استاره

معنی کلمه استاره در لغت نامه دهخدا

( استارة ) استارة. [ اِ رَ ] ( ع اِ ) پوشش. پرده. ( منتهی الارب ).
استاره. [ اِ رَ / رِ ] ( اِ ) ستاره. کوکب. ( برهان ) ( مؤید الفضلاء ) :
دوش من پیغام دادم سوی تو استاره را
گفتمش خدمت رسان از من تو آن مهپاره را.مولوی.بیمار شود عاشق امّا بنمی میرد
ماه ارچه شود لاغر استاره نخواهد شد.مولوی. || کوکب طالع : امیر رضی اﷲ عنه آیتی بود در باب لشکر کشیدن و آنچه در جهد آدمی بود بجای می آورد امّا استاره او نمی گشت و ایزدتعالی چیز دیگر خواست. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 584 ). || شامیانه. سایبان. ( برهان ). نوعی از چادر شب باشد که آنرا شامیانه و سایبان نیز گویند. ( جهانگیری ). || مسطر فولادی. ( برهان ).چوب جدول کشان. ( برهان ) ( مؤید الفضلاء ). جدول مسطر. ( جهانگیری ). || طنبور سه تار. ( برهان ). طنبوری که سه تار داشته باشد. ( سروری ). || ابیز. سونش. جرقه. جریقه. خدره :
خواجه گفت این سوخته نمناک بود
میمرد استاره از ترّیش زود.مولوی.همچنانکه استاره آتش بر جامه سوخته افتاد اگر حق خواهد همان یک ستاره بگیرد و بزرگ شود. ( فیه ما فیه ).
استاره. [ اِ رَ ] ( اِخ ) بلوکی است از مضافات لاهیجان گیلان. ( جهانگیری ) ( برهان ). شاید این نام مصحف آستانه باشد، چه بدین نام در لاهیجان محلّی شنیده نشده است. رجوع به آستانه شود. || قلعه ای باشد از ملک دکن. ( جهانگیری ) ( برهان ).

معنی کلمه استاره در فرهنگ معین

(اِ رِ ) (اِ. ) ستاره .

معنی کلمه استاره در فرهنگ عمید

= سه تار
= ستاره۱

معنی کلمه استاره در فرهنگ فارسی

ستاره، کوکب، استارگان جمع
۱ - نوعی از چادرو خیمه شامیانه . ۲ - چادری که از پارچ. بسیار نازک دوزند برای جلوگیری از مگس و پشه پشه دان پشه بند .
بلوکی از لاهیجان گیلان

معنی کلمه استاره در ویکی واژه

ستاره.
در گویش تونی؛ اسم.
ستاره.

جملاتی از کاربرد کلمه استاره

گردش این سایه من سخره خورشید حق است نی چو منجم که دلش سخره استاره شود
ندانستم که دور چرخش از من دور می‌سازد و گر نه چارهٔ چشم بد استاره می‌کردم
شرکت استارهاب در سال ۱۹۹۸ با مشارکت شرکت‌های سنگاپور پاور، نیپون تلگراف اند تلفن و بی‌تی گروپ راه‌اندازی شد.
ره نیابد از ستاره هر حواس جز که کشتیبان استاره‌شناس
در سال ۱۹۹۹، هنگامی که کسب و کار در حال رکود بود، توسط شرکت وای‌تی‌ال خریده شد. وای‌تی‌ال تصمیم گرفت مدل کسب وکار مبتنی بر مستأجر ثابت و اصلی را کنار بگذارید واستارهیل را به مرکز خرده فروشی برندهای تجملی تبدیل کند. با نظارت و هدایت معمار دیوید راکول، تحت بازسازی گسترده‌ای قرار گرفت و در روز ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۵، با عنوان گالری استارهیل دوباره باز شد.
نور می گیرند این استاره ها جمله از خورشید و این دیوارها
تحریریه به مکان و مرکزی گفته می‌شود که در آن خبرنگارها-گزارشگرها، ویراستارها و تهیه‌کننده‌های تلویزیونی به همراه دیگر کارکنان مشغول دریافت خبر برای نشر در روزنامهها، روزنامه‌های آنلاین و مجلهها یا برای پخش در رادیو یا تلویزیون هستند.
ای جام راح روح جو آسایش مجروح جو ای ساقی خورشیدرو خون ریز هر استاره‌ای
ویراستارهای ما بیش از حد لزوم ویرایش می‌کردند. یکی از بهترین آن‌ها آقای احمد سمیعی گیلانی بود که ویرایشش از اول تا آخر صفحه را سیاه می‌کرد.
در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در لیست سی‌ان‌بی‌سی در د درتی دازن جزء محبوب‌ترین پورن استارها قرار گرفت.
در ماه مارس ۲۰۱۹ آزمایش‌های یکپارچهٔ نخستین استارشیپ با آزمایش یک نمونهٔ نخستین کوچک‌شده، به نام استارهاپر (مشابه نمونهٔ نخستین ساخته‌شده برای فالکون ۹ به نام گراس‌هاپر) آغاز گردید
بر طبق اسناد به‌دست آمده در ماوراءالنهر، این دستگاه را «استاره‌لاب» می‌گفتند. «استاره» یا «استره» که یونانیان «استاریوس» می‌نامند، همان ستاره و نام ایرانی است و «لابیدن» از مصدر پارتی به معنی «تابیدن» است.
به گرد چرخ استاره چو مشتاقان آواره که از سوز دل ایشان خرد از کار می‌ماند
تنها خورشید آن دهد عالم را کان را ندهد مه و هزار استاره
شرکت فیلیپس که در آن زمان اسپانسری بسیاری از سوپر استارهای کشورهای مختلف را بر عهده داشت، آژدا پکان را نیز زیر پر و بال خود گرفت و این باعث جهش بیش از پیش آژدا پکان در دنیای موسیقی شد.
این اصطلاح در اوایل چندین کاربرد داشت. از یک سو، افغانستان‌گرایی در روزنامه‌نگاری آمریکایی شمالی به مقاله‌های گفته می‌شد که در مورد مکان‌های دوردست بودند و هیچ ارتباطی به خوانندگان محلی نداشتند. هرچند از سوی دیگر، برخی نویسندگان می‌گفتند که افغانستان‌گرایی عبارت از میل برخی ویراستارها برای خودداری از اخبار سخت داخلی، با بیان کردن نظریه‌های خود در مورد روی‌دادهای است که در سرزمین‌های دور اتفاق می‌افتد. آن‌گونه که نویسنده نیویورک تایمز، جیمز ریستون در مورد خبرنگاران می‌گوید، «هم‌مانند مقامات در واشینگتن، ما نیز دچار افغانستان‌گرایی هستیم. اگر گزارش از یک سرزمین دور دست باشد، خبر است، اما اگر از مسائل داخلی باشد، جامعه‌شناسی است».
چندانکه هست بر فلک استاره را شمار تو شاد زی و مدت عمرت همی شمر
آزمایش‌های اولیه در مارس ۲۰۱۹ آغاز شد. تمامی آزمایش‌های فعلی در ارتفاع پایین انجام شده‌اند. در ۳ آوریل ۲۰۱۹ اولین تست آتش استاتیک استارهاپر با یک موتور رپتور و در طول چند ثانیه انجام گردید. تنها ۲ روز بعد اولین آزمایش متصل‌شده به زمین در ۵ آوریل با موفقیت به انجام رسید.
اندرآ ای مه که بی‌تو ماه را استاره نیست تا خیالت درنیاید پای کوبان چاره نیست
ای علم کرده ز خورشید سپاه حسنت مه استاره حشم یک نفر از لشکر تو