اجور

اجور

معنی کلمه اجور در لغت نامه دهخدا

( آجور ) آجور. ( معرب ، اِ ) آجر. خشت پخته. معرب آگور.
اجور. [ اُ ] ( ع اِ ) ج ِ اَجر.
اجور. [ اَ وَ ] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی از جور.
- امثال :
اجور من قاضی سدوم ( سدوم مدینه ای است از مداین قوم لوط ). ( مجمع الأمثال میدانی ).
اجور. [ اُ ] ( ع مص ) به شدن استخوان شکسته بر کجی و ناراستی. || بستن استخوان شکسته بر کجی و ناراستی. پیوستن استخوان شکسته. استخوان بر کژی وادربستن. ( تاج المصادر ).

معنی کلمه اجور در فرهنگ معین

( اُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ اَجر، اجرها، اجرت ها.

معنی کلمه اجور در فرهنگ عمید

= اجر

معنی کلمه اجور در فرهنگ فارسی

( آجور ) آجر خشت
اجرت ها، جمع اجر
( اسم ) جمع : اجر اجرها اجرتها : اجور گذشته .
به شدن استخوان شکسته بر کجی و ناراستی

معنی کلمه اجور در دانشنامه عمومی

اجور ( به انگلیسی: Ajur ) یک منطقهٔ مسکونی در هند است که در کارناتاکا واقع شده است.

معنی کلمه اجور در ویکی واژه

جِ اَجر؛ اجرها، اجرت‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه اجور

تاجوران حلقه به گوش درش یافته فر از رخ فرخ فرش
عماری بیاورد داننده مرد کشید اندر او دیبه لاجورد
در مقابل بسیاری از یاران و همکاران لاجوردی این گزارش را تکذیب کردند و گفتند به استناد خاطرات هاشمی رفسنجانی، خمینی از عزل لاجوردی بی‌اطلاع بوده و همچنین عزل او را به علت فشارهای قائم مقام حسینعلی منتظری و سید مهدی هاشمی دانستند.
کاشیکاری: قسمت بالای ورودی بقعه در ایوان غربی کاشیکاری شده و در وسط و کنار کاشیکاری معرق این ایوان که از آثار نفیس کاشیکاری در قرن نهم هجری قمری است، نام استاد کاشیکار آن بخط نستعلیق سفید معرق بر زمینه لاجوردی آمده‌است.
حامل یک ماهه نه بل یکشبه تاجوری زاد در آن کوکبه
آدیولا یک منطقهٔ مسکونی در جیبوتی است که در منطقه تاجوره واقع شده‌است. آدیولا ۹۶۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
بدو گفت برزوی کای نامور نباید به غم خود دل تاجور
خاکبوسان سر کوی تواند روشنان کارگاه لاجورد
بقعهٔ امامزاده جعفر در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی ساخته شد و محراب داخلی حرم در قسمت جنوب بنای بقعه قرار دارد؛ ازارهٔ داخلی مقبره تا ارتفاع ۱٫۵ متری با کاشی‌های معرق فیروزه‌ای، مشکی، زرد و سفید بر زمینهٔ لاجوردی با نقوش تزیینی اسلامی تزئین شده و در اواخر دوران پهلوی، بالای ازارهٔ داخل حرم و گنبد نیز کاملاً آینه‌کاری شده‌است.
آبی فرانسوی رنگی است که به طور سنتی برای نشان دادن فرانسه استفاده می‌شود. رنگ آبی حداقل از قرن دوازدهم در نشان‌شناسی سلطنت فرانسه مورد استفاده قرار گرفته است، با نماد گل زنبق طلایی رنگ پادشاهان همیشه روی پس‌زمینه آبی (هرالدیک " لاجوردی"). یک نسخه روشن‌تر، بر اساس رنگ آبی پرچم فرانسه، در دوران مدرن، به‌ویژه در زمینۀ ورزشی استفاده می‌شود. تیم‌های ملی فرانسه در تمام رشته‌های ورزشی معمولا از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی خود استفاده می‌کنند.
برگستوان خویش‌کند چرخ لاجورد پروین‌ کند پشیزهٔ برگستوان خویش
مدت‌ها پیش، قبیله ای که به ببر احترام می‌گذاشت و آتش را کنترل می‌کرد به نام هو جوک (قبیله ببر)، بر جهان حکومت می‌کرد. آنها همه اقوام را حذف و جذب کردند به جز قبیله ای که به خرس احترام می‌گذاشتند که اونگ جوک (قبیله خرس) نام داشت. قبیله ببر و قبیله خرس با هم جنگیدند و هوان وونگ طاقت دیدن کشته شدن این همه مردم را نداشت. او سه خدای طبیعت را آورد؛ پونگ بک (백호، ببر سفید)، وون‌سا (청룡، اژدهای لاجوردی) و ووسا (현무، مار لاک پشت).
برخی از رنگ‌های آبی نیروی هوایی، به ویژه رنگ آبی نیروی هوایی که توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شود و رنگی که توسط آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شود، ممکن است شبیه به رنگ آبی جایگزین لاجوردی باشد. با این حال، آنها در واقع رنگ‌های تیره لاجوردی هستند، نه آبی.
از چهره‌های مؤثر و مشهور حزب مؤتلفه اسلامی در گذشته، می‌توان از مهدی عراقی، مهدی بهادران، اسدالله لاجوردی، سید علی اندرزگو، محمد بخارایی، محمدصادق امانی، رضا صفار هرندی، مرتضی نیک‌نژاد، محمدصادق اسلامی، احمد شهاب، علی درخشان، حبیب‌الله عسگراولادی و سید علی‌اکبر پرورش نام برد. از میان چهره‌های سیاسی موجود نیز، می‌توان از اسدالله بادامچیان، محمدنبی حبیبی، حمیدرضا ترقی، توکلی بینا، کاظم انبارلویی، حسین انواری، فاطمه رهبر و حسن صبوری نام برد. ارگان رسمی این حزب هفته نامه شما است.
دیواره‌های درونی و بیرونی بقعه، با قطعات کوچک کاشی به رنگ‌های فیروزه‌ای و لاجوردی با اشکال هندسی تزیین شده و فاصله بین کتیبه و ازاره و کتیبه و گنبد با گچ‌بری پوشانده شده‌است. مزار هم کتیبه‌ای گچ‌بری‌شده با تاریخ ۱۱۱۵ق دارد.
مظفر بقایی کرمانی در خاطرات خود دربارهٔ مرگ وی در پاسخ به حبیب لاجوردی اینچنین می‌نویسد:
ای جوادی که خاک پایت را بوسه ده گشته هرکه تاجورست
لا والله اگر من این کنم هرگز بیزارم از جزای ماجوران
از دولت سر عشق بی هیچ گنج و لشکر در ملک غم گدایت سلطان تاجور شد
همقدم تاجوران زمین همنفس حضرت روح‌الامین