برگشت

برگشت

معنی کلمه برگشت در لغت نامه دهخدا

برگشت. [ ب َگ َ ] ( مص مرکب مرخم ، اِمص مرکب ) بازگشت. رجعت. ( ناظم الاطباء ). رجوع. مراجعت. انقلاب. ( یادداشت دهخدا ).
- برگشت کار ؛ ادبار: این اتفاق علامت برگشت کار است. ( یادداشت دهخدا ).
|| ( اِ مرکب ) آنچه از جمع حساب برگردانند. ( ناظم الاطباء ). آنچه از حساب برگردانند. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح موسیقی ) دو خط کوچک عمودی موازی یکدیگر است که با دو نقطه همراه می باشد. غالباً دو علامت برگشت استعمال کنند و بین آن دو جمله موسیقی را می نویسند. دو نقطه علامت اول سمت راست و نقطه های علامت دوم سمت چپ گذارده میشود. برگشت موقعی استعمال میشود که بخواهند یکی از جمله های موسیقی را تکرار کنند. ( فرهنگ فارسی معین ).
برگشت. [ ب َ گ َ / گ ُ ] ( اِ ) گیاهی که مانند موی آویزان و آشفته می روید. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه برگشت در فرهنگ معین

(بَ گَ )(مص مر. اِمص . )۱ - بازگشت ، رجعت . ۲ - آن چه از حساب برگردانند.

معنی کلمه برگشت در فرهنگ عمید

۱. بازگشت، رجوع، رجعت.
۲. (اسم ) (حسابداری ) آنچه از حساب برمی گردانند.

معنی کلمه برگشت در فرهنگ فارسی

بازگشت، رجوع، رجعت و در حسابدرای آنچه، از حساب برگردانند
( مصدراسم ) ۱- باز گشت رجعت . ۲- آنچه از حساب برگردانند . ۳- دو خط کوچک عمودی موازی یکدیگر است که با دو نقطه همراه میباشد . غالبا دو علامت برگشت استعمال کنند و بین آن دو جمل. موسیقی را مینویسند . دو قطع. علامت اول سمت راست و نقطه های علامت دوم سمت چپ گذارده میشود برگشت موقعی استعمال میشود که بخواهند یکی از جمله های موسیقی را تکرار کنند .
گیاهی که مانند نوی آویزان و آشفته می روید .

معنی کلمه برگشت در فرهنگستان زبان و ادب

{involution} [ریاضی] فرمول دار
{recrudescence} [پزشکی] ظهور مجدد علائم بیماری، چند روز تا چند هفته پس از بهبود ظاهری
{reversion} [زیست شناسی-ژن شناسی و زیست فنّاوری] ← جهش برگشتی
[حمل ونقل درون شهری-جاده ای] ← سفر برگشت

معنی کلمه برگشت در دانشنامه عمومی

برگشت یا ریباند یکی از مهمترین بخش ها در بازی بسکتبال است. ریباند در واقع تغییر مالکیت توپ بعد از یک پرتاب ناموفق به سمت سبد است. این عمل در طی بازی بسکتبال چندین بار تکرار می شود. بهترین روش برای ریباند توپ در زیر حلقه انجام حرکت باکس ریباند است که در این حالت حریف را با حرکت باکس کردن به سمت عقب هدایت نموده و مالکیت توپ را بدست می آورد.

معنی کلمه برگشت در ویکی واژه

rientro
ritorno
اِم
بازگشت، رجعت.
آن چه از حساب برگردانند.

