افق
معنی کلمه افق در لغت نامه دهخدا

افق

معنی کلمه افق در لغت نامه دهخدا

( آفق ) آفق. [ ف ِ ] ( ع ص ) مرد بزرگوار. ( مهذب الاسماء ). آنکه در کرم به نهایت رسیده باشد. بغایت کریم.
آفق. [ ف َ ] ( ع ص ) نامختون.
افق. [ اُ ف ُ ] ( ع اِ ) کران. ( نصاب الصبیان ).کناره آسمان. ( مهذب الاسماء نسخه خطی ) ( از منتخب از غیاث اللغات ). کنار و گردبرگرد جهان. آنچه پیدا باشداز نواحی آسمان و اطراف زمین. کنار جهان. ( یادداشت مؤلف ). کرانه آسمان و هر کرانه باشد. ( آنندراج ). کرانه یا آنچه ظاهر باشد از کرانه های آسمان و کرانه های مهب باد شمال و جنوب و دبور و صبا. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). اُفْق. ( منتهی الارب ). کران. کرانه. ناحیه. کرانه آسمان و در اصطلاح جغرافیایی ، محیط دایره ناتمام که در امتداد آن چشم شخصی کره زمین را می بیند. حد فاصل میان بخش مرئی و بخش نامرئی آسمان. ( فرهنگ فارسی معین ). در اصطلاح علم هیئت و نجوم بطور اشتراک بر معانی متعددی اطلاق می شود. اهل هیئت آنرا بر سه دائره ثابته اطلاق کنند. و منجمان آنرا بر دائره ثابته دیگری نیز اطلاق نمایند. صاحب کشاف اصطلاحات الفنون از زیج ایلخانی آورده است که : معرفت آفاق حادثه کواکب ضروریست در دو مطلوب : یکی مطارح شعاعات کواکب و دیگر در تسییرات کواکب ، پس گوئیم هر کوکب که در صورت طالع نصف شرقی افق بمرکز جرم آن کواکب بگذرد افق ولادت افق آن کوکب باشد بحسب موضع او و هر کوکب که نصف غربی افق بمرکز جرم او بگذرد نظیر افق ولادت یعنی افق که در جانب جنوب عرض آن افق مساوی عرض افق ولادت باشد افق ولادت افق آن کوکب باشد بحسب موضوع او و هرکوکب که دائره نصف النهار بمرکز جرم او بگذرد چه فوق الارض و چه تحت الارض دائره نصف النهار افق آن کوکب باشد بحسب موضع او و چون دائره نصف النهار یکی از آفاق خط استوا باشد افق آن کوکب را هیچ عرض نبود و هر کوکب که میان دو وتد افتد دائره ای تصور باید کرد که بمرکز جرم آن کوکب و بدو نقطه شمال و جنوب یعنی دو نقطه ای که موضع تقاطع نصف النهار و افق باشد در هر دو جهت و آن دائره افق آن کوکب باشد بحسب موضع او، پس اگر کوکب در نصف صاعد باشد یعنی مابین عاشر و طالع یا مابین رابع و طالع عرض افق او کمتر باشد از عرض افق ولادت در جانب شمال و اگر در نصف هابط باشد یعنی در یکی از دو ربع دیگر، عرض افق او کمتر از عرض افق ولادت باشد لیکن در جانب جنوب. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).ابوریحان گوید: آن آسمان که بدیدار چون قبه است همیشه نزدیک نیمه او پدید باشد دیدار را و کرانه این قبه بزمین همی رسد و همچون دائره ای باشد گرد برگرد مردم. آنچه زیر او بود او را پیدا باشد و این دایره را افق خوانند و افق دو گونه است : یکی حسی و دیگری حقیقی. ( التفهیم ص 61 ). و رجوع به آفاق در همین لغت نامه و کشاف اصطلاحات الفنون ذیل دائره و افق و بحر الجواهر شود : و هو بالافق الاعلی. ( قرآن 7/53 ).

معنی کلمه افق در فرهنگ معین

(اُ فُ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - کرانه ، ناحیه . ۲ - نیم دایره ای که در امتداد آن ، چشم کرة زمین را می بیند. ج . آفاق .

معنی کلمه افق در فرهنگ عمید

۱. ناحیه، کرانه.
۲. کرانۀ آسمان.
۳. (جغرافیا ) دایره ای که در امتداد آن چشم انسان کرۀ زمین را می بیند، حد فاصل میان قسمت مرئی و نامرئی آسمان.
۴. چشم انداز.

