اعشی

معنی کلمه اعشی در لغت نامه دهخدا

اعشی. [ اَ شا ] ( ع ص ) شب کور. آن که شب و روز کم بیند، یا نابینا و منسوب به آن اعشوی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). بمعنی شب کور نیز آمده و آنکه شب و روز کم بیند. ( آنندراج ). شبکور. و انثی عشواء. ( مهذب الاسماء نسخه خطی ). شبکور. ( شرفنامه منیری ) ( مؤید الفضلاء ). شبکور نیز آمده است. ( از منتخب از غیاث اللغات ). آن که شب و روز کم بیند. و گویند: آن که در روزبیند و شب نبیند و تأنیث آن عَشْواء و منسوب بدان عَشَوی و ج ، عُشْی. ( از اقرب الموارد ) :
تا مهر کرد روشن از خاکپای او چشم
شد ماه روزکردار گرد کسوف اعشی.سیف اسفرنگی.
اعشی. [ اَ شا ] ( اِخ ) ربیعةبن یحیی بن معاویة از بنی تغلب و از شاعران معروف عصر اموی است که به «اعشی تغلب » شهرت داشت. او در نواحی موصل بدنیا آمد و سپس بشام رفت و به دربار ولیدبن عبدالملک پیوست و او را مدح گفت و صله و انعام گرفت و تا آخر عصر عمربن عبدالعزیز در حیات بود. ( از اعلام زرکلی ).
اعشی. [ اَ شا ] ( اِخ ) عبدالرحمان بن حارث همدانی ، معروف به «اعشی همدان ».شاعری است از مردم یمن که به کوفه ساکن بود. وی از بزرگان شعرای زمان خود بود و از شاعران عصر اموی بشمار است. او یکی از فقیهان و قرّاء بود و چون شعر نیزمیگفت بشاعری شهرت یافت. وی در جنگهای دیلمیها شرکت داشت و اشعار بسیاری در وصف بلاد آنان سرود و هنگام خروج عبدالرحمان بن اشعث بدو پیوست و بر سجستان تسلط یافت و با سپاهیان حجاج ثقفی جنگید و بدست آنان گرفتار شد و او را نزد حجاج بردند و به امر وی بقتل رسید. اخبار و حکایات فراوانی در اغانی و سایر کتب تراجم درباره او ذکر شده است. ( از اعلام زرکلی ذیل کلمه عبدالرحمان ). و رجوع به اغانی ج 5 صص 135 - 138 شود.
اعشی. [ اَ شا ] ( اِخ ) عبداﷲبن اعور مازنی. وی از اصحاب پیغمبر ( ص ) و از شعرای دوره جاهلیت بود که بشرف دین اسلام مشرف شد و همچنان بگفتن شعر ادامه داد و حضرت پیامبر ( ص ) را مدح گفت. ( از قاموس الاعلام ترکی ). ابیات زیر از اوست :
یا مالک الناس و دیان العرب
انی لقیت ذربة من الذرب
عذوت ابغیها الطعام فی رجب
فخلفتنی فی نزاع و هرب
اخلفت العهد و لطت بالذنب
و هن شر غالب لمن غلب.( از قاموس الاعلام ترکی ).
اعشی. [ اَ شا ] ( اِخ ) لقب شاعری عظیم الشأن از عرب. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). نام وی میمون بن قیس است و بجهت بسیاری تفنن در سرودن شعر او را «صناجةالعرب » میگفتند. وی یکی از چهار تن شاعر عرب است که به اتفاق او را شاعرترین شعراء عرب میدانند. و او بر سیاق شعراء جاهلیت بود و از متقدمان شعراء مخضرم است که بعثت پیامبر ( ص ) درک کرد ولیکن توفیق مسلمان شدن نیافت. چهار تن از شاعران شهرت دارند که اشعر عرب میباشند. آنان عبارتند از: امروءالقیس ، زهیر، نابغه و اعشی. و در ترجیح یکی از آنان بردیگران اختلاف است و برخی گفته اند: امروءالقیس بهنگام سواری و زهیر زمانی که بر سر شوق باشد و نابغه آنگاه که بترسد و اعشی زمانی که بطرب آید، اشعر مردم باشند. ( از بلوغ الارب ج 3 ص 129 ). زرکلی آرد: میمون بن قیس بن جندل از طائفه قیس بن ثعلبة وائلی و مشهور به «اعشی قیس » از شاعران طبقه اول عصر جاهلی و یکی از اصحاب معلقات است. وی بسیار بنزد پادشاهان عجم میرفت و طبع توانایی داشت و شیوه های مختلف می پیمود. از پیشینیان کسی بمقدار او نسروده است. او بسیار زیست و اسلام را درک کرد لیکن مسلمان نشد و در حدود سال 7 هَ. ق. در یمامه درگذشت. و بیت زیر مطلع معلقه او است :

