آب شیرین
معنی کلمه آب شیرین در لغت نامه دهخدا

آب شیرین

معنی کلمه آب شیرین در لغت نامه دهخدا

( آب شیرین ) آب شیرین. [ ب ِ ] ( اِخ ) نام محلی کنار راه سیرجان و بندرعباس میان زرتو و سرزه. || نام یکی از سه آبراهه رود طاب ، و آن را آب خیرآباد هم مینامند.

معنی کلمه آب شیرین در فرهنگ فارسی

( آب شیرین ) نام محلی کنار راه سیرجان و بندرعباس

معنی کلمه آب شیرین در فرهنگستان زبان و ادب

آب شیرین
{fresh water} [زمین شناسی] آبی که کمتر از 1000 میلی گرم در لیتر، جامدات حل شده داشته باشد

معنی کلمه آب شیرین در دانشنامه عمومی

آب شیرین (بندرعباس). آب شیرین ( بندرعباس ) ، روستایی از توابع بخش فین شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان ایران است. این روستا در ۵۵ کیلومتری شمال بندرعباس و در مجاورت محور بندرعباس به سیرجان در دهستان گهره قرار دارد .
براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵ نفر ( ۱۱خانوار ) بوده است.
آب شیرین (گچساران). آب شیرین روستایی در دهستان امامزاده جعفر بخش مرکزی شهرستان گچساران استان کهگیلویه وبویراحمد ایران است.
مردم روستای آب شیرین به زبان لری و زبان ترکی قشقایی سخن می گویند.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱٬۳۴۹ نفر ( ۴۰۶خانوار ) بوده است.
آب شیرین (کاشان). آب شیرین روستایی در دهستان میاندشت بخش مرکزی شهرستان کاشان استان اصفهان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا۱۰۴۴ نفر ( ۳۰۲خانوار ) بوده است.
آب شیرین. آب شیرین به آب املاح زدایی شده گفته می شود؛ آبی ست که درصد املاح نمکی غیر حل شدنی آن بسیار کم و زلال باشد. آب شیرین از مهم ترین منابع تجدید شدنی می باشد که این منبع، برای زنده ماندن بسیاری از موجودات زنده و همچنین برای انسان، از لحاظ تأمین نیاز به آب و همچنین کشاورزی، بسیار پراهمیت و حیاتی است. باید توجه داشت که در این گفتار آب شیرین و آب آشامیدنی دارای مفهوم های جداگانه ای از یک دیگر به کار رفته اند؛ هرچند که آب آشامیدنی آبی شیرین است.
آب شیرین به طور طبیعی در سطح زمین و عمدتاً در یخچالهای کوهستانی و قطبی شمالگان و جنوبگان به صورت لایه های یخ ذخیره شده اند. دریاچه های آب شیرین، رودخانه ها و نهرها، و جریان آب های زیرزمینی از دیگر منابع آب شیرین شمرده می شوند. منابع آب شیرین تنها ۳٪ از کل منابع آب بر روی کرهٔ زمین را تشکیل می دهد که تقریباً ۱٫۸٪ آن است. با این وجود، در سراسر جهان، بسیاری آب شیرین را به راحتی هدر می دهند. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، حدود ۱٫۲ میلیارد نفر از مردم جهان ( ۱۸ درصد جمعیت جهانی ) ، از کمبود یا فقدان دسترسی به آب شیرین، رنج می برند. امروز، بسیاری از مناطق جهان با توجه به سرعت رشد جمعیت و افزایش روزافزون در مقدار آبی که یک نفر استفاده می کند، با دشواری هایی روبرو هستند. شوربختانه انتظار می رود که رشد این دشواری ادامه خواهد داشت. پی آمدهای کمبود آب تأثیر در بهداشت عمومی و چرخه های تولید کشاورزی در آینده خواهد بود.
