انزال

معنی کلمه انزال در لغت نامه دهخدا

انزال. [ اِ ] ( ع مص ) فروفرستادن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان القرآن جرجانی ) ( مؤید الفضلاء ). نازل کردن. ( از اقرب الموارد ). یقال : انزله انزالاً و منزلاً. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || فرود آوردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( تاج المصادر بیهقی ). بزیر آوردن. ( یادداشت مؤلف ) : دیگر باره ایلچیان روان کرد و به الزام انزال او فرمان رسانید. ( جهانگشای جوینی ). || آب از مرد جدا شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( تاج المصادر بیهقی ). آب منی از مرد جدا شدن. ( مؤید الفضلاء ). بیرون کردن آب شرم. فرو ریختن آب. ربوخه. ( یادداشت مؤلف ).
- انزال دادن ؛ انزال کردن :
بوصف غنچه اش راندم قلم بیش
قلم انزال داد ورفت از خویش.زلالی ( در تعریف پیر زال ، از آنندراج ).زانگیز قلم در حسن تمثال
بمثل خویش داده صورت انزال.زلالی ( در تعریف خلوت ، از آنندراج ).- انزال زدن ؛ انزال دادن. انزال کردن :
منم آن رند دانشور که هرگه کیر ادراکم
زند انزال یعنی عقل سازد جان بقربانش.زلالی ( از آنندراج ).- انزال شدن ؛ بجستن آب از مرد. ربوخه شدن. ( یادداشت مؤلف ). || فرود آمدن. ( یادداشت مؤلف ).
- انزال کردن ؛ فرود آوردن آب منی. ریختن آب شرم.
|| ( اِ ) نزد فارسیان به معنی مطلق آب خواه از مرد باشد خواه از زن مستعمل است. ( از آنندراج ).
انزال. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ نُزل. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). چیزهایی که پیش مهمان فرود آینده نهند : پوشیده بخطها و نامه ها و طرائف گرگان و دهستان جز از آنچه در جمله انزال امیرمحمود فرستاده بود. ( تاریخ بیهقی چ فیاض - غنی ص 135 ). به ابواب تشریفات و انواع انزال و... او را و اتباع او را مراعات تمام فرمود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 104 ).
خوش کند آن دل که اصلح بالهم
رد من بعدالتوی انزالهم.مولوی ( مثنوی ).و رجوع به نزل شود.

معنی کلمه انزال در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - فرو فرستادن ، فرودآوردن . ۲ - خارج شدن منی .

معنی کلمه انزال در فرهنگ عمید

= نزل
۱. خارج شدن منی از اندام تناسلی زن یا مرد.
۲. [قدیمی] فروفرستادن.

معنی کلمه انزال در فرهنگ فارسی

فروفرستادن، فرود آوردن، پایین آوردن
( مصدر ) ۱ - فرو فرستادن فرود آوردن : انزال کتب آسمانی . ۲ - انزال منی یا انزال منی . اخراج آب مرد. یا سرعت انزال. زود فرود آمدن آب مرد .

معنی کلمه انزال در فرهنگستان زبان و ادب

{ejaculation} [علوم سلامت] بیرون رانده شدن ناگهانی منی از مجرای ادراری تناسلی

معنی کلمه انزال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خروج منیّ از انسان را اِنزال می گویند که از آن در بابهای طهارت، صوم، حج، نکاح و دیات سخن رفته است.
انزال از اسباب جنابت است و در آن، فرقی بین بیداری و خواب، اختیار و غیر اختیار، با شهوت و بدون شهوت نیست، ولی در تحقق جنابت در صورت انزال از غیر مخرج متعارف، اختلاف است.
استبراء در انزال
به قول مشهور، استبراء به بول پس از انزال، بر مرد مستحب است.
بطلان روزه با انزال عمدی
انزال عمدی در روزه واجب معیّن همچون روزه ماه رمضان، حرام و موجب بطلان روزه است.
انزال عمدی در حج
...

معنی کلمه انزال در ویکی واژه

فرو فرستادن، فرودآوردن.
خارج شدن منی.

