امدادی

معنی کلمه امدادی در لغت نامه دهخدا

امدادی. [ اِ ] ( ص نسبی ) منسوب به امداد. ( فرهنگ فارسی معین ). || در اصطلاح ورزش در ورزشهای دو میدانی و دوچرخه سواری نوعی از مسابقه است که چند تن با فاصله های معین در یک مسیر ایستاده با کمک یکدیگر آن مسافت را طی کنند. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه امدادی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به امداد ۲- در ورزشهای دو و میدانی و دوچرخه سواری نوعی از مسابقه است که چندین با فاصله های معینی در یک مسیر ایستاده با کمک یکدیگر آن مسافت را طی کنند .

جملاتی از کاربرد کلمه امدادی

صبا را چمن کرده هر بامدادی به گلزار پردامنی زر حواله
دلا دل از همه بر گیر و خلوتی به پذیر مدار از همه عالم امید امدادی
چو بادی رفت خواهم بامدادی که گل آسان تواند بردباری
اما در پاییز 1996، یک مربی از مسکو به سوتلانا پیشنهاد داد تا با تیم زنان بیاتلون تمرین کند. و در یک سال سوتلانا قهرمان روسیه شد. در سال 2002، در المپیک سالت لیک سیتی ، او مدال برنز رله را به دست آورد. چهار سال بعد، او دو مدال طلا در بازی های المپیک زمستانی 2006 ، در مسابقه انفرادی و امدادی به دست آورد. علاوه بر این، او دارای شش عنوان قهرمان جهان (در تابستان و زمستان بیاتلون).
شب به حقیقت بودن ماست اندر تاریکی سایة زمین، چون آفتاب از ما غایب باشد زیر افق؛ و چون نزدیک آید ببر آمدن آن شعاع‌های او را که گرد بر گرد سایه است نخست ببینیم؛ و آن سپیده بود به مشرق که طلایة آفتاب است؛ و شفق سوی مغرب ساقه شعاع آفتاب است از پس او. اما به مشرق نخست سپیدی برآید از پس سحر، دراز بدیدار و تیز سر و به بالا؛ و او را صبح دروغین گویند که بر وی هیچ حکم نبندد اندر شریعت؛ و او را به دنبال گرگ از بهر درازی و باریکی و راستی تشبیه کنند؛ و دیر نماند این صبح. آنگاه از پس او سپیده دمد بر پهنا و بر افق بپراکند؛ و وقت نمار بامدادین ازوست؛ و حرام شدن طعام بر روزه‌داران آنگاه بود؛ و از پس آن افق سرخ شود چون آفتاب نزدیک آید و روشنایی او بر آن تیرگی‌ها افتد که نزدیک زمین‌اند از بخار وز گرد. و…
در سال ۶۶۰، بکجه، یک ملت سنتی دوست، توسط نیروهای ترکیبی دودمان تانگ و امپراتوری شیلا مورد حمله قرار گرفت و نابود شد. در سال ۶۶۱، شاهزاده ناکا نو اوئه تصمیم گرفت به درخواست باقیمانده‌های باکجه، نیروهای امدادی بفرستد و همراه با امپراتریس سایمی به ولایت تسوکوشی (امروزه استان فوکوئوکا)، نزدیک شبه‌جزیره کره رفت، اما امپراتریس در آنجا درگذشت. در سال ۶۶۲، نیروهای اعزامی که به دنبال احیای باکجه بودند، در نبرد بک گانگ توسط نیروهای ترکیبی تانگ و شیلا، شکست سختی را متحمل شدند و باکجه هم به نام و هم در واقعیت نابود شد.
بامدادی سر از جامه خواب برگرفتم و چون صبح گوی گریبان بر سینه بگشودم و در مزاد رخت معانی سخن پردازان بگذشتم. از جامهای قصاره زده و طراز خراسانی خروش برخاسته بود و بازار لباسها چون دستار آشفتگان بهم برآمده. جامهای روغن ریخته خاک بر سر کنان و مقنعها سنگ بر سینه زنان. خرقه دامن چاک میکرد. عمامه دست مندیله بسر میزد. پوستین ریش بر باد میداد. پیش شاخ یقه بدندان دگمه در میگرفت. که (الفتنه نائمه لعن الله من ایقظها) مگر دزدی کیسه برآمده و در رختخانه قاری بمقدار قواره جیب نقبی بریده و از نفایس معنی بضاعتی چند برده.
شدند القصه سرهنگان چو بادی بپیش فرّخ و گل بامدادی
از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال ۳ مدال نقره در رشته‌های ۴ × ۱۰۰ متر آزاد امدادی، ۴ × ۲۰۰ متر آزاد امدادی و ۴ × ۱۰۰ متر مختلط امدادی در مسابقات جهانی ورزش‌های آبی ۲۰۱۳ اشاره کرد.
اگر از حضرت فیضم رسد فیّاض امدادی عیار هر هنر باشم بهار هر چمن گردم
غبار خود مگر با گریه از دل ها فرو شویم تو نیز ای دیده امدادی مرا در اشکباری کن
چون چشم تو ار شبانه مستیم مخمور لبت ز بامدادیم
بر پایهٔ برخی از منابع، این رخداد در ساعات بامدادی پنج‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ رخ داده و ارسلان رضایی یک شبانه‌روز نیز در وضعیت کما در بیمارستان بستری بود.
بنفشه برچدی هر بامدادی به یاد زلف او بر دل نهادی
سپیده دم فروغ بامدادی به پیشین و پسین خورشید دادی
حرفه : آنا کیلباسینسکا مدال طلای ماده امدادی 4 در 400 متر زنان در مسابقات قهرمانی داخل سالن اروپا 2019 در گلاسکو را در کنار ایگا باومگارت-ویتان، مالگورزاتا هولوب-کووالیک و جاستینا شویتی-ارستیک به دست آورد.
در جریان زمین‌لرزه ۱۹۸۸ ارمنستان مانوکیان از نخستین ارسال‌کنندگان کمک‌های امدادی برای زلزله‌زدگان بود.
مسابقات امدادی ۳٬۰۰۰ متر مردان در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ در مرکز ورزش‌های رولری شیان‌تانگ، هانگژو در ۲ اکتبر ۲۰۲۳ برگزار شد.
از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال برنز ۱۰۰×۴ متر امدادی در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ اشاره کرد.
پیش از نیمروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ رئیسی برای افتتاح سد قیز قلعه‌سی به آذربایجان شرقی سفر کرد. در مسیر بازگشت بالگرد حامل او در جنگل‌های ارسباران دچار سانحه شد. سید محمدعلی آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر، همراه او در بالگرد بودند. گروه‌های امدادی بلافاصله به محل سانحه بالگرد اعزام شدند؛ اما شرایط آب و هوایی تلاش برای امدادرسانی را با سختی روبرو کرده بود.