معنی کلمه افق در فرهنگ فارسی

( آفق ) نامختون
( اسم ) ۱ - کران کرانه ناحیه . ۲ - کران. آسمان کنار. آسمان . ۳ - محیط دایره ای (ناتمام ) که در امتداد آن چشم شخص کر. زمین را می بیند حد فاصل میان بخش مرئی و بخش نامرئی آسمان . جمع : آفاق .
بر سر خود شدن و رفتن در آفاق

معنی کلمه افق در فرهنگ اسم ها

اسم: افق (دختر) (عربی) (طبیعت) (تلفظ: ofoq) (فارسی: افق) (انگلیسی: ofogh)
معنی: خطی که در محل تقاطع زمین و آسمان به نظر می رسد، ( در جغرافیا ) خطی که به نظر می رسد در محل تقاطع زمین و آسمان وجود دارد، کناره ی آسمان، پهنه، گستره، ساحت ( معمولاً در این معنی، جنبه ی مجازی دارد )، ( درنجوم ) صفحه ای که از مرکز زمین به موازات افق حسی رسم شود، افق آسمانی، افق حقیقی، افق هندسی، ( در قدیم ) ( به مجاز ) سرزمین

معنی کلمه افق در فرهنگستان زبان و ادب

{horizon} [باستان شناسی] دورۀ زمانی نسبتاً کوتاهی که در طی آن مجموعه ای شاخص از دست ساخته ها یا سبک های هنری یا مشخصه های فرهنگی دیگر در گسترۀ جغرافیایی پهناوری به کار رفته است

معنی کلمه افق در دانشنامه عمومی

اُفُقْ یا کَرانه آسمان ( ( خط آشکاری است که در همه سمت آسمان را از زمین جدا می سازد. ) ) در بسیاری از موقعیت ها، افق حقیقی به وسیله درختان، ساختمان ها و کوه ها تیره و مبهم به نظر می رسد و به آن افق قابل رویت می گویند. چنانچه افق با توجه به ارتفاع نجومی ناظر سنجیده شود افق نجومی می گویند که ارتفاع نجومی آن صفر است و از افق حقیقی بالاتر است.
فاصله یک تا افق دید وی از فرمول زیر بدست می آید:
که h ارتفاع شخص ( به طور مثال قدش ) بر حسب متر است و نتیجه نهایی بر حسب کیلومتر است.
واژگان «کران»، «کرانه» و «کنار» همگی برگرفته از پارسیگ هستند که به ترتیب کَران ( پارسی میانه: karān ) ، کَنارَگ ( پارسی میانه: kanārag ) و کَنار ( پارسی میانه: kanār ) می باشند. همچنین واژه کران در زبان های سغدی ( سغدی: kirān ) و پهلوانیگ ( پارتی: karān ) نیز بازتاب یافته اند.
افق (باستان شناسی). در باستان شناسی، افق ( انگلیسی: Horizon ) دورهٔ زمانی نسبتاً کوتاهی است که در طی آن مجموعه ای شاخص از دست ساخته ها یا سبک های هنری یا مشخصه های فرهنگی دیگر در گسترهٔ جغرافیایی پهناوری به کار رفته است. این عبارت از مفهوم مشابهی در زمین شناسی گرفته شده است.
افق (مستند علمی). افق ( انگلیسی: Horizon ) یک مجموعه مستند علمی با اعتبار و شهرت بالا است که از سال ۱۹۶۴ تا اکنون، توسط کانال بی بی سی دو از تلویزیون بی بی سی ( BBC ) با موضوع دانش و فناوری پخش می شود.
بسیاری از قسمت های این مستند توسط شبکه ۴ صدا و سیمای ایران در برنامه «چهار سوی علم» به صورت دوبله شده پخش گردیده است.
معنی کلمه افق در فرهنگ معین
معنی کلمه افق در فرهنگ عمید
معنی کلمه افق در فرهنگ فارسی

معنی کلمه افق در دانشنامه آزاد فارسی

اُفُق (horizon)
دید ناظر در سطح دریا یا دشت مسطح. این حد، وقتی ناظر در دریا باشد، در ارتفاع۱.۵متری بالاتر از سطح دریا، مساحتی حدود ۵ کیلومتر بوده و وقتی ناظر در خشکی باشد، در ارتفاع ۳۰۰متری، مساحتی حدود ۶۵ کیلومتر است. همچنین این اصطلاح در اخترشناسی، دایرۀ عظیمی است که بخش مشهود آسمان را از بخشی جدا می کند که به علت وجود زمین از دید پنهان مانده است.

