باز کردن

معنی کلمه باز کردن در لغت نامه دهخدا

باز کردن. [ ک َدَ ] ( مص مرکب ) گشودن. گشادن. ( ناظم الاطباء ). منفرج کردن. فراز کردن. وا کردن. مقابل بستن :
آن کس که بر امیر در مرگ باز کرد
بر خویشتن نگر نتواند فراز کرد.ابوشکور.باز کردم در و شدم به کده
در کلیدان نبود سخت کده.طَیّان.در کلبه نامور باز کرد
ز داد و ستد دژ پرآواز کرد.فردوسی.من و او هر دو بحجره در و می مونس ما
باز کرده در شادی و در حجره فراز.فرخی.مهر و کینش مثل دو دربانند
در دولت کنند باز و فراز.فرخی.با تو خو کردم و خو باز همی باید کرد
از تو ای تندخوی سنگدل تنگ دهان.فرخی.ای شرابی بخمستان رو وبردار کلید
در او باز کن و رو بر آن خم نبید.منوچهری.خیلتاش میرفت تا... در خانه باز کرد. ( تاریخ بیهقی ).
کند باز هرگز مگر دست طاعت
دری را که کرده ست عصیان فرازش.ناصرخسرو.سه مهمان به یک خانه در باز کرده
بر اندازه خویش هر یک یکی در.ناصرخسرو.شبی که آز برآرد کنم بهمت روز
دری که چرخ ببندد کنم بدانش باز.مسعودسعد سلمان.همای عدل تو چون پر و بال باز کند
تذرو دانه برون آرد از جلاجل باز.سوزنی.دم منازعت تو شها که یارد زد
در مخالفت تو که کرد یارد باز.سوزنی.بهشت قصر خود را باز کن در
درخت میوه را ضایع مکن بر.نظامی.خصمان در طعنه باز کردند
در هر دو زبان دراز کردند.نظامی.به روی من این در کسی کرد باز
که کردی تو بر روی وی در فراز.سعدی ( بوستان ).رضوان در خلد باز کرده ست
کز عطر مشام روح خوشبوست.سعدی ( خواتیم ).پری ندیده ام و آدمی نمیگویم
بهشت بود که در باز کرد بر رویم.سعدی ( خواتیم ).کیت فهم بودی نشیب و فراز
گر این در نکردی به روی تو باز.سعدی ( بوستان ). || گستردن. منبسط کردن. بسط دادن. پهن کردن.
- از هم باز کردن ؛ منبسط کردن ( دست یا بال و امثال آن ) :
نوندی برافکند نزدیک زال
که پرّنده شو باز کن پرّ و بال.فردوسی.

معنی کلمه باز کردن در فرهنگ معین

(کَ دَ )(مص م . )۱ - چیدن ، جدا کردن . ۲ - پوست کندن .

معنی کلمه باز کردن در فرهنگ عمید

۱. گشادن، گشودن، گشاده کردن، گشوده کردن.
۲. واکردن.

معنی کلمه باز کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱- گشاده کردن ( در و مانند آن ) گشوده کردن مفتوح ساختن . ۲ - وا کردن گره .

معنی کلمه باز کردن در فرهنگستان زبان و ادب

{open} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] یکی از زیرگزینه های پرونده که برای گشودن پروندۀ موجود به کار می رود

معنی کلمه باز کردن در ویکی واژه

چیدن، جدا کردن.
پوست کندن.