جملاتی از کاربرد کلمه برگشت

هر یک سوار ناقه ی عریان که ناگهان برگشتگان بی کفن افتادشان گذار
چو فرغان بدید آن چنان رزم سخت بدانست کش روز برگشت و بخت
اواخر فصل ۹۶–۱۹۹۵ فرانس بکن‌باوئر مجدداً سرمربی بایرن مونیخ شد، بایرن مونیخ موفق شد در این فصل جام یوفا را با درخشش ستارگانی مثل یورگن کلینزمن و مهمت شول و لوتار ماتئوس فتح کند. در فینال آن مسابقات بایرن مونیخ در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه قاطع ۱–۵ بوردوی فرانسه را شکست داد.
ابوالقاسم امینی پس از تحصیل در رشته کشاورزی در فرانسه به ایران برگشت و به کار ملکداری پرداخت و سپس به روزنامه‌نگاری روی آورد. ایشان از تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۲۱ از پست رییس اداره کل پخش وزارت اقتصاد به بانک کشاورزی و پیشه و هنر به عنوان عضو هیات مدیره منتقل و تا تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۲۱ که به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد در این پست قرار داشت. در سال ۱۳۲۲ به نمایندگی رشت به مجلس شورای ملی رفت (دوره چهاردهم) و این کرسی را تا دوره شانزدهم حفظ کرد.
در اوایل سال ۲۰۱۱، تنیل برای آموزش‌های بیشتر به آکادمی کشتی استورم برگشت. در این مدت او یکی از ده کارآموزی شد که در برنامه تلویزیونی واقع گرایانه دنیای آسیب شرکت داشت.
زیگموند فروید معتقد بود، آزارخواهی ناشی از برگشت تخیلات تخریبی به طرف خود است. در برخی موارد فرد فقط وقتی می‌تواند احساس جنسی را تجربه کند که در پی آن تنبیهی در کار باشد.
از غبار خط مشو ایمن که چون برگشت نقش خاتم از دست سلیمان مور بیرون می‌کند
او در خانوادۀ‌ای موسیقی‌دان به دنیا آمد. یک برادر به نام استیو و یک خواهر به نام رایسا دارد که هر دو در حرفۀ موسیقی فعالیت می‌کنند. الگوی موسیقی او پدرش بود. ملانی با تشویق پدر و مادرش در سال ۱۳۷۵ تحصیل موسیقی را در «هنرستان موسیقی تهران» شروع کرد و ساز (ویلنسل) را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب و در سال ۱۳۸۱ فارغ‌التحصیل شد و مدرک دیپلم خود را دریافت کرد. برای ادامۀ تحصیل به کشور ارمنستان رفت و در «کنسرواتوار کومیتاس ایروان» مشغول به تحصیل شد و مهارت خود را در نوازندگی ساز ویلنسل قوی تر و در سال ۲۰۰۷ میلادی کارشناسی ارشد خود در رشته نوازندگی و معلمی ساز ویلنسل دریافت کرد. به ایران برگشت و تقریباً به مدت ۲ سال در «ارکستر سمفونیک تهران» نوازندگی ویلنسل مشغول شد.[نیازمند منبع]
بعدها به شهر اهر مرکز قره داغ رفت و در بقعه شیخ شهاب الدین اهری گوشه عزلت گزید و اواخر عمر باز به زادگاهش اشتبین برگشت. او حدود هفتاد سال عمر کرد و در سال ۱۲۶۲ هجری قمری درگذشت.
طبق استانداردهای مور، ۱۹۵۰ برای او سال تعطیل بود. او فقط دو مبارزه داشت و در هر دو برنده شد، از جمله پیروزی در مسابقه برگشت با تصمیم در راند ۱۰ با لیدل.
کار برگشت و غم به سکنه گرفت گوشهٔ مسکن من مسکین
اسماعیل دولتشاهی در ۱۳۳۳ به پاریس رفته و با پیشنهاد موضوع پایان‌نامه دکترای خود، تحت عنوان اختلاف ایران و انگلیس بر سر هرات به تحصیل مشغول شده و در ۱۳۳۸ با اخذ دکتری به ایران برگشت.
چو برگشت رستم برِ شهریار از ایران سپه گیو بد پاسدار
قسمت‌های اولیه به مشکلات خواهر هانت و برگشت ریگز و مگان به هم دیگه سپری می‌شود که عملی که مریدیت بر روی مگان انجام می‌دهد باعث برنده شدن او در هارپر آوری می‌شود. وامیلیا به صورت اتفاقی متوجه توموری در سرش می‌شود؛ پس از آن ازدواج هانت و امیلیا به هم می‌خورد. خواهر دلوکا هم وارد سریال می‌شود که متخصص زنان است. کپنر برای پر کردن جای جکسون شب‌های خود را با مستی و پارتی‌های مختلف می‌گذراند، در حالیکه جکسون و مگی به هم علاقه دارند. (تا قسمت ۲۴ پخش شد)
شنید این سخن خواجهٔ سنگدل که برگشت درویش از او تنگدل
فراوان ز دیوان کین کشته شد سر بخت تسلیم برگشته شد
مرا بخت برگشته ز این روزگار ندارم دگر چاره غیر از فرار
به روز چارم برگشت و دیده‌بان ملک به شه چگونگی آورد و کار شد روشن
پای اندر ره نهاد، آمد فرود گرچه رفتن بود و برگشتن نبود
در بازی برگشت پرسپولیس راهی اصفهان شد که بازی با گلهای ابراهیم اسدی برای پرسپولیس و حمید شفیعی برای سپاهان مساوی شد که در ضربات پنالتی نیکبخت واحدی و شیث رضایی از پرسپولیس و جلال اکبری از سپاهان نتوانستند پنالتی‌های خود را به ثمر برسانند و سپاهان با حساب ۲–۴ توانست قهرمان این دوره شود و به لیگ قهرمانان آسیا راه یافت.