشم نواز در ابتدای قنات مرکزی آواز بنا شده بود که متعلق به خاندان علم بوده است. این باغ به شکل و اندازه بزرگتر از باغ اکبریه بیرجند احداث شده بود، به گونه ایی که دارای پیاده راه های بزرگ با حاشیه درختان کاج به عمری بیش از 100 سال بوده است.
آواز (فیلم ۱۹۸۹). آواز ( انگلیسی: Sing ) یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر درام محصول سال ۱۹۸۹ میلادی به کارگردانی ریچارد بسکین و با بازی لورین براکو، پیتر دابسن و جسیکا استین، جورج دیکنزو و کوبا گودینگ جونیور است.
این فیلم در ۳۱ مارس ۱۹۸۹ در ایالات متحده منتشر شد و انتقادهای بدی از سوی منتقدین دریافت کرد و در نهایت تبدیل به یک بمب گیشه شد که فقط ۲٫۳ میلیون دلار در برابر بودجه ۱۱٫۵ میلیون دلاری فروش داشت.
آواز (فیلم ۲۰۱۶). آواز یا مسابقه آوازخوانی ( انگلیسی: Sing ) یک پویانمایی رایانه ای سه بعدیِ موزیکال کمدی ساختهٔ ایلومینیشن اینترتینمنت است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. قسمت دوم این فیلم در سال ۲۰۲۱ اکران شد.
در جهان حیوانات انسان نما، یک کوالای خوش بین ( متیو مک کانهی ) به نام باستر مون، صاحب یک سالن اجرای موسیقی است و در آرزوی این است که از این طریق صاحب درآمدی زیادی شود؛ زیرا اولین بار که در کودکی با پدرش به یک اجرای موسیقی رفته بودند، علاقه زیادی در او ایجاد شد.
در مواجهه با مشکلات مالی، باستر به دوستش ادی نودلمن ( جان سی ریلی ) می گوید که او یک مسابقه آواز برگزار خواهد کرد. دستیار باستر، خانم کراولی، چشم مصنوعی اش را گم می کند و همین امر باعث می شود تا به اشتباه خانم کراولی جایزه ۱۰۰۰ دلاری این مسابقه را با دو صفر اضافه، ۱۰۰۰۰۰ دلار تعیین کند و آگهی های مسابقه قبل از اینکه بررسی شوند، از دفتر باستر به بیرون درز می کنند.
حیوانات با دیدن این آگهی، از تمامی شهر برای شرکت در مسابقه انتخابی جمع می شوند. یک خوک اهلی خانه دار و مادر ۲۵ بچه به نام رزیتا ( ریس ویترسپون ) ، یک موش اجراکننده خیابانی به نام مایک ( ست مک فارلن ) ، یک گوریل گانگستر به نام جانی ( تارون اگرتون ) ، یک جوجه تیغی در سبک پانک راک به نام اش ( اسکارلت جوهانسون ) و یک فیل نوجوان به نام مینا ( توری کلی ) برای مسابقه انتخاب می شوند
• متیو مک کانهی
• ریس ویترسپون
• ست مک فارلن
• توری کلی
• جان سی ریلی
• تارون اگرتون
• اسکارلت جوهانسون
آواز (فیلم کوتاه). آواز ( مجاری: Mindenki ) یک فیلم کوتاه در ژانر درام به کارگردانی کریشتوف دآک است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این فیلم در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه شده است.
جوایز: این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه سال 2017 می باشد .
اوآز. شهرستان اوآز ( به فرانسوی: Oise ) دپارتمانی در ناحیه پیکاردی در شمال کشور فرانسه واقع شده است. نام این دپارتمان از رود اوآز گرفته شده است.
اوآز (رود). اوآز ( به فرانسوی: Oise ) رودی است که از استان انو سرچشمه می گیرد و به سن می ریزد. این رود از کشورهای فرانسه و بلژیک می گذرد.
اواز ( به روسی: УАЗ ) ( به لاتین:UAZ ) شرکت خودروسازی روسی است، که در شهر اولیانوفسک، روسیه مستقر می باشد و انواع خودروهای اس یووی، اتوبوس و کامیون را تولید می کند. شرکت اواز فعالیت خود را از سال ۱۹۴۱ آغاز کرد و در حال حاضر از شرکت های زیرمجموعه شرکت خودروسازی سولرس به شمار می آید.
در سال ۱۹۴۱، پس از آغاز جنگ جهانی دوم، دولت ژوزف استالین تلاش بزرگی را جهت نجات صنایع کشور شوروی آغاز کرد چراکه بخشی از سرزمین روسیه بدست ارتش آلمان درآمده بود و آلمانی ها بسیار به مسکو نزدیک شده بودند.