آب شیرین، به آبی گفته می شود که کمتر از ۰٫۰۵ در هر ۱۰۰ واحد، املاح نمکی غیر حل شدنی داشته باشد. منابع محدود آب شیرین، رودخانه ها، آبگیرها و بعضی از منابع آب زیر زمینی می باشند. منبع نامحدود و پایدار آب شیرین، بخار آب های موجود در جو است که به صورت باران و برف و تگرگ، که همه تجدید پذیرند ظاهر می شود.
معنی کلمه آب شیرین در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آب شیرین در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه آب شیرین در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آب شیرین در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آب شیرین. در موارد متعددی در قرآن کریم از آب شیرین بحث شده است.
وجود مانعی بین دو دریا از آمیخته شدن آب های شیرین و شور آن ها با یک دیگراست که در سوره فرقان ذکر شده است.و هو الذی مرج البحرین هذا عذب فرات و هذا ملح اجاج.... .اوست که دو دریا به هم بیامیخت یکى شیرین و گوارا و دیگرى شورابى سخت گزنده. و میان آن دو مانعى و سدى استوار قرار داد.
فرقان/سوره۲۵، آیه۵۳.
شور شدن آب های شیرین به مشیت خدا امکان پذیر است.افرءیتم الماء الذی تشربون • لو نشاء جعلنـه اجاجا...آیا آبى را که مى نوشید دیده اید؟ ....اگر مى خواستیم آن را تلخ مى گردانیدیم. پس چرا سپاس نمى گویید؟
واقعه/سوره۵۶، آیه۶۸.
آب های شیرین به مراتب بهتر از آب های شور است.و ما یستوی البحران هذا عذب فرات سائغ شرابه و هذا ملح اجاج...این دو دریا یکسان نیستند: یکى آبش شیرین و گواراست و یکى شور و تلخ . از هر دو گوشت تازه مى خورید، و از آنها چیزهایى براى آرایش تن خویش بیرون مى کشید. و مى بینى کشتیها را که آب را مى شکافند تا شما از فضل خدا روزى طلبید و باشد که سپاسگزار باشید
فاطر/سوره۳۵، آیه۱۲.
...
[ویکی فقه] آب شیرین (قرآن). در این مقاله آیات مرتبط با آب های شیرین معرفی می شوند.
وجود مانعی بین دو دریا از آمیخته شدن آب های شیرین و شور آن ها با یکدیگر:۱. «و هو الذی مرج البحرین هذا عذب فرات و هذا ملح اجاج...؛
فرقان/سوره۲۵، آیه۵۳.
امکان شور شدن آب های شیرین به مشیت خدا :«افرءیتم الماء الذی تشربون • لو نشاء جعلنـه اجاجا...؛
واقعه/سوره۵۶، آیه۶۸.
آب های شیرین به مراتب بهتر از آب های شور :«و ما یستوی البحران هذا عذب فرات سائغ شرابه و هذا ملح اجاج...؛
فاطر/سوره۳۵، آیه۱۲.
...