جملاتی از کاربرد کلمه باز کردن

پیش خدنگ پرکش ناز تو جان دهم وان شست باز کردن و تا پر نشاندنت
تفکر کارل مارکس و زیگموند فروید نقطه عزیمتی برای زیر سؤال بردن مفهوم سوژه واحد و خودمختار است که برای بسیاری از متفکران فلسفه قاره‌ای پایه و اساس نظریه لیبرال قرارداد اجتماعی تلقی می‌شود. این متفکران راه را برای ساختارشکنی سوبژه به‌عنوان مفهوم اصلی متافیزیک باز کردند.
سطح سازماندهی جین به عنوان یک دولت سیاسی رسمی نامشخص است. به نظر می‌رسد که فدراسیونی از ایالت‌های کوچک بسیار شبیه سم‌هان بوده‌است. برای اینکه ایالت بتواند با گوجوسان معاصر خود مبارزه کند و سفارتخانه‌هایی را به دربار سلسله هان غربی بفرستد، احتمالاً سطحی از قدرت مرکزی پایدار وجود داشت. مورخ کره‌ای (کی باک لی) همچنین نشان می‌دهد که تلاش پادشاهی برای باز کردن تماس‌های مستقیم «حاکی از تمایل شدید جین برای بهره‌مندی از مزایای فرهنگ فلزی چینی است.» با این حال، در اکثر موارد گوجوسان از تماس مستقیم بین جین و چین جلوگیری کرد.
چو باز کردن خوی از تو مشکل است آن به که با فراق تو سازم به وصل خو نکنم
در سالگرد مهسا امینی، نیروهای یگان ویژه، تمامی راه‌های منتهی به آرامستان آیچی را بستند و سدی در نزدیکی آن را برای جلوگیری از تجمع در این آرامستان، باز کردند. در مجموع ایران جو امنیتی و مرگباری مستقر شده بود و بالگردها و رزمناوها در آسمان سقز مشاهده می‌شد. خبرهایی مبنی بر اینکه نیروی‌های جمهوری اسلامی ایران با ساچمه به مردم شلیک کردند نیز به دست رسیده است. در بسیاری از شهرهای کشورهای جهان، ایرانیان مقیم این شهرها به تظاهرات خیابانی پرداختند. گویا ماموران مزار نیکا شاکرمی را تخریب کرده و به جای آن پاساژ ساخته‌اند و راه‌های ورود به آرامستانی که او در آن دفن است را تخریب کرده‌اند.
آتش‌سوزی در ساعت ۰۴:۰۰ به وقت محلی در ۷ دسامبر ۲۰۲۱ در حالی آغاز شد که بسیاری از زندانیان در خواب بودند. وزارت کشور در توییتی اعلام کرد که اتصال برق عامل آتش‌سوزی بوده‌است. به گفته بازماندگان، با گسترش شعله‌های آتش، پلیس از باز کردن بخش‌هایی از زندان امتناع کرد. به گفته یکی از زندانیان، بیش از ۹۰ درصد اتاق خواب‌ها سوخته‌است. تصاویری که در فضای مجازی منتشر شد، ساختمانی در حال سوختن و انبوهی از اجساد را نشان می‌دهد.
چون صدف باید اگر لب باز کردن ناگزیر در هوای ابر سر مستانه می باید گشود
پس از تحقیر رونو توسط مانوئل، او تصمیم گرفت در نوامبر ۱۱۶۰ یا ۱۱۶۱ به کناره روز فرات در مرعش حمله برد تا غلات، اسب‌ها و شترهای آنجا را از بومیان به نفع خود ضبط کند. اما مجدالدین، امیر حلب، با آگاهی از این حمله، به رونو نیروهایش در مسیر بازگشت به انطاکیه حمله برد. رونو درصدد جنگیدن برای باز کردن راه فرار بود اما موفق نشد و توسط مجدالدین اسیر شد. پس از آن به حلب برده شد و در آن شهر زندانی شد.
بتان از سر سراغج باز کردند دگرگون خدمتش را ساز کردند
