اخوی

معنی کلمه اخوی در لغت نامه دهخدا

اخوی. [ اَ خ َ وی ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به أخ و اخت. و اینکه عوام فارسی زبانان آنرا بمعنی برادر گویند غلط است چنانکه ابوی بمعنی پدر.

معنی کلمه اخوی در فرهنگ معین

(اَ خَ ) [ ازع . ] (اِ. ) برادر.

معنی کلمه اخوی در فرهنگ عمید

برادرانه.
برادر.

معنی کلمه اخوی در فرهنگ فارسی

( حاج سید ) نصرالله تقوی
منسوب به اخ، برادری ، درفارسی بمعنی برادرمیگویندمانندابوی به معنی پدر
( صفت ) منسوب به اخ و اخت . توضیح در تداول فارسی بانان آنرا بمعنی برادر گویند و آن لغت صحیح نیست چنانکه ابوی بمعنی پدر .

معنی کلمه اخوی در ویکی واژه

برادر.

جملاتی از کاربرد کلمه اخوی

عالیجاه اخوی میرزا نبی را بگو اتمام این کار در عهدة شما خودتان است، ما را تنها بدم چرخ الماس رکن الدوله دادید. نایب السلطنة هر چه شاهزاده بگوید میشنود، اما انصافی لازم است. شنیدم که عقد را هم سه درجه کم بآنجا نوشته است. والسلام
از آن غیرت که او بر حسن خود داشت کجا محبوبی الاخویش بگذاشت
بسیاری افراد با اختلالات روانی، خنده، گریه یا هردو رفتار را به صورت غیرقابل کنترل دارندکه همچنین اغراق‌آمیز و متناقض با فضایی است که در آن رخ می‌دهند. بیماران گزارش می‌کنند که حمله‌ها در بهترین حالت تا حد بسیار کمی متمایل به کنترل ارادی هستند و به جز زمان‌هایی که آنها تغییر شدیدی در وضعیت ذهنی‌شان تجربه می‌کنند در باقی موارد آنها اغلب نسبت به مشکل‌شان آگاهی دارند و از شکل بروز عاطفی شان به عنوان یک رفتار نامناسب و دور از شخصیت شان یاد می‌کنند. اثر کلینیکی ناخویشتن‌داری عاطفی می‌تواند شدیدو با علائم مداوم باشد که منجر به ناتوانی بیمار شده و بر کیفیت زندگی اطرافیان و مراقبان این افراد نیز تأثیر فاحشی بگذارد.
همان ابتدا بازداشت فیلمی از اعتراف اجباری ثلاث با سر شکسته و صورتی بانداژ شده در بیمارستان تحت فشار انتشار یافت که رو به دوربینمی‌گوید: «رفتیم جلوی در کلانتری تجمع کردیم تا اخوی‌مان را که گرفته بودند آزاد کنند. نیروهای کلانتری رسیدند و ضربات زیاد باعث شد عصبی شوم و چون من راننده اتوبوس بودم، رفتم داخل جمعیت. اتوبوس مال من نبود، مال یک بنده خدایی بود. آن لحظه هیچی حالیم نشد. من که قصد کشتن نداشتم عصبی شدم و گاز را فشار دادم و رفتم جلو. اختیارم دست خودم نبود. تسلیت می‌گویم، کاری است که شده‌است. حالا ما اعدام هستیم، مثلاً چکار کنیم؟»
مُدَمِّل: هر چه به سبب تجفیف و تکثیف رطوبت سطح جراحت را لزج و چسبنده کرده و دهن زخم را به هم آورد. مانند: دم‌الاخوین.
روز ۲۶ ژانویه ۱۹۸۶ یعنی چند روز بعد از مرگ ایاز زاخویی در حالی که اردوان در یک هتل در بغداد خوابیده بود، مٲمورین بعث وی را بازداشت کردند و وی را ناپدید کردند و از آن روز تا امروز هیچ‌کس نمی‌داند که اردوان در کجاست و چه بلایی بر سر وی آمده‌است.
عیان لامکان بی جسم و جان دید در آنجاخویشتن را او نهان دید
در ایران به فرزندان یک پدر و دو مادر نیز ناتنی گفته می‌شوند. در ایران به برادر، داداش یا اخوی هم گفته می‌شود.
تو گر شایستگی باخویش داری هر آن چیزی که خواهی بیش داری
ساعاتی بعد ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا برای نخستین بار در تاریخ به ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا استناد کرد. این اقدام رئیس‌جمهور کاتالونیا، کارلس پوجدمون و کابینه وی را برکنار کرد و خواستار برگزاری یک انتخابات جدید در کاتالونیا در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷ شد. معاون نخست‌وزیر اسپانیا، ثریا ساینز د سانتاماریا، نیز به عنوان سرپرست ریاست جمهوری کاتالونیا تا انتخابات دسامبر منصوب شد.