جملاتی از کاربرد کلمه انزال

جواب آنست که: کتاب ایشان کتاب ابراهیم (ع) است و منزّل بایشان صحف ابراهیم است، که ایشان در تحت شریعت ابراهیم (ع) بودند. پس بر سبیل توسّع اطلاق انزال بر ایشان روا بود. چنانک گویند: و ما انزل علی محمد (ص) و المسلمین. دیگر سؤال کردند که در آن آیت وَ ما أُوتِیَ النَّبِیُّونَ گفت، و درین آیت وَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ؟ جواب آنست که: در آن آیت خطاب بر لفظ عموم است، و حکم خطاب عموم بسط لفظ است نه ایجاز. و درین آیت خطاب خاصّ است. و حکم خطاب خاص ایجاز لفظ است.
به کمک متوقف کردن تحریک آلت می‌توان از انزال که بر اثر افزایش فشار مجرا است، جلوگیری کرد. به مرور زمان با تمرین می‌توان میزان فشار لازم درون مجرای خروج منی را کنترل کرد.
مرد می‌تواند با انجام تمرین‌هایی، به‌تدریج سعی کند هر بار بیشتر و بیشتر به ارگاسم نزدیک شود و مکث کند. به این ترتیب، ترشح جنسی وی ادامه می‌یابد ولی انزال رخ نمی‌دهد. زن نیز با تحریک کیلیتوریس خود به صورت دورانی می‌تواند به ارگاسم غیر کنترلی برسد که از طولانی‌ترین ارگاسم‌ها محسوب می‌شود تا ۳۰ ثانیه بعضاً به طول می‌انجامد. در بیشتر موارد، در حین رابطه جنسی و درهنگام دخول نیز امکان‌پذیر است. این ارگاسم با تجربه و تمرین به‌دست می‌آید.
علایم شایع عبارتند از اختلال در نعوظ، فقدان لذت، کاهش میل جنسی، انزال دیررس، عدم ارگاسم و خشکی واژن است.
مرد می‌تواند با سفت کردن کیسه منی خود هر بار مایه منی را به محل اصلی خود بازگردانَد. البته این کار نیاز به تمرین دارد؛ به این ترتیب، در نهایت که فرد انزال می‌شود، حجم منی دفع‌شده از وی بیشتر از سابق است.
فَمَنْ یَکْفُرْ بَعْدُ مِنْکُمْ یعنی بعد انزال المائدة، فَإِنِّی أُعَذِّبُهُ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمِینَ جائز است که این عذاب در دنیا بود، و ذلک انهم مسخوا خنازیر، جائز است که در آخرت باشد، لقوله تعالی: لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمِینَ.
قوله: إِذْ قالَ اللَّهُ یا عِیسی‌ إِنِّی مُتَوَفِّیکَ در معنی مُتَوَفِّیکَ دو قول گفته‌اند: یکی آنست که اللَّه گفت یا عیسی من ترا ستاننده‌ام و گیرنده و از دنیا بسوی خود بر آورنده بی‌مرگ. همانست که جای دیگر گفت: فَلَمَّا تَوَفَّیْتَنِی ای قبضتنی الی السّماء و أنا حیّ. این قول کعب است و حسن و کلبی و مطر وراق، و ابن جریج و ابن زید، و برین قول توفی را دو تأویل است: یکی آنکه: رافعک الی وافیا ای تاما لم ینالوا منک شیئا. چیزی که بتمامی از کسی بستانی گویی: توفیت کذا و استوفیته یعنی که: من ترا به آسمان بر آرم با شخص تمام که این دشمنان از تو هیچ چیز نکاهند و نگیرند. دیگر آنست که: «انّی متوفیک، ای متسلّمک»، یقال «توفیت منه، ای تسلّمته» یعنی که: من ترا با خود پذیرم و سوی خویش برآرم. قول دیگر آنست: که از ابن عباس روایت کرده‌اند: «انی متوفیک ای ممیتک» توفّی برین قول مرگ است و آن را دو تأویل است: یکی آنکه وهب گفت: «توفّی اللَّه عیسی ثلاث ساعات من النّهار ثمّ رفعه الیه». تأویل دیگر آنست که ضحاک گفت بر تقدیم و تأخیر «انّی رافعک الیّ و مطهّرک من الّذین کفروا و متوفیک بعد انزالک من السّماء».