معنی کلمه افق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] افق به اطراف و کناره های آسمان می گویند و از آن در باب های صلاة و صوم سخن رفته است.
۱)وقت نماز صبح، طلوع فجر صادق است و علامت آن، پراکنده شدن سفیدی صبح در پهنای افق است. ۲)ملاک غروب شرعی از نظر کسانی که آن را پنهان شدن قرص خورشید می دانند، پنهان شدن خورشید در افق است به شرط آن که چیزی همچون ابر، کوه، تاریکی و مانند آن مانع دیده شدن خورشید نباشد. ۳)دیدن هلال در یکی از دو شهر هم افق، برای مردم شهر دیگر نیز کفایت می کند.۴)همچنین دیدن هلال در افق مکان های شرقی، برای مکان های غربی کفایت می کند، امّا به قول مشهور، دیدن آن در افق مکان های غربی، برای مکان های شرقی کفایت نمی کند.
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از نثر طوبی(دائره المعارف لغات قرآن کریم) است
کناره آسمان. در اصطلاح نجوم دائره است میان قسمت مرئی و نامرئی آسمان؛ چنان که هر چه زیر افق باشد غروب کرده و هر چه بالای افق باشد طالع است، «وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ». (سوره تکویر، آیه 23) یعنی فرشته خدا را در کناره آسمان دید.
جمع افق آفاق است و گاه مراد از آن همه موجودات است که هر یک زیر افقی یعنی قسمتی از اقسام فلک جای دارند. «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ» زود است که آیات قدرت خود را در همه جا و در خود مردم به آنها بنمائیم. این آیه دلالت بر آن دارد که تتبع در علوم طبیعی و نجوم و تشریع مطلوب خداست به شرط آن که با نظر اعتبار و برای پی بردن به آثار قدرت پروردگار بخوانند.
افق در اصطلاح نجوم به اختلاف بلاد مختلف است چنان که دو جای زمین یک افق ندارند و این که عوام گویند افق شهری با شهر دیگر یکی است صحیح نیست گاه شهری با شهر دیگر متفق اند در طول یعنی نصف النهار آنها یکی است. وقتی در یک شهر ظهر شود در شهر دیگر نیز ظهر می شود مانند طهران و بهبهان تقریباً و گاه دو شهر در عرض یکی هستند یعنی در یک مدارند و روزهای تابستان یا زمستان آنها به اندازه یکدیگر است. مانند اصفهان و کربلا که ظهرشان با هم یک وقت نیست اما کوتاهی و بلندی روزها به اندازه یکدیگر است.
روزی که در اصفهان پنج بعد از ظهر غروب می شود در کربلا نیز پنج بعد از ظهر غروب می شود. پس دو شهر ممکن است در طول متحد باشند یا در عرض اما افقشان هرگز متحد نیست.
علامه ابوالحسن شعرانی، نثر طوبی، واژه «افق».
[ویکی الکتاب] معنی أُفُقِ: خط فاصل بین زمین وآسمان
معنی ءَافَاقِ: افق ها
معنی هَوَیٰ: افتاد (وَﭐلنَّجْمِ إِذَا هَوَیٰ :سوگند به ستاره هنگامی که [برای غروب کردن درکرانه افق] افتد)
معنی عَارِضٌ: ابری که ناگهان بر کرانه افق پیدا گشته ، و به تدریج همه آسمان را میپوشاند
معنی شَّفَقِ: سرخی و بالای آن زردی و روی آن سفیدی، که در کرانه افق در هنگام غروب خورشید پیدا میشود .
معنی فَجْرِ: سپیده دم (در اصل به معنی باز کردن وشکافتن است اگر صبح را فجر میگویند . برای این است که روشنی پرده ظلمت را پاره کرده به همه جا منتشر میشود .کلمه فجر دو مصداق دارد یکی فجر اول که آن را کاذب میگویند چون دوام ندارد ، بعد از اندکی از بین میرود ، و شکلش شک...
معنی تُصْعِدُونَ: به سمت کرانه های افق آنقدر دور شدید تا از نظر نهان شدید(مصدر باب افعال اصعاد که فعل مضارع تصعدون از آن گرفته شده ، به معنای رفتن به طرف کرانه افق و از نظرها دور شدن است ، به خلاف کلمه صعود که مصدر ثلاثی مجرد آن است ، و به معنای بالا رفتن به نقطهای بل...
معنی مَشَارِقِ: مشرق ها - محلهای طلوع - مشرق و مغرب ها (مراد از مشرقین مشرق و مغرب است که در آن جانب مشرق غلبه داده شده یا اینکه چون زمین کروی است هرسمتی که نسبت به نقطه ای از کره زمین مغرب می باشد نسبت به قرینه ی مرکزی آن نقطه مشرق تلقی می شود از طرفی با همین فرض ...
تکرار در قرآن: ۳(بار)
ناحیه. طرف. (قاموس نهایه، مفردات) یعنی او در ناحیه روشن دید، جمع آن آفاق است یعنی اطراف. نواحی آیات خود را در اطراف آسمانها و زمین و در وجودشان، به آنها حتماً می‏نمایانیم در نهج البلاغه خطبه 90 هست: «و ان الافاق قد اغامت» اطراف ابر آلوده شده است:
[ویکی فقه] افق (فقه). افق به اطراف و کناره هاى آسمان می گویند و از آن در باب هاى صلاة و صوم سخن رفته است.
۱)وقت نماز صبح، طلوع فجر صادق است و علامت آن، پراکنده شدن سفیدى صبح در پهناى افق است.
شهید ثانی،مسالک الافهام،ج ۱، ص ۱۳۹.
۱. ↑ شهید ثانی،مسالک الافهام،ج ۱، ص ۱۳۹.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج ۱، ص۶۲۷.
...