پارامترهای تنفسی، اندازه‌گیری‌هایی هستند که از بررسی آن‌ها می‌توان، وضعیت عملکرد تنفس را نشان داد. این پارامترها شامل حجم‌های ریوی، ظرفیت‌های ریوی، مقاومت راه‌های هوایی.مقاومت کشسانی ریوی و فشار داخل سینه‌ای است. تنها قسمتی از هوایی که به داخل دستگاه تنفس وارد می‌شود، به آلوئل‌ها می‌رسد و قسمتی از آن در فضای هدایتی باقی می‌ماند که در نتیجه برای تبادل گازی، با خون در دسترس نیست. به این هوا، هوای مرده گفته می‌شود. دلیل وجود چنین حجمی این است که همواره مقداری هوا در سیستم تنفسی وجود دارد که سیستم را باز نگه می‌دارد در نتیجه هربار نیروی زیادی برای باز کردن راه‌های هوایی و بخش تنفسی لازم نیست.
برکشیدند از زمین باغشان سرو و سمن باز کردنداز سرای و کاخشان دیوار و در
وانکه پیراهن زتاب خویشتن نگشاد باز تا کفن سازندش از وی باز کردندش ز تاب
از روز یکشنبه ۲۰ اکتبر گردهمایی های مسالمت‌آمیز در سراسر کشور در حمایت از تظاهرکنندگان شروع به شکل گرفتن گرفت. در ۲۱ اکتبر در اولین روز کاری، دولت به نرمال بودن وضعیت اصرار کرد و خواهان برگشتن بر سرکار و کلاسها شد. مترو سانتیاگو در این روز فعالیت خود را با باز کردن تعدادی از ایستگاه‌های خط یک با ساعت کاری محدود از سر گرفت. بعد از گذشت پنج روز از تظاهرات در شب ۲۲ اکتبر، سباستین پینه‌را از مردم بخاطر به رسمیت نشناختن مشکلات عذرخواهی کرد و یک‌سری اقدامات تحت عنوان «دستورکار اجتماعی جدید» شامل تغییراتی کوتاه‌مدت و میان‌مدت در زمینه‌های بهداشت، مستمری و حقوق، انرژی، مالیات و مدیریت عمومی اعلام نمود.
خصمان در طعنه باز کردند در هر دو زبان دراز کردند
قد همچو تیر خود را به سجود حق کمان کن که به این کلید بتوان در خلد باز کردن
او که سابقه بازی برای باشگاه فوتبال لوانته اسپانیا را در کارنامه دارد مورد توجه باشگاه فولاد قرار گرفت و در نیم فصل دوم لیگ چهاردهم به فولاد پیوست و توانست در ۱۴ بازی ۹ گل به ثمر برساند. او سپس برای فصل جدید برای لیگ پانزدهم با قراردی یک ساله شاگرد علیرضا منصوریان در نفت تهران شد.در ادامه با درخشش در نفت تهران جذب تراکتور شده و در لیگ برتر و جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا توپ زد و موفق به باز کردن دروازه رقبای آسیایی شد.
همسایه‌های آن گره به روز رسانی می‌شود و در نهایت همسایه‌ها به صف اضافه می‌شوند. جستجو زمانی به پایان می‌رسد که یا مسیری از گره شروع به هدف یافت نمی‌شود، به عبارت دیگر صف خالی می‌شود و دیگری گره‌ای برای باز کردن وجود ندارد. یا به گره هدف می‌رسد که در این صورت مقدار
ز غم تو باد شرمم که چه مایه شوخ چشمی ست ز شکست رنگ بر رخ در خلد باز کردن
عده ای از بسیجیان تخریب چی بعد از باز کردن معبر در بمباران کشته شده و از این میان تنها دو نفر باقی می مانند تا کار را یکسره کنند
فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما فصال و فصل از شیر باز کردن است: فصل یفصل فصلا و فصالا میگوید: اگر پدر و مادر خواهند که آن طفل را پیش از تمامی دو سال از شیر باز کنند، و هر دو بدان رضا دهند، و به صوابدید و مشاورت یکدیگر کنند، ایشان را رسد که چنین کنند، و بر ایشان تنگی نیست.