اصول. [ اُ ] ( ع اِ ) ج ِ اصل . اساسها و بیخ و بن ها. ( فرهنگ نظام ). اصلها. جمع اصل که بمعنی بیخ است. ( آنندراج ) ( غیاث ). ریشه ها، و اصول و فروع ؛ ریشه ها و شاخه ها. ( ناظم الاطباء ). - اصول اظفار ؛ بن های ناخن. || قواعد. قوانین. پایه ها. قواعد و قوانینی که هر علم بر آنها استوار شود. در برابر فروع. ارکان و پایه های هر چیز : من سخن یافه و محال نگویم این سخن من اصول دارد و قانون.فرخی.در مختصر صاعدی که قاضی امام ابوالعلا صاعد رحمه اﷲ کرده است... دیدم نبشته در اصول مسائل این قول بوحنیفه است. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 195 ). ای در اصول فضل مقدم وی در فنون علم مؤدب.مسعودسعد.و آنرا اصول و فروع و زوایا نهاده. ( کلیله و دمنه ). از اصول و فروع معتقد ایشان استکشافی کنم. ( کلیله و دمنه ). تا همت بتحصیل علم و تتبع اصول و فروع آن مصروف گردانید. ( کلیله و دمنه ). - امثال : اصل اصول پاشنه سی دی . || به اصطلاح موسیقیان ، بمعنی آنکه آنرا تال گویند. ( از چراغ هدایت و کشف ). بدان که اصول که بهندی آنرا تال گویند نزد عجم هفده است : یکی مخمس ، دوم بحر ترک ضرب و آنرا ترکی نیز گویند، سوم دو یک ، چهارم دور، پنجم ثقیل ، ششم خفیف ، هفتم چهارضرب ، هشتم درافشان ، نهم ماتین ، دهم ضرب الفتح ، یازدهم اصول فاخته ، دوازدهم چنبر، سیزدهم نیم ثقیل. چهاردهم اذفر، پانزدهم ارصد، شانزدهم رمل ، هفدهم هزج. ( غیاث ) ( آنندراج ). و رجوع به ناظم الاطباء و فرهنگ نظام شود : بدوستی که ز دست تو ضربت شمشیر چنان موافق طبع آیدم که ضرب اصول.سعدی ( طیبات ).که بار غمم بر زمین دوخت پای بضرب اصولم برآور ز جای.حافظ. || به اصطلاح موسیقیان کشمیر، دهل کوچک که به انگشتان نوازند. ( آنندراج ). || نام ضرب موسیقی و طرز نواختن ساز. ( فرهنگ نظام ). || به اصطلاح فارسیان ، بمعنی حرکت موزون و خوش آیند. ( غیاث ) ( آنندراج ). حرکت موزون و خوش آیند. ( ناظم الاطباء ). حرکت موزون و خوش آینده در رقص. - ادا و اصول درآوردن ؛ در تداول عامه ، تقلید کسی درآوردن. حرکاتی مشابه مقلدان و رقاصان نشان دادن : فلان در حرف زدن مثل مطربها اصول درمی آورد. ( فرهنگ نظام ). - به اصول پای نهادن ؛ حرکت موزون کردن. رقصیدن : ز تاب سیلی غم چون صدای دف گاهی
معنی کلمه اصول در فرهنگ معین
( اُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ اصل . ۱ - ریشه ها، پایه ها. ۲ - نژادها، گوهرها. ۳ - علوم شرعی که از چهار اصل تشکیل می شود: کتاب ، سنت ، اجمعا، قیاس . ،~ دین به عقیدة اهل سنت سه اصل است : توحید، نبوت ، معاد و شیعه دو اصل عدل و امامت را بر آن افزوده و معتقد
معنی کلمه اصول در فرهنگ عمید
۱. [جمعِ اصل] = اصل ۲. (فقه ) علوم شرعی که از چهار اصلِ کتاب، سنت، اجماع، و قیاس تشکیل می شود. ۳. (موسیقی ) هفده آواز اصلی در موسیقی قدیم ایرانی. * اصول دین: در اسلام، اصولی که این دین مبتنی بر آن است و عبارتند از: توحید، نبوت، و معاد. در مذهب شیعه دو اصل عدل و امامت نیز اضافه می شود.
