آید
معنی کلمه آید در لغت نامه دهخدا

آید

معنی کلمه آید در لغت نامه دهخدا

اید. [ اَ ] ( ع اِمص ) قوت و نیرو. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). نیرو. ( دهار ).
اید. [ اَی ْ ی ِ] ( ع ص ) قوی و توانا. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). مرد سخت قوت. ( مهذب الاسماء ). || ( ع مص ) توانا و قوی گردیدن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). قوی شدن. ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ).
اید. [ اَ ] ( ع اِ ) غول. ( دزی ج 1 ص 46 ).

معنی کلمه آید در فرهنگ فارسی

ضمیر شخصی متصل سوم شخص جمع : رفته اید گفتید خورید .
غول

معنی کلمه آید در دانشنامه عمومی

اید ( به لاتین: Eide ) یک شهرستان نروژ در نروژ است که در مور او رومسدال واقع شده است.
اید ۱۵۲٫۱۶ کیلومترمربع مساحت و ۳٬۴۷۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه آید در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَیْدٍ: دستها- قدرت
معنی أَثَاماً: سزا-مجازات - کیفر سخت
معنی أَثْخَنتُمُوهُمْ: بسیار آنها را کشتید- برآنها غلبه کردید - آنان را از قدرت و توان انداختید (کلمه اثخان به معنای بسیار کشتن ، و غلبه و قهر بر دشمن است . کلمه ثِخَن به معنی غلظت و بی رحمی است و اثخان کسی به معنی بازداشتن و مانع حرکت وجنبش او شدن است مثلاً با کشتن او . د...
معنی أَثَرِ: اثر-جای پا
معنی أَثَرْنَ: زیر ورو کردند-برپا نمودند
معنی أَثَرِی: در پی من
معنی أَثْقَالاًَ: بارهای سنگین
معنی أَثْقَالَکُمْ: بارهای سنگینتان
معنی أَثْقَالَهَا: بارهای سنگینش
معنی أَثْقَالَهُمْ: بارهای سنگینشان
معنی أَثْقَلَت: آن زن سنگین شد
معنی أَثْلٍ: نام گیاهی بی میوه(طرفاء)
معنی أَثُمَّ: آیا بعد از
معنی أَثْمَرَ: میوه داد
تکرار در قرآن: ۱۱(بار)
نیرو. قوّه. یاد کن بنده ما داود را که نیرومند بود، در المیزان فرموده: نیرومند بود در تسبیح خدا و در حکومت و در علم جنگ که جالوت را کشت چنانکه در سوره بقره است. آسمان را از نیرو ساختیم. ناگفته نماند: کلمه‏ای که بعد از فعل «بنی» با باء همراه باشد مراد از آن مصالح ساختمانی است نظیر این حدیث «تَلْک غُرَفٌ بَناها اللّه بِالدُّرَّ وَالْیاقوت»(تفسیر برهان ذیل آیه 30 از سوره زمر) و نظیر این جمله که یکی از خلفا در حین ورود به شام و دیدن کاخ معاویه گفت: «ما عَلِمَتُ‏ اَنَّ اَحَداً بَنی بِالآجرالا فرعون» کشّاف ج 2 ص 477. در این دو جمله ملاحظه می‏شود که «بالدّر- بالآجر»بعد از فعل «بَنی» آمده و با باءِاند و مراد از آنها مصالح ساختمانی است یعنی آن بنا با دُّر و آجر ساخته شده است، در آیه فوق نیز چون (باید) بعد از فعل (بنی) آمده و باءِ است می‏توان گفت که: خدا آسمان را از نیرو ساخته است و مصالح و مادّه اوّلیّه‏ی آن نیرو است، نیرو پس از تکاثف به صورت مادّه در می‏آید، دانشمندان ثابت کرده‏اند که: مادّه جز نیروی منبسط نیست و هر دو با هم خویشاوند هستند. و این از حقائق قرآن مجید است. او را به لشگریانی که ندیدید نیرومند کرد. در قاموس آمده «آدَ یزئِیدُ ایداً : اِشّتزدَو قوی».

