آژ

معنی کلمه آژ در ویکی واژه

(قدیمی): گرسنه، کسی که مدتی غذای درست و حسابی نخورده باشد. آج. آژ غورت تَکِن! مانند گرگ گرسنه!

جملاتی از کاربرد کلمه آژ

این دارو در دسامبر ۲۰۱۶ توسط «سازمان غذا و دارو آمریکا» و در مه ۲۰۱۷ توسط «آژانس دارویی اروپا» به‌عنوان نخستین دارویِ درمانِ این بیماری، مورد تأیید واقع شد و سپس در کشورهای دیگری همچون کانادا (ژوئیه ۲۰۱۷)، ژاپن (ژوئیه ۲۰۱۷)، برزیل (اوت ۲۰۱۷) و سوئیس (سپتامبر ۲۰۱۷) نیز مورد پذیرش قرار گرفت.
اثرات روانی فوری مصرف کوکائین شامل اعتماد به نفس کاذب، سرخوشی، برانگیختگی جنسی، روان‌پریشی و آژیتاسیون است. تأثیرات فیزیکی مصرف شامل تندتپشی، مردمک‌گشادی و عرق کردن است. از دیگر تأثیرات مصرف کوکائین افزایش انرژی و هوشیاری و کاهش نیاز به غذا و خواب است. مصرف کوکائین در دوزهای بالا ممکن است باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و افزایش دمای بدن شود. این محرک همچنین در بلندمدت عوارض جانبی‌ای مانند سردرد و شکم درد، حالت تهوع، احساس وحشت و اضطراب و رفتارهایی مانند تحریک پذیری و پرخاشگری دارد و مصرف آن ممکن است موجب عوارض پزشکی جدی و خطراتی همچون تشنج، حمله قلبی یا سکته مغزی و کما شود.
بزد اسب و بیرون شد از گرد و خاک بگفتا که ای شاه آژید هاک
گویی که باد سودۀ سوهان آژده است گاهی زند بصیقل و گاهی زند فسان
او از شکنجه شدگان در زندان آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) در تایلند است. سر ابوالزبیده بارها به دیوار کوبانده شده و در طول یک ماه ۸۳ بار در شرایط القای حس خفگی با آب قرار داده شده بود. بازرسان آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) در پایان به این نتیجه رسیدند که الزبیده "اطلاعات خاصی" برای فاش کردن ندارد. بنابر گزارش روزنامه نیویورک تایمز، جینا هسپل (تأسیس‌کننده این زندان در تایلند) در آن هنگام دستور نابودی نوارهای ضبط شده از این بازجویی‌ها را صادر کرد.
یک فرد افسرده ممکن است علائم فیزیکی متعددی مانند خستگی، سردرد یا مشکلات گوارشی را نیز گزارش کند. بر اساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت برای افسردگی، شکایات فیزیکی شایع‌ترین مشکل ارائه‌شده در کشورهای در حال توسعه است. اشتها اغلب کاهش و در نتیجه آن، کاهش وزن رخ می‌دهد، هر چند برخی اوقات افزایش اشتها و افزایش وزن نیز اتفاق می‌افتد. خانواده و دوستان ممکن است متوجه آژیتاسیون یا بی‌حالی فرد شوند یا در بیماران مسن اختلالات شناختی مانند فراموشی و کاهش قابل توجه تحرک را مشاهده کنند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال المپیک مارسی، باشگاه فوتبال نیم المپیک، باشگاه فوتبال آژاکسیو، باشگاه فوتبال نیس، و باشگاه فوتبال لوریان اشاره کرد.
قطره آب ازو همی بچکد تا نگرددش روی پر آژنگ
ای چشم خوشت مرا چو دیده یک روز مباد آژرنگت
شیر دهدشان به پای، مادر آژیر کودک دیدی کجا به پای خورد شیر؟
این آژانس بخش اطلاعاتی و جاسوسی پنتاگون در داخل و خارج از آمریکا است.
شود جانت از دشمن آژیرتر دل و مغز و رایت جهانگیرتر
بر طبق ماده ۸۳ قانون اساسی، قوانین فدرال عموماً توسط قوه مجریه ایالت‌های آلمان اجرا می‌شود، به استثنای قوانینی که به موارد صریحی اشاره می‌کند که در خود قانون اساسی برشمرده شده‌است؛ بنابراین، تأسیس آژانس‌های فدرال سطح متوسط و پایین به اختیاراتی که صراحتاً توسط قانون اساسی اعطا شده‌است، مانند سیاست خارجی، مالیه عمومی، آبراه‌ها و کشتیرانی، کنترل مرزها، ارزیابی اطلاعاتی، امنیت ملی و تحقیقات جنایی نیز محدود می‌شود. همچنین به عنوان موارد مربوط به ارتش یا مسائل حمل و نقل هوایی و راه‌آهن.
چو بیلک تو به دنبال چشم کرد نگاه کمان به گوشه ابرو درآورد آژنگ
فلک بدیده ی اجرام خون گریست چو تیغ چو نیم چرخ تو را گشت چهره آژنگی
در سال ۱۳۹۷ خبر بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت واکنش‌هایی را در پی داشت. به گزارش خبرگزاری دویچه وله فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران محرمانه است و در رسانه‌های رسمی ایران منعکس نمی‌شود. اما بازدید از دانشگاه علم و صنعت تهران تبدیل به موضوعی بحث‌برانگیز شد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای شده، این بازرسی و نمونه‌برداری از دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت به علت «استفاده از کلمه سانتریفیوژ در پایان‌نامه یکی از دانشجویان» بوده‌است. همچنین گفته می‌شود که پیش از این برخی فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها از جمله تأیید موضوع پایان‌نامه‌ها با هماهنگی و اطلاع کمیته برجام، بوده‌ است.
اکوئیشن گروپ یک گروه جاسوسی بسیار پیشرفته مخفی‌است. این گروه توسط برخی عوامل امنیتی ناشناس وابسته به آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا دانسته شده‌است. این گروه از طریق برنامه‌های جاسوسی و بدافزار،سیستم‌های دولتی، اپراتورهای مخابراتی، مراکز نظامی، مراکز هسته ای، زیرساخت‌های انرژی و دیگر کمپانی‌ها را در بیش از ۳۰ کشور جهان جاسوسی می‌کند.
دل کهرم از پاسبان تنگ شد بپیچید و رویش پر آژنگ شد
برم ز دستم چون سوزن آژده وشی تنم چو سوزن و دل همچو چشمه سوزن
در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲، گزارش شد که آی‌یو و بازیگر لی جونگ سوک از چهار ماه گذشته در رابطه هستند. آژانس‌های هر دو نیز این خبر را تایید کردند.