معنی کلمه اصول در فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - ریشه ها بنیادها بیخها. ۲ - نژادها تبارها گوهرها. ۳ - هفده آواز اصلی در موسیقی ایرانی . ۴ - علوم شرعی که از چهار اصل تشکیل میشود : کتاب سنت اجماع قیاس که مراد قر آن کریم و اعمال رسول ص و معصومان ع و مردمان مسلمان و عقل است . یا اصول دین . بعقید. اهل سنت سه است : توحید نبوت معاد و شیعه دو اصل عدل و امامت را بر آن افزوده معتقد به پنج عدل و امامت جهنده تر بر کسی حمله کننده تر
معنی کلمه اصول در دانشنامه آزاد فارسی
در موسیقی ایران نام نوعی وزن (ضرب). رِنگی هم به همین نام در ردیف شور موجود است. به حرکت موزون در رقص یا در ضرب زورخانه ای نیز اصول می گویند. عبدالقادر مراغی در مقاصدالالحان آورده است: «... و مطلقات اوتار را که بر نسبت نغمات پرده اصل سازند و گویند که شَدِّ فلان پرده است...». اصول همچنین یکی از هشت مقام موزون در موسیقی قدیم عرب و نیز نوعی دُهُل کوچک است که نواختن آن در هند رواج دارد. عبدالقادر مراغی در مقاصد الالحان در جایی دیگر دربارۀ اصول چنین آورده است: «اگرچه مجموع جموع را از این شَدّ استخراج توان کرد اما مخصوص به شد حسینی باشد، زیرا که نغمات مطلقات اوتار بر نسبت نغمات اصل حسینی مُصطَخب شده است...».
معنی کلمه اصول در دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] این کلمه در موارد زیر استعمال می شود: 2. جمع اصل:اصطلاحی برای منابع حدیثی اولیه [ویکی شیعه] اصول (ابهام زایی). اصول ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد. [ویکی فقه] اصول (ابهام زدایی). واژه اصول ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • اصول فقه (علم)، یکی از شاخه های علوم اسلامی • أصول دین، (در مقابل فروع دین)، اصطلاحی کلامی ...
معنی کلمه اصول در ویکی واژه
codice جِ اصل. ریشهها، پایهها. نژادها، گوهرها. علوم شرعی که از چهار اصل تشکیل میشود: کتاب، سنت، اجمعا، قیاس. ؛~ دین به عقیدة اهل سنت سه اصل است: توحید، نبوت، معاد و شیعه دو اصل عدل و امامت را بر آن افزوده و معتقد به پنج اصل
جملاتی از کاربرد کلمه اصول
بگو ای تازه رو، کم کن ملولی که تو رو تازه از اصل اصولی
هر کو به خرابات نشد عنین است زیرا که خرابات اصول دینست
وز اصول و فروع شرع هدی آنچه الیق نماید و اولی
دیدگاههای رئالیستی او در نقد روندهای سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم موجب توجه رسانههای اصولگرا به او شد. در این رابطه گفته میشود برخی مخالفین برجام که تا پیش از آن او را مشکوک به جاسوسی میدانستند، دیدگاههای کارشناسی او را دستمایه فعالیت سیاسی خود قرار دادهاند.
اصول شادی بی طبع شاد او ناقص رسوم رادی بی کف راد او مهمل
اسکورسیزی خود را کاتولیک ترک دین کرده میداند. در سال ۲۰۱۶، اسکورسیزی دوباره خود را کاتولیک معرفی کرد و گفت «پس از سالها فکر کردن به چیزهای دیگر، و هرزگاهی تحقیق، بهعنوان کاتولیک راحتتر هستم. من به اصول کاتولیک اعتقاد دارم.»
علاوه بر این اصل، در برخی دیگر از اصول قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به مسئله استقلال اقتصادی اشاره شدهاست.
و ما یاد کنیم اندرین فصل از پراکنده سخن های ایشان آنچه تعلّق دارد بمسائل اصول، پس یاد کنیم بر ترتیب آن آنچه در خورد و از آن محتاج بود از او اندر اعتقادها بر روی کوتاهی، إن شاءَ اللّه تعالی.
مرا چو شانه دورویی و صد زبانی نیست چو زلف در بغلم بی اصول شانه بیا
خوشبختانه انقلاب ایران پیروز شد. آخرین مقاومت مالکان بزرگ و عوامل تودهای در هم شکسته شد و راه برای پیشرفت وتعالی و اجرای اصول عدالت اجتماعی هموار شد. در تاریخ ایران روز ۱۵ خرداد به عنوان خاطرهای دردناک از دشمنان ملت ایران باقی خواهد ماند و میلیونها مسلمان ایرانی به خاطر خواهند آورد که چگونه دشمنان هر وقت منافعشان اقتضا کند با یکدیگر همدست میشوند حتی در لباس مقدس و محترم روحانی.
اصول و فروعت مسلم شد اما نگشتی به اصل خود از فرع واصل
احمدحسین فلاحی سیاستمدار اصولگرا و عضو جبهه پایداری ایرانی است. وی موفق شد در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، با کسب ۴۸ هزار و ۲۴۶ رای، از حوزه انتخابیه همدان و فامنین از استان همدان انتخاب گردد و به مجلس راه یابد.
