ارسال. [ اِ ] ( ع مص ) فرستادن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( مؤید الفضلاء ) ( غیاث ). گسیل کردن. گسی کردن. ایفاد. فارسیان ، ارسال را بر تحفه و سوغات استعمال کنند. ( غیاث از مصطلحات ) : شتاب کن در ارسال جواب این نبشته بسوی امیرالمؤمنین. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 314 ). ارسال نیازم همگی ناز تو رد کرد من خوب فرستادم و او خوب فرستاد.سالک یزدی. || فرستادن به پیغام : ارسال رُسل. ( منتهی الأرب ) نهفته بوسه به پیغام می کند ارسال نگینش را حجرالاسود از ره تعظیم.سنجر کاشی. || فروهشتن. فروگذاشتن بخود. ( منتهی الأرب ). || رها کردن. ( منتهی الأرب ). || برگماشتن. || بسیارآب کردن شیر. تسمیر. ( تاج المصادربیهقی ). || بسیارشیر گردیدن. ( منتهی الأرب ). صاحب شیر شدن از مواشی خود. || صاحب گله ها شدن. ( منتهی الأرب ). || زدن ، چنانکه داستان را: ارسال مثل ؛ داستان زدن. مثل زدن. مثل آوردن. تمثل جستن. ضرب المثل. || ارسال علق ؛ زالو انداختن. || ارسال در حدیث ؛ آنست که اسناد نباشد، مثلاً راوی گوید: قال رسول اﷲ ( ص ) و نگوید حدثنا فلان عن رسول اﷲ ( ص ). ( تعریفات جرجانی ). - ارسال داشتن و ارسال کردن ؛ فرستادن. ارسال. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ رَسَل. پاره های چیزی : جائت الخیل ارسالاً؛ ای قطیعاً قطیعاً. || بندهای نی : زبُسّد بزرینه نی دردمید به ارسال نی داد دم را گذر.لوکری.
فرستادن، گسیل کردن ، رهاکردن، فروهشتن، برگماشتن، فروگذاشتن بخود ( مصدر ) ۱ - فرستادن گسیل کردن گسی کردن . روانه کردن . ۲ - فرستادن به پیغام پیک فرستادن پیغامبر گردانیدن کسی را رسول گردانیدن کسی را. ۳ - فروهشتن فرو گذاشتن بخود رها کردن . ۴ - زدن چنانکه داستان زدن مثل زدن . ۵ - آنست که اسناد نباشد مث راوی میگوید : ( پیامبر چنین گفت ... ) و نمیگوید : ( فن روایت کرد از پیامبر که ... ) و چنین حدیثی را مرسل گویند. یا ارسال مثل . ۱ - مثل زدن مثل آوردن در سخن مثل بکار بردن تمثل جستن . ۲ - ( ارسال المثل ) پاره های چیزی
معنی کلمه ارسال در فرهنگستان زبان و ادب
{consignment} [حمل ونقل دریایی] عمل فرستادن کالا به گیرنده {send} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] فرمانی برای فرستادن پیام نگار تازه
معنی کلمه ارسال در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] یکی از معانی ارسال، فرستادن است و در باب های صلات، حج و ... به کار رفته است. ارسال به چند معنا می آید: ۱- رها ساختن یا گسیل کردن ۲- فرستادن ۳- سه طلاق دادن زن در یک مجلس با یک لفظ ۴- حذف همه یا برخی از راویان سند حدیث. ارسال به معنای رها ساختن مفهوم اول در باب های صلات، حج و صید و ذباحه به مناسبت آمده است. ارسال دست ها به هنگام قیام در نماز و نیز ارسال یک طرف عمامه بر روی سینه، و رها کردن پرنده پس از ذبح آن مستحب است. کسی که صیدی را بگیرد و وارد حرم کند، رها ساختن آن واجب است. ارسال به معنای گسیل کردن مفهوم دوم در باب های طهارت، جهاد، هبه، غصب و صید و ذباحه آمده است. گسیل کردن آب غسل میّت به چاه مستراح و نیز انداختن آب به قلمرو دشمن به هنگام جنگ بدون ضرورت، مکروه است. فرستادن هدیه برای خویشاوندان مستحب است. اگر کسی در ملک خود آبی روانه کند و موجب زیان به دیگری شود، چنانچه در حدّ نیاز وی بوده و گمان به تعدی به ملک دیگری نداشته باشد، ضامن نیست. از شرایط حلیّت صید سگ شکاری این است که با فرستادن صاحبش، در پی صید رود و با بازداشتن وی، بازبایستد و به هنگام ارسال نام خدا برده شود. ارسال به معنای سه طلاق دادن ...
چو هم دیار منی حال من تو می دانی نیازمندی خود با تو می کنم ارسال
هزارساله عبادت بدین قدر نرسد که دلشکستهای از خویشتن کنی مسرور
- امکان ارسال خبرنامه به صورت پیغام خصوصی برای عدهای از کاربران
رحمت سابق چه باشد زان درود بر عدم همواره ارسال وجود
به نام عمر تو دولت هزار نامه نوشت همیکند به تو هر سال از آن یکی ارسال
درخواست بیعت از حسین بن علی برای خلافت یزید دعوت کوفیان از حسین بن علی ارسال فرستادگان به کوفه از سوی حسین بن علی خروج از مدینه به سمت مکه و سپس عراق (نیمه دوم ماه رجب ۶۰ ه.ق)
است. این الگوریتم از الگوریتم ارسال-برچسب که در زمان
فردای آن روز (پس از آنکه خمینی را قانع کردند که نامه عزل را ارسال ننماید) در ۷ فروردین ۱۳۶۸ منتظری در نامهای به خمینی از قائممقامی رهبری استعفا کرد. منتظری خواسته بود که برای تدریس به حوزه علمیه برگردد و آرزو کرده بود در اداره امور کشور اگر «اشتباهات و ضعفهایی که لازمهٔ طبیعت انسان است» وجود داشته، با رهبری خمینی برطرف شود.
