آمپر
معنی کلمه آمپر در لغت نامه دهخدا

آمپر

معنی کلمه آمپر در لغت نامه دهخدا

( آمپر ) آمپر. [ پ ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) واحد شدت جریان الکتریک.

معنی کلمه آمپر در فرهنگ معین

( آمپر ) (پِ ) [ فر. ] ( اِ. ) واحدی برای اندازه - گیری شدت جریان برق . ، ~ کسی بالا رفتن کنایه از: خشمگین شدن وی .

معنی کلمه آمپر در فرهنگ عمید

( آمپر ) واحد اندازه گیری شدت جریان الکتریسیته.

معنی کلمه آمپر در فرهنگ فارسی

( آمپر ) فیزیک دان مشهور فرانسوی ( و. ۱۸۳۶ - ۱۷۷۵ م . ) موجد رشته الکترو دینامیک و مخترع الکتروامان دستگاه تلگراف الکترو مانیتیک . وی در فلسفه و ریاضی نیز تحقیقات بسیار دارد
( اسم ) واحد مقیاس جهت اندازه گرفتن شدت جریان برق و آن عبارتست از مقدار جریان الکتریسیته که در یک ثانیه بتواند ۱۱۸ را میلی گرم نقره را از یک نمک محلول نقره در کاتد رسوب دهد .
واحداندازه گیری قوه جریان برق، واحدمقیاس شدت جریان الکتریسیته

معنی کلمه آمپر در دانشنامه عمومی

آمپر. آمپر ( به انگلیسی: amps ) یه یکایی که برای اندازه گیری جریان الکتریکی میگویند. آمپر واحد SI جریان الکتریکی و یکی از هفت واحد اصلی واحدهای SI است. این واحد SI به صورت Amp نوشته میشود. آمپر از نام فیزیک دان فرانسویِ قرن ۱۸ و ۱۹ به نام آندری ماری آمپر ( ۱۷۷۵ - ۱۸۳۶ ) ، پدر الکترودینامیک، گرفته شده است. از این واحد برای کمی کردن جریان شارش یافته در هر سیستمی استفاده می شود
در سامانهٔ بین المللی یکاها اگر از دو سیم دراز و موازی که در فاصله یک متری از هم در خلأ قرار گرفته باشند و جریان مساوی در یک جهت از سیم ها بگذرد به گونه ای که بر یک متر از سیم ها نیرویی برابر 2 × 10 − 7 نیوتن وارد شود، جریانی که از هر یک از سیم ها می گذرد، یک آمپر است.
تعریف آمپر بر حسب یکای کولن: اگر یک کولن بار در ثانیه از نقطه ای بگذرد، یک آمپر جریان گذشته است.
بار الکتریکی ویژگی فیزیکی بنیادی ماده است. هنگامی که ماده ای باردار در میدان الکتریکی یا مغناطیسی قرار می گیرد، نیرویی را از طرف این میدان ها احساس خواهد کرد. بار الکتریکی مرتبط با میدان الکتریکی است. همچنین، بار الکتریکی متحرک، میدان مغناطیسی تولید می کند. به ترکیب میدان های الکتریکی و مغناطیسی، میدان الکترومغناطیسی گفته می شود. برهم کنش بارها، نیروی الکترومغناطیسی تولید خواهد کرد. این نیرو پایه و اساس فیزیک است.
کولن بار الکتریکی در سیستم SI و به طور تقریب برابر با 6. 241 × 10 18 است. یک کولن به صورت حاصل ضرب یک آمپر در ثانیه تعریف می شود.
مدت زمان عبور بار الکتریکی / بار الکتریکی = جریان الکتریکی
برای اندازه گیری جریان الکتریکی از آمپرسنج استفاده می شود.
آمپر (رود). آمپر رودی است به ایسار می ریزد. این رود از کشور آلمان می گذرد.
معنی کلمه آمپر در فرهنگ معین

معنی کلمه آمپر در دانشنامه آزاد فارسی

آمپر. آمْپِر (ampere)
واحد جریان الکتریکی در دستگاه بین المللی اس ای ۱ (SI) آن را با نماد A نشان می دهند. جریان الکتریکی۲ (شارش بار منفی۳) را، همانند جریان آب، به صورت مقدار کمیت مورد نظر در واحد زمان تعیین، و با وسیله ای با نام آمپرسنج اندازه گیری می کنند. یک آمپر نشان دهندۀ شارش یک کولن۴ بار الکتریکی (حدود ۱۰۱۸×۶.۲۸ الکترون) در هر ثانیه است. هنگامی که بار (Q) یک کولنی در مدت زمان (t) یک ثانیه از نقطه ای از ماده عبور کند، جریان (I) گذرنده از آن برابر یک آمپر است؛ این رابطه را به صورت Q = It نشان می دهند. وسیلۀ اندازه گیری عبور جریان از رسانا۵ آمپرسنج نام دارد. آمپر جریانی است که بین دو رسانای بلند، مستقیم، و موازی، که در خلأ و به فاصلۀ یک متر از یکدیگر قرار دارند، نیروی مغناطیسی۶ خاصی پدید آورد. این واحد را به افتخار آندره آمپر۷، دانشمند فرانسوی، نام گذاری کرده اند.

