بی عیب

بی عیب

معنی کلمه بی عیب در لغت نامه دهخدا

بی عیب. [ ع َ / ع ِ ] ( ص مرکب ) ( از: بی + عیب ) بی نقص. ( آنندراج ). سلام. سلیم. سالم. بی آهو. درست. بری. ( یادداشت مؤلف ) :
بپرسید دیگر که بی عیب کیست
نکوهیدن آزادگان را ز چیست .فردوسی.خهی گزیده و زیبا و بی بدل چو خرد
زهی ستوده و بی عیب و پاک چون قرآن.فرخی.کرا بداد هنر نیز عیب داد خدای
مگر ترا که تو بی عیب و سربسر هنری.عنصری.اوستاد اوستادان زمانه عنصری
عنصرش بی عیب و دل بی غش و دینش بی فتن.منوچهری.پندی بمزه چو قند بشنو
بی عیب چو باره سمرقند.ناصرخسرو.پاک و بی عیب خدایی که قدیر است و عزیز
ماه و خورشید مسخر کند و لیل و نهار.سعدی.گر دلم در عشق تو دیوانه شد عیبش مکن
بدر بی نقصان و زر بی عیب و گل بی خار نیست.سعدی.این چه عیب است کز آن عیب خلل خواهد بود
ور بود نیز چه شد مردم بی عیب کجاست ؟حافظ.معشوقه ٔبی عیب مجوی. ( شیخ ابوسعید ابوالخیر از اسرارالتوحید ). و رجوع به عیب شود.
- بی عیب و علت ؛ بی نقص. سالم.
- بی عیب و نقص ؛ بی نقص و کاستی. رجوع به عیب شود.

معنی کلمه بی عیب در فرهنگ عمید

بی نقص، بی آفت، بی ضرر.

معنی کلمه بی عیب در دانشنامه عمومی

بی عیب (فیلم ۲۰۰۷). بی عیب ( انگلیسی: Flawless ) فیلمی در ژانر سرقت، جنایی و درام به کارگردانی مایکل ردفورد است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به مایکل کین، دمی مور، لمبرت ویلسون، جاس آکلند و ناتالی دورمر اشاره کرد.