در زمان حال و انزال و خوشی خویشتن باید که از وی در کشی
و هر آنگاه که آن محدّث را بسوی گرگان فرستادی، بهانه آوردی که [از] آنجا تخم سپر غمها و ترنج‌ و طبقها و دیگر چیزها آورده میاید و در آن وقت که امیران مسعود و محمود، رضی اللّه عنهما، بگرگان بودند و قصد ری داشتند این محدّث بستارآباد رفت نزدیک منوچهر و منوچهر او را بازگردانید با معتمدی از آن خویش، مردی جلد و سخن‌گوی، بر شبه عرابیان‌ و با زیّ‌ و جامه ایشان، و امیر مسعود را بسیار نزل‌ فرستاد پوشیده‌ بخطها و نامه‌ها و طرائف‌ گرگان و دهستان‌ جز از آنچه در جمله انزال‌ امیر محمود فرستاده بود. و یک بار و دو بار معتمدان او، این محدّث و یارش‌ آمدند و شدند و کار بدان جایگاه رسید که منوچهر از امیر مسعود عهدی و سوگندی خواست، چنانکه رسم است که میان ملوک باشد.
انزال الکتریکی روشی برای نمونه‌گیری منی از پستانداران نر بالغ از جمله انسان است. این روش به منظور پژوهش علمی، تخم‌کشی و همچنین درمان مشکلات جنسی در مردان به کار می‌رود. اخیراً طی مطالعاتی در استفاده از این روش برای تولید مثل از جانبازان قطع نخاع انجام شده‌است. در این روش با انزال مصنوعی توسط دستگاه‌های الکترونیکی اسپرم استخراج شده و طی لقاح منصوعی همسر فرد می‌تواند بارور شود.
جای انزال، شاشه زور آورد ریخت در موضعی که می...ـایید
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنْزِیلًا ای فرقنا انزاله فانزلناه آیة بعد آیة فی سنین کثیرة.
در طی مرحله دوم فرایند انزالی (دفع یا رانش مایع منی از پیشابراه پروستات به طرف میتوس پیشابراهی) مرد به‌طور ذهنی از دو مرحله عبور می‌کند: ۱-به واسطه وقوع انقباضات رجعتی اسفنکتر پیشابراهی یک احساس انقباضی تحریک می‌شود. ۲-به محض اینکه مایع منی به‌طور زیر فشار در طول پیشابراه (آلت مردانه) تطویل و متسع شده به جلو رانده می‌شود، یک ادراک یا احساس ویژه از حجم مایع منی در شخص ایجاد می‌گردد.
از خداوندی که عزیز است نام او. و یقال العزیز هو المعزّ للمؤمنین بانزال الکتاب علیهم. عزیز بمعنی معزّ است یعنی که مؤمنان را عزیز کرد که ایشان را اهل خطاب خود کرد و ایشان را سزاءنامه و پیغام خود کرد. دلهاشان معادن انوار اسرار خود کرد. هفتصد هزار سال آن پاکان مملکت و مقرّبان درگاه عزت، سجّاده طاعات در مقام کرامات فرو کرده بودند و در خانگاه عصمت بر مصلّای حرمت تکیه خدمت زده که: وَ إِنَّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ وَ إِنَّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ. هرگز بر درگاه عزت آن قربت نیافتند و آن منزلت ندیدند که این خاکیان دیدند، زیرا که ایشان، بندگان مجرداند و اینان بندگان‌اند و دوستان، «یحبهم و یحبونه نحن اولیائکم» آن فرشتگان مرغان پرنده‌اند و اینان قانتان و ساجدان‌اند. نهادهای لطیف ایشان بعصمت آراسته و از زلّت پیراسته. اما آشیان مرغان، دیگر است و صدف جوهر شب افروز دیگر. نهاد آدمی، صدف جوهر دل است و دل، صدف جوهر سرّست و سرّ، صدف جوهر نظر حق است. تو گویی خاک سبب خرابی است، من گویم گفته ایشانست که: الخراب وطن الحق. تو گویی وطنی مجهولست من گویم وطن مجهول موضع گنج سلطانست. آن عزیزی گفته:
