امیرالمؤمنین

معنی کلمه امیرالمؤمنین در فرهنگ معین

(اَ رُ یا رَ لْ مُ مِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - فرمانروای مؤمنان ، سرور مؤمنان . ۲ - لقب حضرت علی (ع ) امام اول شیعیان .

معنی کلمه امیرالمؤمنین در فرهنگ عمید

۱. امیر مؤمنان، سرور مؤمنان، لقب خلیفه های مسلمانان (به جز ابوبکر ).
۲. لقبی که شیعیان اختصاصاً به حضرت علی(ع ) اطلاق می کنند.

معنی کلمه امیرالمؤمنین در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] امیرالمؤمنین (لقب). امیرالمؤمنین به معنای امیر، فرمانده و رهبر مسلمانان، لقبی است که به اعتقاد شیعیان اختصاص به حضرت علی(ع) دارد. شیعه معتقد است این لقب نخستین بار در زمان پیامبر اسلام برای علی بن ابی طالب به کار رفته است و منحصر به اوست. از این رو کاربرد آن برای خلفای راشدین و دیگر خلفا صحیح نیست. بر اساس روایات شیعه به کاربردن این لقب برای سایر امامان نیز صحیح نمی باشد.
این لقب دربردارنده جایگاه سیاسی و دینی بوده و کاربرد آن در کنار واژه خلیفه در بین مسلمانان رواج داشته است.
پس از منع امام علی از منصب خلافت، لقب امیرالمؤمنین برای خلیفه دوم و سوم به کار رفت و پس از حکومت امام علی نیز به عنوان یک سنت و نماد خلافت برای خلفای اموی و عباسی و رقبای آنان نظیر زبیریان، کیسانیه، خوارج و فاطمیان استفاده شد. در برخی منابع به جای امیرالمؤمنین از واژه إمرةالمؤمنین استفاده شده است.

معنی کلمه امیرالمؤمنین در ویکی واژه

امیرالمومنین
فرمانروای مؤمنان، سرور مؤمنان.لقب بسیاری از خلفای مسلمان به معنای رهبر مؤمنان.
لقب حضرت علی (ع)، امام اول شیعیان.

