باوجود

معنی کلمه باوجود در لغت نامه دهخدا

باوجود. [ وُ ] ( ص مرکب ) باکفایت. باعرضه. باشخصیت. کس. صاحب وجود. || ( بکسرِحرف آخر یعنی «دال »، حرف اضافه مرکب و گاه حرف ربطمرکب ) اگرچه. با وصف ِ. ( آنندراج ). با وجود اینها. با همه اینها. با این وجودها. و رجوع به وجود شود.

معنی کلمه باوجود در فرهنگ فارسی

با کفایت با عرضه

معنی کلمه باوجود در ویکی واژه

malgrado

جملاتی از کاربرد کلمه باوجود

باوجود تو دگر هیچ نباید ما را که هم آسایش رنجوری و هم مرهم ریش
نمونه‌هایی در سراسر جهان از اقتصاد دانش‌بنیان در میان بسیاری از کشورها اتفاق می‌افتد: مهندسی هوافضا و خودرو در مونیخ، آلمان؛ زیست‌فناوری در حیدرآباد، هند؛ الکترونیک و رسانه‌های دیجیتال در سئول، کره جنوبی؛ صنعت پتروشیمی و انرژی در برزیل. بسیاری از شهرها و مناطق دیگر سعی می‌کنند از یک الگوی توسعه دانش محور پیروی کنند و پایه و اساس دانش خود را با سرمایه‌گذاری در موسسات آموزش عالی و پژوهشی افزایش دهند تا بتوانند نیروی کار ماهر و بالاتری را جذب کنند و خود را در رقابت جهانی جای دهند. با وجود این، باوجود ابزارهای دیجیتالی که دسترسی به دانش را دموکراتیک می‌کنند، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان هر روز در هسته‌های اقتصادی سنتی متمرکز هستند.
باوجود تظاهرات حامیان حکومت، در هشتمین روز تظاهرات سراسری مردم ایران ویدئوهای ارسالی به بخش شهروند خبرنگاران رسانه‌ای همچون صدای آمریکا حاکی از ادامه تظاهرات و اعتراضات در شامگاه ۱۴ دی‌ماه در اقصی نقاط ایران بوده است.
تا توان از صورت انجام خود واقف شدن باوجود نقش پا آیینه‌ای درکار نیست
از مرگ شاپور دوم تا نخستین تاجگذاری قباد اول، یک دوره عمدتاً همراه با صلح و آرامش بین ایران و روم برقرار بود (که در این هنگام به نام روم شرقی یا امپراتوری بیزانس شناخته می‌شد). تنها دو جنگ کوچک بین آن‌ها درگرفت که اولی طی سال‌های ۴۲۱ تا ۴۲۲ و دومی هم در سال ۴۴۰ بود. در تمام این دوره، سیاست دینی ساسانیان از یک پادشاه به پادشاه دیگر به‌طور قابل توجهی تغییر می‌کرد. باوجود یک سری حاکمان ضعیف، سیستم اداری که در دوران شاپور دوم مقرر شده بود، پابرجا باقی ماند و امپراتوری به شکل رضایت‌بخشی عمل می‌کرد.
مدیرعامل شرکت آب دماوند، دربارهٔ اینکه چرا باوجود اخطار سازمان غذا و دارو، پس از آن از توزیع محصولات آب دماوند جلوگیری نشد، اذعان داشت، تمام محصولاتی که از سلامت آن‌ها اطمینان کامل داشتیم را در بازار توزیع کردیم. مشاور رسانه‌ای شرکت دماوند نیز یادآور شد، این شرکت به سؤالاتی که مربوط به آلوده بودن یا نبودن آب آشامیدنی دماوند است پاسخ می‌دهد. مدیرعامل شرکت آب دماوند با اشاره به اینکه آزمایش‌های آب آشامیدنی شرکت دماوند در آزمایشگاه‌های مستقل و مورد تأیید سازمان غذا و دارو و همچنین در آزمایشگاه‌های اروپایی انجام‌شده‌است، اظهار داشت، نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد آب آشامیدنی دماوند عاری از آلودگی میکروبی است.
توئی منصور امّا کی نماید نمودت باوجودت درگشاید
معنی اقبال و ادبار جهان فهمیدنی‌ست باوجودگنج در دست است عریان پشت دست
چه، باوجود رفتار سخت‌گیرانه و بی‌رحمانه، به‌عنوان فرمانده، خود را معلم زیر دستانش می‌دانست و در اوقات فراغت، با خواندن آثار افرادی چون رابرت لویی استیونسن و میگل د سروانتس و نیز شعر غنایی اسپانیایی آنان را سرگرم می‌کرد. گوارا تحت تأثیر اصل «سواد بدون مرز» از خوزه مارتی، به چریک‌ها دستور داده بود به کشاورزان بی‌سواد که کنار آن‌ها زندگی می‌کردند و می‌جنگیدند خواندن و نوشتن آموزش دهند و این برنامه را «نبرد با جهل» لقب داده بود. توماس آلبا یکی از زیر دستان گوارا، سپس گفت «باوجود سخت‌گیر و عبوس‌بودن چه، عاشق او بودیم و حاضر بودیم زندگی خود را برای او بدهیم.»
های‌های گریه‌ام را خنده پندارند خلق باوجود آن کز اشکم دامن دوران پرست
در سال ۳۱ ه‍.ق (حدود ۶۵۰ م) یا کمی پس از آن باوجود مقاومت سرسختانهٔ هروی‌ها، شهر به دست اعراب خزاعی مسلمان فتح شد.
باوجود خم ز ساغر داشتن چشم شراب باوجود بحر روی خود بفرغر داشتن
باوجود هشدارهای مادرش در مورد در معرض خطر قرار دادن حرفه سیاسیش، باتلر هرگز رأیش را توجیه نکرد، گرچه که ممکن است همکاران جمهوری‌خواهش با گمارش مأموریت‌های نچندان دلچسب کمیته به او، به نوعی او را تنبیه کردند. آنهایی که باتلر را می‌شناختند گفتند که او «رها از سیاست بود» و بیشتر شبیه یک قاضی عمل می‌نمود.
آن ندیده‬ای که بلبل، عاشق گلست؛ چون نزد گل رسد، طاقت ندارد خود را بر گل زند. خار را در زیر گل، مقام دارد، بلبل را کشتۀ گل کند. دریغا صد هزار رهرو در این مقام بی جان شوند که هرگز در دو جهان هیچ اثری نباشد ایشان را و ایشان را از خود خاری نباشد.اگر گل بی زحمت خار بودی، همه بلبلان دعوی عاشقی کردندی؛ اما باوجود خار از صد هزار بلبل یکی دعوی عشق گل نکند. دریغا ترسایی بایستی تا این بیتها بگفتمی:
زبان آمادهٔ عرض ثنا و مدح خوانیها ولی از کار رفته باوجود آن خوش الحانی
خاک خون خورده شهید ترا داد جان باوجود بی‌جانی
میانه تن و جان باوجود مهر ازل کجاست آنچه میان من و میانه تست