حم وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ اختلفوا فی جواب القسم، قیل جوابه مقدم، ای و الکتاب المبین حم ما هو کائن و قیل جوابه قوله: إِنَّا أَنْزَلْناهُ و هو الاصح و المعنی انا انزلنا القرآن فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ و هی لیلة القدر انزله جملة فی لیلة القدر من اللوح المحفوظ الی السماء الدنیا ثم نزل به جبرئیل علی النبی (ص) نجوما فی عشرین سنة. و قیل انزل فی لیلة القدر ما یحتاج الیه فی طول السنة الی قابل. و قیل کان بدو انزاله فی لیلة القدر. و قیل إِنَّا أَنْزَلْناهُ یعنی جبرئیل علیه السلام ینزل فی لیلة القدر.
از طرف دیگر ممکن است این سودمندی وابسته به سنِ افراد باشد؛ مثلاً نتایج یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۰۸ نشان داد که انزال‌های مکرر مابین ۲۰ تا ۴۰ سالگی، ممکن است با افزایش خطر سرطان پروستات مرتبط باشد، اما از طرفی دیگر، انزال‌های مکرر در دههٔ ۵۰ سالگی، خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. بررسی‌های انجام‌شده بر روی ۱۶ مقاله‌ای که تا قبل از اکتبر ۲۰۱۵ بر روی رابطهٔ سرطان پروستات و دفعات انزال منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که هنوز اجماع قطعی دربارهٔ رابطهٔ این‌دو موجود نیست و نیاز به بررسی‌ها و مطالعات بیشتر وجود دارد.
«قُلْ رَبِّ إِمَّا تُرِیَنِّی ما یُوعَدُونَ» هذا شرط و جوابه، «فَلا تَجْعَلْنِی»، و قد اعترض النداء بین الشرط و الجواب، و المعنی قل یا محمّد ان ترنی فی هؤلاء الکفار ما تعدهم من العذاب، فاجعلنی خارجا منه و نجّنی من سخطک و عذابک، «وَ إِنَّا عَلی‌ أَنْ نُرِیَکَ» هذا اخبار من اللَّه عزّ و جل عن انزال العذاب الّذی اوعدهم به فی حیاة نبیّه و اخبار عن قدرته علی ذلک، و قد حقق هذا الخبر یوم بدر، و اری ذلک رسوله (ص)، و قیل المعنی «وَ إِنَّا عَلی‌ أَنْ نُرِیَکَ ما نَعِدُهُمْ» فی حیاتک او نعاقبهم بعد وفاتک، «لَقادِرُونَ» فحذف.
شایع‌ترین عوارض جانبی سرگیجه (به دلیل افت فشار خون وضعیتی)، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سردرد، خستگی، و اختلالات شکمی است. عوارض جانبی شامل درد معده، سوزش سر دل و گرفتگی بینی است. اثرات نامطلوب آلفوزوسین مشابه اثرات تامسولوسین است به استثنای انزال رتروگراد.
از دیدگاه بالینی تاکنون اطلاعاتی که نشان دهد انزال مکرر موجب ایجاد ناراحتی ماندگار (ناراحتی که در یک شخص سالم ممکن است به وجود آید) در یک شخص شده، به دست نیامده‌است. مشاهده نشده‌است که عمل به عنوان قسمت آشکاری از تقلای فیزیکی کل مربوط به تجربه ارگاسمی، باعث تولید ناراحتی فیزیکی ماندگار بشود.
مطالعات تفاوتی بین موقعیت‌های مختلف جنسی و میزان بارداری، تا زمانی که منجر به انزال در واژن شود را نشان نداده‌است.