جملاتی از کاربرد کلمه امیرالمؤمنین

امیرالمؤمنین اسم وی آمد ز بهر دیگران این خود کی آمد
آنچه ابر رحمتش خوانند تعبیری ازوست سایة دست دعایت یا امیرالمؤمنین
تصمیمات بر اساس توصیه امیرالمؤمنین است. برای ما مشورت لازم نیست. ما معتقدیم که این با شرع مطابقت دارد. ما به نظر امیر پایبندیم حتی اگر او به تنهایی این نظر را داشته باشد. رئیس دولت نخواهد بود. در عوض یک امیرالمؤمنین وجود خواهد داشت. ملاعمر بالاترین مقام خواهد بود و دولت قادر نخواهد بود هر تصمیمی را که او با آن موافق نیست اجرا کند. انتخابات عمومی با شریعت ناسازگار است و بنابراین ما آن را قبول نداریم.
جستان بن ابراهیم، که به گفته ناصرخسرو (در سال ۴۳۸)، نام خود را در نامه‌ها چنین می‌نویسد: مرزبان‌الدیلم، جیل جیلان ابوصالح مولی امیرالمؤمنین، در جنگ پدرش با سلطان مسعود غزنوی حضور داشت. ناصرخسرو که درطی سفرش از محدودهٔ جستان عبور می‌کند، او را فرمانروایی بسیار عادل و نیرومند معرفی می‌کند. از گفته‌های او پیداست جستان یکی از بهترین فرمانروایان دورهٔ خود بوده‌است.
یا امیرالمؤمنین خواهم که در روز جزا همچو نقش پا ته پای تو باشد جای من
رسیده باد حلم او چو سهم او به هر موضع بر افزون باد تمکینش ز امیرالمؤمنین هزمان
چگونه ما امروز ولایت‌پذیر مولای متقیان باشیم؟ آیا این ولایت‌پذیری چیزی جز پذیرش ولایت فقیه است؟ مگر ولایت امیرالمؤمنین به یکایک ائمه تا امام زمان منتقل نشد؟ امام زمان (عج) امام امروز ماست و اجرای امامت ایشان برای ما که دسترسی به ایشان نداریم، ولی فقیه و مجتهد جامع‌الشرایط است.
یا امیرالمؤمنین لطف آن تست خلق عالم جمله در فرمان تست
وی پسر عزالدین لنگر بود و به اتابکی یزد رسید. قبل از اتابکی یزد مدتی در خدمت سلطان محمد بن ملکشاه سلجوقی بود و پس از پیروزی در نبردی که با اسماعیلیان در قلعه الموت داشت، از خلیفه عباسی لقب حسام امیرالمؤمنین گرفت.
ارسلان بن طغرل، ملقب به «رکن الدین ابو مظفر ارسلان بن طغرل بن محمد بن ملکشاه قسیم امیرالمؤمنین» از خاندان ترکان سلجوقی، پس از مرگ سلیمان‌شاه سلجوقی جانشین او و بر تخت شاهی جلوس کرد.
نخستین گردآورنده کلمات قصار علی ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ صاحب (بیان و تبیین) درگذشتهٔ ۲۵۵ ه‍.ق می‌باشد. وی صد کلمه از کلمات قصار علی را انتخاب کرده و آن را مطلوب کل طالب من کلام امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب نامیده‌است.
اختر محمد منصور ، معروف به ملا اختر منصور (۱۳۴۷ میوند، ولایت قندهار - ۱ جوزا ۱۳۹۵ پاکستان)، پس از مرگ محمد عمر رهبر جدید طالبان بود. پیش از این وی به عنوان معاون ملا محمد عمر فعالیت داشت. ملا اختر محمد منصور در حاکمیت رژیم طالبان بر افغانستان، سرپرست وزارت هوانوردی ملی بود، اما در چند سال اخیر، رهبری امور نظامی طالبان را برعهده داشت. انتخاب محمد منصور پس از جلسه فرماندهان ارشد طالبان و بعد از اعلام رسمی مرگ ملاعمر صورت گرفته‌ است.در اعلامیه‌ای که طالبان یک روز پس از تأیید مرگ ملا عمر منتشر کرد آمده‌ است که علما و مشایخ و بزرگان امارت اسلامی با ملا اختر محمد منصور به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کردند.
امینی در ظهر روز جمعه ۱۲ تیر ماه ۱۳۴۹ه‍.ش (۲۸ ربیع‌الثانی ۱۳۹۰ه‍.ق) در شصت و هشت سالگی در تهران درگذشت و پیکر او به کتابخانه‌ای در نجف (کتابخانه امیرالمؤمنین) که خود بنیان‌گذارش بود انتقال و به خاک سپرده شد.
ز خون محراب و مسجد لاله گونست امیرالمؤمنین غرقاب خونست
بیمارستان ولی‌عصر (دانشگاهی)، بیمارستان امیرالمؤمنین (دانشگاهی)، بیمارستان آیت‌الله خوانساری (دانشگاهی)، بیمارستان امیرکبیر (دانشگاهی)، بیمارستان آیت‌الله طالقانی (دانشگاهی)، بیمارستان امام‌خمینی (تأمین اجتماعی) و بیمارستان قدس (خصوصی) و بیمارستان بوعلی سینا از جمله مراکز درمانی شهر اراک هستند.
راست چون صبح دم روشن شود راه صواب رایت افرازد چو رایت یا امیرالمؤمنین
مهدی کروبی یکی از نامزدهای انتخاباتی در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی صریحاً به تجاوز به دختران و پسران بازداشت شده اشاره کرده‌است. مجید انصاری، معاون سابق رئیس‌جمهوری ایران و عضو مجمع روحانیون مبارز، در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، دربارهٔ درخواست مهدی کروبی از هاشمی رفسنجانی، برای بررسی موضوع «تجاوز به زندانیان» گفته‌است: «با کمال تأسف اینها صحت دارد و آدم باید به قول امیرالمؤمنین آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اینجا برسد که چنین فجایعی رخ دهد… نه یک مورد بلکه متعدد بوده‌است.» میرحسین موسوی نیز برای مطرح کردن این نامه از مهدی کروبی تقدیر کرد.
انکان یاتی علی تغییر عادتها فسیف سبط امیرالمؤمنین منی
امیرالمؤمنین میدان که شاه است مرا در کلّ آفتها پناه است
مرا گنج معانی بس کبیر است امیرالمؤمنینم دستگیر است