اشتعال

اشتعال

معنی کلمه اشتعال در لغت نامه دهخدا

اشتعال. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) افروخته شدن آتش. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( غیاث اللغات ) ( زوزنی ). درافروختن آتش. ( آنندراج ). افروختن. برافروختن. افروزش. برافروزش. فروزش. مشتعل شدن. زبانه کشیدن. درگرفتن آتش. افروختگی. برافروختگی. روشن شدن آتش. اَلو گرفتن. آلاو گرفتن. افروخته شدن آتش. ( ترجمان علامه جرجانی ص 13 ) :
در تو کجا رسد کس چون موسی اندر آتش
کز دور حاصلی نه جز برق و اشتعالش.خاقانی.|| آشکار شدن سپیدی در موی. پیدا شدن سپیدی در موی. ( ترجمان علامه جرجانی ص 13 ). هویدا شدن سپیدی در موی. ( تاج المصادر ) ( زوزنی ). درافروختن سر بموی سپید. ( آنندراج ): و اشتعل الرأس شیباً. ( قرآن 4/19 ). || اشتعال جنگ ؛ تَعَر. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه اشتعال در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) افروختن . ۲ - (مص ل . ) شعله ور شدن . ۳ - (اِمص . ) بر - افروختگی .

معنی کلمه اشتعال در فرهنگ عمید

۱. شعله ور شدن، افروخته شدن آتش، زبانه کشیدن آتش، برافروختگی.
۲. [مجاز] عصبانیت بسیارشدید.

معنی کلمه اشتعال در فرهنگ فارسی

شعله ورشدن، افرو ته شدن آتش، زبانه کشیدن آتش ، برافروختگی
( مصدر ) ۱ - برافروختن افروختن افروختن . ۲ - ( مصدر ) زبانه زدن زبانه کشیدن ( آتش ) . ۳ - ( اسم ) بر افروختگی . جمع : اشتعالات .

معنی کلمه اشتعال در دانشنامه عمومی

اشتعال (رمان). اشتعال ( به انگلیسی: Catching Fire ) رمانی در ژانر علمی تخیلی و برای جوانان است که در سال ۲۰۰۹ توسط سوزان کالینز نویسندهٔ آمریکایی نوشته شد و دومین جلد از سری کتاب های سه گانهٔ بازی های گرسنگی است. این کتاب به عنوان دنباله ای بر بازی های گرسنگی یکی از پرفروش ترین کتاب های سال ۲۰۰۸ منتشر شد. وقایع آن در قالب داستان کتنیس اوردین و ملت پسارستاخیزی پانم ادامه یافتند. پس از حوادثی که در رمان قبلی رخ داد، در این رمان شورشی علیه «کاپیتول» ستم پیشه آغاز شده است و کتنیس و پیشکش یاور او، پیتا ملارک، مجبور به بازگشت به عرصهٔ بازی های گرسنگی، این بار در قالب جدیدی، می شوند.
این کتاب اولین بار در ۱ سپتامبر ۲۰۰۹ توسط اسکلاستیک در قطع گالینگور منتشر شد و بعد از آن در فرمت کتاب الکترونیک و کتاب صوتی هم وارد بازار شد. اشتعال نقدهای مثبتی دریافت کرد و داوران به ستایش نثر خوب کالینز، پایان خوب کتاب و بسط شخصیت کتنیس پرداختند. به گفتهٔ منتقدان درونمایههای اصلی این رمان بقا، اقتدارگرایی، شورش و وابستگی متقابل در برابر استقلال هستند. بیش از ۱۹ میلیون نسخه از این کتاب تنها در ایالات متحده به فروش رسید.
یک فیلم اقتباسی به نام بازی های گرسنگی: اشتعال نیز در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۳ بر اساس این رمان منتشر شد.
پس از آن که در رمان قبلی کتنیس اوردین[ الف] و پیتا ملارک[ ب] توانستند در هفتاد و چهارمین دورهٔ بازی های گرسنگی به پیروزی رسند، به خانه هایشان در منطقه ۱۲، فقیرترین بخش کشور پانم، [ پ] بازگشتند. روزی که کتنیس و پیتا «تور پیروزی»[ ت] در سراسر کشور را آغاز می کنند، رئیس جمهور اسنو[ ث] به طور غیرمنتظره به آن ها سر می زند و به کتنیس می گوید که تمرد او در پخش تلویزیونی موجب الهام گرفتن شورش هایی در مناطق شده است. اسنو از او می خواهد که در تور پیروزی با مردم مناطق مختلف دیدار کرده و آنان را متقاعد کند که به خاطر عشقش به پیتا، نه برای ایستادن در برابر خواستهٔ کاپیتول، تهدید به خودکشی کرده است. [ ج]
اولین توقف در منطقهٔ ۱۱ ، زادگاه دوست و متحد کتنیس در بازی ها، رو، [ چ] است. در این مراسم کتنیس متن آماده شده را کنار نهاده و سخنانی را بداهتاً می گوید و با ابراز احساساتش، از رو و تِرِش، [ ح] که در بازی ها کشته شدند، یاد می کند. در پایان سخنان او ، پیرمردی، به همان شکل که رو برای نجات دادن جان کتنیس برایش سوت زده بود، سوت می زند. پس از آن او و تمامی حضار، با همان علامت دستی که او در خداحافظی از رو انجام داد، به او درود می فرستند. در حالی که ترس کتنیس را فرا گرفته است ، صلح بانان[ خ] ( نیروهای انتظامی وابسته به کاپیتول ) ، پیرمرد را جلوی چشمانش اعدام می کنند.