جملاتی از کاربرد کلمه آید

داروین در این کتاب مطرح می‌کند که بررسی انتخاب مصنوعی بهترین موید اصل موضوع انتخاب طبیعی است. به صورتی که پرورش‌دهندگان گیاهان و جانوران، گونه‌ای را که دارای صفتی مورد نظر است را از بین دیگر گونه‌ها انتخاب می‌کنند و آن‌ها را جداگانه و نسل به نسل وادار به جفت‌گیری می‌کنند و سرانجام نوع متفاوتی از نوع قبلی را به وجود می‌آید. به عنوان مثال انواع سگ (خانگی، شکاری، گله و…) که این همه از هم متفاوت هستند، همگی از گرگ نتیجه شده‌اند. داروین این‌گونه استدلال می‌کند که در طبیعت جای "پرورش‌دهنده" به "تنازع بقا" داده شده است. از میان همه انواع موجودات زنده، عده بسیاری محکوم به نابودی هستند و تنها بخشی از آن‌ها که برای بقا سزاوارترند باقی می‌مانند.
مرغ کی ماند به بیضه‌ ای عنید گرچه از بیضه همی آید پدید
سیما مبارک‌شاهی، صفر سمندر، شایسته ایرانی، محسن تنابنده، محمد خیرآبادی، آیدا صادقی، مسعود خیمه‌کبود، گلناز فرمانی، محمدرضا قره‌باغی، مهناز ذبیحی، هادی سعیدی، نازنین صدیق‌زاده، مسعود غیاث‌وند، ملیکا شفاهی، علی برادری، علی روشن، رضا خیری، کریم خدابنده‌لو.
به حکم آنک بد و نیک هر چ پیش آید مقدّرست به هر حال اگر چ ظاهر نیست
این خزنده اغلب در گرمای روز دیده می‌شود.در فصل تولیدمثل نرها علائم چشمگیر خود را توسعه می‌دهند و سر، گردن و حتی دم به رنگ نارنجی روشن و بدن به رنگ آبی تیره درمی‌آید.نرها در فصل‌های دیگر به رنگ قهوه‌ای ساده هستند. ماده‌ها و کم‌سن‌ها اغلب به صورت مرموز و پنهان هستند.این خزنده می‌تواند از صخره‌ها و دیوارها بالا رود و تغذیه آن حشرات است.
وفا بالعهد آن باشد که عاشق برون آید ز عهده عهد سابق
هرکجا خطّ تو عرض نافهٔ چینی کند مشگ از چین آید و پیش تو مسکینی کند
چون به روز هجرانم، رخ ز من نپیچانی چون شب گریز آید، یار غار ما باشی
اِستِقلال به شرایطی می‌گویند که یک ملت، کشور یا دولت توانایی خود گردانی و حاکمیت نسبی یا تام بر سرزمین، مردمان یا امور خود را داشته باشد. این امر می‌تواند به صورت دموکراتیک مانند استقلال هند از بریتانیا که محقق شد و استقلال اسکاتلند از بریتانیا که فعلاً محقق نشده‌است یا با مبارزه مسلحانه مانند استقلال اریتره از اتیوپی که محقق شد و استقلال صحرای غربی از مراکش که فعلاً محقق نشده‌است، به دست آید. این موضوع خود می‌تواند تا سال‌ها به طول بینجامد.
ماند عطار کنون چشم به ره گوش به در تا ز نزدیک تو ای ماه چه فرمان آید
