آموزشکده

معنی کلمه آموزشکده در ویکی واژه

آموزش‌کده
جایی که در آن، دانش یا هنری را بصورت غیررسمی به افراد آموزش می‌دهند. آموشکده زبان، آموشکده هنر.

جملاتی از کاربرد کلمه آموزشکده

در کشاکش انتقال دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش به وزارتخانه علوم، زمزمه‌هایی مبنی بر بستن دانشگاه و انتقال دانشجویان به دانشکده فنی انقلاب اسلامی به‌وجود آمد که با اعتراض دانشجویان این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تهران و تجمعات چندین روزه مانع از انجام این کار شدند.
آن‌طور که وب‌سایت این آموزشکده ادعا می‌کند: «توانا بر آن است تا به ایرانیان فرصت دهد تا از راه مطالعه موضوع‌های ممنوعه توسط نظام حاکم، از جمله دموکراسی، حقوق زنان، جدایی دین و دولت، درمان آسیب‌ها، امنیت دیجیتالی، روزنامه‌نگاری و غیره با نبود آزادی آموزشی در ایران مقابله کنند.»
آموزشکده فنی ورزقان تنها در مقطع کاردانی مهندسی معدن و به صورت زیر ارائه می‌شود:
این خیابان پیشتر به افتخار ساموئل مارتین جردن بانی دبیرستان البرز و آموزشکده دخترانه آمریکایی تهران «جردن» نام‌گذاری شده بود. پس از انقلاب نام این خیابان به خیابان آفریقا تغییر یافت.اما همچنان بیشتر مواقع آن را جردن مینامند. در آذر ۱۳۹۳، نام این خیابان از آفریقا به نلسون ماندلا تغییر یافت.
هیئت علمی آموزشکده توانا در دوره‌های مختلف از افرادی نظیر کامیار علایی، لادن برومند، رامین جهانبگلو، مهدی عربشاهی، مهرانگیز کار، مهدی خلجی، ایوان مارویچ، مجید محمدی، ابراهیم نبوی، آرش نراقی، منصور اسانلو، سعید پیوندی، نانسی پیرسن، نیما راشدان، محسن سازگارا، کتلین شیفر و حسن شریعتمداری تشکیل شده‌است.
دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان و آموزش و بهسازی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در ایران است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در خرداد ۱۳۹۰ در طرح انتقال آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش پرورش به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس گردید.
آموزشکده فنی و مهندسی وَرْزَقان در سال ۱۳۸۲ زیر نظر دانشگاه صنعتی سهند و با حمایت معدن مس سونگون تأسیس شد و هم‌اکنون در دو رشته استخراج معدن و کانه‌آرایی اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید.
آموزشکده یک نهاد دانشگاهی است که تا مقطع کاردانی و کارشناسی است. آموزشکده در اصل برای دانشجویان فنی و حرفه‌ای هنرستان‌ها به وجود آمده‌است. برای آموزش تکنسین و افزایش مهارت دانشجویان و کار آفرینی ایجاد شده است و زیر نظر دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحت نظارت وزرات علوم و تحقیقات و فناوری اداره می‌شود. اقتصاد کشورهایی مثل ایالات متحده به شدت وابسته به نیروی کار با مهارت و حرفه‌ای می‌باشد. بسیاری از دانش‌آموختگان کاردانی آموزشکده‌های فنی در کنکور شرکت می‌کنند و در همین آموزشکده‌ها یا در دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع لیسانس ادامه تحصیل می‌دهند.
دکتر اصغر محمدی فاضلی سرپرست پیشین دانشگاه محیط زیست بوده‌است[نیازمند منبع] و در حال حاضر امید بزرگ حداد سرپرستی این دانشگاه را بر عهده دارد. جناب دکتر حداد انحلال دانشکده و تنزیل آن به آموزشکده محیط بان رو که اقدامی خلاف قوانین وزارت علوم هست را دنبال می‌کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی جهرم در سال ۱۳۶۷ و دانشگاه پیام نور جهرم نیز در سال ۱۳۶۸ تأسیس شدند. مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی اندیشه جهرم نیز در سال ۱۳۸۴ و آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما جهرم در سال ۱۳۸۶ شروع به کار کردند. برنامه‌هایی برای ایجاد دانشگاه فرهنگیان، دانشکده افسری، دانشکده علوم قرآنی و آموزشکده فنی و حرفه‌ای در جهرم وجود دارد.