الکتریکی

الکتریکی

معنی کلمه الکتریکی در لغت نامه دهخدا

الکتریکی. [ اِ ل ِ ] ( ص نسبی ) برقی. الکتریسیته ای. منسوب به الکتریک که در تداول فارسی زبانان بمعنی برق و الکتریسیته استعمال میشود. رجوع به الکتریک و الکتریسیته شود : ماشینهای کوچک الکتریکی درهم و برهم ریخته بود. ( سایه روشن صادق هدایت ص 18 ).

معنی کلمه الکتریکی در فرهنگ معین

(اِ لِ ) [ فر - فا. ] (ص نسب . ) منسوب به الکتریک ، مربوط به الکتریسته . ۱ - برقی . ۲ - مغازه و دکان فروش و تعمیر لوازم برقی .

معنی کلمه الکتریکی در فرهنگ عمید

مربوط به الکتریسیته، برقی.

معنی کلمه الکتریکی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به الکتریک مربوط به الکتریسیته . ۱ - برقی : لوازم الکتریکی. ۲ - ( اسم ) مغازه و دکان فروش لوازم برقی.

معنی کلمه الکتریکی در دانشنامه عمومی

الکتریکی (ترانه کیتی پری). «الکتریک» ( انگلیسی: Electric ) ترانه ای از خوانندهٔ آمریکایی کیتی پری است که در ۱۴ مه ۲۰۲۱ از طریق کپیتال رکوردز به عنوان تک آهنگ آغازین آلبوم موسیقی متن Pokémon 25 منتشر شد. انتشار این ترانه با یک موزیک ویدیو به کارگردانی کارلوس لوپز استرادا همراه بود که در آن پری و پیکاچو به نسخه های جوان خودشان کمک می کنند.

معنی کلمه الکتریکی در ویکی واژه

منسوب به الکتریک، مربوط به الکتریسته.
برقی.
مغازه و دکان فروش و تعمیر لوازم برقی.

جملاتی از کاربرد کلمه الکتریکی

در ژوئن ۱۹۷۲، یک هیئت ۳۶ نفره آمریکایی شامل مهندسان ارشد و مقامات ناسا به سرپرستی فضانوردی به نام دیوید اسکات برای آغاز مذاکرات فنی به مسکو سفر کرد. سرپرست فنی هیئت روسی کنستانتین بوشویف، از مهندسان ارشد فضایی روسیه و همکاران نزدیک سرگئی کارالیوف بود. این هیئت علاوه بر شرکت در جلسات، از تشکیلات شهرک ستاره‌ها در نزدیکی مسکو نیز بازدید کردند. هدف اصلی این ملاقات‌ها، هماهنگی کامل بین سامانه‌های فضایی روسی و آمریکایی و جزئیات آن‌ها مانند استانداردهای الکتریکی، سامانه‌های ناوبری، مخابراتی و اتصال در فضا بود.
در هر دمای دلخواه، هر ماده‌ای میزان خاصی از رسانایی الکتریکی دارد که مقدار جریان الکتریکی را در زمانی که پتانسیل برقرار شود، تعیین می‌کند. نمونه رساناهای خوب فلزاتی مانند مس و طلا هستند، در حالیکه شیشه و تفلون رساناهای ضعیفی هستند. در مواد دی‌الکتریک، الکترون‌ها مقید به اتم‌هایشان باقی می‌مانند و ماده به عنوان عایق عمل می‌کند. بیشتر نیم‌رسانا (نیمه‌هادی)ها سطح متغیری از رسانایی بین رسانای کامل و عایق الکتریکی دارند.
ماژول آر.تی. جی کاوشگر افق‌های نو که از ۶۸ میله سرامیکی دی‌اکسید پلوتونیوم۲۳۸ به وزن تقریبی ۱۱ کیلوگرم ساخته شده‌است، می‌تواند بالغ بر ۲۱۳ وات انرژی الکتریکی تولید کند.
بردار نیروی الکتریکی وارد بر ذره باردار و