محمد ابن زکریای رازی، اولین کسی بود که روش تحصیل گلسیرین از روغن زیتون و تهیه صابون از آنرا ارائه داد. از قرن نهم میلادی در سوریه صابون را با استفاده از روغن زیتون و سود تهیه کرده و به اقصی نقاط دنیا ارسال میکردند.
معاشران چو می لعل در پیاله کنند ز جم حکایت حال هزارساله کنند
پس گفت: بعد از آن خطاب آمد که: جواب شنو! روز شمار، هفت اندامت ذره ذره گردانیم و به هر ذره دیداری دهیم. گوییم اینک حساب هفتاد هزارساله و حاصل و باقی در کنارت نهادیم.
ما همه منتظرانیم که شاید سوی ما نایبی از قِبَل خویشتن ارسال کنی
آنها تنها با ارسال یک تیم متشکل از ۱۲ ورزشکار در رشته هاکی که شش تن از آنان سابقه حضور در مسابقات المپیک سال ۱۹۴۸ بازیهای المپیک تابستانی داشتند، حضور پیدا کرد.
ز کان طبع پولادی برون آورد خاقانی سوی دریای هند ارسال کرد از سوی شروانش
«وَ قالَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْءٍ» یعنی لو لم یرص لحال بیننا و بین ذلک او منعنا بارسال الملائکة بالنّهی الینا، مشرکان گفتند ما عبادت این بتان که میکنیم بآن میکنیم که اللَّه تعالی از ما میپسندد و بآن راضیست که اگر راضی نبودی ما را فرا آن نگذاشتی و نه پدران ما را و از آن بگردانیدی و بآنچ پسندیده اوست هدایت دادی، چون نکرد از آنست که از ما این خواست و باین رضا داد و همچنین بحیره و سائبه و وصیله و حامی که محرّم کردیم از آن کردیم که از ما تحریم خواست و بمشیّت اوست و بآن راضی. و قیل انّما قالوا ذلک استهزاء و تکذیبا کما قالوا: «أَ نُطْعِمُ مَنْ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ» و لا خلاف انّ اللَّه لو شاء لاطعمهم، کذلک لو شاء اللَّه ما اشرکوا و ما عبدوا من دونه شیئا.
در مارس ۲۰۱۵، سازمان ملل متحد اعلام کرد که در سال ۲۰۱۴ حدود هفتاد و شش هزار تن در جنگ سوریه کشته شدند و به این ترتیب، آمار تلفات این جنگ چهارساله به بالای دویست و بیست هزار نفر رسید که اکثر آنان نیز غیرنظامیان ساکن در مناطق درگیری بودهاند.
و عن عکرمة عن ابن عباس قال انّ اللَّه فضّل محمّدا علی اهل السماء و علی الانبیاء، قالوا یا بن عباس فکیف فضله علی الانبیاء؟ فقال انّ اللَّه عزّ و جلّ قال: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ» یعنی بلسان قومه و الیهم فحسب، و قال لمحمد: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَ نَذِیراً» فارسله الی الجنّ و الانس فقال: «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً»، «فَیُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ» بالخذلان عن الایمان، «وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ» بالتوفیق، ای انّما وقع الارسال للبیان لا للاضلال و الهدایة فانّ ذلک الی اللَّه عزّ و جلّ، «وَ هُوَ الْعَزِیزُ» الّذی لا یمنع ممّا اراد، «الْحَکِیمُ» فی توفیقه من وفّق و خذلانه من خذل.
پس از تأیید ارسال واکسن کرونا از ایران به ونزوئلا
تا ۵ کارنامه برای دانشگاهها و مؤسسات مورد درخواست شما بهصورت رایگان توسط دفاتر برگزارکنندهٔ امتحان ارسال میگردد، بهشرطی که از تاریخ امتحان شما بیشتر از یک ماه نگذشته باشد. اگر بیشتر از یک ماه از تاریخ امتحانتان سپری شود یا بخواهید بیشتر از ۵ کارنامه برایتان ارسال شود، به ازای هر کارنامه باید مبلغی را بپردازید. اکثر دانشگاهها کارنامهٔ آیلتس را که بیشتر از دو سال از تاریخ آن گذشته باشد، قبول ندارند. مسئولیت نوع امتحانی که میخواهید در آن شرکت نمایید بر عهدهٔ شماست و باید در هنگام نامنویسی، نوع امتحان مورد نظرتان را در فرم ثبت نام قید کنید.
در عهد اموی، افرادی همچون حجاج بن یوسف ثقفی، خالد بن عبدالله قسری و زیاد بن ابیه به امارت استکفا دست یافتند و بر طبق آن، از جانب خود به سرزمینهای تحت امرشان، عمالی گسیل میداشتند، اموال و خراج را گردآوری کرده و پس از پرداخت حقوق سپاهیان و برداشت هزینههای عمران سرزمینهایشان، باقی اموال را برای خلیفه ارسال میکردند.