معنی کلمه اشتعال در ویکی واژه

افروختن.
شعله ور شدن.
بر - افروختگی.

جملاتی از کاربرد کلمه اشتعال

وقتی دو جسم مختلف با هم تماس یافته و از هم جدا شوند، ممکن است تجمعی از بارهای الکتریکی رخ دهد که سبب می‌شود یکی از مواد دارای بار مثبت و دیگری دارای بار منفی شود. شوک الکتریکی خفیفی‌که پس از لمس یک جسم دارای اتصال به زمین، در حال راه رفتن روی فرش، به انسان وارد می‌شود نمونه‌ای است از بار الکتریکی اضافی که بر اثر اصطکاک بین کفش انسان و فرش به بدن انسان منتقل می‌شود. انتقال بار به بدن ممکن است سبب تخلیهٔ الکتریکی شدیدی شود. اگرچه آزمایش الکتریسیتهٔ ساکن ممکن است جالب باشد، در صنایعی که با مواد قابل اشتعال سر و کار دارند، جرقه ممکن است سبب خطراتی جدی شود. در چنین صنایعی، یک جرقهٔ الکتریکی کوچک می‌تواند سبب اشتعال مخلوط‌های قابل انفجار شده و نتایج مخربی به بار آورد.
ذره در سایه مفقود است بلکه نابود است به تاب آفتاب محسوس گردد. پس اگرچه ذره هست نماید اما اضافت هستی به آفتاب اولیتر بود. ای برادر، اشتعال ذرات مشتعل شده هواست و آن نور عین نور آفتاب و این سر در غروب آفتاب نتوان دانست و سرّ نیستی و هستی عاشق در عشق بدین معنی توان دید:
در سجود افتند خلق عالمی بی اختیار شعله ی شمع رخت هر جا که یابد اشتعال
«سَرابِیلُهُمْ مِنْ قَطِرانٍ» ای لباسهم من القطران الذی یطلی به الإبل و هو منتن الرّیح تسرع الیه النّار. و قیل القطران ما یتحلّب من شجر الأبهل و هو اقبل الاشیاء اشتعالا و لو اراد اللَّه جلّ و عزّ المبالغة فی احراقهم بغیر نار و بغیر قطران لقدر علی ذلک و لکنّه عذب بما یعقل العباد العذاب من جهته و حذرهم ما یعرفون حقیقته، و قرئ من قطر آن و القطر النّحاس المذاب و الآنی الذی بلغ الغایة فی الحرارة، «وَ تَغْشی‌ وُجُوهَهُمُ النَّارُ» تعلوها فتلفحها فلا یطیقون ردّها.
دیوید رونی از هالیوود ریپورتر فیلم را به عنوان «اعصاب تکان‌دهنده، شدید و انفجاری» خلاصه کرد و آن را همانند «نارنجک زنده‌ای» دانست که «در حالت اشتعال کامل شروع می‌شود و شدت خود را با تکنیک‌های حرفه‌ای افزایش می‌دهد».
این به افراد کمک می‌کند تا وسعت منطقه مورد بحث را کشف کنند. فهرستی از کلمات مرتبط با موضوع رویداد یا آموزش خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، در یک کارگاه بهداشت و ایمنی، از شرکت کنندگان بپرسید که چه کلمات یا عباراتی در رابطه با «مواد خطرناک» به ذهن می‌رسد. آنها ممکن است پیشنهاد کنند: «خطر»، «خورنده»، «اشتعال پذیر»، «هشدار» و غیره. همه پیشنهادات را روی تخته بنویسید، شاید خوشه بندی بر اساس موضوع. شما می‌توانید از این فرصت برای معرفی اصطلاحات ضروری و بحث در مورد دامنه (چه چیزی در داخل و چه چیزی خارج است) آموزش یا رویداد خود استفاده کنید.