تصمیم نخست آن بود، که شرکت زیس ( ZIS ) که یک کارخانه تولید هواپیماهای مسافری بود از مسکو به شهر اولیانوفسک منتقل گردد. شهری که در منطقه رودخانه ولگا قرار دارد و از نظر نیروی انسانی افرادی با مهارت در آن حضور دارند، اما با توجه به رسیدن آلمانی ها، مجموعه ای که برای زیس در نظر گرفته شده بود، برای تولید خودرو مورد استفاده قرار گرفت.
در سال ۱۹۴۳ در حالی که آلمانی ها در حال شکست بودند، عملاً به جای شرکت زیس یک شرکت خودروسازی ایجاد شده بود و به تولید خودروهای مورد استفاده در جنگ اشتغال داشت.
در سال ۱۹۵۰ تنها خودروی آفرود حکومت شوروی تحت عنوان گاز - ۶۹ برای تولید به شهر الیانوفسک منتقل شد. این خط تولید نقطه ای آغازین برای تولید خودروهای آفرود روسیه تلقی می شود.
در میانه دهه ۱۹۶۰ میلادی، خودروی گاز - ۶۹ جای خود را به اواز ۴۶۹ داد، که بسیار شبیه خودروی جیپ بود. این خودرو برای کاربریهای شخصی آماده نشده بود و به همین جهت توسط پلیس بکار برده می شد.
در سال ۱۹۶۶ شرکت او از خودروی آفرود خود را تحت عنوان او از ۴۵۲ را تولید کرد که بیشتری کاربریش در ارتش و پلیس بود. این خودرو به دلیل سادگی و توانایی های آفرود آن، به خودروی محبوبی تبدیل شد و جایگزین جیپ آمریکا، لندرور انگلیس با قیمتی پایینتر و امکاناتی مشابه شد.
شرکت او از در سال های فروپاشی حکومت شوروی دچار افت در تولید و فروش شد و تنها خودرویی که در این دوره به بازار معرفی کرد، او از هانتر بود.
در سال ۲۰۰۴، این شرکت به گروه سروستال فروخته شد. این گروه همچنان کارخانه ZMA در شهر نابرژنی چلنی را خرید. در سال ۲۰۰۵ یک اس یووی جدید با نام پاتریوت که در آن از قطعات غیرروسی هم استفاده شده است، با ظرفیتی بالاتر و توانایی آفرود و قیمتی مناسب، تولید گردید. در عین حال، او از یک پیکاپ چهار در را نیز معرفی کرده است.
معنی کلمه آواز در فرهنگ معین
معنی کلمه آواز در فرهنگ عمید
معنی کلمه آواز در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آواز در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه آواز در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه آواز در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آواز در دانشنامه آزاد فارسی

آواز. در لغت به معنای بانگ، صوت، نغمه و آهنگ. در موسیقی عبارت است از تولید موسیقی به وسیلۀ حنجرۀ انسان که در واقع طبیعی ترین وسیلۀ تولید موسیقی است. در موسیقی ایرانی متعلقات دستگاه ها، مانند ابوعطا، افشاری، بیات ترک، دشتی، و اصفهان را آواز می گویند. موسیقی ایرانی بدون ریتم و میزان بندی را نیز آواز می گویند. موسیقی ایرانی دو نوع است یکی ضربی و دیگر غیر ضربی؛ موسیقی ضربی مانند انواع رِنگ، پیش درآمد، تصنیف، چهارمضراب و موسیقی غیر ضربی نیز مانند اغلب گوشه های ردیف و آوازی که خواننده به صورت آزاد اجرا می کند؛ در این بخش نوازنده یا خواننده می تواند کشش نت ها را بنابر سلیقه و احساس خود در هر اجرا کوتاه تر یا بلندتر کند. در موسیقی سنتی اصطلاح ساز و آواز به اجرای موسیقی اطلاق می شود که در آن ابتدا نوازنده با نواختن آهنگ و یا گوشه ای زمینه را برای خواندن مهیا می کند و سپس خواننده شروع می کند و پس از هر مصراع یا بیت نوازنده مشابه آن را با ساز اجرا می کند. علینقی وزیری در این قسمت سبک دیگری ابداع کرد، به این ترتیب که خواننده و نوازنده آواز را هم زمان باهم اجرا می کردند که تا آن زمان سابقه نداشت و پس از ایشان نیز ادامه نیافت. از سبک وزیری در این زمینه چند صفحۀ گرامافون با صدای روح انگیز و تارِ وزیری به یادگار مانده است. در این سبک حتماً باید قبلاً نوازنده و خواننده تمرین کافی داشته باشند و هر دو جمله های موسیقی را دقیقاًً حفظ باشند. از ساز و آوازهای معروف قدیمی به آثاری می توان اشاره کرد که از نی داود و قمرالملوک وزیری به جا مانده است.

معنی کلمه آواز در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آواز. آواز (در هنر موسیقی )، کلام یا اصوات انسانی که با ایجاد تغییراتی در شدت و ارتفاعشان تبدیل به موسیقی کردند.
آهنگ در پهلوی به معنی «کشش » به کار رفته که از ریشه اوستایی sang به معنی «کشیدن » گرفته شده است و در فارسی بیشتر به معنی قصد و عزم است ، اما به معنی طرز، روش ، قاعده و قانون ، هم چنین به معنی نوا، آوا، لحن و آواز به کار رفته است و به نظر می رسد که معنی لحن برای آهنگ از معنی «طرز و روش و قاعده » گرفته شده باشد.قدما در زبان عربی و نیز غالباً در زبان فارسی ، لفظ الحان (جمع لحن ) را به جای آهنگ به کار برده اند.کلمه آواز در اصل به معنی مطلق صوت و نیز صوت موسیقی به کار رفته است
لغت نامة فارسی ، ج۱، ص۱۷۶- ۱۷۹.
فارابی در تعریف لحن می گوید: «لفظ موسیقی به معنای آهنگ (الحان ) است و نام لحن ، گاه بر نغمه ها (نتها) یی گوناگون که به ترتیبی معین تنظیم شده اند، اطلاق می شود».
فارابی ، محمد، ج۱، ص۴۷، کتاب الموسیقی الکبیر، به کوشش غطاس عبدالملک خشبه ، قاهره ، ۱۹۶۷م .
پژوهش گران اروپایی لحن را ملودی ترجمه کرده اند، چنان که فارمر «تألیف الالحان » را که عنوان مبحث هشتم رساله موسیقی مندرج در النجاة ابن سینا است.در تعریف ملودی (آهنگ ) نیز گفته اند: «ملودی عبارت است از گروهی اصوات متوالی ، با زیر و بمی متنوع ، که گوش صاحبان ذوق و احساس را خوش آید».
چگونگی شکل گیری
...

معنی کلمه آواز در ویکی واژه

هر نوع صدایی که دارای آهمگ باشد؛ صدای آهنگین. نغمه، سرود، اهنگ.
(موسیقی ایرانی): صدایی آهنگین معمولاً در قالب یکی از دستگاههای موسیقی سنتی، که از حنجره انسان بیرون می‌آید و معمولاً با کلام همراه است. هر یک از دستگاه‌های موسیقی و گوشه‌های آن.
آواز ممکن است در زبان معیار باستان به صورت آ - واز قابل تجزیه است و به نظر می‌رسد اینک به شکل اهواز محفوظ است، خصوصیت مردمانی که پس از صید هر روزه، بساط رقص و شادی در دنیای کهن و دنیای امروز لب شط برپا می‌دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه آواز

او در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۰۹ نماینده مونته‌نگرو بود.
دایم گشاده چشم در اقبال تو قضا دایم نهاده گوش بر آواز تو قدر
مؤید از راه شعر کسب معاش می‌کرد، گروهی از بزرگان عراق را مدح نمود، میان سال‌های ۵۲۰–۵۲۹ق به خدمت ملکشاه مسعود بن محمد سلجوقی درآمد. «چنین شد که نامش آوازه گرفت، پیش رفت، املاک و زمین‌ها صاحب شد». گویند مؤید برای مقتفی شعری نقدآمیز سرود و ده سال ۵۴۵–۵۵۵ ق زندانی شد. در اوایل خلافت مستنجد آزاد شد و بینایی‌اش از تاریکی زندان بسیار کم‌سو شده بود. بغداد را به سوی موصل ترک کرد.
چه آتش عشق در خاکی بر افروخت هزاران پرده یک آواز ما سوخت
رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا... الآیة خداوندا! عیب پوش بندگانی، و عذر نیوش معیوبانی، و دستگیر درماندگانی خداوندا! منتظر است این درویش دل ریش، نیوشان بهفت اندام از پس و پیش، تا کی آواز آید که بیامرزیدیم مندیش! رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی‌ رُسُلِکَ... الآیة خداوندا! وعده‌ای که خود دادی بسر آر، و درختی که خود نشاندی ببر آر، چراغی که خود افروختی روشن دار، مهری که بفضل خود دادی آفت ما از آن باز دار، خداوندا شاد بدانیم که تو بودی و ما نبودیم، کار تو درگرفتی و ما نگرفتیم، قیمت خود نهادی، رسول خود فرستادی.
در بعضی روایت‌های ردیف، دو آواز بیات کرد (از متعلقات دستگاه شور) و شوشتری (از متعلقات همایون یا چهارگاه) هم به آنها اضافه می‌شوند.