پس حسنک برخاست و خواجه و قوم برخاستند. و چون همه بازگشتند و برفتند، خواجه بو سهل را بسیار ملامت کرد، و وی خواجه را بسیار عذر خواست و گفت با صفرای‌ خویش برنیامدم. و این مجلس‌ را حاکم لشکر و فقیه نبیه بامیر رسانیدند، و امیر بو سهل را بخواند و نیک بمالید که گرفتم که بر خون این مرد تشنه‌ای، وزیر ما را حرمت و حشمت بایستی داشت‌ . بو سهل گفت «از آن ناخویشتن شناسی که وی با خداوند در هرات کرد در روزگار امیر محمود یاد کردم، خویش را نگاه نتوانستم داشت، و بیش‌ چنین سهو نیفتد.» و از خواجه عمید عبد الرّزاق‌، شنودم که این شب که دیگر روز آن حسنک را بر دار میکردند، بو سهل نزدیک پدرم آمد نماز خفتن.
زهره و مشتری است و زحل و شمس آنگاه تیر و مریخ و قمر نیک شناس ای اخوی
روز بیستم فروردین سال ۱۳۹۸، روزنامه ایران، صفحه تاریخ خود را به پاسداشت یاد استاد باستانی پاریزی اختصاص داده و مطالبی تحت عنوان «تاریخ روی شانه‌های انسان» (بازنشر یکی از مقالات دکتر پاریزی)، «مورخ مردم ایران» از امید اخوی (مدرس دانشگاه)، «از پاریز تا پاریس» از علیرضا خزایی (پژوهشگر تاریخ)، «قصه گوی خوش بیان تاریخ» از دکتر حسن زندیه (استاد دانشگاه تهران) و «از جنس تاریخ برای تاریخ» از حبیب‌الله پیشوا را منتشر کرد.
مقرب الخاقان امیر نظام بداند که: تحریرات مرسله آن عالیجاه بنظر رسید بحمدالله تعالی، از کار یزد آسوده شدیم، اخوی شجاع السّلطنه از رفتار خود نادم شد و نصرالله خان را دلجوئی کرد، بعذرخواهی فرستاد و رفت وعبدالرضاخان و فضلا و جمع شریف و وضیع دارالعباده طوری باستقبال شتافتند و دعاگوئی کردند و خورسند ومشعوف شدند که فوقی بر آن متصور نیست.
تعداد سیارات پنج بوده‌اند به غیر از ماه و خورشید که آن‌ها نیز جزء سیارات محسوب می‌شده‌اند. اسامی قدیم و جدید سیارات در دوران باستان عبارتند از:(نام جدید ارمنی: «پایلاتسو، آروسیاک، هرات، لوسنتاگ، یرواک») و (نام قدیم ارمنی: «لوتس، یقجرو، تسکراور، آرتاخویر، پرازنوتی»)
بوی او دارد همیشه بوی تو زانکه خو کرده است او باخوی تو
در ژانویه ۲۰۱۴، پدرو جی رامیرز، سردبیر روزنامه، از سمت خود برکنار شد. او مدعی شد که گزارش او در مورد رسوایی‌های فساد مربوط به ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، منجر به برکناری او گردید. کاسیمیرو گارسیا ابادیلو تا آوریل ۲۰۱۵ به عنوان سردبیر کار کرد و دیوید جیمنز جایگزین وی شد.
تو باخویشی به بی‌خویشان مپیچ ای خصم درویشان مزن تو پنجه با ایشان به دستانی که نتوانی
پس از انتخابات عمومی ۲۰۱۶، احتمالاً سومین انتخابات متوالی قریب‌الوقوع بود و دبیرکل سانچز به کمیته فدرال حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا (هیئت اجرایی حزب) امکان برگزاری کنگره فوق‌العاده با ماهیت فوری برای تصمیم‌گیری را پیشنهاد کرد. اگر آنها باید به دولت دوم راخوی اجازه دهند یا با درخواست از رای‌دهندگان آن را رد کنند (موقعیت سانچز). موضع اکثر اعضای کمیته فدرال این بود که خودداری کنند و به ماریانو راخوی اجازه تشکیل دولت جدید بدهند و درخواست سانچز را رد کرده و او را مجبور به استعفا کنند. پس از استعفای او، یک کمیسیون موقت کنترل حزب را به دست گرفت و لاسترا علناً کاری را که کمیته فدرال انجام داد رد کرد.
و امیر را خشم بنشست و بنان خوردن رای کرد و بونصر را بخواند. در میان‌ نان خوردن حدیث پوشنگ خاست‌، امیر گفت: این سگ ناخویشتن شناس چه عذر میآرد- یعنی مظفّر- از ستمی که بر درویشان این نواحی کرده است؟ بونصر گفت: