آیتی
معنی کلمه آیتی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آیتی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آیتی در دانشنامه اسلامی
...
جملاتی از کاربرد کلمه آیتی
همه ساله همی گوئی که مفسد رایتی برکش نگوئی هیچ یک روزی که مقری آیتی برخوان
سورت جود بنانت آیتی از فیض حق صورت امرروانت نسختی از کن فکان
افراشت زلفش رایتی از کفر دارد آیتی ای بت پرستان همتی کاین بت زفرخار آمده
دانی که چیست آیهٔ نور و حدیث طور؟ از کوی او کنایتی، از رویش آیتی
درعهد اسکندر مقدونی و بعداز آن، تا آخرین سلالهٔ آنها مناطق کندز یا (اپاسکا) جزئی از مناطق باختر بوده، مرکز مهم و تقاطع راه ابریشم میان دامنههای پارا پامیزد و بلخ، مقر فرماندهی آیتیدیوم بهشمار میرفت.
آنتیماخوس اول تئوس(یونانی: Ἀντίμαχος Α΄ ὁ Θεός؛ معروف به «آنتیماخا» در منابع هندی) پسر نامشروع آیتیدیوم اول، و یکی از پادشاهان دولت یونانی بلخ بودهاست که بهطور کلی از حدود ۱۸۵ پیش از میلاد تا ۱۷۰ پیش از میلاد سلطنت کردهاست.
می خواند گل ز وصف جمال تو آیتی عشقت چه نکتها که برو رو برو گرفت؟
عبدالحسین آیتی که قبلاً از بزرگان بهائیت بوده در تاریخ یزد مینویسد: «شگفت است غزلی با این همه گفتگو کهام هانی سروده و نام جوادخان را در آن ذکر نموده و دوستعلی خان هم استقبالش کرده باز مردمان عمداً یا سهواً آن را به طاهره قرةالعین نسبت دادهاند.»
اهل ایران از حافظ و معین گذشتهاند و باوهام جهلا متمسّک و مشغول بشأنی باوهام متشبّثند که فصل آن ممکن نه مگر بذراعی قدرت حقّ جلّ جلاله از حقّ بطلب تا حجبات احزاب را باصبع اقتدار بردارد تا کل اسباب حفظ و علوّ و سموّ را بیابند و بشطر دوست یکتا بشتابند. کلمة اللّه در ورق اوّل فردوس اعلی از قلم ابهی مذکور و مسطور براستی میگویم حفظ مبین و حصن متین از برای عموم اهل عالم خشیة اللّه بوده آن است سبب اکبر از برای حفظ بشر و علّت کبری از برای صیانت وری بلی در وجود آیتی موجود و آن انسان را از آنچه شایسته و لایق نیست منع مینماید و حراست میفرماید و نام آن را حیا گذاردهاند ولکن این فقره مخصوص است بمعدودی کل دارای این مقام نبوده و نیستند.
جلد دوم تاریخ فلسفه در جهان اسلامی نوشتهٔ حنا الفاخوری و خلیل الجر ترجمه عبدالمحمد آیتی
«آن ادب خوردهٔ عنایت، آن بیننده انوار طرایق، آن داننده اسرار حقایق، آن بحقیقت وارثِ نبی، عثمان مغربی، رحمه الله علیه. از اکابر ارباب ریاضت، و در مقام ذکر و فکر آیتی بود؛ و در انواع علم خطره داشت، و در تصوف صاحب تصنیف بود؛ و بسی مشایخ کبار را دیده بود، و با نَهر جوری و ابوالحسن الصایغ صحبت داشته، و امام بود در حرم مدتی؛ و در علّو حال کس مثل او نشان نداد، و در صحتِ حکم فراست و قوتِ هیبت و سیاست بینظیر بود؛ و صد و سی سال عمر یافت… نقل است که: به وقت وفات سماع خواست. وصیت کرد که بر جنازه من امام ابوبکر فورک نماز کند. این بگفت و وفات کرد. علیه الرحمه».
