آبنبات

معنی کلمه آبنبات در لغت نامه دهخدا

( آب نبات ) آب نبات. [ ب ِ ن َ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) قسمی حلوا و شیرینی :
چه شیوه میکندآب نبات با دل ما
که بر طبقچه شمشاد و کاسه حلبی است.بسحاق اطعمه.

معنی کلمه آبنبات در فرهنگ معین

( آب نبات ) (نَ ) (اِمر. ) نوعی شیرینی که با شیرة شکر سازند. ، ~ چوبی آب نبات مخصوص کودکان که معمولاً دستة چوبی یا پلاستیکی دارد. ، ~ قیچی آب نباتی که پیش از سرد شدن آن را به صورت مفتول باریکی درمی آورند و با قیچی به قطعات کوچک تقسیم می کنند. ، ~ کشی آب نباتی که

معنی کلمه آبنبات در فرهنگ عمید

( آب نبات ) نوعی از شیرینی که با شیرۀ شکر درست می کنند.

معنی کلمه آبنبات در فرهنگ فارسی

( آب نبات ) ( اسم ) قسمی شیرینی که با شیر. شکر سازند.
قسمی حلوا و شیرینی

معنی کلمه آبنبات در فرهنگستان زبان و ادب

آب نبات
{butterscotch} [علوم و فنّاوری غذا] فراوردۀ قنادی سختی که با جوشاندن شکر قهوه ای و کره یا شربت ذرت در آب تولید می شود

معنی کلمه آبنبات در دانشنامه آزاد فارسی

آب نبات. آب نَبات (sweets)
نوعی شیرینی که مادۀ اصلی آن ساکاروز است. سایر مواد تشکیل دهندۀ آن عبارت اند از گلوکز، شیر، روغن حیوانی و گیاهی، مغز بادام و گردو و ...، و میوه. آب نبات شیرین از شکر، گلوکز، رنگ، و طعم دهنده تشکیل می شود. این مواد را پس از جوشاندن سرد می کنند و شکل می دهند. سقز (آدامس) از صمغ گیاهی یا مصنوعی با رنگ، طعم دهنده، و گاهی شیرین کننده تشکیل می شود. تافی و کارامل از شکر، گلوکز، روغن حیوانی، شیر و خامه یا روغن گیاهی به دست می آید که پس از گرم کردن مواد، به آن ها شکل می دهند. امریکا بزرگ ترین تولیدکننده، و انگلستان بزرگ ترین مصرف کنندۀ آب نبات اند.

معنی کلمه آبنبات در ویکی واژه

آب‌نبات
نوعی شیرینی که با شیره شکر سازند، نبات.
حوزه: [علوم و فنّاوری غذا]: فراورده قنادی سختی که با جوشاندن شکر قهوه‌ای و کره یا شربت ذرت در آب تولید می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه آبنبات

آب‌نبات قیچی یکی از سوغات‌های شهر همدان و نیز شهر بجنورد در استان خراسان شمالی است. در تهیه این آبنبات از شکر، زعفران، روغن و آب استفاده می‌شود.
آبنبات به دست آوردن در مقابل درّ، کنایه از نتایجی در مذاکرات سیاسی است که دستاوردهای کوچک با شیرینی مقطعی در مقابل واگذار کردن امتیازات فراوان کسب شود.
از بعضی آبنبات‌ها بیشتر به عنوان خوشبوکننده دهان استفاده می‌شود؛ مانند آب نبات‌های تیک تک.
آبنبات، به‌خصوص آب نبات شیرین، از مخلوط غلیظ شکر با آب به‌همراه افزودنی‌هایی خوش‌طعم‌کننده و رنگدهنده ساخته شده و بعضی مواقع منجمد می‌شود.
آبنبات‌ها نوعی قرص شیرین طعم دار هستند که از طعم دهنده‌های طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند که علاوه بر شیرین کردن دهان نوعی تنقلات محسوب می‌شود که می‌توان در مهمانی‌ها ان را سرو کرد.
زمان نگهداری از آبنبات از دو هفته تا یک سال است و اگر در جای خنک و خشک نگهداری نشود زودتر فاسد خواهد شد.
از سوغات ارسنجان می‌توان اقلامی چون رب انار، حلوای سین، آبنبات ارسنجان، زرد انار، سفیداب، بنه، اناردانه و تک را یاد کرد.
عسل خالص سبلان (اردبیل پایتخت عسل ایران)، قالی، مسند، سرشیر، کره، حلوای سیاه، آبنبات، شیرینیهای محلی، فتیر و تخمه آفتابگردان، عسل، عصاره شهدآمیز گل‌های رنگارنگ و عطرآگین طبیعت سرسبز خلخال مشهورترین سوغات منطقه می‌باشد. حلوای سیاه استان به صورت معجونی از جوانه گندم و کره طبیعی نشاط بخش و مقوی است.
آبنبات چوبی نوعی فراورده قندی است که با مخلوط شدن شکر و آب و جوشیدن آن با حرارت قوام می آید و با افزودنی های مجاز خوراکی و رنگ و اسانس های مجاز خوراکی تولید شده و بر روی چوبی کوچک یا امثال آن نصب گردید و برای مکیدن یا لیسیدن آماده میشود آبنبات چوبی بیش از ۶۰۰ طرح و شکل مختلف دارد. آبنبات‌های چوبی در بسیاری از طعم‌ها و مزه ها در دسترس هستند.
جیلی بیلی یا همان آبنبات رنگی از خوشمزه‌ترین آبنبات‌ها و شکلات‌های ایران هستند که همانند پاستیل می‌مانند. این شکلات‌های رنگی عموماً در میان کودکان بسیار پر طرفدار هستند.