آتش بس
معنی کلمه آتش بس در فرهنگ معین

آتش بس

معنی کلمه آتش بس در فرهنگ معین

( آتش بس ) ( ~. بَ ) (اِمر. ) دستور خودداری از تیراندازی .

معنی کلمه آتش بس در فرهنگ عمید

( آتش بس ) خودداری از جنگ و قطع تیراندازی.

معنی کلمه آتش بس در فرهنگ فارسی

( آتش بس ) ( اسم ) دستور خودداری از تیراندازی فرمان موقوف کردن تیر اندازی .

معنی کلمه آتش بس در فرهنگستان زبان و ادب

آتش بس
{cease fire} [علوم نظامی] وضعیتی که در آن مبادلۀ آتش بین دو نیروی متخاصم به طور موقت پایان داده شود

معنی کلمه آتش بس در دانشنامه عمومی

آتش بس (فیلم ۱۹۷۴). آتش بس ( اسپانیایی: La tregua ) فیلمی آرژانتینی به کارگردانی سرخیو رنان است که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد.
آتش بس (فیلم ۱۹۹۷). آتش بس ( ایتالیایی: La Tregua ) فیلمی به کارگردانی فرانچسکو روزی است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جان تورتورو و راده سربزیا اشاره کرد.

معنی کلمه آتش بس در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آتش بس. آتش بس (که به آن هدنه، مهادنه، معاهده و مواعده نیز گفته مى شود) به پیمانى که براى ترک جنگ در مدّتى معیّن -خواه با گرفتن عوض یا بدون آن- میان مسلمانان و کافران حربی منعقد مى گردد اطلاق می شود.
آتش بس با حصول شرایط آن جایز است، امّا در این که هیچ گاه واجب نمى شود یا به هنگام نیاز مسلمانان به آتش بس واجب مى گردد، اختلاف است.
نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۱، ص۲۹۵-۲۹۶.
پیمان آتش بس با آنچه بر انشای آن دلالت کند، اعم از لفظ و فعل مانند اشاره، منعقد مى گردد.
کاشف الغطاء، جعفر بن خضر، کشف الغطاء، ج۴، ص۳۵۱.
قرارداد آتش بس منوط به تحقّق شرایط ذیل است:وجود مصلحت.تعیین مدت.حضور امام یا نایب او.
← وجود مصلحت برای آتش بس
...
[ویکی فقه] آتش بس (قرآن). در قرآن کریم خود آتش بس نیامده است اما از مفاهیم دیگری استفاده می شود.
آتش بس، پیمان ترک جنگ به طور محدود و موقّت است.
نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۱، ص۲۹۲.
۱. ↑ نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۱، ص۲۹۲.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۱۹، برگرفته از مقاله «آتش بس».
...

معنی کلمه آتش بس در ویکی واژه

اتش‌بس
(نظامی): قطع تیراندازی و دیگر عملیات جنگی. تعلیق حالت جنگی. دستور خودداری از تیراندازی. قطع فرمان تیراندازی به سوی دشمن. قطع عملیات جنگی
حوزه: [علوم نظامی]: وضعیتی که در آن مبادله آتش بین دو نیروی متخاصم به‌طور موقت پایان داده ‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه آتش بس