معنی کلمه آب شیرین در ویکی واژه

آبی که کمتر از 1000 میلی‏گرم در لیتر، جامدات حل‏شده داشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آب شیرین

در جوار امامزاده دریاچه آب شیرین کافتر قرار دارد که زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی‌های کپور و آمور به‌شمار می‌رود.
مارو افعی راند از پهلوی تو آب شیرین آورد در جوی تو
گرچه از جوی گشته است جدا آب شیرین صاف جان افزا
مثال شکّر اندر آب شیرین شده دریافت اندر عشق تمکین
گفت پیش آی ای ز شوری در گله کآب شیرینت دهم از حوصله
فریب جگرهای چون آتشم من مگر ز آب شیرین نیم ز آب شورم
اردک سوت‌زن گندم‌گون در دریاچه‌های آب شیرین، شالیزارها، یا مخازن سدها که دارای انبوه گیاهان آبی هستند زندگی می‌کند. این اردک اغلب در شب تغذیه می‌کند و تخم گیاهان، ریشه هایشان، و دیگر بخش‌های گیاهان آبزی را می‌خورد.
بیاشام ازین آب شیرین گوار گوارا بود بر تو ای نامدار
تنوع ماهیان آب شور نیز خیلی زیاد است که در رده‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده‌اند و نسبت به ماهیان آب شیرین زیباتر و نگهداری آنان سخت‌تر است تعدادی از آن‌ها برای نگهداری در آکواریوم پرورش یافته‌اند، معروفترین آن‌ها عبارتند از: دلقک ماهی، بَسلت، دمسل، کاردینال، پافر، بلنی، راس، تفنگدار، فلاندر، لب شیرین، کرومیس، انگلر، اسبک، انتیاس، گروپر، پروانه ماهی، سفره ماهی و…
استفاده از فناوری اسمز مستقیم مصرف انرژی را در مقایسه با شیوه اسمز معکوس ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. در فناوری نمک زدایی از آب شور با استفاده از اسمز مستقیم مواد شور موجود در آب با استفاده از محلول کشنده جدا می‌شود و آب شیرین به دست می‌آید. دستگاه‌های نمک زدایی از آب با روش اسمز معکوس براساس ایجاد فشار از طریق پمپ اقدام به نمک زادیی می‌کنند اما در فناوری اسمز مستقیم، محلول کشنده این فرایند را انجام می‌دهد بنابراین میزان انرژی مصرفی در این روش نسبت به روش‌های معمول بسیار پایین می‌آید. این فناوری در صنایع نظامی، فضانوردی، غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ابرکاوان در اوایل عصر اسلامی، سرزمینی شکوفا و پررونق و برخوردار از شهری آباد و روستاهایی بسیار با کشتزارهایی پربار، درختان خرما و دیگر درختان میوه بود. شهر یک مرکز فعال دریانوردی – تجاری (و منبع آب شیرین برای کشتی‌ها) بود. مسجدی که فاتحان عرب بنا کرده بودند در ۳۳۳ ق. / ۴۵–۹۴۴ م. هنوز پا بر جا بوده‌است (حدود العالم؛ مروج الذهب).
در سال ۱۶۴۵ هنگامی که ناصر بن مرشد آل‌یارابی بخش اعظم از خاک عمان را متحد کرد، اختلاف بین او و رهبر قبیله بنی‌یاس؛ شیخ صقر بن فلاح، به جنگ میان آنها انجامید و با شکست بنی‌یاس، اتحاد میان ۱۳ طایفه زیرمجموعه بنی‌یاس همچون؛ آل‌فلاحی (جد خاندان آل نهیان) آل‌سویدی و آل‌فلاسفی (جد خاندان آل مکتوم؛ امیر دبی) گسسته شد. در سال ۱۷۶۱ گروه‌هایی از بنی‌یاس پس از کشف آب شیرین، از جزیره الظفره به ابوظبی مهاجرت کردند و اولین امارت به رهبری دیاب بن عیسی بن نهیان آل نهیان در این منطقه، تشکیل شد. امروزه خاندان آل نهیان همچنان بر ابوظبی حکمرانی می‌کنند و بزرگ این خاندان همچنین رئیس امارات متحده عربی بشمار می‌آید.
این راسته شامل پنج خانواده و ۱۰ گونه است که همگی به آب شیرین محدود می‌شوند.
وجه تسمیهٔ این امارت به «ابوظبی» از آنجاست که به علت وجود آب شیرین در دوران قدیم، گله‌ای از (ظباء) یعنی آهو، پیش از ورود انسان به این منطقه در آنجا وجود داشته‌است. در سال ۱۷۶۱ قبیلهٔ بنی یاس پس از پیدا کردن آب شیرین در منطقه ساکن می‌شوند و نام منطقه را به خاطر وجود آهو «ظباء» ابوظبی می‌گذارند.
ملک خسرو برود در هوس بندگیش آب شیرین ببرد لعل شکر گفتارش
مهل رخ سوی آب شیرین نهند که تا جان شیرین به تلخی دهند
این چشمه در ۴۰ کیلومتری شهر سروستان و در کوه های روستای بکت واقع است و دارای آب شیرین می‌باشد(که بخاطر کمبود بارندگی با کمبود آب مواجه شده است).این چشمه از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی شهرستان سروستان محسوب می‌شود،که همه ساله میزبان تعداد کثیری از مسافران میباشد.
چندین گونه از میگوها به عنوان حیوان خانگی در آکواریوم‌های خانگی آب شیرین یا آب شور قابل نگهداری هستند. برخی از آن‌ها صرفاً استفادهٔ زینتی داشته و برخی جهت حذف جلبک‌ها و مواد معلق در آب آکواریوم نگهداری می‌شوند. از میگوهای آکواریومی آب شیرین می‌توان به میگوی آمانو و میگوی گیلاسی اشاره کرد و از میگوهای آکواریومی آب شور می‌توان از «میگوی آتشین» و «میگوی نظافتچی» نام برد.
مرغ چون بر آب شوری می‌تند آب شیرین را ندیدست او مدد
گفتم آری این عجب نبود ازآنک آب شیرین شد چوبر شکر گذشت