غلام شاه ولایت، مظفرالدین شاه که ذات فرخ او آیتی است یزدانی
۲- اسامی افراد در بخش تصاویر، در پشتیبان گیری آیتیونز ذخیره میشوند.
الحق که بود آیتی از حس و جمالش هر گل که بطرف چمن از خار برآمد
این آهنگ در هفته افتتاحیه خود پس از تنها ۲ روز در شماره ۱۵ در نمودار بیلبورد هات ۱۰۰ با ۳۶۰۰ نسخه فروخته شده. در شماره یک در نمودار آهنگهای دیجیتال و شماره ۲۰ در نمودار آهنگهای پخش شده قرار گرفتهاست. این آهنگ کار خود را در بیلبورد از رتبه ۱۵ شروع کرد و دومین آهنگ گومز پس از آهنگ ''گود فور یو''-رتبه ۹ در بیلبورد در سال ۲۰۱۵- است که در این جایگاه قرار میگیرد. آهنگ شماره ۱ در نمودار آیتیونز ایالات متحده و شماره ۱ در اسپاتیفای جهانی در آمریکا و نمودار ۷۲ کشور مختلف، و ۳۴ کشور در اپل موزیک است. این آهنگ با ۱۸٫۳ میلیون بازدید در یوتیوب آغاز شد و روز بعد با ۲۳٫۴ میلیون بازدید به اوج جدید رسید.
سرانجام در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷، زمان رسمی پخش آلبوم توسط دکتر دره و خود امینم در حسابهای رسمی شبکههای اجتماعیشان اعلام و همچنین معلوم شد که نام استفاده شده برای داروی تقلبی، همان عنوان آلبوم است. در ۵ دسامبر ۲۰۱۷، امینم فهرست آهنگهای آلبوم را در صفحه اینستاگرامش بارگذاری کرد. در این لیست نام خوانندههای مهمان آلبوم نیز نوشته شده بود که عبارتاند از: بیانسه، فریشر، اد شیرن، آلیشا کیز، پینک، ایکس آمباسادورز، اسکایلر گری و کلانی. در ۷ دسامبر ۲۰۱۷، از جلد آلبوم با قرار گرفتن آن روی ساختمانی در شهر دیترویت رونمایی شد. همان شب آهنگ «لمس ناپذیر» منتشر شد و آلبوم برای پیش فروش در آیتیونز قرار گرفت.
آرامگاه آیتی مربوط به دوره پهلوی است و در بیرجند، داخل قبرستان شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۳۷۸ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آیتی از ورق حسن تو هر کس که بخواند سر توحید عیان گشتش و تقلید بهشت
خطت که بر صحیفه رخسار آیتی است تحریر کرده حاشیه ها در کتاب ناز
و این نیز مصالح کلی است که خدای مر طبایع را از این فاحش ها و منکرها به آفرینش کرده است. از آن گفت: (و ینهی عن الفحشاء و المنکر) ( که این معانی اندر آفرینش نبشته دید. و اگر کسی گوید که) اگر مصنف این کتاب این سخن (راست) گفت، چرا همه قرآن را از آفرینش تفسیر نکرد؟ جواب ما مر او را آن است که گوییم: ما به برهان عقلی درست کردیم مر سخن خدای را با مردم از راه نبشته، نه به آواز و حروف، و درست کردیم که خواننده نبشته خدای رسول نویسنده باشد، (و ما دعوی) نکنیم به پیغامبری، بل که من بنده ای از بندگان خاندان باشم. و آنچه اهل دین حق بر آن است، از کلمه اخلاص بیان آن را از آفرینش نمودیم و همی گوییم که هر آیتی که آن (از) اصول دین است، بر اصل آفرینش راست است و عقلا مر آن را اندر آفرینش به تایید الهی همی بینند، چنانکه خدای گفت، قوله: (سنریهم ءایتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق)، و تمامی آن را ممکن نبود اندر این کتاب جمع کردن، و (مراد ما اندر این) قول این بود که باز نمودیم، و مر متابع حق را اشارتی بسنده باشد و مر منازع را با بیان و حجت جز مبارکت و مخالفت نیفزاید، وز این قول گذشتیم. بعون الله و حسن ارشاده.