معنی کلمه بی عیب در ویکی واژه

illeso

جملاتی از کاربرد کلمه بی عیب

ساده‌ترین را برای طراحی یک مدار الکترونیکی بر پایه کلاک این است که کاری کنیم که در هر سیکل کامل (بالا و پایین) یک انتقال انجام شود. اگرچه در این حالت به ازای هر انتقال، کلاک سیستم دو بار تغییر می‌کند در صورتی که خط داده فقط یکبار تغییر می‌کند. در سیستم‌های با پهنای باند بالا محدودیت‌هایی که برای رسیدن یک سیگنال بی عیب و نقص به مقصد وجود دارد بر فرکانس کلاک سیستم تأثیر می‌گذارد. اما با استفاده از هر دو لبه بالا رونده و پایین رونده کلاک، خط داده با وجود محدودیت فرکانسی عمل کرده ولی آهنگ تبادل اطلاعات دو برابر می‌شود.
پیش که توان گفت که بی عیب و هنر ارزان بخرید و رایگانم بفروخت
برخی از تصویرها در سینمای هند، کنایه‌های ملایم را به عنوان بخشی از آغاز معاشقه آمیز یک خواستگاری، همراه با همراهی معمول آهنگ و رقص نشان می‌دهد، که همیشه منجر به تسلیم شدن قهرمان در پایان آهنگ می‌شود. مردان جوان تمایل دارند از نمونه ای که به شکلی بی عیب و نقص روی صفحه نمایش داده شده‌است تقلید کنند. اصطلاح رومئوس کنار جاده حتی در رومئو کنار جاده (۲۰۰۷) مورد استفاده قرارگرفت.
درونش رازدار پردهٔ غیب برونش چون درونش پاک و بی عیب
خهی گزیده و زیبا و بی بدل چو خرد زهی ستوده و بی عیب و پاک چون قرآن
چو بگذشتند سر بر کرد از جیب یکی پرسید ازو کای مردِ بی عیب
گر دلم در عشق تو دیوانه شد عیبش مکن بدر بی نقصان و زر بی عیب و گل بی خار نیست
خالص بودن در درون خود و با خود و دیگران گیر نداشتن اعتقاد در وحدانیت و عمل بی عیب و نقص است.
قوله: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ» الآیة... بدانکه هر چه در هفت آسمان و هفت زمین است حیوانات و جمادات همه آنند که خدای را جلّ جلاله میخوانند و او را سجود میکنند، و به بی عیبی گواهی می‌دهند، و بپاکی یاد می‌کنند، امّا بعضی آنست که آدمی بعقل خود فرا دریافت آن می‌رسد و از ادراک آن عاجز نه و بر دانش وی پوشیده نه، سجود فریشتگان در آسمان و مؤمنان در زمین از آن نمط است، ذلک قوله: «یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ»، أمّا بعضی آنست که عقل آن را رد می‌کند و دل در آن می‌شورد و دین آن را می‌پذیرد و اللَّه تعالی بدرستی آن گواهی می‌دهد، سجود آفتاب و ماه و ستارگان و درختان و جنبندگان از این بابست، رب العزه آن را در قرآن یاد کرد و مؤمنانرا باقرار و تسلیم فرمود که: «وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِینَ»، هر که اللَّه تعالی بوی نیکویی خواست و دل روشن داد و توفیق رفیق کرد که آنچه که در خرد محال است اللَّه تعالی بر آن قادر بر کمال است معقول و نامعقول را مقدّر است و مقتدر، فاطر و مدبّر، نه باوّل عاجز نه بآخر، از کیف باطن است و بقدرت ظاهر. ای جوانمرد حیلت در رزق محنت بار آورد و تکلّف در دین حیرت بر دهد، نه رزق بدست ماست نه دین بخرد ما، هر دو را گردن باید نهادن و کار با خداوندگار سپردن، آنجا که گفت: «جِداراً یُرِیدُ أَنْ یَنْقَضَّ» دیوار را ارادت در خود معلوم نگشت، و خالق بآنچه گفت راستگوی و استوار است و آنجا که گفت: «ثِیابٌ مِنْ نارٍ» از آتش پیراهن بریده در عقل معلوم نگشت و خالق استوار، «إِنَّها شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِی أَصْلِ الْجَحِیمِ». در آتش درخت آتشین رسته می‌بالد و بر میدهد، در عقل معلوم نگشت، و خالق استوار، «قالَتا أَتَیْنا طائِعِینَ» از زمین و آسمان بی جان سخن گفتن در عقل معلوم نگشت و خالق استوار، «تَکادُ تَمَیَّزُ مِنَ الْغَیْظِ» از آتش بی‌جان خشم راندن در عقل معلوم نگشت و خالق استوار، «وَ تَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِیدٍ» سخن گفتن دوزخ فردا در عقل معلوم نگشت و خالق استوار، گویایی رعد و دانایی وی که: «وَ یُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ» در عقل معلوم نگشت و خالق استوار، ماه در منازل مقادیر روان بدو نیم گشته و رد و نیمه کوه که: «وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ» در عقل معلوم نگشت و عیان آن را گواه و خالق بآنچه گفت استوار. مسلمانان این جمله را بنور هدی پذیرفتند و بسکینه ایمان پسندیدند، و بقوّت اخلاص بیارامیدند و بر مایه بصیرت وا ایستادند و آن را دین دانستند، تهمت بر عقل خود نهاده و عیب از سوی خود دیده و اللَّه تعالی را بهمه استوار گرفته.
آدم بی عیب کو؟ تو هیچ شنیدی باغ که گُل دارد و گیاه ندارد
سبک اصلی گروه متال‌کور، الکترونیکور و هوی متال است. ورسناپ گفته بود که الهام دهنده‌های بزرگ او گروه اروسمیث است. او می‌گوید «چند وقت به یک بار یادم میره که اروسمیث چقدر بی عیب هستند؛ و بعد آهنگ‌های گروه را گوش می‌دهم و و روحم زنده می‌شود. اونا الهام دهنده‌های همیشگی من هستند». ورسنوپ و بروس اعلام کرده‌اند که راک و متال دهه ۸۰ بسیار برای آن‌ها الهام بخش است.
ز بی عیبی زمانم خویشتن را جز این عیبی ندانم خویشتن را
سبب چهارم ملامت کردن و عیب کردن است که این نیز سبب خشم گردد از هردو جانب. و علاج آن بود که بداند بی عیب خدای تعالی است و هرکه (به) عیب خود (مشغول) باشد (به) عیب دیگران نرسد. و ملامت همین سبیل. پس اگر به عیب و ملامت خود مشغول شود تا خشم دیگری از میان برخیزد اولیتر.
پندی به مزه چو قند بشنو بی عیب چو پارهٔ سمرقند
" ترورهای زیادی در سراسر جهان اتفاق می‌افتد. این کشتارهای بی عیب و نقص، به صورت سیستماتیک انجام می‌شود. همه قربانیان یا ثروتمند و مشهور یا گانگسترهای شناخته شده هستند. ناگهان، همه جا کشتار می‌شود. سازمان سیا تحقیقاتی را با نام پرونده فرشته‌های چینی آغاز کرده‌است."