خالد به ابوبکر نوشت: سلام علیک، اما بعد، مردی را آوردند که بینه‌ای بر او اقامه شد که بر پشت او همان آمد که بر زن می‌آید. پس ابوبکر مشورت خواست، گفتند: او را بکشیدش، پس از علی بن ابی‌طالب مشورت خواست، پس گفت: او را با آتش بسوزان، پس همانا عرب قتل را چیزی نمی‌انگارد. به عثمان گفت: چه می‌گویی؟ گفت: می‌گویم آنچه علی گفت: با آتش می‌سوزانی، پس به خالد نوشت: با آتش بسوزانش.
مسئله ۲۷۹۸- اگر مرد مکلف عاقلی با مکلف عاقل دیگر لواط کند، باید هر دوی آنان را بکشند و حاکم شرع می‌تواند لواط کننده را با شمشیر بکشد. یا سنگسار کند، یا زنده با آتش بسوزاند، یا دست و پای او را ببندد و از جای بلندی به زیر اندازد یا دیواری را روی او خراب کند.
همه آتش بسوی خود مکن ساز که داری در یکی سودا دو انباز
یکی آتش از پیش او برفروخت نژادش سراسر به آتش بسوخت
با غایت بی‌طاقتی از عشق نتوانم گریخت گویی که آتش بسته ره از هر طرف سیماب را
برادلی پاسخ آمریکایی‌ها به بی‌ام‌پی شوروی‌ها بود که در سال ۱۹۶۶ به ارتش سرخ پیوسته بود. هر دو آن‌ها به این منظور طراحی شده بودند که بتوانند پیاده‌نظام را تحت حفاظت زرهی به میدان نبرد منتقل کرده و آتش پوششی را برای آن‌ها فراهم کرده و با سربازان و خودروهای زرهی دشمن درگیر شوند. ام۲ برادلی در ارتش آمریکا جایگزینی برای نفربرهای ام۱۱۳ در مأموریت‌های خط مقدم بود (هرچند استفاده از ام۱۱۳ در نقش‌های حمایتی تا به امروز هم ادامه دارد). برادلی نسبت به‌ام۱۱۳ از زره بسیار مناسب‌تر و قدرت آتش بسیار بالاتری برخوردار بود و قدرت تحرک بالاتری هم داشت تا بتواند تانک‌های ام۱ آبرامز را، که هم‌زمان با برادلی به ارتش آمریکا پیوسته بودند، همراهی کند.
در شهر قروه کردستان نیز تجمعات اعتراضی شکل گرفت، که بنا به گزارش جرس، جمعی از شهروندان در میدان جانبازان این شهر جمع شده و در حالیکه آتش بسیار بزرگی برافروخته بودند، با سر دادن شعارهای «یا حسین میرحسین» و «مرگ بر دیکتاتور» اعتراضات خود را نشان دادند. این تجمعات در حالی صورت گرفت که حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و لباس شخصی در میان مردم چشمگیر بود.
چو این دید مرد آتشی برفروخت مرآن دوزخی را به آتش بسوخت
جنگ اسرائیل و حماس باعث اعتراضات، تظاهرات و بیداری در سراسر جهان شده است. این رویدادها بر موضوعات مختلفی از جمله درخواست برای آتش بس، پایان محاصره و اشغال اسرائیل، بازگشت گروگان های اسرائیلی، اعتراض به جنایات جنگی و ارائه کمک های بشردوستانه به غزه متمرکز بود. اعتراضات علیه اقدام اسرائیل در غزه به طور قابل توجهی در سراسر جهان عرب گسترده بود. از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، تعداد کشته شدگان از ۳۰۰۰۰ نفر فراتر رفته است..
همچو شیران چشم ازین آتش بدوز ورنه چون پروانه زین آتش بسوز
چو کوه آتش پر شرر بر فروخت تنش را در آن دار آتش بسوخت
کنون درآی در آتش بسان ابراهیم گرت هواست که آتش ترا شود گلزار
سیدا احوال من امشب چه می پرسی ز من بالش من طشت آتش بستر من خار بود
به یزدان که از تن ببرم سرش به آتش بسوزم تن و پیکرش
حتی اگر تمام لیبی در آتش بسوزد، به جنگ ادامه خواهم داد .
بسیاری از اسرایی را که در بند آورده بودم، در آتش بسوختم. بسیار اسیر گرفتم، زنده از بعضی از آنان، دستانشان را از مچ ببریدم، از دیگران بینی‌ها، گوش‌ها و انگشتان را، چشمان بسیاری از سربازان را از حدقه بیرون آوردم، مردان و زنان جوان و اطفالشان را آتش زدم و سوزاندم.
مسئله ۵- حاکم، در قتل، بین اینکه گردن او را به شمشیر بزند یا او را از جای بلندی مانند کوه و مثل آن به طوری که دست‌ها و پاهایش بسته باشد، پرت کند یا او را به آتش بسوزاند یا او را رجم نماید- و بنابر قولی یا دیواری روی او خراب کند- خواه فاعل باشد یا مفعول، مخیر است؛ و جمع بین بقیه مجازات‌ها و سوزاندن، به اینکه کشته شود سپس سوزانده شود، جایز می‌باشد.
گروه فلطسینی حماس خواستار یک دوره شش ماهه آتش بس در باریکه غزه شده است و می گوید در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح آن را در کرانه باختری رود اردن هم به اجرا خواهد گذاشت. بی‌بی‌سی فارسی
برخی از الوارهای پلاستیکی، مانند الوارهای کامپوزیت فایبرگلاس کفپوش پلاستیکی پلی وینیل کلرید موجود در بازار، در عملکرد ایمنی در برابر آتش بسیار بهتر از الوارهای کامپوزیت پلی‌تیلین چوب مرکب عمل کردند. الوارهای پلاستیکی نیز در دمای بالا به آسانی تغییر شکل می دهند. برنامه ریزی برای رویداد آتش سوزی باید این مورد را در نظر بگیرد.
ترا کز رشته طول أمل، آتش بسر سوزد بروز خویشتن چون شمع باید چشم گریانی!