دُهْنی: آنچه در جوهر او چربی موجود باشد و باعث سرعت اشتعال او گردد مثل مغزها و تخمها.
مرغ دل مرا پر تیر نظر بسوخت بر روی همچو آتش تو ز اشتعال حسن
کوه خارا از شرار خشمش افروزد چنانک قبضهٔ‌ گوگرد کز آتش پذیرد اشتعال
و لیس بعد اشتعال الشیب مطعمة فباد روا لحظوظ النفس اخوانی
در ساعت ۲۱ و ۵۲ دقیقهٔ نیمه‌شب سه‌شنبه مورخ ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ خورشیدی، پنج دستگاه خودرو و یک دستگاه موتور سیکلت به‌علت تخلیهٔ مواد اشتعال‌زای یک دستگاه تریلر که علت آن نامعلوم گزارش شده، در آتش سوختند؛ البته به سرنشینان وسایل نقلیهٔ مذکور آسیبی نرسید. این حادثه در محدودهٔ آزادراه شهید کسایی و با اشتعال مواد سرازیرشده به جوی‌های آب خیابان اشرفی لاله و مجتمع مسکونی شهید باکری رخ داد.
در خراسان آتش بیداد و نار فتنه گشت مشتعل مثل اشتعال النارفی جزل الغزا
۱- فشار مخزن ۲- محدودیت‌های انفجار و اشتعال پذیری ۳- دوگانه سوز کردن ایمن به صورت کارخانه‌ای یا در کارگاه‌های استاندارد
لاجرم به مذکر احتیاج دارند و به تنبیه یاد وطن به خاطر آورند و بالقاء سمع و حضور قلب استماع مقال اهل کمال نمایند و دست طلب دامن جان ایشان گیرد و آتش اشتیاق در تنور سینه ی ایشان اشتعال پذیرد.
اسید نیتریک به عنوان یک ماده اکسید کننده قوی، می‌تواند با ترکیباتی مانند سیانیدها، کاربیدها یا پودرهای فلز به‌طور انفجار و با بسیاری از ترکیب آلی، مانند سقز، به شدت و بیش از حد (مثلاً با خود اشتعال) واکنش نشان دهد. از این رو، باید دور از پایه‌ها و مواد آلی ذخیره شود.
چون آتش وجوبی تفتد بسوز امکان این پنیه زار چبود با برق اشتعالش
آتش‌سوزی در جنگل یک نوع آتش‌سوزی کنترل‌ناپذیر است که در منطقه‌ای با گیاهان اشتعال‌پذیر در نواحی روستایی یا در طبیعت وحش روی می‌دهد. آتش‌سوزی جنگل با دیگر انواع آتش‌سوزی‌ها از نظر گستردگی، سرعت گسترش از منشأ، پتانسیل تغییر جهت ناگهانی و توانایی جهیدن از میان فضاهای خالی مانند جاده‌ها، رودخانه‌ها و دیگر نقاط اشتعال‌ناپذیر تفاوت دارد. آتش‌سوزی جنگل از نظر علت آتش‌سوزی، ویژگی‌های فیزیکی آن مانند سرعت پراکندگی، وجود مواد اشتعال‌پذیر و تأثیر آب‌وهوا بر آتش توصیف می‌شوند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به عطش مبارزه: اشتعال، عطش مبارزه: زاغ مقلد - بخش ۲ اشاره کرد.
علاوه بر این مجله تایم در لیست صد اثر برتر از میان کتاب‌های داستانی سال ۲۰۰۹ اشتعال را در رتبهٔ چهارم گنجانده در حالی که مجله پیپل آن را دارای رتبه هشتم بهترین کتاب‌های سال ۲۰۰۹ دانسته. همچنین پابلیشرز ویکلی جایزهٔ بهترین کتاب سال ۲۰۰۹ خود را به آن داد.
سحاب جودش در موقع نوال سریع شرار خشمش در وقت اشتعال بطئی