معنی کلمه اعشی در فرهنگ معین

(اَ شا ) [ ع . ] (ص . ) شبکور.

معنی کلمه اعشی در فرهنگ فارسی

شبکور، کسی که در شب چشمش درست نبیند
( صفت ) کسی که چشمش در شب نبیند شبکور .
همان شاعر معروف عرب موسوم به میمون بن قیس است .

معنی کلمه اعشی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اَعشی یعنی شب کور و از آن به مناسبت در باب قصاص و دیات سخن گفته شده است.
اگر جنایتکار بر چشم اعشی آسیب رساند قصاص می‏شود؛ هرچند چشم وی سالم باشد.
دیه چشم اعشی
دیه چشم اعشی همانند دیه چشم سالم است. بنابر این، در هر دو چشم، دیه کامل و در یکی نصف دیه خواهد بود.

معنی کلمه اعشی در ویکی واژه

شبکور.

جملاتی از کاربرد کلمه اعشی

تظاهرکنندگان شعارهایی چون «اسیدپاشی جنایت» و «ننگ ماست ننگ ماست، مجلس شورای ما» در تهران و «این سکوت، حمایت از داعش است»، «زاینده‌رود خشک شده، اسیدپاشی مد شده»، «ای کم‌تر از داعشی، اسید به ما می‌پاشی» در اصفهان سردادند.
ازین زبان درافشان چو دفتر اعشی مرصع است به گوهر هزار طومارم
ابر زیر و بم شعر اعشیّ قیس همی زد زننده بمضرابها
این شخصیت به عنوان رهبر داعشی‌ها در فیلم به وقت شام به تصویر کشیده شده‌است. نقش او را در به وقت شام، یک بازیگر لبنانی با نام جوزِف سلامه بازی می‌کند و دیالوگی از نقش ابو عمر شیشانی تحت عنوان (چطوری ایرانی؟!)در میان بینندگانِ به وقت شام و نیز در فضای مجازی معروف شده‌است.
ملا ذو مفخر ارباب نظم آمده کورا روان اعشی و جان جریر بنده و چاکر
چون من ترا مدحت کنم، گویی که خود اعشی منم از بسکه اندر دامنم از چرخ بارد قافیه
خونین جگر ازحسرت او، اخطل واعشی غرق عرق از خجلت او کوثر و غسلین
اول آذر، علی فدوی جانشین فرمانده سپاه از «۴۸ ساعت جنگ» نیروهای مسلح با معترضان و آن هم با ابعادی مشابه عملیات «کربلای ۴» روایت کرد، و ۵ آذر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، داستان «هسته‌های چهار و پنج نفره» ای را تعریف کرد که «همه زیر ساخت‌های اصلی کشور از جمله بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی را نشانه رفته بودند». در ۲۶ آذر محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، مدعی شد «یک گروه داعشی جدید» درگیر اعتراضات بوده‌اند، با این تفاوت که «داعش قبلی از اسلام می‌گفت اما این‌ها صحبت‌های دیگری دارند».
مدیح تو متنبی به سر نیارد برد نه بوتمام و نه اعشی قیس و نه طهوی
شاعر پیش از اسلام اعشی و هم‌عصر محمد حسان ابن ثابت (؟ -۶۷۴ میلادی) هر دو مصراع‌هایی را که به استیلا بر گاگ و مگاگ [یاجوج و ماجوج] و دورترین شرق به‌دست ذوالقرنین اشاره دارند تصنیف کرده‌اند.
عملیات عاشورا عنوانی عملیاتی است که به فرماندهی قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس در مهر ۱۳۹۳ در برابر نیروهای داعش انجام شد و به آزادی شهر جرف الصخر در اطراف بغداد انجامید. این عملیات بدون تلفات برای نیروهای عراقی ضربات سنگینی به داعشی‌ها وارد کرد.
از اوج سخن بهر فرود آمدن طبع برداشتم این نغمه که اعشی و جریرم
ساعاتی پس از کشته‌شدن مهسا امینی گروهی از مردم در اعتراض به قتل او در نزدیکی بیمارستان کسری تجمع کردند و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «گشت ارشاد: گشت کشتار»، «می‌کشم می‌کشم، کسی که خواهرم کشت»، «قسم به خون مهسا، ایران می‌گردد آزاد»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله» و «از کردستان تا تهران، ستم علیه زنان» سردادند. این اعتراضات با سرکوب و بازداشت معترضان مواجه شد. شماری از زنان در واکنش به هجوم نیروهای ضد شورش، روسری خود را برداشتند و شعار «بی‌شرف داعشی» سردادند.
اگر بدانش نازی نباشدت یک جو خلاف منکه ثناخوانم اعشی است و جریر
خجل ز مدحت (او) لفظ اخطل و اعشی دژم ز مادح او جان روبه و عجاج
ماهنامهٔ بای‌لاین تایمز در گزارشی در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ از حملهٔ پهپادی ترکیه به کمپ الهول در شب ۲۳ نوامبر خبر داد که طی آن ۹ تن از محافظان این کمپ که وابسته به نیروهای آسایش ادارهٔ خودمختار شمال و شرق سوریه بوده‌اند کشته شده‌اند. این نشریه به نقل از یکی از مسئولان اردوگاه نوشته که حملهٔ ترکیه عامدانه بوده و بمب‌ها نه روی اردوگاه، بلکه بر روی مقر نیروهای محافظ اردوگاه ریخته شده‌اند. پس از این حمله تعدادی از داعشی‌های درون اردوگاه امکان فرار پیدا کرده‌اند، اما مسئولان اردوگاه توانسته‌اند دوباره همهٔ آن‌ها را دستگیر کنند.
اجازه تکرار نمایش‌هایی شبیه به حوادث خیابان پاسداران را به آشوبگران نخواهیم داد. شهادت مظلومانه ۵ تن از نیروهای ارزشمند و دلاور انتظامی و بسیج در جنایت وحشیانه جرثومه‌های فساد و [تفاله‌های داعشی درویش‌نما] را به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
اسلام پس از ظهورش بلافاصله در شعر عربی بازتاب یافت. اشعاری از دوران محمد گزارش شده، ولی احتمالاً مربوط به آن دوران نیستند و احتمال جعل در آنها وجود دارد. کهن‌ترین شعر در موضوع اسلام، به اعشی، شاعر دوران محمّد، منسوب است که در شعر او تنها به «محمّد» و «نبی» اشاره شده‌است. اشعار منسوب به حسان بن ثابت در وصف محمد، بخشی از منابع مسلمانان برای ادراک محمّد به حساب می‌آیند. موضوع این اشعار ستایش محمّد، وصف اوصاف او و گزارش جنگ‌های محمّد است.
آلفرد یعقوب‌زاده در سال ۱۳۸۹ به مصر رفت و از انقلاب مردم مصر علیه حسنی مبارک عکس گرفت. او در سال ۱۳۹۴ راهی سوریه و عراق شد تا از جنگ داخلی در این کشورها و حملهٔ دولت اسلامی عراق و شام عکاسی کند. وی از مردم ایزدی در منطقهٔ شنگال در کردستان عراق که مورد تهاجم داعش قرار گرفته ‌بودند و به ویژه زنان ایزدی که توسط نیروهای داعش به اسارت برده ‌شده و مورد تجاوز و هتک حرمت قرار گرفته‌ بودند عکاسی کرد. یعقوب‌زاده همچنین از اسیران داعشی که در اختیار نیروهای کرد بودند نیز عکس تهیه کرد.
آینه چینی تو را با زنگی اعشی چه کار ؟ کر مادرزاد را با ناله سرنا چه کار ؟