معنی کلمه افق در ویکی واژه

[ofoɣ]
orizzonte
کرانه، ناحیه.
نیم دایره‌ای که در امتداد آن، چشم کرة زمین را می‌بیند.
آفاق
محیط دایره ناتمام که در امتداد آن چشم شخصی کره زمین را می بیند. حد فاصل میان بخش مرئی و بخش نامرئی آسمان؛ کران؛ کناره آسمان.

جملاتی از کاربرد کلمه افق

چون ایاز القصه بشنود این خطاب گفت هست این را موافق دو جواب
با تو ز موافقی و یاری کردم همه شرط سوگواری
به‌طور سنتی خط ژاپنی از بالا به پایین و در ستون‌هایی از راست به چپ نوشته می‌شود. این روشی است برگرفته از خط چینی. در ژاپنی امروزی نوشتن از چپ به راست مرسوم است. کتابی که به روش عمودی نوشته شده باشد همانند فارسی از طرف راست آغاز می‌شود و کتابی که به روش افقی نوشته شده باشد همچون کتاب‌های انگلیسی از طرف چپ باز شده و خوانده می‌شود.
منافقی که هلاک من از خدا خواهد هلاک ساختن او رواج ایمان است
و نیز گوئیم که آن دلیل که مردم بدو بتواند دانستن که افلاک بهمه حرکات گردانست و متناهی است، و اندر رسیدن او بدین علم بعلمی باشد که پیش از این بدانسته باشد تا آن علم راه نماید مر او را سوی این علم، و آن علم آنست که بداند که هر دایره یی نهایت آن باشد که خطها کز مرکزش بیرون شود هر یکی بر اندازه دیگر باشد تا محیط دائره و بی نهایت دائره بر سر آن خطها باشد، و یافتیم مر خطها را کز مرکز زمین همی بیرون آید که بنهایت همی رسد آنجا که فلک محیط سطح مر وی است که همی گردد، پس آن سطح محیط منتهای عالم است و این دانستن اندر غریزت نفس است پس بدین دانستن که نفس جزئی را حاصل آمد و از راه تعلیم درست گشت که عالم اندر افق نفس کل است.
دستاورد مهم دیگر این نشست توافق برای تشکیل شورای مشترک بانکی بین کشورهای عضو سازمان بود. هدف از تشکیل این شورای مشترک بانکی تسهیل در فراهم نمودن سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های مشترک سازمان عنوان شده است. در پی این توافق، نخستین گردهمایی شورای مشترک بانکی سازمان همکاری شانگهای در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۶ در پکن پایتخت چین برگزار شد.
صلای داد و جبین برگشاد و کرد نثار به‌دشت گوهر سیراب و بر افق مرجان
بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۴ توسط نظرسنجی شیلیایی ۵۵٪ از مردم شیلی موافق ازدواج همجنس بودند، در حالی که ۳۹٪ مخالف بودند. نظرسنجی انجام شده در سپتامبر ۲۰۱۵ توسط همین نظرسنجی نشان داد که ۶۰ درصد مردم شیلی از ازدواج همجنس حمایت می‌کنند و ۳۶ درصد مخالف بودند. نظرسنجی سال ۲۰۱۶ این نظرسنجی حاکی از حمایت ۶۱ درصدی و مخالفت ۳۶ درصدی بود. نظرسنجی دیگری که در ژوئیه ۲۰۱۷ توسط همین سازمان انجام شد حاکی از آن است که ۶۱ درصد حمایت و ۳۲ درصد مخالفت می‌کنند.