آواشناسی زبان فارسی: آواها و ساخت آوایی هجا کتابی از یدالله ثمره است که در سال ۱۳۶۴ منتشر شد. نویسنده در این کتاب به توصیفِ جامع تمام آواهای زبان فارسی و ساخت هجا در این زبان می‌پردازد. ویراست دوم این کتاب در آبان ۱۳۷۸ انتشار یافت. این کتاب که از درسنامه‌های دورهٔ کارشناسی ارشد و دکتری است، از پراستنادترین کتاب‌ها در حوزهٔ زبان‌شناسی به شمار می‌آید و در رشته‌های گویش‌شناسی، گفتاردرمانی، پردازش زبان گفتاری و حتی آواز مورد استفاده قرار گرفته‌است.
تاریخ تولد: ۱۳۴۷/۰۱/۰۱ - محل تولد: آواز
ز هر یک پرده‌ای عشق فسون ساز به قانونی برآرد هردم آواز
افتادگی‌ست سرمهٔ آواز سرکشان در بند ناله نیست نیستان بوریا
کنون کار دیوان بدان بازگشت که گیتی زنامش پرآواز گشت
اذان گویی با لحن موسیقی ایرانی توسط برخی خوانندگان آواز ایرانی در گذشته انجام شده‌است که از این دست می‌توان به اذان ابوالحسن دماوندی یکی از خوانندگان اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی اشاره کرد. اذان او که در فواصل بیات ترک است در واقع نخستین نمونه ضبط شده اذان روی صفحات گرامافون است که در سال۱۳۰۸ ضبط شده‌است. او که علاوه بر خواننده بودن، مؤذن مظفرالدین شاه بوده‌است
وَ کانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا لا رادّ لحکمه، و لا ناقض لأمره. میگوید: کاری که اللَّه گوید که کنم، آن در حکم وی کردنی است. معنی دیگر: فرمانی که اللَّه دهد بآن کار کردنی است. ابو مسلم خلیلی را گفتند استاد کعب احبار که: چه چیز ترا بر مسلمان شدن داشت؟ که در روزگار رسول خدا و در روز ابو بکر مسلمان نشدی؟! گفت: آواز قرآن خوانی شنیدم از لشکرگاه سپاه عمر خطاب در شام، که این آیت میخواند، همه شب بر روی خود میترسیدم که نباید که صورت من مطموس شود. بامداد پگاه آمدم و مسلمان شدم.
چو دید بر قد دلبر قبای شاهی را ز جان شاهدی آواز آفرین برخاست
پرده بگردان و بزن ساز نو هین که رسید از فلک آواز نو
علیگر با ۱۷۸ متر ارتفاع از سطح دریا در ۱۴۰ کیلومتری جنوب خاوری دهلی نو قرار دارد و مرکز اداری بخش علیگر هم هست. این شهر در سرشماری سال ۲۰۰۱ میلادی ۶۶۷٬۷۳۲ تن جمعیت داشته‌است. دانشگاه اسلامی علیگر در این شهر نامی است و به دلیل مراکز آموزشی بلندآوازه این شهر را «مکهٔ آموزش» خوانده‌اند.
آوازخوان فیلمی به کارگردانی کاظم معصومی و نویسندگی سید محسن وزیری محصول سال ۱۳۷۹ است.
خواننده‌های حرفه‌ای، اغلب برای پرورش صدای خود و تنظیم تونالیته‌ صدا و رسیدن به دانگ اصلی صدا، تحت تعلیم یک معلم موسیقی آواز قرار می‌گیرند.
محرم اسرارخاموشان زبان وگوش نیست من شکست رنگم آوازم ز دل باید شنید
«تجربه شاید، تکاپویی در نیل به باز تولید آگاهی باشد و موسیقی، باری تجربه‌ای برای دستیابی به آگاهی‌های صوتی. از زبور تنهائی کاری در زمینه موسیقی محلی نیست، بلکه تجربه و تلاشی است، برای در کنار هم نشاندن عناصر متنوع موسیقایی. عناصری که از درخت دیرسال مقامات تنبور یارسان و موسیقی سازی و آوازی ردیف موسیقی سنتی ایران، تا افه‌ها و الگوها و جلوه‌های الکترونیک را در بر می‌گیرد. در این اثر سعی بر آن بوده‌است که با اصل و مرجع گرفتن موسیقی تنبور و مقامات آن بنا و ساختمان صوتی اثر بر مبنای مقام‌ها و فواصل تنبور باشد، البته باز هم تنبوری که از نظام موسیقایی یارسان سرچشمه گرفته و تا تجربه‌های امروزین این ساز امتداد می‌یابد.»