معنی کلمه آمپر در ویکی واژه

(فیزیک): واحد اندازه‌گیری شدت جریان برق. برگرفته از نام آندره‌ماری‌آمپر (۱۸۳۶- ۱۷۷۵) میلادی، فیزیکدان و ریاضیدان فرانسوی.
(فنی): هر یک از عقربه‌های واقع در روی داشبورد خودرو که وضعیتی را نشان می‌دهد. آمپر آب، آمپر بنزین.
آمپر کسی بالا رفتن کنایه از: خشمگین شدن وی، داغ کردن وی.

جملاتی از کاربرد کلمه آمپر

۱۷۹۹، با کاترین آنتوانت کاروان ازدواج کرده و ۱۸۰۰، پسرشان، ژان ژاک، زاده‌شد. اما پس از چندی همسرش بیمار شد و ۱۸۰۳ درگذشت. بر اثر این حوادث غم‌انگیز در جوانی، آمپر شخصیتی افسرده داشت.
مرحله سوم: ۲ یا ۳ بار آن را غوطه ور کنید تا همهٔ حباب‌های هوا خارج شوند و سپس آن را در مخزن آندشهٔ تیتانیوم قرار دهید. تصحیح را شروع کنید و اجازه دهید تا به ولتاژ یا آمپر هدف برسد. اگر منافذ و حفره‌های وجود داشته باشد که گاز در آنجا تجمع یابد و ایجاد کیسه‌های هوا بکند˓ زمان رسیدن به هدف بیشتر خواهد شد.
مقادیر نامی ماشین سنکرون عبارت‌اند از ولتاژ، بسامد، سرعت، توان ظاهری (کیلو ولت‌آمپر)، ضریب توان، جریان میدان و ضریب سرویس.
بر طبق نظر آمپر دو سطح شناخت جهان وجود دارد، نمودها که مستقیماً از راه جوابی به ما عرضه می‌شوند و بودها که علل عینی نمودها به‌شمار می‌روند. ما می‌توانیم روابط نمودها و بودها را نیز بشناسیم و این روابط درست به اندازه بودها واقعیت دارند.
۱۷۹۳، که آمپر ۱۸ ساله بود، یعنی در حکومت وحشت و هرج‌ومرج انقلاب فرانسه، پدرش ناعادلانه به اعدام با گیوتین محکوم شد. پس‌از مرگ پدرش، آن سال ناراحتی عجیبی او را فرا گرفت، طوری‌که یک سال طول کشید تا به حال عادی برگشت.
است. یک کولن به صورت حاصل‌ ضرب یک آمپر در ثانیه تعریف می‌شود.
آمپر، رسمی و آکادمیک آموزش ندید ولی پدرش او را به زیاد خواندن تشویق می‌کرد و آمپر جوان همه مقالات دائرةالمعارف مشهور ژان لورون دالامبر و دنیس را به خاطر سپرد.
شور فکری مداوم زندگی آمپر از سال ۱۸۰۱ تا زمان مرگش دستگاه فلسفی بود، اما این سال‌ها به پژوهشهای علمی فوق‌العاده مبتکرانه نیز اختصاص داشتند.
دستگاه‌های اندازه‌گیری الکتریکی مانند اهم‌سنج‌ها، ولتاژسنج‌ها، آمپرمترها و فرکانس‌سنج‌ها نیز به کالیبراسیون نیاز دارند. در اینجا نیز استفاده از نقاط مرجع یا استاندارد برای تنظیم دستگاه و اطمینان از دقت و صحت اندازه‌گیری الکتریکی بسیار مهم است.
در شرایط عادی با بدن کاملاً خشک مقاومت بین دو دست در حدود یک مگا اهم است ولی در بدن تر تا ۱۰۰۰ اهم پایین می‌آید. ولتاژ ۲۲۰ ولت جریانی در حدود ۲۲۰ میلی‌آمپر در بدن برقرار می‌کند که بسیار خطرناک و به احتمال قوی کشنده است. کمترین ولتاژی که تاکنون سبب برق گرفتگی منجر به مرگ شده‌است، ۳۸ ولت ثبت شده‌است. دلیل این امر سوختن پوست بدن در نقاط اتصال به هادی برق دار و از بین رفتن مقاومت لایه چربی و در نتیجه کم شدن مقاومت اهمی بدن می‌باشد.