در سال ۱۹۹۹، برای حفظ ارزش طلا به عنوان یک اندوخته، مسئولان بانک مرکزی اروپا «توافق‌نامه واشینگتن» را امضاء نمودند که بر اساس آن، آن‌ها اجازه نداشتند لیزینگ طلا را برای مقاصد خرید و فروش (دلالی) انجام دهند، و نمی‌توانستند به عنوان «فروشنده وارد بازار» شوند مگر آن که برای فروش از پیش بر سر آن توافق کرده باشند. این کار برای جلوگیری از برهم خوردن بیشتر قیمت طلا صورت گرفت. (نگاه کنید به سرشماری واشینگتن)
بتن موافق پیکار کین شاه جهان بدل موافق گفتار دین پیغمبر
حقیقت پیشه را یک عمر بدنامی موافقتر که شهرت پیشه را یک لحظه تشویش نکونامی
واحدِ مطلق است و هر چه جزو همه دیگر منافقی و دوئی ست
این دو جریان عمده مخالف دولت بشار اسد؛ ضمن تسریع و تسهیل روند تغییر حکومت، مانع از مداخله نظامی خارجی در کشور می‌شود. در این سند هردو ی این جریان‌ها بر تقویت و حمایت از «ارتش آزاد سوریه» تأکید کردند. به موجب این توافقنامه پس از سقوط دولت بشار اسد یک دولت انتقالی تا مرحله انتخابات قدرت را به دست گرفته و کشور را اداره خواهد کرد.
جهان باد است یکسر باده پیمای و خالف من علیه لا یوافق
در ایران نشر افق آمستردام را در سال ۱۳۹۱ با ترجمهٔ میلاد زکریا منتشر کرده است.
برخی از اهل تسنن آن را جزء هیچ سوره‌ای نمی‌دانند و شروع هر سوره را با بسم الله از قبیل شروع هر کار دیگر با بسم الله می‌شمارند. از این رو در نماز، سوره حمد یا هر سوره‌ای را بدون بسم الله می‌خوانند. شیعیان به پیروی از اهل بیت با این مسئله مخالفت دارند. شیعیان در این موضوع اتفاق نظر دارند که بسم الله الرحمن الرحیم جزئی از سورهٔ فاتحه الکتاب یا همان حمد است؛ ولی میان اهل تسنن اختلاف نظر هست. بعضی با نظر شیعه موافقند و بعضی سخت مخالف و بعضی قائل به تفصیلند.
با این افق تیره خدا داند و بس کاین مملکت خراب چون خواهد شد
انواع خاص تری از افق، شامل افق‌های ظاهری و مطلق است که با وجود مرتبط بودن، متمایز بوده و در اطراف سیاه‌چاله قرار دارند. انواع افق‌های متمایز دیگری نیز وجود دارند که این موارد را شامل می‌گردند: افق‌های کوشی و کیلینگ است؛ کره فوتونی و کارکره‌ی راه‌حل کر؛ افق‌های ذره‌ای و کیهانی مرتبط با کیهان‌شناسی؛ و افق‌های ایزوله و دینامیکی که در تحقیقات جاری روی سیاه‌چاله‌ها حائز اهمیت اند.
در نظر می‌گیریم. به عبارت دیگر افق کیهان‌شناسی با گذر زمان عقب می‌رود و بخش قابل مشاهده جهان افزایش می‌یابد.
لوورها علاوه بر جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید، مهندسین معمار را در طراحی نمای زیبا کمک می‌کنند. این لوورها نسل جدیدی از نورگیرها هستند که در سایزهای مختلف تولید شده و می‌توان آن‌ها را به صورت‌های افقی یا عمودی نصب نمود.