چنان‌که از اشعار دیوان این شاعر برمی‌آید، اثیرالدین از علوم متداول عصر خود مانند نجوم، حکمت، تصوف، ریاضی و ادب عرب بهره داشته‌است و شاید علت اینکه تذکره‌نویسان وی را شاگرد خواجه نصیرالدین طوسی پنداشته‌اند، به خاطر تبحر وی در علوم مختلف است. فروزانفر می‌نویسد: «تحصیلات اثیرالدین به احتمال قوی در حد کامل‌ترین معلومات آن روز بود و نه تنها در ادب و شعر بلکه در عوم دینی و فلسفه یونان و ریاضیات هم، کمتر کسی به پایه او رسیده‌است». (فروزانفر، ۱۳۸۳: ۴۰۴۰) تعبیرات و اصطلاحات فلسفی، کلامی و منطقی نیز در قصاید و قطعات اثیر به کار رفته‌است و چنین می‌نماید که از علوم عقلی زمان خویش بهره‌مند و به نحوه کاربرد این اصطلاحات واقف بوده‌است.
افتادگی راست‌روده علت صد در صد مشخصی ندارد ولی یبوست طولانی مدت، ضعف عضلات کف لگن، زایمانهای مکرر، زور زدن طولانی در هنگام اجابت مزاج و ضعف‌های ژنتیکی که باعث شلی احشاء لگنی می‌شود از علل آن به شمار می‌آید.
استاد امام گوید قُدِّسَ روحُهُ مرید شب و روز نیاساید بظاهر اندر صفت مجاهده بود و بباطن بصفت مکابدات، از بستر و بالین دور بود سر در میان ببسته و رنجها بر خویشتن نهاده و خویشتن اندر بلاها و تعبها نهاده و هرچه ویرا پیش او آید، از بلا و رنج از هیچ روی نگرداند و زن و فرزند و دوستان و خویشان و خان و مان فروگذاشته چنانکه گویند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده: زن میانسال متمولی (بروفه) که صاحب یک رستوران است با شخصی (خیرابی) ازدواج کرده که ۱۰ سال از خودش کوچکتر است. حالا از طرفی خواهرزاده این زن بعد از ۱۳ سال به ایران می آید که ورود او، اختلافاتی بین آنها به وجود می آورد… .
وقتی جفت‌های ذرات مجازی (مثلاً الکترون و پروتون) در درون افق رویداد به‌وجود می‌آیند، توزیع فضایی تصادفی این ذرات ممکن است سبب شود که یکی از آن‌ها در خارج از افق رویداد به‌وجود آید. این فرایند را تونل‌زنی کوانتومی می‌گویند، سپس پتانسیل گرانشی این سیاه‌چاله ممکن است انرژی لازم برای تبدیل این ذره مجازی به ذره حقیقی را فراهم کند و باعث تابش آن در فضا شود.
ابراهیم جزء معدود یارانِ ایرانی و غیر عربِ امام حسن عسکری به شمار می‌آید.
از روی این داستان فیلمی سینمایی با کارگردانی «پیتر هایمز» ساخته شد که فیلم‌نامه‌اش را توماس دین دانلی نوشته بود. فیلم قرار بود در سال ۲۰۰۳ به نمایش درآید، اما بی‌پولی تهیه‌کنندگان در مراحل پس از فیلمبرداری، هم‌چنین جاری شدن سیل در جمهوری چک در سال ۲۰۰۲ که باعث از بین رفتن بسیاری از دکورهای فیلم شد، سبب شد تا با وقفه‌ای طولانی در سال ۲۰۰۵ به نمایش در آید.
«یَوْمَ تَأْتِی کُلُّ نَفْسٍ» فردا که آید هر کسی، «تُجادِلُ عَنْ نَفْسِها» داوری میدارد خود را «وَ تُوَفَّی کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ» و بسپارند بهر کس پاداش کرد او، «وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ (۱۱۱)» و از هیچکس از سزای او چیزی نکاهند.
زهمراهان به ناسازی بریدن نیست کار من که می سوزم اگر خاری زپای دل برون آید
سرها بسان ژاله فرو ریزد از هوا خونها بسان سیل درآید ز کوهسار