وی حکایت کندکه: محمد بن علی رضی اللّه عنهما جز وی چند فرامن داد که: «اندر جیحون انداز.» مرا دل نداد، اندر خانه بنهادم و بیامدم و گفتم: «انداختم.» گفت: «چه دیدی؟» گفتم: «هیچ ندیدم.» گفت: «نینداختهای، بازگرد و اندر آب انداز.» بازگشتم، و دلم را وسواس آن برهان بگرفت. آن اجزا را اندر آب انداختم. آب به دو پاره شد و صندوقی برآمد سرباز. چون اجزا اندر او افتاد سر فراهم شد. بازآمدم و حکایت کردم. گفتا: «اکنون انداختی.» گفتم: «ایها الشّیخ، سر این حدیث چه بود؟ با من بگوی.» گفت: «تصنیفی کرده بودم اندر اصول و تحقیق که فهم، ادراک آن نمیتوانست کرد. برادر من خضر علیه السّلام از من بخواست. این آب را خداوند تعالی فرمان داده بود تا آن بدو رساند.»
اصول دین شیعه: توحید، معاد، نبوت، (در این سه مورد مشترک با اهل سنت)؛
این مجتهد هوادار حکومت جمهوری اسلامی، یکی از کتابهای مرجع در زمینهٔ آموزش پزشکی یعنی اصول طب داخلی هاریسون را سوزاند؛در عین حال، سه تن از پزشکان معترض به این اقدام، توسط یکی از دادگاههای جمهوری اسلامی، هر یک به ۶۰ ضربه شلاق، محکوم شدند.
چو آید پیشتر بیند اصولش ز روی نسبت افزایش بطولش
ریاضیدانان یونان باستان اولین کسانی بودند که آن چیزی که امروز به نسبت طلایی میشناسیم را به دلیل حضور فراوانش در هندسه مورد مطالعه قرار دادند؛ تقسیم خط به «نسبت میانگین و غایی» (مقطع طلایی)، درهندسه ستاره پنجپر و پنجضلعیها واجد اهمیت است. براساس یک روایت، ریاضیدان قرن پنج پیش از میلاد به نام هیپاسوس کشف نمود که نسبت طلایی نه یک عدد صحیح است و نه گویا (بلکه یک عدد گنگ است)، این امر موجب شگفتی فیثاغورسیان گشت. کتاب «اصول اقلیدس» (حدود ۳۰۰ قبل از میلاد)، چندین گزاره و اثباتهای آن را به نسبت طلایی اختصاص داده[ب] و اولین تعریف شناخته شده از آن را بیان نمودهاست:
کتاب اصول و مبانی طراحی سازههای فولادی به عنوان یکی از برگزیدگان سی و ششمین دوره کتاب سال ایران انتخاب شد.
و حاجت تن در دنیا سه چیز است: خوردنی برای غذاست و پوشیدنی و مسکن برای سرما و گرما تا اسباب هلاک از وی باز دارد پس ضرورت آدمی از دنیا برای تن بیش از این نیست، بلکه اصول دنیا خود این است و غذای دل معرفت است و هرچند بیش باشد بهتر و غذای تن طعام است و اگر زیادت از حد خویش بود، سبب هلاک گردد اما آن است که حق تعالی شهوتی بر آدمی موکل کرده است تا متقاضی وی باشد در طعام و مسکن و جامه تا تن وی که مرکب وی است هلاک نشود و آفرینش این شهوت چنان است که بر حد خویش بنایستد و بسیار خواهد و عقل را بیافریده است تا وی را بر حد خویش بدارد و شریعت را بفرستاده است بر زبان انبیا (ع) تا حدود وی پیدا کند لیک این شهوت به اول آفرینش بنهاده است در کودکی که به وی حاجت بود و عقل از پس آفریده است پس شهوت از پیش جای گرفته است و مستولی شده و سرکشی همی کند عقل و شرع پس از آن بیامد تا همگی وی را به طلب قوت و جامه و مسکن مشغول نکند و بدین سبب خود را فراموش نکند و بداند که این قوت و جامه برای چه می باید و وی خود در این عالم برای چیست و غذای دل که زاد آخرت است فراموش نکند، پس از این جمله حقیقت دنیا و آفت دنیا و غرض دنیا بشناختی، پس اکنون باید که شاخه ها و شعبه های دنیا بشناسی.
طراحی ساختمان در نواحی مستعد زمینلرزه ممکن است قوانین و الزامات خاصی داشته باشند که برای افزایش مقاومت ساختمانهای جدید در برابر زلزله طراحی شدهاند. اصولاً ساختمانهایی که بر اساس قوانین شهرسازی ساخته شدهاند توانایی محافظت از ساکنان خانه در برابر زلزله را دارند.